Temesvári
Márta
Útkeresés
( Együtt vagy egyedül? Botladozás a Vallások
dzsungelében a csoportpszichológia ösvényei
mentén)
Egyedül
keltette ki reggel ágyából a Nap.
Egyedül szívta magába a szombat
forró köszöntését.
Egyedül hagyta hanyag testét
az éjjeli párák foszló ködjébe elsimulni.
Egyedül kacsintott a TV keserűen
mosolygó dobozára semmilyen-kifejező arccal.
Egyedül pakolta torkához
közel, tanult mozdulattal az íztelen, félig
romlott heti maradékot.
Egyedül pangott agya egészen
estig, amikor
Egyedül ment el egy mozinak
nevezett emberfaló, profit-centrikus, „profin”(?)
design-olt intézménybe, ahol ( s mi után)
Egyedül folytatta azt, amit
valójában csak azért csinált, hogy mondhassa:
Ő tevékeny emberpéldány, aki soha sem unatkozik,
hanem cselekvő rítusok között lépked és aktív
szereplő:
Egyedül kongáztak lábizmai
a legutolsó lebujhoz képes is túlzottan elit
fészekaljban jégágyba burkolt whisky és foszladozó
emlékképű, pasifogó cicamicák mellett.
Egyedül volt akkor is, mikor
rutinos kísérletet tett az általános menekülési
út, az Álom felé, s mikor az éjjeli bogarak
rágni kezdték lakása szétmálló, régen fának
nevezett ablakkereteit.
Pedig
fizikális értelemben véve nem volt
Egyedül!
Végig
egy Csoport tagjaként cselekedett,
mozgott, beszélt, hallgatott, figyelt. Mégis
úgy érezte, hogy fájdalmasan elhagyott, s
az egyetlen személy, aki vele tart, aki megérti,
akivel meg is érkezik oda, ahova elindult:
SAJÁT MAGA.
Az ugyanis, hogy valakivel
/ valakikkel együttesen végzünk bizonyos cselekvéseket,
közösen érünk el célokat, még nem feltétlenül
jelenti azt, hogy nem lehetünk magányosak
és nem érezhetjük feleslegesnek, jelentéktelennek,
azaz: SEMMINEK létünket.
De akkor minek is tömörülünk Csoportokba?
Mert kielégíti azt az igényünket,
mely arra irányul, hogy valahová tartozni
akarunk. A tinédzsereket ezért olyan könnyű
elcsábítani szélsőséges egyesületekbe, gang-ekbe.
Az a tudat kell nekik, hogy ők fontosak, hiányoznának
társaiknak, ha nem lennének. Amikor fiatalok
vagyunk, könnyen barátkozunk, annak örülünk,
ha sokan vesznek körül minket, akiket BARÁTnak
nevezünk, holott igazából nem azok, csak olyan
lények, akik mellettünk végzik a saját kis
cselekvéseiket úgy, hogy közben kommunikálnak
velünk. Ránk mosolyognak, elhitetik, hogy
SZERETNEK, s talán el is hiszik, hogy így
van. El KELL HINNIÜK, különben nem működne
az egész.
Ha nem akarnánk HINNI valamiben,
ha problémáink ( látszólagos ) megoldhatatlanságakor
nem tudnánk hova fordulni – legyen az egy
konkrét személy vagy eszmerendszer -, kilátástalannak
tartanánk mindennemű cselekvést, s a hiábavalóság
érzete miatt nemcsak örömérzetünk amortizálódna
zéróra, hanem testünk és lelkünk is fonnyadozva
kókadna kihasználatlan állapotából adódóan
( hiszen, ha nincs CÉL, akkor fizikális és
szellemi síkon értve sincs aktív, érdemi CSELEKVÉS
), s lassan szétporladna a homo sapiens FÖLDI
léte.
Mindenkit foglalkoztat a
kérdés, hogy minek vagyunk, merre megyünk,
hova jutunk? De mivel a MEGOLDÁSHOZ nem nagyon
jutunk közelebb éveink rohamos elmúltával
sem, egyre inkább háttérbe szorul az e témát
feszegető kérdéskör. A tizenévesek gondolatait
viszont még nem zárta le a NEMTUDÁSból származó
közöny, s több ezres fordulatban felizzott
sejteket pörgetnek fejecskéjükben, hogy jöjjön
már a VÉGSŐ SZÓ!
Az EMBER folytonosan kutat
valami után, pontosabban: keresi AZT, melyről
nincsen konkrét, meghatározott képe, csak
enyhén rezegnek a szálak agytekervényei között,
s kínlódva üvöltik, hogy a MINDEN, amit tudni
akar, s ami értelmet ad materiális valóságunknak,
létezik! Sőt, sokkal tágasabb, mint ahogy
azt a racionális gondolkozásra kényszerített
fantáziánk elképzelni tudná.
