Szente
Andrea
Gondolatok
az irodalom tanításáról 2003-ban
(Érdemes visszatekinteni a XVII. századig?)
A
probléma
Hadd
kezdjem egy személyes példával: Tizenhárom
éves unokaöcsém nem tud olvasni. Persze, van
valami ködös képe arról, hogy ami le van írva
a tankönyveiben és a füzetében, az segítséget
nyújthatna számára, hogy ne kapjon rossz jegyeket,
de az összefüggést sajnos máig nem találta
meg. Mikor az Egri Csillagokból kellett olvasónaplót
írniuk, nagymamám olvasta fel neki a könyvet
(ami még így sem tetszett neki) és közösen
alkották meg azt a girbe-gurba, ákom-bákomokkal
teli füzetet, amiért unokaöcsém később még
dicséretet is kapott. Valami baj van itt,
ez biztos.
Középiskolai tanulmányaim alatt sokaknak a
verselemzés jelentett gondot. Órán valójában
sosem elemeztünk verset. A tanárnő módszere
az volt, hogy elbeszélgetett azzal a két-három
érdeklődővel, aki figyelt rá, a többiek pedig
néha bekapcsolódtak, amikor egy-egy érdekesebb
életrajzi elemhez ért a beszélgetés. A kötelező
olvasmányok rövidített verziói bestsellernek
számítottak, és külön köszönetet kapott az
a pár ember, aki elolvasta a könyvet. Tudniillik,
ők hasznos részinformációkkal látták el a
többieket. Például a Bovaryné olvasásakor
valaki megtudta, hogy a történet elején Charles
Bovary rossz tanuló, és fő szenvedélye a kocsmázás
és dominózás volt, s amikor a regény feldolgozása
során ehhez az epizódhoz értünk, az előbbi
tanuló megemlítette, hogy Bovary kedvenc időtöltése
a dominózás. A tanárnak kétsége sem volt felőle,
hogy a könyvet a többség bizonyára elolvasta,
hiszen lám, milyen apró részletekre is visszaemlékeznek.
Az óra gördülékeny volt, a problémának még
az árnyéka sem vetődött fel. Ha valaki tudott
három-négy ilyen részletet, biztos tudásról
tett tanúbizonyságot. (Más kérdés, hogy aki
meg elolvasta, és persze nem emlékezett ilyen
lényegtelen elemekre, határozottan kínosan
érezte magát.)
Mindemellett úgy gondolom, irodalmat lehet
hatékonyan tanítani, csak
a diákok és a szülők gondolkodásmódján kell
változtatni. Pár hónapja egy internetes fórumon
egy anyuka azért panaszkodott, mert a fia
iskolájában az énektanár komolyan veszi a
tárgy tanítását, vagyis klasszikus műveket
kell a diákoknak a fő motívumok alapján felismerni,
és ad absurdum, még szolmizálni is megtanulnak.
Az anyuka szerint a gyermeke nem szereti a
zenét, és ez így rendben is van, csak azon
van felháborodva, hogy a tanár miért ad rossz
jegyeket neki énekből, amikor az nem fontos
tárgy, minek azt komolyan venni.
Amíg a szülők is csak mosolyognak, amikor
a gyermekük kicselezi a tanárt a kötelező
olvasmányokkal kapcsolatos feladatok elvégzésekor,
amikor a szülő nem tud a gyerekkel elbeszélgetni
az olvasott műről, mert ő maga sem olvasta,
akkor a tanár heti kilencven-százhúsz perc
alatt nehezen változtathatja meg a beidegződéseket.
Ma az a tendencia erősödik az oktatásban,
hogy a diák minél többet tanuljon meg az órán,
ugyanakkor csökkenjen a tananyag és lehetőleg
kevés legyen, vagy egyáltalán ne legyen házi
feladat. Ha a tanár külön feladatot ad fel,
a diák és a szülő is tiltakozik, minek túlterhelni
a gyereket, amikor amúgy is hat órája van
egy nap.
