Kiss
Endre
A
SZOCIÁLDEMOKRÁCIA NEOLIBERÁLIS FORDULATA
Az
itt szóban forgó Harmadik Út a
neoliberalizmus és a szociáldemokrácia sajátos
összeszövődöttsége, a fényes pályafutást
befutó politikai harmadik utak egészen és új egészen sajátos változata.
A harmadik utak története hasonlíthatatlanul
izgalmas történelmi példatár, ennek ismertetése
helyett csak arra a furcsa kontrasztra emlékeztetnénk,
ami a kilencvenes évek első fele és vége között
fennáll. Amíg ugyanis a kilencvenes évek első
felében (különösen a posztszocialista miliőben)
a Harmadik Út puszta gondolata is politikailag
inkorrektnek számított (amivel alaposan be
is határolta a posztszocialista politikai paletta
kiépülésének lehetséges eszköztárát), éppen
a szociáldemokrácia, illetve elsősorban annak
angolszász megfelelője a Labour elégelte meg
a Harmadik Úttal kapcsolatos politikai absztinenciát
és vágott bele egy ilyen tartalmú új koncepció
kidolgozásába.
A
neoliberalizmus politikai-gazdasági komplexum,
jelenlegi és érettnek mondható formáját a késő
kommunizmussal való szembenállásából és annak
legyőzéséből nyerte. Ezért tendenciájában
globális berendezkedés, saját, a komplexumhoz
szervesen tartozó politikai intézményrendszer
nélkül. Sajátosságai közé tartozik, hogy nem
egy igen lényeges vonásában korrekciója a
klasszikus liberalizmusnak is, az e konfliktusból
származó korántsem elhanyagolható feszültséget
a késői kommunizmussal való szembenállás semlegesíette,
amennyiben a neoliberális gazdaság mellett
artikulálódó neoliberális politikát a kommunizmus
élő kontrasztja tette hasonlatossá a klasszikus
liberalizmus alakzatához. A neoliberális szerkezet
a globalizáció tendenciáit az u.n. monetarizmus
szerkezetében realizálja, ami nem azonos az
ilyen nevű közgazdasági iskolával, de a globalizálódó
gazdaság szerkezetének a nemzetállamok eladósodásával
történő kiépülését, a nemzetközi pénzügyi
szervezetek szféráját, azaz a globalizáció
konkrét alakzatának realizálódását jelöli.
Mindebből az is következik, hogy a szociáldemokrácia
számára a Harmadik Út-koncepció keretei között
oly vágyott neoliberalizmusnak létezhet klasszikus
liberális kritikája is. A neoliberalizmus
strukturált, ha tetszik, rendszer-jellegének
kiemelése azért is különlegesen fontos, mert
a szociáldemokrácia (Labour) a Harmadik Út
koncepciójával ehhez a rendszerként átélt
szerkezethez kívánt kapcsolódást találni.
Ez magyarázza azt az egyébként, másként, nemcsak
nehezen magyarázható, de egyenesen kétértelműnek
tűnő tényt is, miszerint nem új belátások
és felismerések vezették a szociáldemokráciát
(Labourt) a neoliberalizmussal azonosuló Harmadik
Út koncepciójához, de az ezen azonosuló közeledést
sugalló döntés meghozatala után kezdődött
el az azonosuló közeledést mélyebb okokkal
indokló értelmezés megkeresése.