Bár ez a halovány, meghatározhatatlan
fogódzó még csak egy villanásnyit mutatott
meg magából, mégis tudjuk, hogy valahol lennie
kell egy ERŐNEK, egy energia-központnak, mely
befolyásolja létezésünket, meghatározza annak
célját és bizonyos fajta UTAT mutat, amit
követve eljuthatunk egy sokkal boldogabb (tudat)állapotba.
„ Önmagában az ember nagyon kicsi, de
mégis nagyobb, mint az ég, mert valami
egyedülálló van benne: a keresés. Még a tágas
tér sem olyan tágas, mint az ember, mert az
égnek határai vannak, de az ember keresésének
nincsenek határai. Mert ez egy örökké tartó
zarándoklat kezdet és vég nélkül. "
Állandó kutatás tehát az
életünk, minden mozdulatunk bizonyos fajta
kíváncsiság-kielégítés, illetve a FÉLELEM
eloszlatására vonatkozó kísérlet. Kerülni
akarjuk a fájdalmat, s megtudni az ISMERETLEN
paramétereit, hogy kiszámíthatóvá, s pozitív
érzetűvé alakíthassuk sorsunkat.
De mivel nem létezik földi
értelemben vett TÖKÉLETESSÉG, csak törekedni
tudunk annak elérésére. Tapasztalataink és
fajtánk többi egyedétől átvett, TUDÁSNAK nevezett
statisztikai adatok, összefüggések, kölcsönhatások,
következtetések halmazában kapálózva az ifjú
elme gyorsan rájön, hogy ITT nem az van –
és nem az lesz -, amit, s ahogy pontosan szeretne,
ezért menekülési útvonalakat keres. S mivel
az ember szinte mindig a legegyszerűbb, legkönnyebben
elérhető megoldást választja, ami után nem
kell kutatni, hanem ott van előtte, s minden
szituációra kidolgozott logikai gondolatsorokat
futtat végig a memórián, kapóra jön a VALLÁS
és a köré szerveződő Csoport.
Annak, akit egyfolytában
gyötörnek a megválaszolatlan kérdések kételyei,
a nemtudás alóli kibújás vágya, annak hatalmas
megkönnyebbülést jelent, ha egy picurkát is,
de kielégítik információ-éhségét, vagy csak
kibillentik az általa elfogadhatónak / igaznak
nevezett megoldás irányába.
Az egyházak hamar rájöttek,
hogy minél fiatalabb korú hívőket gyűjtenek
össze, annál nagyobb befolyást tudnak gyakorolni
az EGYÉNRE, hiszen így már a kételyek megszületése előtt kézbe adhatják a „VÁLASZT”.
Persze, különbséget kell tenni a nyugati és
a keleti vallások között.
A nyugati vallások a kizárólagosságot
hirdetik. Fel akarják tárni az igazságot,
s ha lemondanának kizárólagosságukról, akkor
megkérdőjelezhető lenne az általuk szónokolt
IGAZSÁG valóság-volta. Azt mondják, hogy egyedül
ők azok, akik meg tudják mutatni az igazi
utat.
Ez
a görögök tudományos szemléletéből fakad:
keresték az oksági magyarázatát a dolgoknak,
mely olyan láncolattá fűződött össze, ami
lineáris eszmefuttatásba torkollt. Elindultak
az elejétől és a végéig nyílegyenesen levezettek
minden eseményt.
A kereszténység erre a gondolkozásmódra
épült, azaz: minden lépésnek van következménye.
Az ok-okozati összefüggésekből kikövetkeztethető
egy olyan SZABÁLYRENDSZER, mely betartásával
elkerülhetők a negatív események, tehát minden
szituációra léteznek receptek, amiket elő
lehet venni, sőt: KÖTELEZŐ az alkalmazásuk,
mert ha nem vesszük figyelembe a PARANCSOKAT,
akkor BŰNÖSÖK vagyunk, károsak magunkra és
a társadalomra. Amíg élünk, addig kell JÓT
cselekednünk, mert az elmúlás után már nincsen
feloldozási lehetőség, hiszen csak egyetlen
életünk van.
A Csoporttagság pozitív szocializációs
identitáshoz segít: az adott felekezetű ember
büszke arra, hogy Ő pl. katolikus vagy református.
AZOKHOZ akar tartozni, akik véleménye szerint
olyanok, amilyenné ő is válni akar, azaz:
akik körött több pozitívum kering, akik közé
bekerülni DICSŐSÉG és MEGTISZTELTETÉS.