A Magyarországon leggyakrabban használt középiskolai
irodalom tankönyvben (Dr. Mohácsy Károly)
nincsenek esszétémák vagy a regény feldolgozását
segítő, továbbmutató kérdések. Van benne életrajz,
keletkezés-történet, a korszakok általános
bemutatása, rövid történeti összefoglaló,
de alig van benne kreatív feladat. Nagyon
sok a vers, egy órára talán 5-6 darab is jut
belőle: 45 perc alatt tisztességesen elolvasni
sem lehet 5-6 verset, nemhogy feldolgozni.
Ennek a módszernek az ellenpéldájaként, az
egyik legtartalmasabb amerikai on-line irodalom
tankönyvben például ilyen feladatok találhatóak:
Milyen szerepet játszik a lemondástól való
félelem a főhős életében? Hogyan értelmezhető
a főhős lakása, mintegy az ambíciói metaforájaként?
Miért hasonlít a főhős amerikai álom után
való kutatása egy keresztes hadjáratra? Ezek
a kérdések egy magyar átlagos középiskolást
a kétségbeesésbe kergetnének.
A szimbólumok, az egyetemes karakterek, a
keresztény jelképek ismerete gyakran hiányzik
a tanulók tudásbázisából. Mikor másodikos
gimnazista tanítványaimnak feltettem a kérdést,
hogy ki volt Faust, egy diák sem tudta pontosan
megmondani. Volt, aki szerint operahős, más
szerint egy horror film főszereplője, a harmadik
egy vers főhősére tippelt.
Nehéz egy vers értelmét úgy megfejteni, hogy
valaki nincs tisztában Krisztus földi pályafutásával,
vagy azzal, hogy a szenteknek vannak attribútumaik.
A diákok nagyon tájékozatlanok a festészetben
(nem csoda, sok utazási iroda a párizsi útjait
így hirdeti: Harmadik nap: fakultatív
program: a Louvre vagy Eurodisneyland.) Ezek
után még azok sem látják a Mona Lisát, akik
eljutnak Párizsba. (Ha meg bejutnak a Louvre-ba,
azt nem tudják, hogy az előbb említett festmény
francia neve: La Joconde.)
A
megoldás
A
továbbiakban egy oktatási közeg koncepcióját
szeretném felvázolni. Ezzel nem egy konkrét
módszer bemutatása, hanem főleg egy lehetséges
tanári és tanulói hozzáállás vázolása a célom.
A lényeg, hogy a résztvevő felek együttműködésére,
közös felfedezés-vágyára van szükség, ahol
a diák elfogadja a szerepét, a tanár pedig
igyekszik átadni mindazt a tudást, aminek
ő birtokában van. Nagyon fontos, hogy az oktató
és tanítványa ismerjék egymást, és kölcsönös
tisztelettel forduljanak egymás felé, így
inkább egy utat, egy szemléletmódot helyeznének
a középpontba, ahol a fő téma a tanár-diák
kapcsolat. Eszerint ha a kommunikáció jó a
két fél között, csak jó eredmény születhet.
A gimnázium negyedik osztályában volt egy
angoltanárnőm: akkor nagyon furcsának hatott
a viselkedése, mert magázott minket. Később
elmondta, hogy az egyetemen szokta meg, hogy
diákként így beszéltek vele az oktatók. Ebben
a történetben nem a formális, távolságtartó,
poroszos ridegség a lényeg: ez a tanárnő tisztelt
minket. Ott ült előtte tizenöt gyerek, aki
az elmúlt három évben három angoltanártól
búcsúzott el, és az igazat megvallva a tudásuk
is meglehetősen hiányos volt. Ez a tanárnő
készített fel minket az érettségire. Az, hogy
idén angol szakos nyelvtanárként végzek, részben
az ő érdeme is.
A
módszer
Ennek
a módszernek a lényegét már a XVII. században
kitalálták: Johannes Amos Comenius módszerére
emlékeztet. Az első feltevésünk az, hogy a
nevelés segítségével orvosolhatjuk a társadalom
problémáit. A szülőknek nem mindegyike képes
arra, hogy gyermekét az érdeklődésének megfelelő
irányban fejlessze. Ha az édesanya vagy az
édesapa nem ért az irodalomhoz, vagy nem kedvelte
ő sem ezt a tantárgyat, valószínűleg nem fogja
gyermekét szépirodalom olvasására buzdítani.