A
monetarista-neoliberális komplexum működésének,
de értelmezésének is egyik legfontosabb problémája
a komplexumnak és a társadalomnak a viszonya,
nemcsak e viszony tartalma, de új, az eddigiekhez
nem hasonlítható minősége is. E komplexum
ugyanis alapvetően a globálissá vált funkcionális
rendszerek működésére épül, amelynek támadhatatlanul
legitim politikai alapzata a reprezentatív
demokrácia rendszere. Mivel a nagy funkcionális
rendszerek működésének nincs közvetlen kapcsolódása
a politikai alrendszerhez, ezért a modern
társadalom meglehetősen bonyolult és kifinomult
rendszerei nem illeszkednek közvetlenül a
nagy funkcionális rendszerek működéséhez,
maga a reprezentatív demokrácia ugyanakkor
nem képes (és ez nem is funkciója) ezt a kifinomult
és komplex szociális szférát bekötni a nagy
funkcionális rendszerek működésébe. A társadalom
e sajátos problémája már a neoliberalizmus
elméleti és gyakorlati vezetőinek is feltűnt,
nem csoda, hogy mindkét oldalról ismerünk
olyan véleményeket, amelyek szerint olyan,
hogy társadalom nem is létezik (!), csak egyes
egyének vannak, akikből természetesen könnyen
lehet egyéni vállalkozó. Ez a hatalmas strukturális
és mint láttuk, antropológiai probléma ("társadalom
nem létezik") azonban magába szippantja
mindazokat a drámai vonatkozásokat is, amelyeket
az érdekek szférájának nevezhetünk. A "kinek
jó?" kérdése a neoliberális-monetarista
komplexum összes szintjén és vetületében
felmerül, és ez a kérdés egyáltalán nem lesz közömbös
a Harmadik Út koncepciójának megítélésekor,
azaz a szociáldemokrácia (Labour) sajátos
és messzemenő neoliberális fordulatának értelmezésekor.
Ha ugyanis az egyik részről megítélhetőnek
tűnik, hogy a szociáldemokrácia (Labour) neoliberális
fordulata a neoliberális-monaterista komplexum
hegemón helyzetéhez való valamiféle alkalmazkodás
következménye, a másik oldalról magának a
neoliberális-monetarista komplexumnak a társadalomhoz
való teoretikusan azonosíthatatlan viszonya
nagy súllyal jelenik meg egy olyan politikai
iránynak e komplexumhoz való ennyire erőteljes
közeledésében, amelyik eddig össztársadalmi
érdekek letéteményezettjeként határozta meg
önmagát.
Ugyancsak
el nem döntve azt a kérdést, hogy mi a szociáldemokrácia
(Labour) neoliberalizmushoz való közeledésének
valódi tartalma, már most is világos, hogy
egy ilyen átlényegülés alapvető feltétele
a politika teljes előzetes dezideologizálása.
A dezideologizálódás egy nagyságrendje azonban
már a politika alapvető, azaz arisztotelészi
fogalmát is veszélyezteti, hiszen az elemi
ideológiaképződés tudásszociológiai értelemben
(az "ideológia" kifejezés kétségtelenül
problematikus mivolta ellenére) az egyes csoportok
társadalmilag léthezkötött viszonyainak artikulálását
végzi, amely léthezkötöttségi viszonyok tisztázása
a demokratikus politikai érdekartikuláció
alapja. Szeretnénk tehát elkülöníteni a huszadik
század nagy ideologikus rendszereinek ideológiáját
a tudásszociológiai értelemben vett léthezkötöttség
artikulálhatóságának ideológiájától. Amíg
az ideológia vége egyrészt az ideológiákkal
szorosan összefonódó diktatúrák végét is jelenti,
ugyanez másrészt kanti értelemben "kiskorúvá"
(unmündig) teszi a társadalom legtöbb csoportját,
hiszen nem teszi lehetővé léthezkötött társadalmi
helyzetük valamennyire is általánosított artikulációját.
Az elemi és a léthezkötöttségi ideológiai
artikulációknak a nagy diktatúrák megbüntetésének
hullámában való kiiktatása radikális nyelvszabályozási
lehetőségeket, a retorika átalakítását teszi
lehetővé, megalapozza a Harmadik Útra egészében
is jellemző diadalmas retorikát. Így a Harmadik
Út szociológus megalapozójának tollából csupán
meglehetős borzongással olvashatjuk, hogy
az európai baloldalt és a jóléti államot fölényes
biztonsággal legyőző thatcherizmus "alaposan
felrázta a brit társadalmat" (!). Az
új nyelvszabályozás, a parttalan retorika
e példájában nem az rökönyödtet meg, hogy
ilyen alapon akár a legutóbbi Wimbledoni Teniszverseny
döntője is történelmi jelenséggé válhat (hiszen
alaposan "felrázta" a brit társadalmat),
de még ennél is inkább az, hogy a nagy vereség
enyhe csiklandozássá alakítása ezek után a
nyelvszabályozásnak a szó szoros értelmében
összes önkényes változtatását is megengedhetővé
teszi. E kérdéskör mélyén természetesen új,
az eddigiekben még nem végiggondolt teoretikus
kérdések is meghúzódnak. A léthezkötött ideológiák
megszületésének szükségszerűsége valóban nem
érinti a nagy ideológiák lehanyatlásának egész
problémakörét, az egyes csoportok doktrinálisan
meg nem szüntethető politikai érdekeinek ténye
(és létjogosultsága) nem változtatja meg a
nagy funkcionális rendszerek depolitizáló
hatásait.