Ha valaki evangélista, akkor
barátait, s kedvesét is e körből választja
ki ezzel is kimutatva, hogy mennyire fontosak
neki azok az ÉRTÉKEK, melyeket e Csoport
közvetít, képvisel. A keresztény vallások
szinte tiltják is, hogy a HÍVŐK „VILÁGIAKKAL”
társuljanak szerelem, barátság szintjén -
ezzel is erősítve az EGYEDÜLI IGAZSÁG fennmaradását
-.
A buddhizmus ( s általában
a keleti vallások ) nem törekszik a kizárólagosságra,
elfogad minden IGAZSÁGOT, hiszen szerinte
nem létezik EGYETLEN út. Sok ösvény van, s
az embereknek MAGUKNAK kell megtalálniuk azt,
amelyikre lépniük kell(ene).
Nem kötelesek azt tenni,
amit a pap mond, hiszen itt tanítók vannak,
mesterek, akik TANÁCSOKAT, s nem TÖRVÉNYEKET
hintenek szét. Feltételezi, hogy mindenki
eléri a Megvilágosodást, ha megfelelő módon
történik a keresés, tehát a BELÁTÁS vezet
az ÜDVÖZÜLÉSHEZ.
S ha nem most, akkor majd
a következő életében, hiszen reinkarnációk
végtelen során jutunk el arra a szintre, ahol
elénk tárulhat az, ami mindig is előttünk
volt, csak nem fogtuk fel a látottakat. Nem
szabad AKARNI semmit, mert akkor a kényszerképzetek,
az erőlködés vágyakat hajt elénk, ami eltakarja
a lényeget. Csak lazán, könnyedén kell haladni
előre.
A kereszténység és a buddhizmus
között tehát lényegi különbség, hogy az előbbi
szigorú rendszerével arra törekedik, hogy
keményen rótt paragrafusok közé és a rendszeresen
összegyűlő GYÜLEKEZETBE szorítsa az elveszett
báránykát, aki az előre megfogalmazott szent
szövegek kántálásával és a parancsolatok betartásával
szinte már el is érte a legfelsőbb szintet.
S ITT, MOST kell a maximumot nyújtania, LÁTVÁNYOSAN,
mert utána már nincs menekvés.
Az hívő lelket állandó fenyegetettség-érzés
lengi körül. Ha nem megy a prédikációkra,
ha nem tartozik a Csoportba, akkor az azt
jelenti, hogy ELLENSZEGÜL, tehát ROSSZ ÚTON
jár. A Csoport azért fontos
az egyház számára, mert a benne lévők folyamatosan
informálják egymást, átadják tudásukat, s
mivel vegyes az összetétele, mindig van olyan
dolog, amit az egyik tud, a másik pedig nem,
tehát KIEGÉSZÍTIK ismereteiket. S mivel az
egyházi kommunikáció nemcsak kör alakú, hanem
erőteljes X-behatású, mely középpontjában
ott áll a pap vezető pozícióban, s Ő dönti
el, hogy mi fusson körbe: teljes a kiszolgáltatottság!
De, hogy a tagoknak ne legyen
állandó ( vagy ideiglenes ) alárendeltség-érzése,
elhitetik, hogy a döntéshozás KÖZÖS , pedig
nem így van. Amikor századokkal ezelőtt a
KERESZT égisze alatt ártatlan „boszorkányokat”
égettek halálra, akkor a TÖMEG azt üvöltötte,
amit mondtak neki.
Hogy miért? Mert:
Általában a Csoport
tagjai nem mernek ellent mondani a VEZETŐNEK,
illetve társaiknak, akikről egy adott gondolatsort
/ vélekedést feltételeznek. Ha nem értenek
egyet az adott állásponttal, akkor győzködni
kezdik saját magukat arról, hogy a többieknek
van igazuk, mert nem akarnak kilógni a sorból
.
A NYÁJHOZ akarnak tartozni,
hajtja őket a CSORDASZELLEM, akihez egyre
inkább igazodnak az egyedek, mert egységesek
akarnak lenni ( túl erős a kohézió ), de hozzájárulnak
a helyzeti tényezők is, s a strukturális-ügyrendi
hiba, mely során nem is kapnak helyet az ellen-vélemények!
( Mert ki is merné azt mondani a papnak, hogy:
Márpedig Jézus nem is támadt fel, sőt: csodatételei
csupán kitalációk? )
S mivel nincsen ellen-reakció,
a VEZETŐ ( a lelkipásztor ) tévedhetetlenség-illúzióban
ring, valamint következményként említhető
a morális felsőbbrendűség-érzés és a papság
által agyon-hajszolt „ Aki nem velünk, ellenünk.
„ – helyzet-leegyszerűsítő kijelentés.
Az IRÁNYÍTÓ és a Csoport
tehát befolyásolja a tagot, aki átveszi az
adott közeg véleményét. ( Látszólag legalábbis.
