Darai
Lajos
Friedrich
Hayek alkalmazott nevelésfilozófiája II. rész
Azonos
tudományos módszerrel alkotott egységes világkép
a természet–, az ember– és a társadalomismeretek
oktatása számára
III. A fizikai és a fenomenális rend
9. A szubjektív és az objektív világ
A világról, mint egészről és
önmagában valóról, nem érhetjük el az előfeltevés–mentes
távlati képet, hangsúlyozza Hayek, mert nem
tudunk hozzá elegendő mértékben eltávolodni
emberi nézőpontunktól. A minket körülvevő
világ Hayek felfogásában két rendszer szerint
osztályozható. Az egyik az érzettapasztalatok
rendszere, melyben a dolgok érzékleti tulajdonságaik
(színek, hangok, szagok stb.) szerint osztályozódnak.
A másik az érzékletileg osztályozott és az
egyéb, érzékleti tulajdonságaik szerint még
nem osztályozott dolgok együttes rendszere,
melyben az érzékleti tulajdonságaik szerint
osztályozott dolgok hasonlítanak az egyéb
dolgokra, amennyiben ezek az egyéb külső dolgok
– amiket számunkra (az összehasonlításban)
az előbbiek produkálnak – hasonlók, és eltérnek,
ha eltérők az egyéb külső dolgok is. A két
rendszer elemei között Hayek nem talál olyan
egy az egyben megfelelést, ami azt eredményezhetné,
hogy bizonyos tárgyak vagy dolgok, amennyiben
az egyik rendszerben ugyanahhoz az osztályhoz
vagy fajhoz tartoznak, akkor a másik rendszerben
is ugyanahhoz fognak tartozni. Az egyik rendszer
a mikrokozmosz, – a szubjektív érzéki, mindennapi,
érintkezési (viselkedési), fenomenális vagy
jelenségvilág. A másik rendszer a makrokozmosz,
– az objektív, tudományos, földrajzi, fizikai
vagy konstrukciós világ.
A fenomenális és a fizikai világ
közötti megkülönböztetés nem azonosítható
azzal, mutat rá Hayek, ami a fenomenális és
a között a világ között tevődik, amit a köznapi
nyelv valóságos világként ragad meg. Az ellentétet
Hayek nem a látszat és a valóság között látja,
hanem azokban a különbségekben, ahogyan a
dolgok egymásra, és ahogyan miránk hatnak.
Szerinte nem a magánvaló világ, hanem a fizika
(a tudomány) világa áll szemben a jelenségvilággal.
Jelenség és valóság közötti megkülönböztetés
azért kerülendő, mert nem azonos a mentális
vagy érzékelési rend, és a fizikai vagy materiális
rend közötti megkülönböztetéssel. Nincs képességünk
arra, hogy úgy ismerjük meg a dolgokat, amint
azok vannak, illetve a világot, amint az létezik.
És ez a felfogás nem agnoszticizmus, mert
a szellemi rendszer végső soron része a fizikainak,
csakhogy a kisebb rész pontos pozícióját sosem
leszünk képesek meghatározni a nagyobb rendszerben.
Ebből azonban Hayek arra következtet, hogy
szakítani kell a kanti kritikai filozófia
döntő elemével: az alapvetően fontos különbségtevéssel
a között, hogy miként látszanak a dolgok számunkra,
és hogyan vannak önmagukban. Ezzel Hayek a
kantiánus szellemiség Kantnál következetesebb
megvalósítójaként vél fellépni, az emberi
szellem jobb megismerésével törekedve az agnoszticizmus
feloldására.
Szerinte a fizikai és a fenomenális
rend elmélete két nagy probléma leküzdését
követeli meg: 1
A fizikai tudományoknak a dolgok azon osztályozását,
amely érzékeinket kialakítja ugyan, de inadekvát
a dolgok szabályszerűségeinek leírására, olyan
osztályozással kell helyettesíteniük, amely
elvégzi ezt a feladatot. 2
Az elméleti pszichológiának meg kellene magyaráznia,
hogy azok a dolgok, amik az egymáshoz való
kapcsolódásaik bázisán bizonyos (fizikai)
rendszerekbe rendezhetők, miért nyilvánulnak
ettől eltérő rendet képezőknek érzékeinkre
gyakorolt hatásaikban. Hayek hozzáteszi: "A
fizikai tudományok problémája így abból a
tényből ered, hogy azok a tárgyak, amelyek
fenomenálisan hasonlítanak egymásra, nem kell,
hogy fizikailag hasonlók legyenek; és hogy
néha azok a tárgyak, amelyek teljességgel
különbözőknek tűnnek számunkra, fizikailag
nagyon hasonlóaknak bizonyulhatnak."2
Részletezve a dolgot, Hayek egyenesen azt
állítja, hogy magát az eseményeket és dolgokat
megjósoló tudományt is a fenomenális és a
fizikai világ szükségszerű ellentéte építi
fel. Ez a tudomány pedig tökéletesebben felel
meg a tárgyakat és dolgokat felidéző hatásoknak,
mint maguknak a dolgoknak és tárgyaknak (a
fizikai rendben). És ezért bizonyíthatták
Hayek szerint a fizikai tudományok, hogy a
külvilág tárgyai nem ugyanolyan szabályszerűséggel
különböznek egymásra gyakorolt hatásaikban,
mint ahogyan érzékeinkre gyakorolt hatásaikban.
A jelenségek általunk felfogott hasonlóságai
vagy különbségei ugyanis nem egyeznek meg
azzal, amit dolgokként, eseményekként megnyilvánult
egymással való kapcsolataikban érzékelhetünk.
Így aztán nincs jogunk kijelenteni,
hogy a világ olyannak látszik számunkra, amilyenként
létezik, mondja Hayek, – csak azért kijelenteni,
mert amilyennek számunkra látszik, az hasonlít
a létező világra. Ha pedig tapasztalással
tanulunk valamit a külső világról, akkor az,
amit megtudtunk, még nem lehet része a külső
világról szóló tudományos képünknek, de Hayek
szerint nincs is rá mód, hogy tudományosan
megmagyarázzuk ezt az új minőséget. Azaz amikor
a tapasztalataink közötti minőségi különbségeket
vizsgáljuk, lelki, s nem fizikai dolgokat
tanulmányozunk. Ezért lesz Hayeknál annak
többsége, amit a külső világról tudunk, valójában
tudás önmagunkról. Hiszen a fenomenális rendnek
nevezett sajátos dologi rendszer csak a szervezet
reá adott bizonyosfajta válaszaiban nyilvánul
meg. S Hayek arra következtet, hogy ezáltal
a rendszer magyarázatát nyilván ennek a szervezetnek
bizonyos strukturális jellegzetességeiben
kell kutatni. Erre – azaz az érzéki percepció
alaposabb vizsgálatának hasznosságára – mutat
az a tény is, hogy e szervezetek vagy organizmusok
képesek felépíteni önmagukból a dolgok között
környezetükben fennálló viszonylatokról mintázott
modelleket.
10. Az érzéki percepció
"A pszichológiának úgy kell
kezelnie a fizikai világot, mint amely a modern
fizika által reprezentáltan adott," hangsúlyozza
Hayek, "s meg kell próbálnia azon folyamat
reprodukálását, amelyben a szervezet a tárgy
fizikai eseteit osztályozza, s mely osztályozás
az érzetminőségek rendjeként hasonlít ránk."3
Hiszen különböző ingerek megkülönböztetése
csupán annak eredménye lehet, hogy ezek hatásai
különbözőképpen érintik a szervezetet. És
Hayek az ingerek megkülönböztetésének függését
a szervezetre gyakorolt hatásaitól soha meg
nem szüntethetőnek tartja, mert a külső dolgokról
szóló minden ismeretünk érzéki tapasztalatból
ered. Lehetséges azonban bizonyos függetlenség
a tekintetben, teszi hozzá Hayek, hogy nemcsak
érzékeinkre gyakorolt közvetlen hatásaik szerint
osztályozhatjuk az ingereket, hanem olyan
hatásaik szerint is, amit más dolgokra kifejtenek,
amennyiben ez utóbbiak hatnak ingerként érzékeinkre.
A vizsgált probléma Hayek szerint
ebből az egyszerű kérdésből ered: Miért vált
ki rendszerint hasonló érzékelést a különböző
személyek receptorainak fizikailag azonos
ingerek általi ingerlése? A kérdést Hayek
azért tartja jogosnak, mert az inger keltette
idegi impulzustermék általában összekapcsolódik
olyan speciális receptorszervek szelektív
akciójával, melyek bizonyosfajta ingerekre
válaszolnak, másokra nem. Bár ez a szelektivitás
nem teljes, mert némely dolog gyakran másként
indíthat el impulzusokat adott idegkötegben,
mint az adekvát ingerek. A szemgolyóra mért
ütés is okozhat például impulzust a látóidegben
és az azt követő fényérzékelést ("csillagokat
látunk"). Már a receptorszervek teljesítenek
tehát ingerkiválasztást, s így nincs szigorú
megegyezés ingerek és impulzusok (ingerületek)
között. Hayek fontosnak tartja itt rámutatni,
hogy környezetünkben a fizikai dolgoknak csupán
kicsi hányada képes ingerként hatni ránk,
illetve impulzusok révén regisztrálódni idegrostjainkban.