Mindezek
a nagy előfeltételek vezetnek a politikai
tér átrendezésének lehetőségéhez, amelynek
egészéből most a Harmadik Út elképzeléseinek
néhány elemét emelnénk ki, hiszen a politikai
tér átrendezése részben spontán folyamat is,
részben pedig elkerülhetetlenül részt vesz
benne az összes politikai és társadalmi mozgalom.
Az
egész politikai tér átrendezésének egyik (alapvetően
neoliberális, de a Harmadik Út által is előszeretettel
igénybe vett) legfontosabb eleme az állam
fogalmának a szociális állam rövid ideig hegemón
helyzetben lévő alakzatával való teljes azonosítása,
azaz a szociális állam neoliberális lebontása
minden államiság kritikus relativizálásával
válik egyenlővé. Elegendő (lett volna)
azonban óvodai jegyzeteink egyszeri átlapozása
ahhoz, hogy a már a görög demokráciában civilizációs
csúcsokat döntő állam néhány olyan funkciójára
ráébredjünk, amelynek semmi köze nincs a szociális
államhoz és amelyek teljes eliminálása kritikusan
kiszolgáltatott helyzetbe hozta a társadalomnak
azt a részét, amely nem nevezhető a nagy funkcionális
rendszerek működése közvetlen haszonélvezőjének
vagy legalábbis részesének. Miközben a rövid
életű jóléti állam gyakorlatilag az összes
közösségi funkciót magába szippantotta, bukását
a nagy funkcionális rendszereken épülő hatalmi
komplexum az államiság eddig elért összes
civilizációs vívmányának visszaszorítására
használta fel eredményesen.
Mindez azt is jelenti, hogy a 21. század valódi
új kihívásainak megoldásait a 19., ha éppen
nem a 18. század szemléletével és fogalmiságával
kíséreli meg (hatmilliárd egyéni vállalkozó,
amelyből másfél milliárd kínai).
A
Harmadik Út egyes érett koncepciói, abban
a formában ahogyan azok programatikus formában
előttünk megjelennek, maguk is a metaforikus
vagy valóságos történelemutáni, a "történelem
vége" állapota által meghatározott állapotnak
a termékei. Ebből logikusan következik az,
amit az empirikus vizsgálat lépten-nyomon
igazol. A Harmadik Út koncepciói olyan önkényesen
mozognak az egyes történeti korok fogalmisága,
eseményei, értékei és értelmezései között,
hogy azt a posthistoire irányzatának mind
dekonstruktivista, mind pedig alkotóan eklektikus
irányzata még meg is irigyelhetné. Így azokat
a szerintünk mégsem teljesen lényegtelen kérdéseket,
amelyek a baloldal (és az ahhoz viszonyított
jobboldal) közel kétszáz éves történetének
egyes korszakait határozták meg, a Harmadik
Út teoretikusai igazi posztmodern önkényességgel
kezelik (s minden jel szerint ezt nemcsak
a politikai retorika kétségtelenül a leegyszerűsítéseknek
kedvező kívánalmainak megfelelően teszik,
de így is gondolják, illetve azt szeretnék,
hogy más is így gondolja. Hol a tegnap jelenti
a jobb és bal elválasztását, hol a klasszikus
kapitalizmus, hol pedig a "szociális állam"
a bal és annak lebontása a jobb.