)
Hogy miért? Mert FÉL a következményektől!
Élete tehát rettegés, kivéve,
ha nem vállalja SAJÁT VÉLEMÉNYÉT, ami eltér
az ÁTLAGTÓL. De sokkal kényelmesebb bemagyarázni
agyunknak, hogy „Igen, én ezt most rosszul
gondolom. ”
A buddhizmus azonban sokkal
humánusabban öleli magához az egyént, akinek
van saját akarata, döntései, melyek következménye
nem drasztikusan negatív, hanem csupán egy
tanulási folyamat része. Míg nyugaton SZENT
a Biblia minden szava, amiben NEM SZABAD kétkedni,
addig a keleti vallások megengedik a kétkedést,
a „másként észlelést”.
( Asch híres „vonalhosszúság-kísérlete” azt
bizonyította, hogy ha nem egyöntetű a Csoport
nyomása, hanem megoszlik, akkor az illető
inkább bevallja másként látását. Valakinek
elég volt, ha egyetlen ember az Ő álláspontján
helyezkedett el, s máris felvállalta non-konformitását.
A keresztény egyházak ezért távolítják el
azonnal a „hitetleneket”, illetve kínozták
halálra őket a középkorban. )
A keleti hitvilág engedékenyebb,
nem alkalmazza az erőszak eszközeit. Úgy tartja,
hogy ha hibázik az alany, akkor annak úgy
kellett lennie, hogy megtanuljon valamit,
amit még nem tudott. Minden hiba – ha egyáltalán
nevezhetjük „hibáknak”…- hozhat magával SZENVEDÉST
, de ez csak azoknál az embereknél tapasztalható,
akik túlzott életakarattal rendelkeznek. A
szenvedést úgy lehet legyőzni, ha lemondunk
a vágyakról, ami lehet anyagi, birtoklási,
vagy szexuális eredetű.
Ha nem vágyunk semmi után,
akkor nem is fájhat azok elvesztése, hiánya.
A kereszténység ezzel szemben
azt tanítja, hogy a szenvedést el kell fogadni,
mert az a végesség eleme. Sőt, minél többet
kínlódunk, annál nagyobb lesz a jutalmunk.
Jézus Krisztus is keresztre feszítve halt
meg, s aki stigmatákat fedez fel magán, az
a legnagyobb megtiszteltetésnek veszi, hogy
fájdalomban részesülhet az Úr akaratából.
A vallási Csoportok
tagjai támogatják egymást a bajban és a kilátástalan
helyzetekben, hiszen AZONOS A CÉL, s úgy vélik,
EGYÜTTES erővel el tudnak jutni oda, ahova
indultak. Közösen munkálkodnak a TISZTASÁG
és az ÜDVÖZÜLT ÁLLAPOT elérésén. ( Ugyanúgy,
ahogy egy munkahelyen az emberek összefognak,
KÖZÖSEN végzik tevékenységeiket a feladatok
megoldása céljából. Ott a munka motivál! )
S mi az, amitől az emberek leginkább félnek?
A HALÁL!
Bár az elmúlás fogalmát
a vallások különbözőképp fogalmazzák meg,
mégis bizonyos fokon rokonítható a buddhista
és a keresztény „halálkép”. A buddhizmus azt
tanítja, hogy a cél a Nirvanába való eljutás,
de a lélek a végső fok eléréséig folytonosan
visszatér a Földre, s fejleszti önmagát, hogy
aztán a többi szellemiséggel egybeolvadhasson.
Igaz ugyan, hogy Buddha
azt mondta: „ Az emberek itt a földön születnek
újjá, a gonoszok a pokolban születnek újjá,
az igazak a mennybe mennek. De akik tiszták,
egyenesen a Nirvanába jutnak.”, viszont ezt
szimbolikusan kell értelmezni: a Földi Pokolról
és a Földi Paradicsomról beszél.
Az emberek sorsa, s az,
hogy mit kapott EBBEN az életében, függ az
ELŐZŐ létezésének döntéseitől, s NEM VÉGLEGES
a Pokol ( büntetés ) és a Menny ( jutalom
) állapota.
A keresztények egyetlen
életbe sűrítik a tanulási folyamatot, mely
végén vagy a Nirvanával azonosítható Mennybe,
vagy a fizikális megtestesüléssel társítható
( bár annál sokkal kegyetlenebb ) Pokolba
kerül a halandó. DE: a Pokol Tüzében elég
ugyan minden(ki), ami(aki) gonosz, a jó viszont
megmarad, mert a Pokol Tüze Isten Haragja,
s mivel Isten eredendően JÓ, nem tagadhatja
meg önmagát, nem fordulhat saját pozitív léte
ellen. Olyan viszont nem létezik, hogy teljesen
rossz, s ha valakiben van egy picike jó (
és lennie kell! ), akkor az nem semmisülhet
meg teljesen, tehát az örökkévalóság részévé
válhat és válik is! Ily módon tehát nem választható
külön a Menny és a Pokol, illetve a Menny,
Pokol + Nirvana, azaz az Örök Élet + Nirvana!