Az elektromágnese hullámok folyamatos hatóköréből
például csak igen kis csoport hat ránk, a
sokkal nagyobb rész ingerként képtelen hatni
idegeinkre.
Mindebből Hayek arra a következtetésre
jut, hogy "az impulzusok az egyedi érzékelő
idegben hasonló vagy különböző ingercsoportok
bármelyike által elindulhatnak. Ha azonban
az adott ideg bármelyik ilyen ingerre válaszol,
az átvitt impulzus karaktere mindig ugyanolyan
lesz, függetlenül az inger természetétől."
Vagyis "az inger hatása annak az impulzusnak
az egyedi fajtatermészetétől függ, amely előhívta,
s bármely jellegzetes hatás, ami egyedileg
kialakul, annak köszönhető, ami az impulzussal,
s nem annak, ami az inger bármely tulajdonságával
kapcsolatos."4
Az individuális impulzusok különbségei pedig
nem magyarázzák mentális megfelelőik különbségeit,
mert egymással való kauzális kapcsolataik
bármilyen különbsége éppúgy köszönhető strukturális
viszonyoknak, mint minőségi rokonságnak. Ezért
aztán az impulzusoknak a különböző idegrostokban
keltett hatásai okát és az előbbi kérdésre
adandó választ Hayek nem az individuális impulzusok
tulajdonságaiban találja meg, hanem a rostnak
az idegrendszer központi szervezetében elfoglalt
pozíciójában. Két érzetminőség akkor egyforma,
állapítja meg Hayek, ha más lelki dolgokra
vagy viselkedésre gyakorolt hatása mindkettőnek
minden tekintetben ugyanaz. Ha képesek vagyunk
megmagyarázni, mondja, hogy az összes különböző
érzetminőség miért tér el egymástól az előfordulásai
által eredményezett hatásokban, akkor mindent
megmagyaráztunk, mert az érzetminőségek rendje
kimerítően leírható a közöttük levő összes
kapcsolat kifejezésével, illetve semmi egyéből
nem áll, csak ezekből. Az érzetminőségek problémája
nem megy túl azon, állítja Hayek, miként különböznek
egymástól a különböző minőségek. E különbségek
pedig csupán más minőségek létrehívásában
szerepet játszó hatásaik különbségeiként létezhetnek,
vagy meghatározott viselkedésként.
A különböző érzékekre ható minőségek
közötti viszonyok vagy kapcsolatok azokban
az elvárásokban fejeződnek ki, magyarázza
Hayek, amelyeket előfordulásuk ébreszt. Ezen
a módon a minőségek bizonyos csoportjai egymáshoz
tartozóknak mutatkoznak, s az egyes minőségek
előfordulása azzal jár együtt, hogy közben
bizonyos más minőségekre is gondolunk. Némely
vonatkozásban például egy egyedi szín vagy
hang kölcsönösen a legszorosabban kapcsolódhat
a más körülményekhez tartozó minőségekhez.
Közvetlenül vagy közvetve minden mentális
minőség hozzákapcsolódik a többihez, következtet
Hayek, méghozzá annyira nagy mértékben, hogy
bármely kísérlet közülük csak egyetlen egyre
is kimerítő leírást adni, szükségelné az összes
fennálló kapcsolat leírását.
Így az érzékelési percepciót
Hayek osztályozási aktusnak tekinti, mondván,
hogy amit érzékelünk, az sohasem egyedi tárgyak
egyéni tulajdonsága, hanem mindig olyan tulajdonság,
amivel a tárgyak más tárgyakkal összefüggésben
rendelkeznek. A szervezet megkülönböztetett
válaszaiként szereplő érzéki percepció tehát
idegrendszerünk osztályozási eljárása, szükségszerű
absztrakt interpretációja a valóságról: valaminek
a dolgok egy vagy több osztályba helyezése.
És Hayek tovább vizsgálja ezen emberi idegrendszert,
amely az érzetminőségeket osztályozza, sőt
ezt az osztályozást tökéletesíteni és átörökíteni
is képes.
11. Az érzetminőségek rendje: az ész
Hayek tehát az érzetminőségeket
– vagyis azon osztályokat, melyekbe a különböző
dolgokat helyezzük – nem olyan sajátosságokkal
jellemzi, amiket az elme a dolgok révén ragad
meg (illetve ezek a dolgok a legcsekélyebb
mértékben sem közölhetik az elmével azokat),
hanem lényegében a szervezet megkülönböztetett
válaszaiból állóknak tartja őket, mely válaszok
által ezeknek a dolgoknak a minőségi osztályozása
vagy rendje megteremtődik. Nem tudhatjuk,
miként vannak a dolgok a világon, hangsúlyozza
Hayek, csak azt tudhatjuk, miként rendezi,
rendszerezi elménk a maga tapasztalatainak
összevisszaságát. Mert az érzetminőségek rendjén
belül nincsen minden egyes ingernek vagy ingeregyüttesnek
ugyanolyan, a részletes válaszok által közvetített
fontossága. Hayek az érzékelési rend megteremtésében
közreműködő osztályozás vagy klasszifikáció
ugyanazon folyamatának más–más formájaként
tekinti a szellemi jelenségek széles körét:
a diszkriminációt, az inger-egyenértékűséget,
az általánosítást, az átvivést vagy asszimilációt,
az elvonatkoztatást és magát a fogalmi gondolkodást.
A fiziológiai vagy anatómiai
változások számára Hayek fontos következményeket
lát abban, hogy az osztályozást az egyes vagy
a csoportingereknek a kapcsolatok komplex
struktúrájában, hierarchikus szinteken keresztül
kiterjesztett pozíciója határozza meg. Szerinte
az érzetimpulzusok osztályozása, mely más
érzetminőségek rendszerével szigorúan analóg
rendszert teremt, befolyásolható a kapcsolatoknak
az impulzusokat idegszálról–idegszálra átvivő
rendszere által. A kapcsolatok ilyen rendszere,
mely strukturálisan egyenlő az érzetminőségek
rendszerével, akkor épül fel, ha a faj vagy
az egyed fejlődésének menetében a kapcsolatok
ama idegrostok között, ahol az impulzusok
ugyanakkor fordulnak elő, megalapozottak.
Hayek logikája szerint mindaz, amit a külső
dolgokból felfogni képesek vagyunk, csupán
olyan tulajdonsága lehet ezeknek a dolgoknak,
amit múltbeli kapcsolódások által kialakított
osztályok tagjaként már ismerünk. "Azok
az érzetminőségek," mondja, "melyeket
szubjektív tapasztalatainkból ismerünk, egy
önmagát tartalmazó rendszert alkotnak, úgy,
hogy bármelyiket ezek közül a minőségek közül
csak a minőségekhez való kapcsolatainak terminusaiban
tudjuk leírni, és a kapcsolatok közül sok
maga is beletartozik a minőségi rendszerbe."
Ez Hayek számára "azt jelenti, hogy ha
kísérletet teszünk a magyarázatra, akkor nem
körben fogunk mozogni, hanem a magyarázatban
követjük a minőségek eme rendjének kapcsolódást
a fizikai világhoz. Magyarázatunk tárgya azon
kapcsolatok teljes komplexitása kell legyen,
amik meghatározzák az érzet– (vagy inkább
a mentális) minőségek rendszerének rendjét."5
Hayek szerint az onto–, illetve
filogenezis során olyan kapcsolatrendszerek
alakultak ki, melyek megörökítik azt a viszonylagos
gyakoriságot, ahogyan a külső és a belső ingerek
különböző csoportjai együttesen a szervezetre
hatnak. Minden inger vagy ingercsoport előfordulását
más ingerek jelenléte kíséri, amelyek megfelelnek
azon ingereknek, amik az inger vagy ingercsoport
előfordulásával a múltban együtt jártak. Megvalósult
kapcsolatain keresztül tehát az elsődleges
inger olyan másodlagos ingerek csoportját
hozza létre, melyek a primér ingert követik.
Az osztályozás különböző formáit a követő
ingereknek a követettel való totális vagy
részleges azonossága határozza meg.
Annak bizonyos része, amit bármely
pillanatban a külső világról tudunk, hangsúlyozza
Hayek, nem érzéki tapasztalat által tanult,
hanem benne foglaltatik az ilyen tapasztalatot
megszerző eszközökben, vagyis az osztályozás
előzőleg megalapozott apparátusának rendszere
által van meghatározva. Tudásunknak minden
szintjén található ugyanis olyan tudásdarab
vagy tudásrész, ami a rendező elveket alkotó
tapasztalat eredményeként ellenőrizhetetlen
a tapasztalat által. Specifikus jelentőségük
van a környezet jellegzetességeinek, ahol
az osztályozás vagy tájékozódás apparátusa
felépül, hiszen a percepciós kapcsolódások
nem csupán az egyéni életben formálódnak ki,
hanem a filogenezis során is. Hayek szerint
az osztályozás eszközhalmaza az e környezet
elemei közötti viszonylatok egyfajta térképét
vagy reprodukcióját valósítja meg. Így a környezeti
tényezők Hayeknál színezik, sőt szabályozzák
a rendezés elveit.
