F.
Lassú Zsuzsa
Artemis
archetípusa a női barátságokban1
Bevezetés
Tanulmányomban a nők közötti
versengést tárgyalom egy speciális területen,
a női barátságokban, egy speciális nézőpontból,
a jungi archetípus-tan megközelítésében.
C. G. Jung analitikus pszichológiájában, szemben
Freud klasszikus pszichoanalízisével, a nő
nem fogja önnön biológiai nemének (Freud,
1943, von Franz, 1993). Az emberiség egyetemes
történetének lenyomatát viselő kollektív tudattalanban
minden nő rendelkezik a férfias erőt és aktivitást
hordozó komplexussal, az animussal, csakúgy,
mint a férfiak a nőies lágyságot és intuitív
megközelítést képviselő animával. Lényünk
teljessége csak a tudatos törekvések irányát
kiegyensúlyozó, a harmóniát ellentétével helyreállító
tudatattalan befogadásával és integrálásával
valósulhat meg. Csak akkor lehetünk „egész”-ségesek,
ha helyet kapnak lelkünkben lényünk kevéssé
ismert vagy elutasított oldalai is. Ilyen
elutasított oldal lehet egy nő esetében a
férfiasnak tekintett önállóság, az akarat,
az aktív kezdeményezés és küzdés képessége,
a harag kimutatása, az agresszió kezelése,
valamint saját versengő természetének elfogadása.
Jean Bolen jungiánus analitikus
továbbfejlesztette Jung elgondolásait és olyan
elméletet dolgozott ki, mely még kevésbé köti
gúzsba a nőt azáltal, hogy valamely szerepet
a többi elé helyezve, sugallja a „helyes”
női viselkedést, vagy az ennek nem megfelelőt
férfiasnak címkézi. Elméletében a társadalmilag
elfogadott és elvárt női viselkedéstől való
eltérés nem más, mint a bennünk aktívan működő
kollektív tudattalan egy ősképének, archetípusának
megnyilvánulása, és mint ilyen csak egy verzió
a sok közül, amellyel önnön nőiségünkhöz viszonyulhatunk.
A női tudattalanban leggyakrabban megtalálható
archetipikus befolyásokat Jean Bolen a görög
panteon hősnőihez hasonlította, így született
meg elmélete a bennünk, nőkben élő istennőkről
(Bolen, 1997). Ezen istennők egyike Artemis,
akit a nőkhöz fűződő pozitív viszonya miatt
választottam tanulmányom főszereplőjéül.
Artemis,
a nagy nővér
Artemis számos azonosságot mutat
az őskori és ókori civilizációk patriarchátus
előtt tisztelt és félt Nagy Istennőjével.
Három arca a Szűz, aki érintetlen, az Anya,
aki táplál és oltalmaz, valamint a Banya,
aki élet és halál ura, kegyetlen és kérlelhetetlen.
Később Artemis tisztelete főleg az istennő
szűzies és kegyetlen aspektusához kötődően
terjedt el Kis-Ázsiában, s ebben a megjelenési
formájában Artemis maga már nem ad életet,
de segíti azokat, akik adnak. Bolen szerint
ez az alakja működik a mai nőkben is, és így
a függetlenség, céltudatosság, és sokszor
a vadság archetipikus megfelelője (Woodworth,
2002).
Mivel istennő testvéreitől eltérő
módon halandó anyától született, megismerhette
az anyai szeretetet, a nők közötti egymásrautaltság
állapotát. Mitológiájának jelentős eleme saját
és ikertestvére, Apollón születése. A mítosz
szerint a Zeusztól terhes Létót, a törvényes
hitves, Héra haragja kergeti szigetről szigetre,
hogy így akadályozza meg gyermekei világrajöttét.
A mítosz egy fennmaradt formájában „a két
gyermek közül elsőnek Artemis jött a világra,
s anyja fájdalmak nélkül szülte. A Moirák
azonnal az anyák szülést segítő pártfogójává
tették.” (Kerényi, 1997, 77 oldal). Ebben
a minőségében segítette rögtön ikertestvére,
Apollón megszületését.
Apjától, Zeusztól három évesen önállóságot,
a saját életére vonatkozó döntési jogokat
és a szabadságot jelképező rövid tunikát,
tegezt és íjat kért, valamint lovat és kutyákat,
hogy vadászhasson. A vadászat és Hold istennőjeként
a Természet Ősanya attribútumait hordozza:
nyila mindig pontosan és kérlelhetetlenül
talál célba, s ez a kívülállóknak időnként
kegyetlennek tűnhet.