S jól van ez így, mert az
embernek szüksége van a felmentésre! A keresztények
„rossz” tetteiket bűnbocsánatot kérve megvallják
a feloldozási hatalommal rendelkező papnak,
vagy magának Istennek, s amit már nincs idejük
haláluk előtt megbocsáttatni, azt a jó cselekedetek
– ha picurkát is, de - kompenzálhatják.
A VALLÁSOK tehát bizonyos
fajta védelmi rendszert képeznek, hiszen a
TAGOK olyan utasításokat / útmutatásokat kapnak,
melyek kiszámíthatóvá teszik a jövőt. Aki
a Csoportban van, tudja,
hogy mi után mi következik, s mivel előre
látja a dolgokat, nő a biztonság-érzete. (
Ha betart egy „törvényt”, nem történhet vele
ok-okozati összefüggésből adódó negatív dolog.
) Valamint: aki az adott gyülekezet tagja,
annak nem árthat a GONOSZ, hiszen az ÚR megvédi
az ő gyermekét.
A tagság azonban KÖTELEZETTSÉGEkKEL,
FELADATOKKAL is jár. A feladatok azonban különbözőek
lehetnek, s jellegétől függ, hogy melyik végezhető
Csoportban.
Az ADDITÍV ( összeadó )
feladat esetében a teljesítmény a tagok összehangolt
tevékenységétől függ. Ilyen például a jehovisták
„hívőgyűjtő” körútjai: annál sikeresebb, minél
több embert csábítanak el a szétküldött, talpalást
bíró gyülekezeti tagok. ( Vagy egy egyszerűbben
megfogható „világi” dolog: az iskolai papírgyűjtés.
)
KIEGYENLÍTŐ feladat az,
mikor a Csoport munkájának
kimenetele a tagok eredményének átlagát tükrözi.
Erről akkor beszélhetünk, ha egy templomba
kevés hívő jár, ezért a vezetőség ciklusonként
különböző előadókat hív meg prédikálni, s
a lelkészek más-más fokon állnak „szakmailag”,
amiből az következik, hogy különböző hatást
gyakorolnak a gyülekezetre. Ekkor a „kezdőt”
kompenzálja a „verbálisan profi”. Igaz ugyan,
hogy a gyengébb beszédkészségűt kevesebben
hallgatják végig, de a színes, érdekes, jól
magyarázó szónok szavai a mise utolsó pillanatáig
leszögezi az embereket ( és többeket is vonz
a templomba ), tehát a hallgatottsági átlag
jó lesz! ( Vagy : sportversenyek: váltó futás
)
ELVÁLASZTÓ feladat: a teljesítmény
a legaktívabb, legjobb tag eredményét jelenti.
Ezt nem érdemes Csoportban
csinálni, mert csak egyetlen embert aktivizál:
a legjobbat. ( Kiosztott matematika feladatok:
a kiváló matekos azonnal megcsinálja, a többieknek
nem kell hozzá tenniük semmit, tehát nem tevékenyek,
nincsen szükség az ily módon létrejövő közösségre.
)
ÖSSZEKÖTŐ feladatnál az
eredményt a leggyengébb teljesítményt nyújtó
tag határozza meg. Aronson megállapítását
– mely szerint a „ kooperatív technika” az
egyik leghatásosabb tanítási módszer – előszeretettel
alkalmazzák az Egyházak is, azaz: a gyerekek
Hittan órákon mozaik-szerűen egymásnak tanítják
meg a kiosztott anyagrészeket. ( Közérthetőbben:
hegymászó versenyeknél akkor számít „beérkezettnek”
a Csoport, ha az utolsó,
leglassúbb egyén is felért a csúcsra – minden
tag motiválva van, hogy segítse a leggyengébb
teljesítményűt, mert az ő pontjuk tőle függ!
) [hegymászóknál nem létezik
ilyen fajta verseny ]
Az elvégezendő FELADAT –
és megoldhatósága – függ attól is, hogy MILYEN
a Csoport, melyben véghez
akarják vinni?