Annak érdekében, hogy a szellemi
és a fizikai dolgokról szóló tudásunkat leírhassuk,
állítja Hayek, fel kell tárni a fiziológiai
ingereknek a központi idegrendszer különböző
részeiben funkcionális jelentőségük szerinti
egymástól elkülönülését, valamint ezen ingerek
hatásainak egymástól való eltérését. Az egyes
fiziológiai és lelki dolgok megfelelésének
felderítéséhez tehát ki kell mutatni annak
a két rendszernek az azonosságát, amely egyrészt
az egyes fiziológiai dolgok és a többi (fiziológiai)
közötti viszonyokat, másrészt a nekik megfelelő
lelki dolgok és a többiek (lelkiek) viszonyait
rendszerezi. Mert néhány dolog a fizikai rendben
(például az elektromos áram, amit csak következményeiből
ismerünk) nem egyezik meg a fenomenális rend
dolgaival, és csak a fenomenális rend némely
dolga (például az illúzió, ami nem külső ingerek
terméke) nem rendelkezik alakmással a fizikai
rendben.
"Így az, amit 'értelemnek'
hívunk," állapítja meg Hayek, "dolgok
sorozatának ugyanazon szervezetben és ugyanazon
tárgyban helyet foglaló egyedi rendje; a dolgok
fizikai rendjéhez kapcsoltan a környezetben,
kivéve, ha nem azonosak vele."6
Az értelem, illetve az ész a vonatkozások
komplexuma, illetve a kapcsolódásoké, ahol
kiemelkedő a jelentősége a tapasztalatnak
és a tanulásnak. Hayek hangsúlyozza, hogy
csupán az objektív tudás módozatai léteznek,
állandó vagy fix objektumok nem. Ez a tudás
pedig csak viszonylagosan stabil, mert a rendező
elvek alávetik magukat változásnak. Így a
fogalmi gondolkodás a jelenségvilág feltehetően
állandó elemeinek folyamatos újra elrendeződési
folyamata. Amit a világról tudunk, az elméletszerű,
és minden tapasztalat arra szolgál, hogy megváltoztassa
ezeket az elméleteket.7
Azért nincs éles különbség Hayek
számára a gondolkodás absztraktabb folyamatai
és a közvetlen érzéki percepció között, mert
nála a jelenségvilágot alkotó minőségek együttese,
illetve az érzetminőségek egész rendszere
folyamatos változásokban ölt testet. És ama
tény ellenére, hogy elménkben szerinte minden
a filogenezis vagy az ontogenezis során megalapozott
kapcsolódások eredménye, az újraosztályozás
elvont folyamatát nem tudja kizárni. Ezért
az érzékelési rendszerben jellegében minden
absztrakt, fogalmi és elmélettel megterhelt.
Minden érzéki percepció szükségszerűen elvont
tehát, mert az adott szituációból mindig kiválasztódnak
bizonyos aspektusok, illetve vonások a percepció
során. Így aztán a dolgok interpretációjának
kell tekinteni a legtisztább érzékelést is.
S az érzetminőségek egésze az egyed vagy a
faj tapasztalatán megalapozódott interpretáció.
Vagyis az az apparátus, amelynek segítségével
a külső világról értesülünk, egyfajta tapasztalat
terméke. Környezetünk feltételei alakítják
ki. Reprezentálja a környezet elemei között
a múltban tapasztalt kapcsolatok egyfajta
általános reprodukcióját, miközben a környezet
minden új dolgát, eseményét a tapasztalat
fényében interpretáljuk. Mivel akcióit az
őt felépítő elemek egymásoz való kapcsolata
és kölcsönös igazodása határozza meg, Hayeknál
az organizmus agya, amely mint az organizmus
irányító központja ténykedik, több központú
rendszer. Különbséget tesz az agy mint központi
szerv irányítása révén létrejövő rend(szer)
és a struktúra elemeinek egymásra irányuló
kölcsönös tettei szabályozása által meghatározott
rend(szer) között.
Hayek összegzése szerint a tapasztalat
folyamata nem érzékelésekkel vagy percepciókkal
kezdődik, hanem szükségszerűen megelőzi azokat:
használja és olyan struktúrába vagy rendszerbe
rendezi a fiziológiai dolgokat, amely mentális
vagy szellemi jellegzetességük alapjává válik.
Az érzetminőségek közötti különbségtevés –
olyan terminusokban, melyek révén egyedül
a tudatos ész képes megismerni valamit egyáltalán
a külső világból – az ilyen érzetet megelőző
tapasztalat (kapcsolat–, illetve kapcsolószerkezet)
eredménye. A tapasztalat így nem az ész vagy
a tudatosság funkciója, hanem az ész és a
tudás a tapasztalat produktuma.
Hogy egy dolgot lehet-e egyáltalán
percipiálni, vagyis kaphat-e megkülönböztetett
pozíciót az érzetminőségek rendszerében, azt
tehát Hayek szerint azok a kapcsolatok határozzák
meg, amikkel – minddel – a megfelelő impulzusok
rendelkeznek, – ugyanazon impulzusokkal reprezentálva
dolgok más osztályait is. "Így ha maguk
a különböző érzetminőségek közötti különbségtevések,
amelyekből – úgy látszik – tudatos tapasztalatunk
felépül, érzetet megelőző tapasztalatok (kapcsolatstruktúrák)
által determináltak, akkor új arcszínt ölt
fel a tapasztalat és a tudás közötti reláció
egész kérdése."8
És a külső világban lévő dolgokról szerzett
minden érzettapasztalat valószínűen olyan
sajátosságokkal bír, amiknek a külső világban
hasonló tulajdonságok nem felelnek meg. E
tulajdonságok olyan jellegzetességek, amiket
a szervezet annak alapján tanult meg besorolni
a dolgok egyik osztályába, hogy ennek az osztálynak
a dolgait a múltban asszociálta más dolgok
osztályaival. Ez azonban csak akkor mehet
így, ha az idegrendszer megtanulta az egyedi
ingert úgy kezelni, mint dolgok bizonyos osztályának
a tagját. Hayek ezért megállapítja, hogy "amennyiben
a szűk értelemben vett tapasztalat, vagyis
a tudatos érzettapasztalat értelmes dolog,
akkor világos, hogy az összes tudásunk az
ilyen tapasztalatnak köszönhető. Ez a fajta
tapasztalat leginkább csak az után a tapasztalat
után válik lehetővé, amit az érzetminőségek
azon rendszerét teremtő kapcsolódások széles
értelmében fogtunk fel, mely rendszer meghatározza
a tudatos tapasztalat alkotóinak minőségét."9
Hayek megoldja a minden ismeretet megelőző
kiinduló tudás problémáját, amennyiben az
nála akkumulált tudás ugyan, az akkumulálás
maga azonban szerinte megismételhetetlen,
mert az akkumulált bázis már nem teremthet,
illetve nem hozhat létre újabb akkumulációt.
Ebből arra következtet, hogy "az érzettapasztalat
előfeltételezi egyfajta összegyűjtött 'tudásnak'
a múltbeli együttes előfordulására alapozott
érzéki impulzusok megvalósult rendszerének
létezését; s bár e tudás érzetet megelőző
tapasztalatra alapozott, általa sohasem tagadható,
és meghatározza mindama tapasztalat formáját,
ami lehetséges."10
Léteznek tehát bizonyos általános
alapelvek, mondja Hayek, amelyekhez minden
érzettapasztalatnak igazodnia kell (például
két megkülönböztetett szín nem lehet ugyanazon
a helyen). S az ilyen kapcsolatok részei között
léteznek olyan kapcsolatok, amiknek mindig
igazaknak kell lenniük. "Így minden,
amit fel tudunk fogni," hangsúlyozza
Hayek, "azon érzetminőségek rendje által
meghatározott, melyek olyan terminusokban
adják a 'kategóriákat', amilyenekben egyedül
az érzettapasztalat képes megvalósulni. A
tudatos tapasztalat részben mindig utal azokra
a más dolgokhoz fűződő terminusokban meghatározott
dolgokra, melyek abban a partikuláris tapasztalatban
nem fordulnak elő."11
Hayek végső konklúziói szerint
az általunk a világról alkotott kép a világgal
történő interakciónkból származik és mindig
elvont. És a világról alkotott képünk (térképünk,
illetve modellünk) a végtelen sok aspektus
közül, amit a világ tartalmaz, csupán néhányat
választ ki, mialatt a világ végtelenül sok
aspektusát – mint számunkra érdektelent –
átugorni kényszerülünk. Az általunk a világban
talált rend saját elménk szervező struktúrája
révén adott. Érzettapasztalatainkat is áthatják
az emberi elme rendező fogalmai. Az agynak
hatalmas teremtő ereje van. Az agy nem tartály
a múlékony érzékelés passzív elnyelésére,
és nem tükör, melyben a világ szükségszerűségei
visszatükröződnek.
12. A társadalom struktúrája
Azokból az ismétlődő elemekből,
amiknek ismeretét az emberi szellem, illetve
agy vagy elme struktúrája – az a közös alapelv,
mellyel a külső dolgokat, eseményeket osztályozzuk
– nyújtja, Hayek szerint különböző társadalmi
struktúrák épülnek fel, s ezek leírására és
magyarázatára egyedül ezen elemek terminusai
alkalmasak. Vagyis ameddig elmondható, hogy
a fogalmak vagy eszmék csak az egyes elmékben
képesek létezni, és különböző eszméknek csak
az egyedi értelemben van egymásrahatása, addig
azt kell mondani, hogy a társadalmi struktúra
valódi elemeit azok az egyes fogalmak formálják,
amiket az emberek egymásról és a dolgokról
alkotnak, és nem valamiféle, az egyes elmékből
kiteljesedő komplex egész formálja.