[1]
Hajlanánk
arra, hogy a történelmi tereknek ezt a posztmodern
(és ezért ha éppen nem is objektív, de mindenképpen
korszimptomatikus) önkényességét megtegyük
a Harmadik Út ideológia alapjává. Egy látszólag
ennyire "egzakt" és "gyakorlatian"
politikus elmélet esetében ez csodálkozást
kellene hogy kiváltson. Mégis a történelmi
dimenziók szélsőségesen önkényesen kezelése
ha nem is arannyá, de az első pillanatra érvvé
válik a Harmadik Út mestereinek kezében. Így
léphet fel a Harmadik Út a jóléti állam reformereként.
Ez az a pont, ahol hajlamosak lennénk elfelejteni,
hogy a jóléti államot Reagan és Thatcher neoliberalizmusa
már lerombolta, a Harmadik Útnak legfeljebb
az állam megmaradt és igen szerény jóléti
dimenzióinak újrarendezésére jöhetne el a
lehetősége. [2]
Bizonyos
az is, hogy a történeti és a tárgyi dimenziók
ilyen eklektikus kezelése elősegíti a Harmadik
Útra általában (és számos más perspektívából
szemlélve is) [3]
szembeszökő verbalizmusát, amelyet voltaképpen
már e helyütt diadalmas verbalizmusnak kellene
titulálnunk. Blair például előszeretettel
használja az "erős család" fogalmát,
részben mint a Harmadik Út koncepciójának
egyik társadalompolitikai célját, részben
mint egyik médiumát, részben azonban már úgy
is, mint a jelen valóság egyik jövőbemutató
részét. Ha azonban át szeretnénk látni a verbalitás
függönyén, kiderül, hogy az "erős család"
egyik összetevője egy közelebbi meghatározásokat
nélkülöző "civiltársadalom" (verbálisan
ez sem hangzik rosszul, legfeljebb azon csodálkozhatunk,
miért ítéli el Blair ugyanebben a szövegben
a neoliberalizmust azért, mert túlságosan
hisz a cilviltársadalom minden társadalmi
bajt automatikusan megoldó missziójában),
megtudjuk továbbá, hogy az erős családok (kölcsönösen)
hasznosak az államnak, valamint azt, hogy
elvárják, de lehetővé is teszik az "intelligens
közigazgatás"-t. Mindezeken túl semmit
sem tudunk meg az "erős család"-ról
a politikai realitások szintjén.
A
Harmadik Út koncepcióinak igen lényeges közös
vonása az értékekkel való érvelés. Ezen a
területen ugyancsak számos ellenvetést lehet
tenni és magával a problémakezeléssel szemben
is a tartalmi és módszertani elégtelenség
számos okát lehetséges kimutatni. A Harmadik
Út "érték"-elméletének egy vonása
azonban meghatározó, meghatározó az egész
irányzat legmélyebb karakterére nézve, s (ha
ez így van, ezen nem csodálkozhatunk), a legmélyebben
határozza meg a Harmadik Út politikai célkitűzéseit
is. A Harmadik Út új értékei, a rivális irányzatok
érték-alapú támadásai, az új politikai helyzetnek
az új értékek alapján való magyarázata s így
általában az egész Harmadik Út értékcentrikussága
alapvetően hiányos megközelítésnek bizonyul,
hiszen úgy építi bele az értékeket a modern
társadalom egyes alrendszereinek, illetve
egészének funkcionális összefüggéseibe. Értékekről
beszél minden módon funkciók, tárgyi-tartalmi
összefüggések nélkül. Az így értelmezett érték-diskurzus
azonban szükségszerűen majdnem teljesen önkényes.