A Csoport
SZERVEZŐDÉS szerint lehet FORMÁLIS, mely esetben
valamilyen szabály alapján jön létre, egy
ELV működteti. Általában van vezetője, normái,
( gondoljunk a katolikus egyház szervezetére,
hierarchiájára! ) vagy INFORMÁLIS, mikor kevésbé
kifejezettek a szabályok, nincsen meghatározott,
pontosan kifejezett cél ( pl.: baráti társaságok,
de nem tévesztendő össze a hozzá nagyon hasonló
ifjúsági gyülekezetekkel, melyek élvezetes
kirándulásokat, fürdőzéseket szerveznek vallási
hovatartozás nélkül MINDEN fiatalnak, DE:
valójában van konkrét CÉL: a hittérítés! )
NAGYSÁG alapján létezik
KISCSOPORT ( intim, kellemesen működő kiscsoport:
4-6, de maximum 12-16 fő ), NAGYCSOPORT (
16-20 tag ), illetve TÖMEG . Ez utóbbiról
50-es létszám felett beszélünk: ennek részesei
elveszítik egyéniségüket, felelősség-érzetüket
.
A TÖMEG általában agresszívebb,
mint a KISCSOPORT , mivel a benne lévők úgy
érzik, MEGTEHETIK mindazt, amit egyébként
nem mernének, aminek EGYEDÜL nem vállalnák
a következményeit, hiszen itt ők csak RÉSZESEI
a dolgoknak, egyetlen pontjai a hatalmas halmaznak,
tehát a BÜNTETÉS nem őket érinti, vagy ha
igen, akkor is csak egy picurkát.
Az egyén felmentéseket keres
magának, s valójában szeret is a TÖMEG részese
lenni, mert él benne a közösség és a KÖZÖS
CSELEKVÉS utáni vágy, s minél szélsőségesebb
lehet a megnyilvánulási formája, annál szabadabbnak
érzi magát. ( Hiszen egyébként, „kívülállóként”
nem tehetné meg azt, amit így igen! )
Az „élvezetes állapot”-hoz
szükséges: szituatív tömegvonatkozás ( a tömeg
sztárjához vagy az „ellenséghez”), felerősödött
fizikai kontaktus a társakkal, felizgatott
feszültségi állapotban lévő emóciók, kognitív
kikapcsolás jelszavakkal, szimbólumokkal.
E módszerekkel él a Hit
Gyülekezet is: transzbaejtően kántálja az
énekeket, összeölelkeznek az egymás mellett
lévők, demagóg beszédeket hallgatnak ájult
szellemiséggel, s transzparenseket suhogtatva.
Ezzel szemben a buddhizmus nem kergeti hipnotikus
állapotba az egyént, nem akar direktben hatni
rá, s általánosságban véve sem lengeti a KÖVETENDŐ
ZÁSZLÓT.
INTIMITÁST és ÉRINTKEZÉST
tekintve beszélhetünk ELSŐDLEGES Csoportról,
melyben a tagok sűrűn érintkeznek egymással,
erős az érzelmi kötődés, cél a Csoport
fenntartása ( pl.: család, vagy tágabb értelemben:
Jézus családja – Jézus összes gyermeke: a
hívők gyakran fogadnak örökbe csecsemőket,
s ténylegesen saját vérüknek érzik a Krisztusi
leszármazás miatt ), vagy MÁSODLAGOS Csoportról,
mely kevésbé intim, az érintkezés rituáléhoz
kötött, nem személyi igények az érintkezés
meghatározói ( itt említhetjük meg a miséket
vagy a japánoknál a csanoju -t, bár ez utóbbiban
az elsődleges- és a másodlagos jelleg erőteljesen
keveredik ).
Az IDENTITÁSBAN betöltött
szerep szerint: nagyon fontos a társakhoz
kötődő identitás, hogy ki vagyok én? Tagsági
Csoportok: amely Csoportba
tartozik az egyén. Vannak Csoportok,
melyeknek nem a tagja ( VONATKOZTATÁSI CSOPORT
), de céljaival egyetért, vonzó, s azok közé
akar tartozni, akik oda tartoznak.
És milyen furcsa! Sokszor
az a vonzóbb, ahova nehéz bejutni még akkor
is, ha nem értünk egyet az adott Csoport
elveivel. De vonzó a tudat, hogy MI VELÜK
lehetünk – mert a szigorú kritériumoknak eleget
tettünk / teszünk -, viszont a TÖBBIEK, az
ÁTLAG nem!
Sok olyan szekta van, melyek
kemény feltételeket szabnak: szülőktől való
elszakadási kötelezettség, napi 18 óra munka,
vagy nézzük meg a dianetikusok teljes körű
szolgáltatási fogadalmát! ( A bűnöző bandák
is „hagyományosan” valamilyen bűncselekmény
– lopás, gyilkosság - véghezvitelétől teszik
függővé a „felvételt”! )
Na, de hogyan is alakul ki egy Csoport?