Ennek megfelelően az egymást
követő nemzedékek nem azért maradnak fenn,
hangsúlyozza Hayek, mert egyedeik teljes mértékben
azonosak, hanem azért, mert sajátos viszonyokban,
attitűdökben következnek és figyelmeznek egymásra.
Tárgyaiként sajátos nézeteknek, amiket róluk
más emberek vallanak. Az egyének csupán gyújtópontok
a kapcsolatok hálózatában, s egymás iránti
különböző, a fizikai tárgyak iránti hasonló
vagy különböző attitűdjeik formálják a struktúra
ismétlődő elemeit. Ebből azonban nem következik,
Hayek számára, hogy az elemek kombinációs
jellegzetességeit fel lehet ismerni a különböző
egyénekhez kapcsolódó sajátos mintában.
Továbbá, mivel csak az képes
tudatos cselekvésünket motiválni, amiről tudunk,
amit ismerünk, a társadalmi viszonyok különböző
mintáinak vagy sablonjainak rekonstruálása
az egyéni cselekedetekhez kell kapcsolódjon,
s nem a személyek és a megmunkált dolgok objektív
minőségeihez. Azaz a társadalomban az emberek
elkülönült és kölcsönhatásos tettei szándékolatlan
és gyakran fel sem ismert következményeinek,
megvalósulási formáinak meglátása és megértése
csupán a meghatározott nézeteket valló sok–sok
ember implikációinak szisztematikus és türelmes
nyomon követése révén lehetséges.
A társadalmi jelenségeknek ezt
a rendszerét nem fejezhetjük ki fizikai terminusokban,
mondja Hayek, mert az elemek ilyen terminusokkal
történő definiálása esetén eltűnne rendszerük.
Az az egység pedig, amibe a rendszer összeáll,
nem szükségel közös fizikai tulajdonságokat.
A rendszerben pedig a dolgok azért viselkednek
ugyanúgy, mert ugyanazt jelentik az embereknek.
Ha ahelyett, hogy hasonlókként és nem hasonlókként
tekintenénk a dolgokat (ahogyan a cselekvő
ember számára látszanak), hangsúlyozza Hayek,
pusztán csak azt fogadnánk el egységeink vonatkozásában,
amit a természettudomány hasonlónak vagy nem
hasonlónak mutat be, egyszerűen nem találnánk
felfogható rendet a társadalmi jelenségekben.
Csak nagyon egyszerű esetekben
lehet – gyorsan, technikai apparátust mellőzve
– kimutatni, figyelmeztet Hayek, hogy miként
eredményezik az egyének független, elkülönült
tettei azt a rendet, amit nem is szándékoltak.
Ekkor azonban a magyarázat is annyira nyilvánvaló,
hogy nem is vesszük figyelembe érveit. Például
ilyen az az eset, amikor és amiként gyalogutat
taposnak addig járatlan helyen. Az ott haladó
emberek eleinte valami halvány mintához (a
kezdődő ösvényhez) igazodnak, bár ez a sokuk
révén meghatározott döntési eredmény senki
által nem terveztetett meg. A konkrét esetből
elméleti szintre lépve Hayek megállapítja,
hogy annak magyarázata, mindez hogyan történik,
elemi elmélet alkalmazása lesz a sajátos történések
eseteinek százaira, ezreire. Az esetek komplexitásainak
elemei ismerősek ugyan mindennapos tapasztalatainkból,
de csak határozottan erre irányuló gondolkodási
erőfeszítés segít meglátni a sok ember által
végzett cselekvés kombinációjának szükségszerű
hatásait. Mintegy a módját értjük meg, ahogy
a megfigyelt eredmény produkálható, bár sosem
figyelhetjük meg az egész folyamatot s nem
jelezhetjük előre eredményét. És ebből a társadalmi
jelenségeket magyarázó ismeretelméleti megállapításból
Hayek meghatározott társadalmi alapelvekre
következtet, melyeket majd e következtetéssel
is igazolódni lát.
IV. Társadalmi alapelvek
13. A tudás eloszlása: spontán rend
Az ismeretelmélet alkalmazása
Hayek részéről a társadalmi folyamatokra,
szükségszerűen szüli a társadalmi alapelveket.
Ezeket az elveket viszont feltevéseknek tekinti,
s nem is annyira lehetségeseknek, mint inkább
valószínűen igazaknak tartja őket. Hogy partikuláris
esetekben is igazak, azt Hayek szerint demonstrálni
kell. S ezt nem teszi meg a tény, hogy az
emberek tanulhatnak a tapasztalatból, hanem
az demonstrálja, ahogy megszerzik és kommunikálják
a valóságos világról szóló tudást. Feltevései
vagy hipotézisei ezért a társadalmi folyamatok
magyarázatára, az egyén gondolkodásának a
külvilággal való viszonyára vonatkoznak. Arra
a kérdésre válaszolnak, hogy az egyén tudása
milyen mértékben és miképpen egyezik meg a
külső tényekkel. Hayek e feltevései szükségszerűen
okozati összefüggésekről szóló állításokban
jelennek meg, és az ismeretelmélet társadalomelméleti
eredményei. Arra vonatkoznak, hogyan teremti
a tapasztalat a tudást.
Ezzel szemben a tiszta választásos
logika hipotézisei közismert tények, axiómák,
melyek meghatározzák azt a területet, amelyen
belül a másik ember gondolkodása megérthető.
Ezen a területen aztán egyetemesek, de hogy
hol van e terület határa, az empirikus kérdés.
A tiszta választásos logika feltevései leginkább
tudatos, racionális emberi tettekre vonatkoznak,
s nem azokra a viszonyokra, melyek megléte
esetén e tetteket felvállalják. Míg a tiszta
választásos logika terén az elemzés kimeríthetővé
tehető, azaz kifejleszthető formális apparátus
minden elgondolható szituáció lefedésére,
addig Hayek kiegészítő hipotéziseit szükségszerűen
szelektíveknek tekinti, vagyis olyanoknak,
melyek a lehetséges szituációk végtelen változatosságából
olyan ideáltípusokat válogatnak ki, amik különösen
relevánsak a való világ viszonyai számára.
Ennek megfelelően emeli ki, hogy
az emberi értelem nem az egyéni partikularitásban,
nem mindenki számára adott szinguláris folyamatban
egzisztál, hanem abban az interperszonális
folyamatban, ahol mindenki működését mások
ellenőrzik és korrigálják. Az emberi adottságok
és jártasságok pedig a végtelenségig változatosak,
s ennek következtében a legtöbb olyan ismerettel
nem rendelkezünk, amivel a társadalom–együttes
többi tagja. Ez azonban Hayek szerint nem
jelenti azt, hogy természetes képességeit
tekintve minden ember egyenlő. Hanem csupán
annyit jelent, hogy a többiek által gyakorolt
vagy birtokolt képességekről senkinek sincs
joga definitív ítéletet mondani.
Az emberi tudást és érdeket Hayek
organikusan korlátozottnak tartja, ami azt
jelenti, hogy az ember csupán parányi részét
ismeri a társadalomegésznek, s ezért saját
motivációit azokból a közvetlen hatásokból
meríti, amiket cselekvése az általa belátható
szférában kivált. Az ember csak szűk kört
képes átlátni a társadalom tényei közül, s
ama társadalmi szükségletek, melyekről az
egyes ember gondoskodni képes, a társadalom
minden tagja részéről felmerülő szükségletek
óriási nagyságához képest szinte elhanyagolható
hányadot képeznek.
Az egyéni tudás határai azzal járnak, hogy
senki – sem egyvalaki, sem személyek kisebb
csoportja – nem képes tudni mindarról, amit
a társadalom–együttes egy–egy másik tagja
ismer. Így azonban mivel az emberek nem egyformák,
Hayek szerint szerepüket anélkül meg lehet
különböztetni, hogy néhány önkényesen elhatározott
rendezőelv szerint kellene meghatároznunk
azt. Ezért a társadalomban mindenki megtalálhatja
a saját szintjét, cselekvési színterét, ha
megteremtődnek, létrejönnek azok a szabályok,
amelyek ugyanazon esetben mindenkire kötelezők,
azaz formálisan előttük mindenki egyenlő.
"Számtalan ember – mindegyiknek csak
tudásdarabkái vannak – spontán interakciója
a dolgok olyan állását eredményezi,"
mondja Hayek, "ahol az árak megfelelnek
a költségeknek stb., s amit csak olyan valaki
vagy valami átgondolt irányításával lehetne
létrehozni, aki vagy ami rendelkezik mindazon
egyének egyesített tudásával."12
Az egyéni cselekedetek egyesült
hatása Hayek szerint azt tanúsítja, hogy tervező
és irányító gondolkodás nélkül keletkeztek
azok az intézményeink, melyeknek az emberiség
teljesítményeit nagyrészt köszönhetjük. A
nemzetek például mintegy önkéntelenül, spontán
módon kezdték el működtetni intézményes szervezeteiket,
amelyek attól még valóságosan az emberi cselekvés
eredményei, ha nem is az emberi tervezésé.