Egy új koncepció nem épülhet új értékekre,
hanem csak a politikai, gazdasági, társadalmi
folyamatok, a nemzetközi politika új értelmezéseire,
amelyek, éppen mint új értelmezések, természetesen
változásokat hoznak az értékek helyzetében,
egymáshoz való viszonyában is, átértékelik
őket. Az értékek átértékelése új felismerések
nélkül felszíni és felszínes tevékenység s
nem is ígérhet nagyobb eredményeket. Ha ugyanis
lehetséges volna lényegesebb kreatív és innovatív
felismerésekhez jutni az értékek puszta átértelmezésével,
egymáshoz viszonyított helyzetük szimpla változtatgatásával,
a tudományos kutatás vagy az elméleti munka
a világ legegyszerűbb feladata lenne. Új felismerések
nélkül ugyan honnan nyernénk azt az új alapzatot,
amelynek alapján egy-egy érték tartalma vagy
helyzete megváltozhatna. Az értékek ezen
egyenes vonalú
leválasztása a tartalmi és funkcionális elemzésekről
természetesen most is jár szellemi és gyakorlati
haszonnal a Harmadik Út valóságos céljai szempontjából,
hiszen a funkcionális-tartalmi összefüggés
nélkül sokaknak már nem is tűnik fel, hogy
a Harmadik Út igazi értékei voltaképpen a
felismerhetetlenségig hasonlóak a neoliberalizmus
alapértékeihez. [4]
Blair egyik fő szövege elismerésreméltó nyíltsággal
fogalmazza meg, hogy a Harmadik Út a (funkcionális
és tartalmi elemzések nélkül felfogott) értékek
közötti esetleges konfliktusok esetén különösen
nagy jelentőséget tulajdonit a "helyes
politiká"-nak, azaz a politikai pragmatizmusnak.
Távol áll tőlünk, hogy ebben a megfogalmazásban
kivetnivalót lássunk, annak általános formájában.
Ha azonban visszatérünk a funkcionális vonatkozások
nélküli értékekre, nyomban változik a helyzet.
Ebben az esetben ugyanis nyomban láthatóvá
kell válnia a szóbanforgó modell kritikus,
sőt, döntő hiányosságának. Ha ugyanis a Harmadik
Út a maga értékeit (vagy akár a maga átértékeléseit)
funkcionális és tartalmi elemzésekre építette
volna, már nem lehetne meg a politikai gyakorlatnak,
a pragmatikának a maga csodatévő hatalma.
Az önálló elemzések a tárgyi világ egy értelmezését
hozták volna magukkal, amelyeket a "helyes
politika" csak akkor tudna (tudott volna)
kiegyensúlyozni, ha funkcionális vagy tárgyi
szinten tudott volna valódi áttöréseket hozni.
[5]
Van
azonban a Harmadik Út értékekkel kapcsolatos
elgondolásainak egy olyan oldala is, amelyik
releváns a neoliberalizmussal való összevetésben
is. Eddig ugyanis azt kellett megállapítanunk
(egyrészt), hogy a vezető értékek jórészt
vagy közvetetten, vagy értelmezésükben neoliberális
jellegűek, arról is szót kellett már ejtenünk,
hogy a Harmadik Út titkos gravitációja a neoliberalizmus
politikai képviseletének leváltása és a neoliberális
fundamentumokon felépítendő új nemzetállami
és nemzetekfeletti szerkezetek politikai irányításának
megszerzése. Az értékek sajátos kezelése,
a "helyes politika" fontosságának
hangsúlyozása lényeges árnyalatnyi különbséget
generál az eredeti politikai neoliberalizmus
és a Harmadik Út szándékolt alakzata között.
Amíg a klasszikus politikai neoliberalizmus
a jelen viszonyai között (a neoliberális gazdasági
és politikai alapokon állva) nem akar, de
nem is tud ígérni semmit a rendszerben felmerülő
konfliktusok megoldására, de akárcsak azok
enyhítésére nézve is, a Harmadik Út "helyes
politikája" mégiscsak ígéret , még akkor
is, ha - természetesen - ezeknek az
ígéreteknek
a megalapozásánál is erősen figyelnénk az
értékek mozgatása mögötti funkcionális és
tartalmi elemzések új eredményeit.
[6]
A
politikai ígéretekben megfogalmazódó szándékra
utalnak a Harmadik Út alapszövegeiben meglehetősen
ritkán, de annál félreismerhetetlenebbül megjelenő
ellenségképek is. Blair közvetlenül ellenségnek
nevezi azt a "cinizmus"-t, amely
azt állítja, hogy a globális piacok kivonják
magukat a politika kontrollja alól, s ez az
álláspont árulkodó. Mutatja a globalizáció
bizonyos mérvű reflexióját, de mutatja a politikai
misszió és a társadalmi kontroll igényének
az új körülmények közötti fenntartását is.