Tuckman szerint az ALAKULÁS
( forming ) a kezdeti pozitív szakasz, amikor
mindenki tökéletes benyomást szeretne kelteni:
az úgynevezett „jó oldalát” mutatja, visszafogja
a benne bújó negatívumokat, hiszen el akarja
magát fogadtatni a többiekkel. Egy olyan képet
kíván eléjük varázsolni, ami szerinte vonzó
és előnyökkel jár. Mivel a tagok mindegyike
kellemes egyéniség színében tündököl, a Csoportban
teljes béke, s elégedettség honol.
A második fázis a VIHARZÁS
( storming ), melyben elkezdődik a harc a
vezető szerepért. Ha sok szereplő között folyik
a vetélkedés, akkor igazán aktív, dinamikus
folyamatot vehetünk észre. Mindenki az erősségeit
mutatja, bizonygatja, hogy miért ő a legmegfelelőbb
az adott pozícióra? Hiszen a VEZETŐ SZEREP
a lehető legfelsőbb szintet képezi a Csoporton
belül, amit csak el lehet érni. Vezetőnek
lenni mindig felemelő érzés, s büszkeséggel
tölt el, mert olyan előnyökkel jár, melyeket
egy „alsóbbrendű”, „sima” tag nem kaphat meg.
Olyan ez, mint mikor a pápa
haláltusájakor saját erényeiket hangoztatják
lehetséges utódjai, akik egyébként szerénynek,
jóságosnak mutatkoztak. De most már más a
helyzet: harcolni kell! ( Ez a harc a papság
keretei között nem olyan harsány és nem annyira
feltűnő, mint a kisfiúk verekedése A BANDA
vezetésének jogáért , de legalább annyira
intenzív. )
Ha viszont a buddhizmus felé tekintünk, akkor
azt látjuk, hogy e vallás vezetőinek nem jár
semmivel sem több anyagi vagy hatalmi síkon
értendő „juttatás”, mint a tanítványoknak,
sőt!!!
Tehát, ha haszonelvű motivációt
keresünk, akkor azt keleten nem találjuk meg.
Hiszen ott nem a látvány a fontos, nem az,
hogy a külvilág hogyan viszonyul az egyénhez
és hogyan ismeri el annak tudását, hanem az
embereknek önmagukban kell elmélyedniük, s
ismereteiket mindennemű ellenszolgáltatás
nélkül nyújtják át a többieknek . ( Legtöbbször
azonban a megvilágosodott, illetve ahhoz közelítő
szerzetesek inkább elvonulnak és magukba meditálnak
, mert úgy tartják, hogy mindenkinek magának
kell rájönnie az IGAZSÁGRA. )
Persze, most mondhatnánk,
hogy tiszteli őket a hallgatóság , s talán
ez tölti el őket olyan felemelő érzéssel,
hogy azzá akarnak válni, akire felnéznek a
többiek. De tévedünk! Mert mesternek lenni
nem harc, s előnyeink fitogtatásának függvénye!
Míg egy átlagosnak nevezett Csoportban
a legjobb ( győztes ) a vezető, addig a buddhista
összejövetelekkor nem biztos, hogy van vezető,
hiszen NEM A LEGJOBB kapja meg e szerepet,
hanem az, aki elérte azt a szintet, ami azzá
teszi őt. Következtetés: lehet, hogy nincs
az adott egyesülésnek „főnöke”, de az is lehet,
hogy több is van, akik azonos poszton állnak!
A NORMAÉPÍTÉS ( norming
) stádiumában általában nyugodt állapot honol.
A normák a működés közben jönnek létre ( pl.:
óvodában játék közben ), formális Csoportoknál
pedig előre kialakítják a szabályokat ( Törvények,
Nemzetgyűlés, Alkotmány ).
A 4. pont a MŰKÖDÉS ( performing
): tényleges célért való működés.
E fázisok időről-időre visszatérnek: ha jön
egy új tag, akkor kezdődhet a harc a vezető
pozícióért, s ezzel együtt a normák is megváltozhatnak.
Nézzük például a különböző felekezeteket:
mindegyik az ALAP hitből indult ki, de aztán
feltűntek más nézeteket valló emberek, akik
hittek ugyan abban, amit eléjük tártak az
ősök, de kicsit mégis máshogy látták a dolgokat.
Hogyha elég dominánsak voltak,
akkor „előbbre jutottak”, nagyobb tömeget
érinthettek meg gondolataikkal, s eszméik
elterjedésével VALLÁSI LEÁGAZÁSOK, s ezekhez
„rendelt” Csoportok jöttek
létre, mint például az evangélizmus / evangélisták,
jehovizmus / jehovisták…
Persze, keleten is megtalálható
ez a fajta „továbblépés”, hiszen a buddhizmusnak
számos „alfaja” hódít, melyek hívőik szerint
közelebb engednek az IGAZSÁGHOZ.