Mivel Artemis az emberektől és
városoktól elvágva az erdőben, csak lánytársai
által körülvéve élt, így a férfiak világától
mindvégig érintetlen maradt. Szűziessége nem
pusztán a nemi kapcsolattól való puritán elzárkózást
jelenti, hanem főként azt, hogy önmaga teljességét
a férfiakkal való intim kapcsolat nélkül képes
megvalósítani.
Artemis, mint Medve Istennő is ismert. Ebben
az alakjában a fiatal lányok védelmezője.
Az ókori Görögországban a kislányokat, akiket
Artemisnek ajánlva medvécskéknek hívtak, elkülönítve
nevelték, olyan közösségekben, ahol szabadon,
vadul viselkedhettek. A lelki „medvebőr” védelmében,
a túl korai szexualitástól megóvva fejlődhetett
ki az érett női személyiség. (von Franz, 1995)
Mitológiájában fontos elem, hogy
életét csak nőtársakkal, nimfákkal körülvéve
élte. Ez az elem a mai nőkben a női barátságok
fontosságának elismerésében, a női értékek
hangsúlyozásában jelenik meg.
Artemis, a vadászat istennőjeként szerette
a kihívásokat, a megmérettetéseket. Nem ijedt
meg akár férfiakkal harcba szállni sem, hogy
képességeit megmutathassa. Versenyhez való
hozzáállását a nyílt, fair küzdelem, a végsőkig
való kitartás és a célra történő teljes összpontosítás
jellemezte. A modern nőkben élő Artemis archetípus
arra ösztönzi a nőket, hogy ne féljenek a
verseny felvállalásától, a céljaikért való
küzdelemtől, igényeikért való nyílt felelősségvállalástól.
A
női versengés
Artemis ritka vendég a mai nő pszichéjében.
Mintha a patriarchátus, melyben felnövekedtünk,
csak csökevényes formájában engedné kifejezésre
juttatni a nőkben rejlő versengési hajlamot.
A női nemről alkotott ideális képbe nem illik
a céljaiért nyíltan kiálló nő. Ezért a nők
megpróbálnak úgy tűnni, mintha nem lennének
versengők, azért, hogy továbbra is nőiesnek
tartsák és elfogadják őket. Azonban Artemis
lovának lába mindig kilóg! Az a terület, ahol ezt még el
is nézik nekünk: az erősebbik nem kegyeiért
való versengés.
A férfiakért való versengést
tekinthetjük egyértelmű evolúciós gyökerekkel
rendelkezőnek. A szociobiológiai megközelítés
szerint a családját eltartani képes hímek
számának, azaz az erőforrás korlátozottságának
köszönhetően a nőstények versengeni kénytelenek.
Mivel ez a nősténynek jár nagyobb haszonnal
– tekintve, hogy a hím célja csupán az, hogy
minél több utódot nemzzen, de felnevelésük
feladata főleg a nőre hárul – ezért mi nők
jobban motiváltak vagyunk arra, hogy megbízható,
tartós partnert találjunk. Így alakulhatott
ki mára,
hogy a lányok udvarolnak a fiúknak. És
ezt a fiúk – valljuk be, érthető módon – meglehetősen
élvezik is.
Freud mélylélektani megközelítése
szerint a nők közötti versengésnek a gyermekkora
visszanyúló gyökerei vannak. Az Ödipusz konfliktus
meglehetősen elnagyolt női verziójában Freud
azt állítja, hogy 3-6 éves korunk körül, mi
lányok, a fiúkhoz hasonlóan vonzódunk ellenkező
nemű szülőnkhöz, s azonos nemű szülőnket,
vagyis az anyánkat tekintjük riválisnak.
Ez a rivalizálás sok esetben olyan erős, hogy
nyomai egész életünkben megmaradnak. Az erős
versengést ugyanis nem lehet jól megoldani.