A
Harmadik Út rövidtávú célja világos: ki akarja
ragadni a jelen világ politikai kontrollját
a neoliberalizmus (vagy a neoliberalizmus
eddigi politikai képviselői, legelsősorban
a konzervatívok) kezéből. Mindezt azonban
úgy akarják, hogy eközben ne változzon (ne
változtassák) meg a társadalmi működés tartalmi-funkcionális
alapzatait. Mély közösségen alapul tehát a
vágyott politikai hegemónia, nem csoda, ha
a felszín különbségeit annál inkább jelezni
szeretné a Harmadik Út nem egy koncepciója.
A neoliberalizmustól való, az elkülönülés
motivációjából származó elhatárolódás része
a neoliberalizmus kritikája.
[7] Ezt a rendkívül
érdekes és szűkös mozgástérrel jellemezhető
helyzetet mutatja a neoliberalizmus funkcionálásának
kritikája, olyan kritika, amelynek gyakorlója
egyébként nem kíván változtatni ugyanezen
a funkcionáláson.
Egy harmadik típusú kritika a neoliberalizmus
dogmatizmusát, doktrinérségét teszi tematikussá,
s bizonyos értelemben ebben van is valami
igazságtartalom, hiszen ez nem egy esetben
még akkor is a nem-cselekvést részesítette
előnyben, amikor ez teljesen evidensen megmutatkozott.
[8]
A Harmadik Út, mint már nem egyszer kitértünk
rá, alapvetően a globális korszak termékének
tekinti magát és magától értetődően az integráció
különböző változataiban gondolkodik. A koncepció
legspecifikució legspecifiku tekintetben azt
tarthatjuk, hogy a Harmadik Út összekapcsolja
a lényegében a neoliberális gazdaság és társadalomkép
alapzatára felépítendő politikai formáció
hegemón irányítására támasztott igényét e
rendszer nemzetek fölötti irányításának igényével.
A Harmadik Út nemzetekfölötti, az integrációt
integráló ajánlás is. A Harmadik Út a permanens
revízió koncepciójának részévé teszi a nagy
integrációs folyamatokat is.
Összefoglalónk
nyitányakor emlékeztetnünk kell egész vállalkozásunk
alapvető irányultságára. Elemzésünk a Harmadik
Út koncepcióját nem politikai, de történelmi,
ha tetszik, némiképpen történetfilozófiai
szempontból tette mérlegre. Konklúzióink is
természetesen csak ebben a szférában válnak
igazán értelmezhetővé.
A
neoliberalizmus győztes komplex rendszerként
emelkedett ki a létező szocializmus
világméretű
legyőzése után. A nemzetközi szociáldemokráciát
meglepte és új választások elé állította a
létező szocializmusnak ugyanez a győzelme.
Történelmi elemzésünk eredménye szerint a
Harmadik Út a szociáldemokrácia válasza az
új helyzetre. Olyan válasz, amelyik a hosszas
partnerség, ha tetszik, a politikai házasság
viszonyát ajánlja a már hegemónnak érzett
gazdasági és politikai világrend neoliberalizmusának.
A házasság két fele az adott helyzetben nem
egyenlő hozománnyal rendelkezik. A győztes
neoliberalizmus tud várni és működése nem
függ közvetlenül a hegemóniát biztosító politikai
intézményrendszer színezetétől, amíg ha más
nem is, de a gyors változások egymásutánja
cselekvéskényszerbe sodorja a szociáldemokráciát.
A Harmadik Út a neoliberalizmus alapértékeinek
gyakorlatilag teljes elfogadását, a nem-neoliberális
értékek (szándékosan nem "baloldali"
értékekről beszélünk) a retorika, a diadalmas
verbalizmus verbális diadalok szintjén jelennek
csak meg. Történelmi (azaz nem politikai)
elemzésünkben ezért nem annyira a baloldali
értékektől való búcsúvétel kockázatát emelnénk
ki, mint a teljesen új helyzetbe való ugrás
kiszámíthatatlanságának rizikóját emelnénk
ki.