A tanár dolga, hogy megmutassa a diáknak a
lehetőségeit, felcsillantsa előtte a tudás
széles skáláját és megadja a vezérfonalat,
hogy milyen anyagokat lehet felfedezni.
Ebben a megközelítésben az nem a tanár feladata,
hogy egy "instant" összefoglalót
adjon a műről, a versről, vagy bármi más témáról,
hanem, hogy felkeltse a diák kíváncsiságát.
A cél, hogy a könyvtárban kutakodva a tanulónak
eszébe jusson: "Igen, hallottam erről
a könyvről, azt hiszem, elolvasom." Szintén
Comenius didaktikai elvei közé tartozott a
szemléletesség elve. Ennek lényege, hogy mielőtt
beszélni kezdünk valamiről, mutassuk meg.
Vagyis olvassunk bele egy könyvbe, lapozgassuk,
érezzük a varázsát. A mai könyveket csillogó-villogó,
neonszínekben, vagy legalábbis arany nyomással
publikálják, és biztos, hogy valami mai karikatúra
vagy fotó van a borítójukon. Ezeket a kiadásokat
összehasonlítva egy Penguin Classics sorozattal
azt a megállapítást tehetjük, hogy a mai magyar
könyvek nem keltenek tiszteletet maguk iránt.
Amíg a könyv egy férfimagazinra emlékeztet,
senkit sem fog megérinteni a varázsa. Épp
ezért fontos lenne, hogy a diákok megismerkedjenek
a könyvek eszmei értékével, és megértsék,
egy mű elolvasásával gazdagabbak lesznek.
Ennek fényében hogyan képzelem el az irodalomórát?
Az órán nincs lehetőségünk egy egész regény
elolvasására, de a részletekből szemezgetni
van idő. Közösen felolvasni egy-egy részletet,
majd a tanárra hagyni, hogy bemutassa a korszakot,
az írót. Az óra legfontosabb része, hogy megérezzük
a korszak, a könyv színterének világát. Ehhez
leginkább festmények, korhű zene bemutatásával
lehet hozzájárulni. Fontos megértetni a diákokkal,
hogy az a korszak, amelyben pl. egy regény
szereplői éltek, valóságos kor volt. A festmények,
később fotók segítségével fel lehet idézni
az akkori emberek mindennapjait, vágyaikat.
Bemutathatjuk a korszak embereire nagy hatást
gyakorolt alkotókat (és itt nem a kanonizált,
utólag népszerű írókra gondolok, hanem azokra
a "bestseller írókra", akiknek a
műveit az adott korszak embere minden bizonnyal
elolvasta. Ezáltal közelebb kerülhetünk az
író szimbólumainak, témáinak a megértéséhez
is. Ezen a ponton vezetném be az önművelés
fogalmát. A jó iskolát úgy képzelem el, hogy
a diákok a kötelező 45 perc után beszélgetnek
egymással. Mégpedig arról, ami az órán elhangzott,
és arról, amit olvastak. A tanár által illetve
közösen megszerzett ismeretek segítségével
elemzik, értelmezik, forgatják a művet. A
tanulásnak koncentrikusnak, fokozatosan bővítendőnek
kell lennie. Így egy vers vagy regény feldolgozása
több órát vesz igénybe. Az első órán a diákok
ízelítőt kapnak a műből, beleolvasnak, megtudják
a hátteret. Az ezt követő önálló fázisban
maguk közt elemzik, értelmezik a művet. Ilyenkor,
informális keretek között van idő összehasonlítani
a regényt a kor festményeivel, zenéjével,
majd meg lehet állapítani a hasonlóságokat,
különbségeket. A viták során rögzül a tananyag,
rögzül maga a mű, annak története, szereplői,
a versek sorai. A harmadik fázisban a diákok
visszatérnek a tanárhoz, és már stabil tudással
felvértezve, közösen, egy magasabb szinten
kezdik a művet elemezni.
Főiskolai tanulmányaim során sokszor tapasztaltam,
hogy mikor egy irodalomvizsgára készültem,
a készülődés közben ezernyi kérdés fogalmazódott
meg bennem. Ahogy átfogóan láttam és megértettem
a tananyagot, apró kérdések kerültek a felszínre.