Szabad emberek spontán együttműködése így
nagyobb eredményekre vezet, mint amit ők egyáltalán
felfogni képesek. S így lesznek az emberi
dolgok az emberi tetteknek nem előrelátható
eredményei.
Ezért az ember nem felfokozottan
intelligens és racionális, hangsúlyozza Hayek,
hanem éppen hogy csalatkozó és irracionális.
Mert egyedi tévedéseit csak a társadalmi folyamat
menetében lehet kijavítani. Ahol, és amikor
az embert saját választása és mindennapi meghatározottságai
a lehetséges mértékben tehetik közreműködővé
az összes többi ember szükségleteinek kielégítésében.
Hayek továbbmegy és általánosan is megállapítja,
hogy "kifejlődvén a piac mint olyan hatékony
módja lett az ember olyan folyamat részesévé
tenni, mely komplexebb és kiterjedtebb az
általa átláthatónál… S a piac révén az embereknek
olyan eredményekben közreműködőkké tétele
valósult meg, melyek szándékuk fikarcnyi részét
sem képezték."13
Ezzel azonban a társadalom olyan egyensúlyban
marad, ami viszont mindenkinek kívánatos.
14. Társadalmi egyensúly
A tudás megszerzéséről szóló
feltevések Hayek számára empirikus elemet
szolgáltatnak a gazdaságelmélethez is, míg
a formális logikai gazdaságelemzést nem tartja
elegendőnek az oksági folyamat kutatására.
Szerinte, amikor azt állítjuk, hogy az emberek
bizonyos körülmények között megközelítik az
egyensúlyi állapotot, meg kell magyaráznunk,
milyen folyamatban szerzik meg a szükséges
tudást. Mivel hipotetikus folyamatról van
szó, a tiszta egyensúlyi elemzések tautologikus
feltevéseinek alkalmazása nem elég ezen társadalmi
folyamat magyarázatára. Ha viszont az egyes
egyén cselekedetére alkalmazza, az egyensúly
fogalmának Hayek világos jelentést tulajdonít
az egyénnek minden más egyénhez való egyensúlyi
viszonyát illetően. A gazdasági egyensúly
fogalma viszont szerinte csak az előrelátással
kapcsolatos feltevések terminusaiban tisztázható,
valamint ha elvégezzük az egyéni tetteknek
és a többi egyén interakcióinak vizsgálatát.
Abban az esetben létezik az egyensúly,
állapítja meg Hayek, ha a társadalom minden
tagjának a tette saját egyedi terve egyazon
periódusban való megvalósulása, és a terveket
a periódus elején készítették. Az elszigetelt
egyén vagy csoport előre elgondolt terv szerinti
cselekvésével nincs Hayeknak gondja, hiszen
a tervnek semmi köze ahhoz, hogy a terv megvalósítása
elgondolható-e vagy sem, mert minden terv
esetében elgondolhatók olyan külső események,
amik a tervet megvalósítják. Az elszigetelt
csoportban a terv végrehajtása számára a külső
események ugyanazon sorát kell elvárni, mert
ha különböző személyek ellentétes elvárásokra
alapoznák terveiket, nem lenne a külső eseményeknek
olyan sora, mely lehetővé tenné ezen tervek
végrehajtását. A problematikus, vizsgálandó
szituációnak Hayek azt tartja, amikor a terveket
bizonyos számú személy egyidejűleg, de egymástól
függetlenül határozza meg. Ebben az esetben
– a változásra alapozott társadalomban – a
tervek nagyrészt olyan cselekedetekkel foglalkoznak,
amelyek feltételezik a más személyek részéről
bekapcsolódó tetteket. Így aztán, ilyen tervezéssel
különböző egyének tervei sajátos értelemben
összeegyeztethetők kell legyenek, abban az
értelemben, hogy megvalósításuk egyáltalán
elgondolható.
Az olyan személyek által ismert
dolgokat, akiknek viselkedése magyarázatul
szolgál az egyensúlyban lévő társadalom fogalma
értelmezéséhez, Hayek szubjektív adatoknak,
a megfigyelő közgazdász által objektív, reális
és közismertnek feltételezett tényeket pedig
objektív adatoknak nevezi. Szerinte kettős
értelemben lehetnek egyetértésben vagy egyensúlyban
a különböző személyek számára adott szubjektív
adatok és a belőlük szükségszerűen következő
egyéni tervek: Először a tervek kölcsönösen
összeegyeztethetők, s következésképp létezik
külső események olyan sora, ami megengedi
a tervek végrehajtását. Ha az invenciók kölcsönös
összeegyeztethetősége nem lenne adva, s ha
nem léteznének az elvárásainkat kielégíteni
képes külső események, akkor egyértelműen
kijelenthetnénk, hogy az nem az egyensúlyi
állapot. Másodszor kérdéses, hogy a tények
igazolják-e az objektív adatoknak megfelelő
egyes szubjektív adatsorokat, valamint azokat
az elvárásokat, amikre a terveket alapozták.
Ha az adatok ilyetén megfelelését megkövetelték,
akkor semmiképp nem lehet előre eldönteni,
hogy a kezdet kezdetén a társadalom egyensúlyban
van-e, csak utólag, visszamenőleg, annak a
periódusnak a végén, melyet az emberek megterveztek.
Az objektív adatok előre nem
látható fejlődése Hayek szerint szétrombolhatja
az egyensúlyt. Ennek a rombolásnak a felismerését
az teszi lehetővé, ha az objektív adatok változásában
megkülönböztetjük a külső fejlődést és az
elvárttól eltérő fejlődést. Az adatok változásáról
csak akkor beszélhetünk, ha létezik az első
értelemben vett egyensúly, vagyis ha elvárásaink
megegyeznek az adatokkal. Ha ütköznének, akkor
a külső tények bármilyen fejlődése bárkinek
az elvárását igazolná s megdöntené a másokét,
s nem lehetne eldönteni, mi változott az objektív
adatokban. Az egyensúly addig áll fenn, mondja
Hayek, amíg a külső adatok megfelelnek a társadalom
minden tagja közös várakozásainak. És az egyensúly
fennmaradása nem függ az objektív adatok abszolút
állandóságától. Azaz nincs statikus, mozdulatlan
folyamatra kárhoztatva. Az egyensúlyelemzést
Hayek alapvetően alkalmas módszernek gondolja
a progresszív társadalom számára, s az árviszonyok
válságciklusai elemzésére ugyancsak. Ezért
lát jelentős kapcsolatot egyensúly és előrelátás
között.
Az egyensúly tehát azt jelenti, hangoztatja
Hayek, hogy a társadalom tagjainak sajátos
értelemben helyesek az előrelátásai. Abban
az értelemben, hogy mindenki terve mások akaratlagos
tetteinek elvárásán nyugszik. S e tervek annyira
a külső tények egyazon sorának elvárására
alapozódnak, hogy bizonyos feltételek között
senkinek se lesz oka, hogy megváltoztassa
a tervét. Az előrelátás ugyanakkor nem az
egyensúly elérésének előfeltételeként funkcionál,
hanem csak az egyensúlyi állapot meghatározott
jellegzetességeként. Természetesen nincs itt
szó minden előrelátásról, szögezi le Hayek.
Az egyensúly fennállását csak addig látja
biztosítottnak, ameddig az anticipációk helyeseknek
bizonyulnak. Ám csak ott kell helyeseknek
lenniük, mutat rá Hayek, ahol meghatározók
az egyének döntéseiben. Különböző emberek
szubjektív adatai bár megegyezhetnek, mivel
ugyanazoknak az objektív tényeknek a tapasztalatából
származnak, ugyanakkor "az egyensúlyelemzést
nem lehet pusztán objektív tényekből levezetni,
mert annak elemzése, hogy az emberek mit fognak
tenni, csak abból indulhat ki, mi az ismert
számukra." Viszont "pusztán szubjektív
adatokból nem lehet levezetni az egyensúlyelemzést,
mert különböző emberek szubjektív adatai összeegyeztethetők
is lehetnek, meg nem is, vagyis már eleve
meghatározottak, ha létezik egyensúly, ha
nem."14
A Hayek által felvetett egyensúly
felé vivő tendencia szerint bizonyos körülmények
között a társadalom különböző tagjainak tudása
és intenciója mind jobban összhangba kerül,
vagyis az elvárásaik egyre inkább helyesek
lesznek. A kérdés itt az, milyen feltételek
mellett létezhet ez a tendencia, és mi a természete
annak a folyamatnak, melyben az egyéni tudás
megváltozik. Mindezt persze Hayek tiszta logikai
konstrukciónak tekinti, hiszen nincsen olyan
tökéletes piac, ahol mindenki mindent tud.
Azt azonban Hayek elképzelhetőnek véli, hogy
a közösség minden tagja automatikusan felismerje,
mi a releváns a saját döntéséhez. Ha újra
kísért is a régi ökonómus ember alakja, a
mintegy mindentudó ember alakjában teszi.