[1]
Ez a szabad eklektika egyébként politikailag
a hatást illetően meglehetősen eredményesnek
is bizonyul. Mivel a köznyelv szemantikai
térelosztását szem előtt tartva az összes
jelentésnek van "értelme", mintegy
az olvasóba (és az értelmezőbe fojtja a történelmi
egzaktságban rejlő érvek, és főleg az ilyen
körülmények között már technikailag is majdnem
lehetetlenné tett érvelés lehetőségét. A nyelv
e "szabadsága" természetesen a teljes
önkényhez is elvezet, így például, amikor
a Harmadik Utat rövid úton a globalizációra
adott válaszként értelmezik, vagy amikor Giddens
egy 1999-es interjújában az egyenlőséget "még
mindig középponti témá"-nak nevezi.
[2]
A történelmileg kétes megállapítások sokszor
erősen tendenciózusak - mit kell gondolnunk,
ha például azt olvassuk az egyik szövegben,
hogy az ipari társadalom sohasem volt annyira
"domináns" a történelemben, mint
sokan hiszik, mert mindig tevékenykedtek kistermelők
és kisvállalkozók is...
[3]
Paradox módon az is megesik, hogy a történelmi
és a tárgyi mozzanatok elmosódottsága miatt
egy-egy hasznos és produktív gondolat is elveszíti
élesebb kontúrjait. Így például az az elképzelés,
hogy minden közkiadásnak érzékelhető reformokat,
látható előrelépést kell létrehoznia, bizonytalan
körvonalúvá válik, ha nem világosak a koncepció
tárgyi összetevői, azaz, ha nincs tisztázva
a hosszú- vagy rövidtávúság, a kisebbség és
a többség, a közérdek és a magánérdek, a nemzeti
és a nemzetekfölötti érdekeltség lehetséges
értelmezési tartományai, hiszen az eredeti
kijelentés ("minden közkiadás hozzon
látható előrelépést") e szempontok összes
lényeges konkrét megoszlásánál egész más tartalmakat
kell hogy jelentsen. Gyakorlatilag természetesen
általában a kevéssé kedvező lehetőségek, a
hosszú távú gondolkodás háttérbeszorulását
jelenti akár még ez az önmagában teljesen
feddhetetlen kijelentés is.
[4]
Tony Blair egy programatikus írásában (A
Harmadik út) kitűnő példáját adja az irányzat
értékekkel való bánásmódjának, majd négy olyan
alapértéket nevez meg (egyenértékűség, esélyegyenlőség,
felelősség, közösség), amelyek vagy maradéktalanul
neoliberális tartalmúak és eredetűek (egyenértékűség,
esélyegyenlőség), vagy a konkrét értelmezésben
válnak azzá. Egészen eklatáns példa erre a
felelősség "értéke", amely azt hivatott
körülírni, hogy vannak olyan szociálisan támogatottak,
akik ellenszolgáltatás, azaz "felelősség"
nélkül élnek a segítséggel. Ez valódi probléma,
csak azt nem értjük, miért a munkanélküli
feladata lenne "felelős" tevékenységet
találni magának, mint a hogy azt sem, miért
kapcsolja össze ezt Blair (neoliberális) színezettel
a régi baloldal támadásával. Még ezt is felülmúlja
azonban a "közösség" első pillanatra
valóban nem neoliberális akcentusú értéke,
amelyet azonban Blair úgy igyekszik elfogadtatni,
hogy az állami beavatkozást csak olyan helyzetben
tartja elfogadhatónak, ha eközben "nem
akadályozzák" a helyi közösség
öntörvényű
működését. Különösen szenzibilisek az állam
meghatározásai a Harmadik Út koncepcióiban,
hiszen e funkciók hangoztatása pozitívan kíván
elütni a neoliberalizmustól, miközben az első
konkrétabb meghatározások máris hamisítatlanul
neoliberális színezetűek (egy másik példa:
az állam egyik legfőbb funkciójának a "verseny"
szabályozását tekintő értelmezése).
[5]
A "helyes politika" e konfliktusokat
megszüntető hatásának láttán természetesen
új szemmel kell tekintenünk eddigi elemzésünk
nem egy fontos mozzanatára is. Így például
világos, hogy a történelmi egzaktság elhanyagolása
vagy éppen a sikeres verbalitás stratégiaként
is mennyire fontos szerepet játszhat egy olyan
politikai pragmatizmus megalapozásánál, amelyik
úgy akar értékkonfliktusokat elsimítani, hogy
nem hoz létre önálló funkcionális vagy tárgyi
elemzéseket.