DE: bár sokan azt hiszik,
hogy CSAK EGYETLEN helyen, EGYETLEN Csoportban,
EGYETLEN szellemi síkot felmutató vezetés
mellett láthatják meg a JÓ IRÁNYT, mégis tudni
kell, hogy SZÁMOS ÚT létezik, mely előrébb
visz magunk, embertársaink, egész környezetünk,
a MINDENSÉG KÉRDÉSEINK megválaszolásában,
s segít elérni a MEGVILÁGOSODOTT állapotot
akár buddhisták, akár keresztények legyünk
is, s akár Egyedül vagy Csoportban
keressük A VÁLASZT.
„
Dzsósú kérdezte Nanszentől:
- Mi az Út?
- A közönséges tudat az Út – válaszolta Nanszen.
- Meg tudom én azt keresni? – kérdezte Dzsósú.
- Ha el akarod érni, egyre jobban elkülönülsz
tőle. – válaszolta Nanszen.
- Hogyan tudhatok az Útról anélkül, hogy elérném?
– ragaszkodott a kérdéshez Dzsósú.
- Az Út – mondta Nanszen – nem tudás és nemtudás
kérdése. A tudás tévedés, a nemtudás pedig
zűrzavar. Ha te valóban elérted minden kétséget
kizáróan a helyes Utat, úgy szélesnek és hatalmasnak
találod azt, ahogy a külső teret is. Hogyan
lehetne erről a helyes és a helytelen szintjén
beszélni?
Ezeknél a szavaknál Dzsósú hirtelen elérte
a megvilágosodást. „
FELHASZNÁLT
IRODALOM
A. K. Coomaraswamy: Hinduizmus és
buddhizmus
Európa Könyvkiadó, Budapest, 1989
Andrew
Skilton: A buddhizmus rövid története
Corvina, 1997
A
Tan Kapuja Buddhista Egyház tájékoztató füzetei
1-19
Bankopf
Zsolt: Az érzelmek könyve
Flaccus Kiadó, 2000
Catharina
Blomberg: Szamurájok / Japán harcos
nemességének történelmi és vallási háttere
Szenzár Kiadó, Budapest, 2001
Charles
S. Carver – Michael F. Schneider: Személyiségpszichológia
Osiris Kiadó, Budapest, 2001
C.
H. Spurgeon: Isten ígéreteinek tárháza
Evangéliumi Kiadó, 1994
Dhammapada
/ A törvény útja / Buddha tanításai
Új Akropolisz Kiadó, Budapest, 1998
Diana
– Richard St Ruth: Vallások világa
/ A Zen buddhizmus
Kossuth Kiadó, Budapest, 2000
E.
Fromm – D. T. Suzuki: Zen-buddhizmus
és pszichoanalízis
Helikon Kiadó, 1989
G.
Van Der Leeuw: A vallás fenomenológiája
Osiris Kiadó, Budapest, 2001
Haire,
Mason: Pszichológia vezetőknek
Mezőgazdasági Kiadó, 1969
Hegedűs
T. András: Pszichológia
Aula Kiadó, Budapest, 1997
Hellmuth
Benesch: Atlasz Pszichológia
Athenaeum Kiadó, 1999
Horváth
József – Szabó Ferenc: Aiki-jujitsu
/ A szamuráj harcművészet
Szabó Ferenc, 1997
John
Snellig: Kelettől nyugatig / Tárgyilagosan
a buddhista tanításról
Édesvíz Kiadó, Budapest, 1996
Keith
Oatley: Érzelmeink
Osiris Kiadó, Budapest, 2001
Koichi
Tohei: A KI a mindennapi életben
Lunarimpex Kiadó, 1996
Lénárd
Ferenc: Alkalmazott pszichológia
Gondolat, Budapest, 1984
L.
Sz. Vasziljev: Kultuszok, vallások
és hagyományok Kínában
Gondolat, Budapest, 1977
Miklós
Pál: A Zen és a művészet
Magvető Könyvkiadó, 1978
Osho:
A keresés / Előadások a zen tíz bikájáról
Amrita Kiadó, 2002
Pataki
Ferenc: Csoportlélektan
Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1980
Paul
Tillich: Rendszeres teológia
Osiris Kiadó, Budapest, 2000
Scott
Shaw: Szamuráj Zen / Mesterek és harci
művészetek
Lunarimpex Kiadó, 2000
Szigeti
György: Buddha tudat / Zen buddhista
tanítások
Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó, 1999
Taisen
Deshimaru: Az Út gyakorlása
Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1995
Taisen
Deshimaru: A Zen és a harcművészetek
Farkas Lőrinc Imre Könyvkiadó, 1997
Tordai
Zádor: A felelősség
Héttorony Könyvkiadó
|