S bár az adatoknak eléggé bizonytalan
fogalmat határoz meg, Hayek az egyensúlyt
az adatok állandóságára alapozza, ami sem
nem szükséges, sem nem elégséges feltétel
szerinte. Hiszen az állandóságot csak az elvárásokkal
kapcsolatosan tudjuk meghatározni. Ezért lenniük
kell felismerhető szabályszerűségeknek a világban,
nyomatékosítja Hayek, melyek lehetővé teszik
az események helyes predikcióját. S ha nem
vagyunk bizonyosak abban, hogy az emberek
megtanulták-e már a helyes előrelátást, akkor
az adatok állandóságát még mindig abszolút
értelemben kell vennünk. Az adatok állandósága
azonban senki számára sem jelentheti a tőle
független összes tény állandóságát, mivel
legföljebb a többi ember hajlamai vagy ízlése,
de nem tettei tehetők fel állandóknak. A folytonos
változások folyamatai sosem érnek véget: az
emberek megváltoztatják döntéseiket, mihelyt
új tapasztalatot szereznek a külső tényekről
és más emberek tetteiről.
Az egyensúlyt tehát csak azok
a feltételek teszik lehetővé, mondja Hayek,
melyek meglétekor az emberek a vizsgált folyamatokban
megszerzik a szükséges tudást. További probléma,
hogy mennyi és miféle tudása legyen a különböző
egyéneknek ahhoz, hogy egyensúlyról beszélhessünk.
Mert ha az egyensúly fogalmának bármiféle
empirikus töltése van, nem képzelhető el,
hogy mindenki mindent tud. Az egyes egyén
releváns tudása ugyanis Hayek szerint nem
a tettei egészét befolyásoló tudás. Hiszen
döntései akkor is megváltozhatnak, ha helyes,
és akkor is, ha helytelen, de még akkor is,
ha más területről szerzett a tudása. Így a
tudás megoszlásának, eloszlásának problematikáját
Hayek szinte párhuzamosnak tekinti a munkamegosztás
kérdéseivel, bár az előbbit a közgazdaságtan
– mint társadalomtudomány – központi kérdéseként
szerinte teljesen elhanyagolták, míg utóbbi
első helyen kutatott a tudomány kezdeteitől.
15. A cselekvés szabadsága
Ha az embernek az a hivatása,
hogy annyi sokkal járuljon hozzá a társadalom
közös céljaihoz, amennyinek megtételére egyáltalán
képes, akkor Hayek szerint az ember szabad
kell legyen ehhez a maga tudása és ügyessége
teljes körű felhasználása során. Mert "ha
az emberek szabadon tevékenykedhetnek,"
mondja Hayek, "gyakorta többet teljesítenek,
mint amennyit az egyedi emberi értelem tervezni
és előrelátni képes."15
Ha pedig azt mondjuk, hogy az embert tetteiben
a maga érdekei s kívánságai vezetik s kellene,
hogy vezessék, akkor nem kizárólag személyes
szükségletekről van szó, hanem arról, hogy
az emberek hagyják törekvéseiket szabadon
abba az irányba terebélyesedni, amit kívánatosnak
vélnek. Saját adottságainak kamatoztatásában
ugyanis az ember felelősségi körének meghatározóját
éppen terveinek és tetteinek eredményeiben
kell, hogy lássa. Így tudja az ember formális
elvek segítségével kijelölni saját maga és
mások felelősségi körét. Felelősségi köréről
a törvényes szabadság, vagyis a törvények
által történő kormányzás tájékoztatja az egyént.
Ezen a kereten belül kell életét alakítania.
A törvényhozó mechanizmus alkalmazása
megszünteti a szabadosságot, hangoztatja Hayek,
mert sajátos kötelességeket akaszt az emberek
nyakába a rendeletek által történő kormányzással.
A legfőbb alapelv az, hogy az emberek a társadalom
ügyes–bajos dolgai rendezésének eszközeként
egyetemesen elfogadnak általános alapelveket,
amelyek nem lefixált célok, mivel az ember
nem mindentudó, s csak akkor lehet mégis szabad,
ha általános szabályokkal kijelölik számára
azt a szférát, ahol döntése még az övé marad.
Az absztrakt alapelvek betartása olyan általános
szabályok betartása, melyek hosszú ideig érvényesek
maradnak, hiszen az egyéni tervezés útjelzői
kell, hogy legyenek. A többi ember viselkedését
ezek a tradíciókon és konvenciókon alapuló
szabályok teszik számunkra előreláthatóvá
és kiszámíthatóvá. A kényszereknek és kötelmeknek
Hayek szerint ilyen szerepük csak minimális
mértékben van.
Az érvényes viselkedési szabályok
betartásával az ember nem egyszerűen csak
engedelmeskedik a társadalom vak erőinek,
hanem felismervén az életét, a szerencséjét
meghatározó változásokat, az ezekhez való
igazodással enged a társadalom vak erőinek.
Mert az átgondoltan megszervezett és tudatosan
irányított hatalom, az állam csupán kicsiny
része lehet annak a sokkal gazdagabb organizmusnak,
amit társadalomnak nevezünk. Az állam az egyik,
s az egyén a másik oldalon, – Hayek számáras
nem az egyedüli valóságok a társadalomban.
Az egyén például a társadalmi folyamatbeli
változásokhoz – mint meghatározóihoz – igazodik
akkor, amikor aláveti magát a nem racionálisan
tervezett konvencióknak. Hasonlóképpen az
egyént a kis csoportok, kis közösségek erőfeszítései
erősítik meg; de a családban, a helyi autonómiákban
és a szándékos egyesülésekben betöltött saját
szerepe is.
Ha a társadalom életében többségi
vélemény dönti el a közös akciót, mondja Hayek,
"az nem jelenti azt, hogy a ma többségi
nézetének kell az általánosan elfogadott nézetté
lennie. Még akkor sem, ha ez szükséges lenne
ahhoz, hogy a többség elérje céljait."16
A demokratikus kormányzás kívánalma ugyanis
nem jelenti a többségi döntések mindenoldalú
illetékességét. Ugyanakkor "a demokrácia
minden igazolása azon a tényen alapul, hogy
ami ma egy apró kisebbség véleménye, az idővel
többségi nézetté válhat."17
Hayek szerint megkülönböztetendő, amikor a
többségi nézetnek kell mindenkire kötelező
érvényűnek lennie, s amikor a kisebbségi nézetet
kell győzelemre engedni, mivel eredményei
jobban kielégítik a közérdeket. A különös
szakmai ágazati érdekeket tekintve például
a többségi nézet mindig statikus, reakciós,
és pontosan a verseny érdeme, hogy a kisebbségi
nézet esélyt kap az érvényre jutásra.
16. A kozmosz evolúciója
Hayek hangsúlyozza, hogy "a
társadalom csak akkor nagyszerűbb, mint az
egyén, ha szabad. Amennyiben ellenőrzött vagy
irányított, azoknak az egyes elméknek a kapacitására
korlátozott, akik ellenőrzik vagy irányítják."18
A szabadelvűség a kormányzati kényszerítő
hatalmat vissza kell, hogy szorítsa a helyes
igazgatás szabályainak betartására. Még akkor
is, ha ennek érdekében pozitívan kell megfogalmaznia
a kötelességeket, azaz alávetni a polgárokat
az egységes alapelveknek. S mindezt nem szabályvégrehajtás
árán, hanem a kormányzás szolgálati funkciói
révén.
A szabad társadalom védelme számára
fontos az a tény, mondja Hayek, hogy "nincs
a konkrét célok egységes skálája kikényszerítve,
sem a kísérlet, biztosítani olyan partikuláris
elképzelések által a társadalom egészének
kormányzását, amik szólnak fontosabb, de kevésbé
fontos dolgokról is."19
Az ilyen szabad társadalom tagjai felhasználhatják
mindazokat a lehetőségeket, amikkel tudásuk
révén valóban rendelkeznek. Ám nemcsak tudására,
hanem szándékaira és értékeire is áll, hogy
az ember civilizációs fejlődés teremtménye.
Hayek azonban figyelmeztet arra, hogy "tévedés
azt hinni, hogy kikövetkeztethetjük, milyeneknek
kellene értékeinknek lenniük, egyszerűen azért,
mert felismertük, hogy evolúció termékei.
Ésszerűen viszont nem vonhatjuk kétségbe,
hogy ezeket az értékeket ugyanazok az evolúciós
erők teremtették és változtatgatták, mint
amik intelligenciánkat eredményezték."20
Hayek szerint "jelenlegi
értékeink csak mint partikuláris kulturális
tradíció elemei léteznek, és csak néhány többé–kevésbé
hosszú evolúciós szakasz számára jellegzetesek
– akár tartalmaz néhány elődünket e szakasz,
akár az emberi civilizáció bizonyos periódusaira
korlátozott. Nincs több alapunk örök életet
tulajdonítani nekik, mint magának az emberi
fajnak. Így van egy lehetséges értelem, melyben
törvényesen úgy tekinthetünk az emberi értékekre,
mint relatívokra, s további evolúciójuk valószínűségéről
beszélhetünk."21
Szemben a nem szervesen, hanem külső célszerűség
által fejlődött renddel, a taxissal, Hayek
szerint fejet kell hajtanunk a kozmosz rendje,
vagyis "az olyan processzusok előtt,
melyek révén az emberiség létrehozta az egyetlen
egyén által sem tervezett vagy megértett dolgokat,
amik igazán nagyszerűbbek, mint az egyes elmék."