Az a lány, akinek gyenge anyja alulmaradt
az apa elismeréséért folyó versengésben, egész
életében kárörömmel vegyes lelkiismeretfurdalást
érez, s így örökké az anya-lánya kapcsolat
foglya marad. Nincs jobb helyzetben az a lány
sem, akit anyja legyőz a „ki a jobb a papánál”
mérkőzésben. Ő haragot, neheztelést, legrosszabb
esetben tudattalan gyűlöletet fog érezni anyjával
szemben, amit átvisz más nőkkel való kapcsolatára
is. Így a konfliktus negatív megoldásainak
folyományaként jelenik meg a női nemmel szembeni
bizalmatlanság, folyamatos irigykedés és féltékenység
(Tracy, 1991).
„Anyámnál már csak nővérem a
rosszabb!” – mondta egyszer egy interjúalanyom,
amikor a nők közötti rivalizálásról kérdeztem.
A testvérek közötti vetélkedés számos
formát ölthet, sok esetben ezt vélt, vagy
valós szülői részrehajlás is befolyásolja.
Az idősebb nővér dominanciája és állandó félelme
attól, hogy húga egyszer majd túlszárnyalja
őt, együtt jár azzal a már-már patológiás
kényszerrel, amit a húg érez, hogy utolérje,
vagy felülmúlja nővérei teljesítményeit. Laura
Tracy írja le azt az esetet, ami jól példázza
a testvérsorrend fontosságát a kapcsolatokban
betöltött szerepeinkben. Egy női személyiségfejlesztő
csoportban arra kérték a résztvevőket, hogy
alakítsanak két csoportot, az egyiket „anyák”-nak,
a másikat „lányok”-nak nevezték el. Miután
a résztvevők létrehozták a két csoportot,
a csoporthoz tartozás okait kezdték vizsgálni.
Érdekes eredményre jutottak. A két csoportot
nem a választotta ketté, hogy a nők ténylegesen
anyák-e vagy sem, hanem hogy nővérek vagy
húgok. A nővérek, akiknek tehát volt egy húguk,
mind anyaként definiálták magukat, függetlenül
valós anyaságuktól; míg a húgok, akik egy
nővér árnyékában nőttek fel, annak ellenére
is lánynak érezték magukat, hogy esetleg több
gyermek anyjaként funkcionáltak sikeresen.
A két csoport, felidézve a gyermekkorban elszenvedett
sérelmeket, intenzív indulatokat kezdett érezni
egymás iránt és ez jól szimbolizálta a testvérek
közötti rivalizáció erejét és hosszú távú
hatásait. (Tracy, 1991)
A nők ritkán versengenek nyíltan,
lapjaikat felfedve. Az elvárt női viselkedésformákhoz,
a kedvességhez, segítőkészséghez és önfeláldozáshoz
csak a versengésnek egy tipikusan női formája
illik, a negatív versengés. Ilyenkor
a nők abban versenyeznek, hogy kinek rosszabb
a sora, ki a nagyobb mártír, ki segíti jobban
a többieket, saját céljait háttérbe szorítva.
(Tracy, 1991) Ez az időleges haszonnal kecsegtető
viselkedésforma azonban egyre inkább háttérbe
húzódik, a fiatal lányok körében már alig
megfigyelhető.
A nők egyre több olyan, eddig
férfiasnak tartott területre törnek be, ahol
eddig lehetőségük sem volt megmutatni képességeiket.
Tipikusan férfiasnak tekintett sportokat kezdenek
űzni, ahol a végsőkig kitartva képesek egymással
harcolni. Sokak szerint, a férfiakat megszégyenítő
harci szellem és elszántság van ezekben a
nőkben, és azokban is, akik olyan munkahelyeken
próbálják áttörni az üvegplafont, ahol sokáig
csak kiszolgáló személyzet lehetett a nők
hada. Ezekben a helyzetekben gyakran kerülnek
egymással versenyhelyzetbe olyan nők is, akik
egymást nagyon kedvelik, sőt alkalmanként
jó barátnők.
Versengés
barátnők között
Mielőtt a női barátságokban jelenlévő
versengést elemezném, szükségesnek tartom
legalább nagyvonalakban bemutatni a női barátságok
jellemzőit, különös tekintettel azokra a tényezőkre,
amelyek segítik, vagy gátolják a barátságon
belüli fair küzdelmek kialakulását.
A női barátságok jellemzői
A nők barátsága társadalmilag
alulértékelt, a férfiak bajtársi szövetségéhez
képest tyúkok pletykaklubjának tekintett társas
kapcsolat. Ezt a negatív képet a nők maguk
is osztják, s bár a társadalomtudományi kutatások
a női társas háló fontosságát számos vizsgálattal
bizonyították, a nők maguk is úgy gondolják,
hogy a nők barátsága kevésbé tartós, kevésbé
lojális, mint a férfiaké.