[6]
A neoliberalizmus e semmit nem ígérő karaktere
új oldalról világítja meg, hogy miért fonódott
össze győzelme a kommunizmus bukásával. Bármilyen
szerencsétlen is például a Harmadik Út egyik
önmeghatározása ("permanens revizionizmus"),
ilyet a legjobb világok csúcsára érkező neoliberalizmus
nem tud ígérni. Más lehetőségek elismerésével
is itt említenénk meg a Harmadik Út retorikájának
azt az elemét, amely szerint a neoliberális
értékek átvételével egyidőben hol egyre csökkenőnek
ítélik meg a neoliberalizmus "attraktivitásá"-t,
hol pedig egyenesen politikai halottnak tekintik.
[7]
Blair-nél egy helyen a radikális és doktrinér
neoliberalizmus veszélyt jelent a "nemzet
összetartozása ellen" - olyan érv, amit
a Harmadik Út kontinentális képviselői aligha
vehetnének fel érvkészletükbe, jóllehet hétköznapi
politikai értelme meglehetősen világos.
[8]
Ilyen alapon lassan jogunk lenne a Harmadik
Utat olyan neoliberalizmusként definiálni,
ami "nem-dogmatikus", ahol a "nem-dogmatikus"
jelzőnek nincs kényszerítő erejű pozitív tartalma. Ilyen
értelemben talán még az a kijelentés sem lenne
értelmetlen, hogy a Harmadik Út nem a szociáldemokrácia,
de a neoliberalizmus "permanens
revíziója".
IRODALOM:
- Gondolatmenetünk
közvetlen hátterét elégségesen reprezentálja
a Die Neue Gesellschaft. Frankfurter Hefte
1999 májusi kiváló összeállítása (Anthony
Giddens, Tony Blair, Gerhard Schröder, Robert
Misik, Thomas Meyer és Johano Strasser programatikus
írásai, elemzései, illetve interjúi, a hozzájuk
tartozó tartalmi és filológiai jellegű utalásokkal
együtt).
E
sorok szerzőjének következő írásai játszottak
még szerepet a gondolatmenet egyes téziseinek
kialakításában:
- Monetarismus
und Liberalismus. Zu einer Theorie der globalen
und geschichtsphilosophischen Aktualitaet.
Dresden, 1998. 1-17.
- Menschenrechte
und Menschen im Strome der Globalisierung.
in. Völkerrecht und Rechtsbewusstsein für
eine globale Friedensordnung. Szerk. Ernst
Woit und Joachim Klopfer. Dresden, 2000.
55-64.
- Über
die relevanten Bestimmungen des reifen Systems
der Globalisierung auf der Meso-Ebene. in:
Verwestlichung Europas. Herausgegeben von
Peter Gerlich und Krzysztof Glass. Wien-Poznan,
1999. 101-108.
- Über
das neue Phaenomen des Rechtspopulismus.
in: Anachronia, Nr. 5. Oktober 1999. 154-165.
- Globalizáció,
félelem, szociáldemokrácia. in: Élet és
Irodalom, 1999. június 25.
- Posztmodern
Justitia. in: Igazságosság. Szerkesztette
Dalos Rimma és Kiss Endre. Budapest, 1998.
37-46.
- Kísérlet
a jelenkor jobboldali populista jelenségének
értelmezésére. in: Európai Unió - Regionalizmus
- Szuverenitás. IV. Országos Politológus
Vándorgyűlés. Székesfehérvár, 1998. 361-366.
- A
jóléti állam mint teoretikus tárgy. in:
Az állami eper édesebb-e? Szerkesztette:
Dalos Rimma és Kiss Endre. Budapest, 1998.
69-80.
- Das
Globale ist das Unmittelbarwerden des Absoluten?
in: Hegel-Jahrbuch, 1996. Berlin, 1997.
33-41.
- A
globalizáció társadalomfilozófiájához. in:
A mai világ és a jövő forgatókönyvei. Budapest,
1997. 52-62.
|