A nagy kérdés csak az, "vajon megengedtetik-e
az emberi szellemnek, hogy folytassa az ilyen
folyamat részét képező fejlődést, vagy az
emberi értelem önmaga magános cselekvéséhez
láncolja magát."22
V. Összefüggések, következtetések
17. Összefoglalás
Hayek egységes módszere tehát
egyúttal a kartéziánus dualizmus kritikája,
ami azt jelenti, hogy a társadalom rendje
nem lehet az irányító ész terméke. Az ész
és a tudás elméletét Hayek szerint a legkövetkezetesebben
a társadalomelméletben lehet kifejteni. A
társadalomtudományoknak ugyanis nincsenek
megfigyelhető tényei, hanem csupán a társadalmi
folyamatbeli attitűdök, vélekedések, hiedelmek
léteznek. Így a tudás szubjektív jellegű,
introspekción alapul. A társadalmi jelenségek
összetettek, megfigyelésük nehéz, elemzésük
elméletei kevésbé prediktívek. Az a tudás,
amitől a társadalom élete függ, nagyrészt
gyakorlati jellegű és nem koncentrálódhat
egyetlen fejben, mert igen komplex, s mert
– ezen kívül – habitusokban és diszpozíciókban
ölt testet. Életvezetésünket többnyire tagolhatatlan
szabályozásokon keresztül irányítva. Azaz
olyan szabályok irányítanak mindannyiunkat,
mikről nincs tudomásunk, ezért még az irányító
ész is alávetődik az ilyen irányításnak.
Hayek erős nem–logikai kapcsolatot
talál a szerinte hibás módszertanok és bizonyos
autoritariánus tendenciák, illetve liberalizmusellenes
értékrendszerek között. A szcientizmus a társadalomtudományokban
szerinte azt eredményezte, hogy a történelmet
egészként kezelték, mintha a történelmi haladás
a külső ész által megfigyelhető lenne, ahogy
a fizikai tárgyak a természettudományokban.
A tudományos kutatásnak azonban sehol sem
az a célja, hogy a külsőségek fátyola mögött
felfedezze a magában való dolgok természetét
vagy lényegét. A hagyományos empirizmussal
szemben Hayek azzal érvel, hogy kategoriális
fogalmak és elméleti keretek által meg nem
fertőzött szenzoros érzékelés sosem lehetséges.
Az arisztotelészi felfogással szemben pedig
azzal, hogy ezek az apriori kategóriák és
elvek felépítik ugyan az emberi értelmet,
a természeti világnak azonban nem szükségszerű
jellegzetességei. A rend, amit a világban
találunk, Hayek szerint az emberi ész kreatív
aktivitásának terméke. Az ész a fizikai univerzum
sajátos részén uralkodó rend, – ama részén,
ami mi magunk vagyunk. Az érzékelés, mint
dekódoló mechanizmus, a külső környezeti információt
nagyfokúan elvonatkoztatott módon továbbítja
felénk. Mentális kereteink, melyek által a
világot kategorizáljuk, sem nem egyetemesek,
sem nem változatlanok, hanem evolúciós módon
változékonyak.
Mivel az emberi elme evolúciós
produktum, Hayek szerint struktúrája is változó:
Elménkben az alapkategóriák, illetve alapstruktúrák
nem a világ természeti szükségszerűségeinek
kartéziánus univerzális és szükségszerű axiómái,
hanem az emberi organizmusnak világbeli evolúciós
alkalmazkodását megvalósító elvei. Amikor
Kant bírálta az empirizmus felfogását az érzettapasztalatról,
mert az nem mondja meg, hogy miként egységesül
koherens tapasztalattá az emberi elme különböző
érzeteiben megragadott igen sokféle, változatos
adat, Hayekhoz képest mintegy mechanisztikusan
fogta még fel az érzékszerveket. Az elmét
azonban olyan hatékony készlettel ruházta
fel, ami organizálja az egyetemes és szükségszerű
kategóriákat, egységesíti és strukturálja
a különben káoszosnak tűnhető külső környezetet.
Hayek evolucionista felfogása mind a két végponton
módosítja ezt a kanti felfogást: Nála az interpretációs
alapelveknek nincsenek rögzített és szükségszerű
jellegzetességeik, valamint nincs az érzékszerveknek
se tisztán oksági, mechanikus karaktere.
Hayek – Kant módján – szkeptikusan
tekint a világban talált rendre, ami elménk
számára saját értelmünk alkotó tevékenysége
által adott. "A tény," mondja, "hogy
a világ, melyet ismerünk, teljesen rendezett
világnak látszik számunkra, lehet pusztán
annak a módszernek az eredménye, ami által
felfogjuk."23
Ezért "nemcsak azokra a mentális létezőkre,
mint amilyenek a 'koncepciók' vagy az 'eszmék',
amelyeket közönségesen 'elvonatkoztatásokként'
fogunk fel, hanem minden mentális jelenségre,
érzéki percepcióra és képmásra … úgy kell
tekintenünk, mint az agy által megvalósított
osztályozási aktusra."24
Így az általunk percipiált minőségek Hayek
szerint nem tárgyak tulajdonságai, hanem olyan
utak–módok, melyeken egyénileg vagy fajként
a külső ingereket csoportosítani vagy osztályozni
megtanultuk. Felfogni, észlelni, érzékelni
annyi, mint ismerős kategóriákra utalni. Hiszen
képtelenek vagyunk bármit is megragadni, ami
teljesen különbözne attól, amit valaha felfogtunk.
Az érzékeink vagy az elménk által ugyanazon
osztály tagjaiként kezelt tények semmi más
közössel nem rendelkeznek azon túl, hogy elménk
ugyanazon ügyben vagy dologban szereplőkként
regisztrálta őket. Az önmagunk bázisán keletkező
tudásunk egyszerre gyakorlati és elvont. Annyira
elvont, hogy még érzéki percepciónk is ad
egy erősen szelektív, az események, dolgok
bizonyos osztályait kiválogató modellt környezetünkről.
És annyira gyakorlati, hogy a legtöbb tudás
a cselekvés és az érzékelés szabályaiban ölt
testet, illetve halmozódik fel újrafelfedezhetetlenül.
A tudás Hayeknál hajlam az ideig–óráig
tartó sikeres tevékenységre, a Darwin–féle
próba, szerencse kizárás biológiai folyamatának
működése a tudatos tudás birodalmában.25
Mindazonáltal az emberi tudás radikálisan
elszakadt az alsóbb evolúciós szintektől,
mert elménk az absztraktan létező érzetek,
észleletek, fogalmak, ítéletek, elvek, eszmék,
elméletek világában működik, s nem redukálható
le a fizikai természet világára, sőt még a
tudatos elmebéli állapotok világára sem. Így
elméleti konstrukcióink adekvát voltát végső
soron sem formális tulajdonságaik vizsgálatával,
sem a világgal való megfeleltetésükkel nem
lehet kideríteni. Amit Hayek úgy fogalmaz,
hogy sosem lehetünk olyan helyzetben, hogy
a dolgokat önmagukban megismerhetnénk. Hayek
radikális szkepticizmusa abban nyilvánul meg,
hogy az alapkategóriákat nem tekinti változatlanoknak.
Ezzel elkerüli az esszencializmust vagy kollektivizmust
okozó objektivizmust. Erősen konvencionalista
elképzelése szerint a kategóriák és fogalmak
mintegy kisminkelik világról alkotott képünket.
S mivel gondolkodásunk kategóriái nem a dolgok
változatlan természetére vonatkoznak, csak
a többiekkel evolúciós versenyben győztes
gondolatirányok tartalmazhatnak bizonyos igazságot
a világról. Így a tudáselméletben elsődleges
a gyakorlati jelleg. Ugyanakkor Hayek érvei
továbbra is tudatlanságunkat bizonyítják:
Elkerülhetetlenül absztrakt elméleti konstrukcióink
csak igen keveset mondanak el a valós világról,
s ezért a konkrétumok tökéletesen sose rendszerezhető
gyakorlati tudásában kell bíznunk.
A kulturális versenyben folyó
természetes kiválasztódás anyagát a cselekvés
és az érzékelés szabályai jelentik. A kiválasztás
mechanizmusa: versenyzés a sikeres viselkedés
biztosításában más szabályokkal. Azután sikert
hozó szabályok lépnek a környezethez rosszul
alkalmazkodó szabályok helyére. A siker végső
soron az emberi sokaság növekedését jelenti.
A tradíciók versenye általi spontán kulturális
fejlődést azonban veszélyezteti, sőt meg is
semmisítheti az a Hayek szerint szociobiológiai
felfogás, amely az életet változhatatlan ösztönök
és tudatos találékonyság keverékének tekinti.
Ezért Hayek kifejezetten ismeretelméleti bizonytalanságra
törve hangsúlyozza, hogy az emberi ész önmaga
számára részben mindörökre ismeretlen marad.
Az ember sosem fogja felismerni, mik is természetének
változhatatlan aspektusai. Persze az ember
Hayek szerint is rendelkezik természettel,
illetve lényeggel, de sose ismerhető meg,
mi is az: Az ember bármilyen karakterizálása
csak ideiglenes és javítandó lehet. Hayeknál
az ész autonómiájának forrása nem az értelemről
és a tevékenységről szóló filozófiai metafizika,
hanem a természetes evolúciójú szellemi élet
tévedéseit hirdető ismeretelmélet. Hayek módszertanilag
azt gondolja, az emberi ész a tudás területén
mindig autonóm kell, hogy maradjon, ha egyszer
kulturális evolúció terméke és sosem érthető
meg tökéletesen. És az őt teremtő struktúráknál
a tudatos gondolkodás mindig kevésbé komplex
kell, hogy legyen.