Ennek ellentmondani látszanak
azok a kutatási eredmények, melyek a két nem
baráti kapcsolatainak jellemzőit összevetve
azt az eredményt kapták, hogy a nők barátsága
intimebb, az önfeltárás és önkifejezés szabadabb
formáit engedi meg, aminek köszönhetően –
bármely kapcsolattal összevetve – jobban kielégíti
az érzelmi támasz igényét, mint a férfiak
esetében.2
Ezzel szembeállítható az a
sztereotip nézetek, mely szerint a női barátságokban
nincs szolidaritás, és mihelyt felbukkan egy
férfi (legalábbis a heteroszexuális nőknél),
azonnal háttérbe szorul az addig oly szoros
kapcsolat. Ez a jelenség azonban nem a női
szeretet és odafordulás megoszthatatlanságát
példázza, hanem sokkal inkább azt a társadalomban
elfogadott elvet, mely a nőt a férfinek rendeli
alá, s ezáltal a női barátságokat a partnerkapcsolattal,
valamint a férfiak barátságával szemben egyaránt
alsóbbrendűnek tekinti (Wright, 1982).
Ezekkel a nézetekkel kapcsolatban
az az érdekes, hogy a legtöbb nő ezt gondolja
a többi nőről, de nem így jellemzi a saját
baráti kapcsolatait. „Mindenki ilyen, engem
kivéve” – summázhatnánk a vizsgálatok eredményét.
A nők a férfiakkal karöltve gondolják a női
nem tagjairól, hogy rivalizálók, féltékenyek,
irigyek és egymást kijátsszák a kapcsolataikban.
Saját magukat azonban tisztességesnek írják
le, akik mindig kitartanak a barátnőjük mellett,
akkor is, ha az időlegesen elárulja őket.
A női beszámolók ugyanis soha nem saját hűtlenségeinkről,
árulásainkról, rosszindulatú pletykálkodásainkról
szólnak. Mindig a barátnőm az, aki féltékeny
a sikereimre, aki ármánytól sem visszariadva
rivalizál, aki galád módon lenyúlja a fiúmat.
Én ilyet nem tennék soha!
Egy vizsgálatban, melyben főiskolás
fiúkat és lányokat kértem, hogy a barátságban
lehetséges rivalizáció hipotetikus helyzeteit
elemezzék, mind a nők, mind a férfiak versengőbbnek
gondolták a nőket, akik a barátságot nem kímélve
törnek előre a céljaikért. Azonban, amikor
a saját lehetséges reakcióikat kellett leírni,
a férfiak a nőktől nagyobb arányban vállalták
fel, hogy bizonyos helyzetekben versengenének
a barátjukkal. Ezt a fiúk között megjelenő
– akár hazug – szolidaritást hívom én a mundér
védelmének, szemben azzal a női viselkedésformával,
amelynek során a nő megpróbálja saját magát
azáltal jó színben feltüntetni, hogy a többi
nőtársát sározza be.
Ez a reagálás Artemis hiányát
sugallja, annak a női testvériség érzésnek
a hiányát, ami –legalább homlokzat szintjén
– a férfiakban még akkor is jelen van, ha
éppen egymással versenyeznek egy célért. A
férfiak képesek leválasztani indulataikat
a versengésről, illetve a versenyhelyzetből
kilépve képesek riválisukat barátként kezelni.
Ez nem jelenti azt, hogy összekevernék az
üzletet a barátsággal, sőt az „It’s not personal,
it’s business” filozófiáját a legtöbb férfi
alkalmazni tudja. Mivel ezzel mindkét fél
tisztában van, ezért a ringből kilépve nincs
harag, az előbb még bőszen csatázó felek egy
óra múlva kedélyesen sörözgetnek és jókat
nevetnek együtt.
Barátnők rivalizálása
A női barátságokban megjelenő
versengés ezzel szemben egy olyan nyílt titok,
amit mindenki tud, de csak másokról árulhatjuk
el, magunkról próbálunk olyan képet festeni,
mintha mi nem lennénk versengők. Azonban a
verseny mégiscsak jelen van és számos területen
folyik.