Megtanultam irodalomelméletből, hogy mi a
hasonlat, olvastam a verset, de elgondolkodtam:
ez a sor vajon egy hasonlatot rejt magában?
Ezen a ponton már nincs ott a tanár, hogy
válaszoljon a diák kérdéseire, hogy helyre
tegye a tisztázatlan kérdéseket. Felvetődhet
a kérdés: mégis, hogy lehetne ezt ilyenkor
a tanárral megbeszélni?
A válasz: a bentlakásos iskola, mégpedig tanár
és diák számára egyaránt. Véleményem szerint
igazán hatékonyan csak egy olyan campuson
lehet tanítani, ahol a diák és a tanár informális
keretek között is találkozhat, beszélgethet.
Ahol van idő, hogy elemezzenek egy verset,
mert ha az óra kereteibe nem fért bele, este
egy csésze tea mellett folytathatják. Ahol
van idő, hogy a tanár megismerje a diákját,
és így ne csak a vizsgán nyújtott teljesítmény
számítson. Kellemetlen, amikor ma egy tanár
képtelen fejben tartani, hogy kit is tanított,
az a diák milyen teljesítményt nyújtott; ennek
oka a rohanó, gyorsított tempó. A főiskolán
az amerikai irodalom előadásra egy szemeszterben
tizenötször negyvenöt perc jutott. Ennyi idő
alatt kellett volna egy évfolyamnak megbarátkoznia
az 500 éves amerikai irodalom alkotásaival,
és 15 hét alatt kellett elolvasni az összes
művet. Heti 4-5 regény olvasása után az ember
jó, ha visszaemlékszik arra, hogy melyik borító
alatt melyik szereplő nevével találkozik egy
műben. A bentlakásos iskola nem kell, hogy
elit-intézmény legyen. Fontos, hogy megadjuk
a lehetőséget mindenkinek, hogy megismerkedjen
választott témakörével, például az irodalommal.
Lehetséges, hogy ilyenkor bontakozik ki egy
tehetség, aki addig nem tűnt fel a tömegben
és ilyenkor bukkanhat ki az is, akinek lexikális
tudása remek, ugyanakkor gondolkodási képességei
gyengébbek. Sok kis, informális iskola kialakításával
meggyőződésem szerint nagyon jó eredményt
lehetne elérni.
Sokszor hibáztatják a diákokat, hogy nem megfelelő,
felszínes a tudásuk. De hogyan is mélyedhetne
el bárki is jobban egy témában, ha erre heti
45 percet kap? A tanórák utáni beszélgetések
során még a gyengébb vagy lustább tanulók
érvelési, vitatkozási képessége is fejlődhetne.
A diák nem ellenségének, kijátszani való ellenfélnek
tekintené a tanárát, hanem egy olyan társnak,
vezetőnek, akinek gondolatai mindkét félre
termékenyen hatnak.
Összegzés
Látható, hogy az olvasási nehézségektől milyen
messzire kalandoztunk el. Ha nem megfelelő
az iskola maga, itt elsősorban az iskolarendszerre
és az iskola épületére, felszereltségére gondolok,
akkor akármilyen jó egy tanár, akármilyen
lelkiismeretes egy diák, el fognak beszélni
egymás mellett, elkerülik egymást.
Persze, a problémákat nem csak bentlakásos
iskolában lehet megoldani. Elég ehhez egy
kis, falusi általános is, ahol a tanító és
a diákok esténként összeülnek egy tábortűz
mellett, és ki-ki elmondja az aznapra tanult,
saját maga által választott verset. A lényeg
a tanár és diák közti viszonyon, az időbeosztáson
és a bátorító környezeten van. Bárhol lehet
önképző köröket, klubokat szervezni, lényeg,
hogy felkeltsük a diákokban és a tanárokban
szunnyadó késztetést, hogy végre valahára
visszaálljon a régi rend: a tanár adja át
ismereteit, a diák fogadja be azokat, és közösen
hozzanak létre valami eredetit. Ha ez sikerül,
nem hiszem, hogy bárkit is rossz tanárnak,
vagy rossz tanulónak nevezhetünk.
Felhasznált irodalom:
Pukánszky B. - Németh A.: Neveléstörténet.
Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998. pp.
177-190.
|