Hayek hangsúlyozza, az emberi
ész további evolúciójához le kell mondani
a társadalom és a szellemi élet fölötti tudatos
ellenőrzés kísérleteiről. Különösen azért,
mert a társadalom helyes megragadásához ismerni
kellene az emberi természet alapvető jellegzetességeit,
s ez lehetetlen, hiszen nem létezik meghatározott
és változhatatlan emberi természet, melynek
alapjai véglegesen előírhatók lennének. Az
emberi értelem autonómiájából az emberi tudás
meghatározatlansága és előreláthatatlansága
következik. És az emberi gondolkodás és cselekvés
változásainak előreláthatatlansága szabadságot
igényel a társadalomban. Az emberi tudás határozatlanságát
nem lehet megszüntetni, az emberek mindig
hajlamosak lesznek hirtelen megváltoztatni
preferenciáikat, reményeiket, elképzeléseiket
és hiedelmeiket. Ezt a változást pedig sem
őket közvetlenül vizsgálván, sem valami általános
törvényt kialakítva nem lehet aktuális megjelenése
előtt megismerni. S ez az emberi gondolkodás
és gyakorlat alapvető változásainak előreláthatatlanságában
megnyilvánuló emberi tudatlanság szerepel
Hayeknál központi érvként a szabadságért a
társadalomban. S részben emiatt vallja, hogy
a történelmi előrelátásban legyőzhetetlen
akadályok merülnek fel.
A társadalmi rendben és a piaci
folyamatokban Hayek számára nyilvánvaló az
emberi gyakorlat és spontán rend fejlődése.
Beszámolóját erről a társadalomban érvényesülő
spontán rendről, áthatja felfogása az emberi
észről és az emberi tudás formáiról. A spontán
rend nagy jelentősége, hogy képes az embereknek
a kölcsönös jólétükért való békés együttélését
azon a kis csoporton túlra kiterjeszteni,
amelynek tagjai konkrét közcélokkal rendelkeznek,
illetve közös felsőbbségnek rendelődnek alá,
s előidézi a nagy vagy nyílt társadalom megjelenését:
"Ez a családi szervezeten, a hordán,
a klánon és a törzsön, a fejedelemségeken
s még a császárságom vagy nemzeti államokon
is progresszíven túlnövő rend végül a világtársadalom
kezdetét produkálta. A politikai hatalom kívánalmain
kívüli s gyakran velük szembeni törvényalkalmazáson
alapszik; amely törvények azért kerültek az
élre, mert azok a csoportok, melyek betartották
őket, sikeresebbek lettek: megmaradtak és
nagymértékben megszaporodtak, még mielőtt
tagjaik a törvények létezésének tudatára ébredtek
volna, vagy működésüket megértették volna."26
Végsősoron azokat a társadalmi objektumokat
(pénz, nyelv, törvény, piac stb.) azaz nem
foglalhat el egy helyet önmagán belül. S mivel
a társadalmi rend(szer) nem szándékos konstrukció,
általánosan semmiféle specifikus célt nem
szolgálhat. Nem tartalmaz tervet, hanem elősegíti
az emberi tervek megvalósulását. S Hayeknak
a kantianizmuson túlmutató felismerése, hogy
amint az ész elméletében megállít bennünket
a megismerhetetlen végső szabályok régiója,
ugyanúgy a társadalomelméletben a társadalmi
élet bázisalkotó hagyományrendszere.
18. Konklúziók
Hayek emberfelfogásában az emberi
ész a társadalmi kapcsolat– és viszonyrendszer
összessége. Hasonlóképpen: a dolog abban áll,
amiben komplex módon az összes többi dologtól
megkülönböztetett. S az államtalan társadalom
spontán rendje által Hayek valódi individualizmust
szeretne, amit nem korlátoz sem a monopolizáció,
sem a protekcionizmus. Ezek az alapelvek szerinte
mindenki számára garantálják a megfelelő társadalmi
szerepet és jutalmazást, – a lehetőséget mindenkinek
saját tehetsége kibontakoztatására és működtetésére.
Ám Hayek mindezt – ellentétben a marxistákkal
– nem tudja a társadalom egészét meghatározó
terv alapján elképzelni. Ő spontán egész fejlődési
folyamatoktól várja az emberiség boldogulását,
– mely egész különböző részeit, régióit azután
az emberek képesek már megtervezni és megvalósítani.
A helyes megismerési elveket
kereső és azokra társadalomelméletet építeni
törekvő Hayeknak fontos figyelmeztetése számunkra,
hogy nehézségeket jelent és veszélyeket rejt
magában a nembeli ember képzetének középpontba
állítása a társadalomban a konkrét, különös
emberek képviselete helyére. Hiszen az könnyen
a társadalomnak – mint természetes folyamatnak
– a leszűkítéséhez vezethet egyes emberek
elképzelései és képességei szerinti cselekedetekre
és viselkedésekre. Egyrészt a termelés irányítóinak
képességeire, másrészt a közvetlen termelők
cselekvésére. Így az embertelenséggel, kegyetlenséggel
vádolt piaci mechanizmus helyén a kollektívum
központi szempontjai is merevekké válhatnak.
Ezért Hayek szerint a mai világban nem cselekvésfilozófiára
van szükség, hanem a cselekvés kereteit, feltételeit
kell a filozófiai általánosítás mint módszer
eszközével kidolgozni, illetve megteremteni.
Megfontolandó számunkra, hogy
Hayek ugyan, előbb a keynesi beavatkozásos
rendszert, majd a teljes – a kapitalista és
a szocialista – tervezésre alapozott társadalmat
bírálva és elutasítva, hosszú ideig mellőzött
filozófus volt a nyugati világban, az újabb
gazdaságpolitikák viszont már mérlegelik elveit
a fejlettebb ipari országokban.27
Hayek filozófiája bizonyíték arra, hogy a
két társadalomelméleti véglet, a kollektív
szélsőségek és az egyéni önzés helyett nem
valamiféle harmadik utat kell keresni, hanem
a tudomány alaposságával kell kutatni az ember,
a természet és a társadalom égető kérdéseire
a megfelelő válaszokat. Hayek egyúttal filozófiai
folytonosságot is képvisel az objektív elvekre
hivatkozókkal szemben szubjektív elméleti
megközelítésével. Segít eligazodni a globalizálódó
világ helyi és regionális szintjein, egyéni
és közösségi színterein. Itt ismertetett –
egységes megközelítési módszerrel – kidolgozott
elmélete kiválóan alkalmas a természetről,
az emberről és a társadalomról szóló ismeretek
közvetítésére, különösen a felsőoktatásban.
Kapcsolódó
írásaink:
1 A Magyar Tudományos Akadémia
Veszprémi Akadémiai Bizottsága 2001. évi pályázatán
2. helyezést elnyert tanulmány.
2 F. A. Hayek: The Sensory
Order i.m. 1.14. §. A fizikai és a fenomenális
világ Hayek-féle jellemzését főként e mű alapján
követjük nyomon.
3 Uo. 1.21. §.
4 Uo. 1.31. §.
5 Uo. 2.1. §.
6 Uo. 1.49. §.
7 Vö. Popper indukcióellenességével,
a Popper-féle konceptuális sémával és Popper
evolúciós tudáselméletével: Karl Popper:
Unended Quest. An Intellectual Autobiography. Collins.
Fontana, 1976. 98–104, Karl Popper: The Poverty
of Historicism i.m. 98, 133–135.
8 F. A. Hayek: The Sensory
Order i.m. 8.7. §.
9 Uo.
10 Uo. 8.8. §.
11 Uo. 8.11. §.
12 F. A. Hayek: Individualism
and Economic Order. University of Chicago
Press. Chicago, 1948. 50–51.
13 Uo. 11.
14 Uo. 44.
15 Uo. 11.
16 Uo. 40.
17 Uo. 44.
18 Uo. 32.
19 F. A. Hayek: Studies in
Philosophy… i.m. 165.
20 F. A. Hayek: The Constitution
of Liberty i.m. 35–36.
21 F. A. Hayek: Studies in
Philosophy… i.m. 28.
22 F. A. Hayek: Individualism
… i.m. 32.
23 F. A. Hayek: The Sensory
Order: A Inquiry into the Foundations of Theoretical
Psychology. Routledge and Kegan Paul. London,
1952. 176.
24 F. A. Hayek: The Counter–Revolution
of Science: Studies on the Abuse of Reason.
The Free Press. Glencoe, Illinois, 1952. 82–83.
25 Vö. Karl Popper egyenesen
egész módszertana alapjává tette az apránkénti
vagy fokozatos technikának tekintett próba,
szerencse feltevés és cáfolat módszerét. Lásd
Karl R. Popper: The Poverty of Historicism. Routledge and Kegan Paul. London, 1972. 75,
87, 95–96, 98, 135.
26 F. A. Hayek: Studies in
Philosophy Politics and Economics. Routledge
and Kegan Paul. London, 1967. 96. Vö. Karl
Popper: The Open Society and Its Enemies.
London, 1945.
27 Vö. John Hicks: "The Hayek Story." Critical Essays in Monetary
Theory. Oxford, 1967. 215, 283.
|