A női identitás legmeghatározóbb
jellemzője a kapcsolatokba ágyazottsága (Miller,
1976). Anyánkkal azonos neműként születve
önálló identitásunk megszerzése korántsem
könnyű feladat, a hozzá való viszonyunk mindig
is fontos marad. Önmagunkat a vele való kapcsolatban
látjuk, s így később is mindig mások szemével
mérjük, másokhoz való viszonyunkban határozzuk
meg. A kapcsolatok ezáltal a legtöbb nő életében
központi szerepet töltenek be. Ezért a nők
közötti legélesebb verseny a társas pozíció
megszerzéséért, a népszerűségért folyik.
Ebben szerepet kap a szépség, kedvesség, segítőkészség,
minden, ami a hagyományos női szerepben értékes
tulajdonság. Ez a pozíció a kapcsolatok homoszociális
jellege miatt a nők egymás közötti elfogadottságát
jelenti, de az elfogadottság kritériumait
a patriarchális berendezkedésből kifolyólag
mégis a férfiak szabják meg. Férfiak diktálják
a divatot, ám a legnagyobb kritikusaink mindig
is a nők lesznek. Férfiak irányítják a közgondolkodást,
mely megszabja viselkedésünket, öltözködésünket,
hogy mivé válhatunk, és mi jár azért, ha megtagadjuk
ezeket a normákat. De az első követ biztosan
egy nő fogja ránk dobni.
A fiúk és férfiak elismerése
minden korosztályban a legfontosabb értékmérőnek
tűnik. A férfiakért való küzdelem akár nyílt
formát is ölthet, ez nem fenyegeti olyan mértékben
a nőiességet, mint az egyéb területeken felvállalt
nyílt versengés. A partnerért történő, barátok
közötti rivalizálást néhány kutató szintén
szociobiológiailag meghatározottnak tekinti
(Bleske, Shackelford, 2001). Elméletük szerint
a barátok, mivel szociálisan (sőt egyesek
szerint genetikailag is) hasonlóak egymáshoz,
ezért valószínű, hogy partnerpreferenciájuk
is hasonló. Épp ezért nem árt résen lenni,
mivel barátnőnk bármikor lecsaphatja kezünkről
fiúnkat. Vizsgálatok szerint a nők önmagukat
kevésbé, ám barátnőjüket sokkal inkább hajlamosnak
tartják erre az „árulásra”, mint a férfiak.
A lányok számára kevésbé nyíltan
ostromolható terület az intellektuális
vezető szerep, az osztály vagy csoport
legjobb, legokosabb tanulójának szerepe. Bár
gyakori, hogy még a felsőoktatási intézményekben
is nőket neveznek meg a csoporttagok a csoport
legokosabbjaként, ezek a nők jellemző módon
csak ritkán népszerűek vagy kívánatos szerelmi
partnerek. Különösen igaz ez, azokon a szakokon,
ahol a nők jelenléte még ma sem igazán elfogadott.
„A nők vagy nem értenek a matematikához, vagy
elcsúnyítja őket” – szól az ismert mondás,
melyet egy jó hírű hazai egyetemünk elismert
matematika professzora hangoztat ma is diákjai
körében.
A sportot, mint versenyterületet,
Magyarországon csak kevés nő tartja fontosnak.
Azonban azokban az országokban, ahol az iskolák
közötti sportversenyek hagyományosan nagy
jelentőségűek, ott a nők is egyre inkább fontosnak
érzik, hogy fizikai képességekben is összemérjék
magukat (Fülöp, 1997). Ez a terület – talán
beszabályozottságából fakadóan – a leginkább
jellemezhető a nyílt és tisztességes verseny
fogalmával. Amikor hallgatóimat a fent említett
vizsgálatban arra kértem, hogy ítéljék meg
olyan helyzetek kimenetelét, melyben két sportoló
barát(nő) verseng egymással, mind a férfiak
mind a nők mindkét nemre vonatkozóan
elképzelhetetlennek tartották, hogy a barátok
bármelyike tisztességtelen, a másikat
hátrányba hozó eszközzel élne, hogy önmagát
nyerő helyzetbe hozza. Erre az eredményre
vonatkozó magyarázatként felmerülhet az az elképzelés,
hogy a nemi sztereotípia ebben az esetben
kevésbé erősen működik, mint a „sportoló”
sztereotípiája, ami tisztességes, „sportszerű”
magatartást ír elő. Ezt erősítve az is igaz
lehet, hogy a „sportoló” sztereotípiája közelebb
áll a „férfi” társadalmilag elfogadott képéhez,
mint a „nőéhez”.
Pozitív
versengésformák a fiatal lányok körében
Saját vizsgálataim eredményei és a nemzetközi
szakirodalmak is azt mutatják, hogy a fiatalabb
korosztály már megváltozott versengés-felfogással
rendelkezik. Egyre többen vállalják fel nyíltan
és őszintén saját versengő természetüket,
és beszélnek úgy a versengésről, ami pozitív,
megerősítő, a kapcsolatokat előmozdító is
lehet. Ez alapján hozzáállásukra a megerősítő
vagy önfejlesztő versengés jellemző, melyet
Ryckman és munkatársai (1996) úgy írnak le,
mint amiben az egyén erősen teljesítmény-motivált,
de nem más kárán akar nyerészkedni. Sokkal
inkább úgy látja a riválisait, mint akik elősegítik
személyiségfejlődésének lehetőségét, ezért
tiszteli őket. Hasonlóan jellemzi Laura Tracy
egyik interjúalanya is a megerősítő versengést,
amikor azt mondja: „Csak azzal versenyzem,
aki számít nekem, akit tisztelni tudok. Máskülönben
nem ér semmit, ha nyerek” (Tracy, 1991. 25.
oldal)
Csak úgy, mint Artemis, mi is
képesek lehetünk nőtársainkkal olyan bensőséges
viszonyt kialakítani, amiben hajlandóak vagyunk
sebeket kockáztatva is versengeni egymással.
Saját tanítványaimmal végzett fókuszcsoportos
vizsgálatom során a lányok nyíltan beszéltek
arról, hogyan versengenek a legjobb barátnőjükkel
az iskolában, és ezzel egy időben hogyan tudnak
meleg és szeretetteljes kapcsolatot is fenntartani
velük. Arról beszéltek, amit a legújabb szakirodalmak
is elfogadnak, hogy a versengés és együttműködés
nem egymást kizáró jelenségek, hanem együtt
járulnak hozzá a tartalmas, építő, megerősítő
kapcsolatok kialakulásához.
Felhasznált
irodalmak:
Bleske,
A. L., & Shackelford, T. K. (2001). Poaching,
promiscuity, and deceit: Combating mating
rivalry in same-sex friendships. Personal
Relationships, 8, 407-424
Bolen, J. S. (1997): Bennünk élő istennők.
Stúdium Effektíve Kiadó, Budapest.
Fülöp Márta (1997): Versengés az iskolában, In: Mészáros, A. (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai
jelenségvilága, ELTE Eötvös Kiadó, 172-197.oldal.
Freud, S. (1943): A nőiség. In: Freud, S.:
A lélekelemzés legújabb eredményei. Ampelos,
Debrecen.
von Franz, M-L. (1993): Az individuáció folyamata. In: Jung, C.G. (szerk.): Az ember és szimbólumai.
Göncöl Kiadó, Budapest.
von Franz, M-L.(1995): Női mesealakok. Európa
Könyvkiadó, Budapest.
Miller, J. B. (1976): Toward a new
psychology of women. Boston: Beacon Press.
Ryckman, R. M., Hammer, M., Kaczor, L. M.
& Gold, J. A. (1996): Construction of
a Personal Development Competitive Attitude
Scale. In: Journal of Personality Assessment.
66. 374-385.
Tracy, L. (1991): The secret between us. Competition
among women. Boston, Little, Brown and Co.
Winstead, B. A., Derlega, V. J. & Rose,
S. (1997): Gender and close relationships. Sage Series on Close Relationships. Sage Publications,
London.
Woodworth, K. (2002): Artemis: Her Many Faces.
In: http://www.omplace.com/articles/Artemis.html
Wright, P.H. (1982): Men’s friendship, women’s
friendship and the alleged inferiority of
the latter. In: Sex Roles, Vol. 8. No. 1.
1-20.
1
A tanulmány alapjául szolgáló előadás a “Nő
és férfi, férfi és nő. A társadalmi nemek
kutatása Magyarországon az ezredfordulón”
c. konferencia “Nemi sztereotípiák, nemi identitás
és karrier” szimpóziumán hangzott el. Budapest,
2002 november 22-23.
2 A társas kapcsolatokban
mutatkozó nemi különbségek átfogó áttekintése
olvasható Winsted, Derlega és Rose: Gender
and Close Relationships c. könyvében (1997).
|