Ádám
Péter
Guy
de Maupassant
avagy a téboly igézete
Maupassant
szinte egész életében viaskodott az
elmezavar rémével. Azzal a homályos előérzettel,
hogy valami széttört, elpattant benne, és
előbb-utóbb eljön az idő, amikor már nem
tudja kordában tartani a belülről fenyegető
sötét erőket. Bár a tébollyal kapcsolatos
szorongás, illetve a szorongást szublimáló
érdeklődés csaknem minden művéből kiérződik,
talán az Horla című novella a
legmegrázóbb klinikai dokumentuma ezeknek a
félelmeknek.
Nem csoda, hogy az írásra már a korabeli
orvosok is felfigyeltek.
Egyik rajongója,
Frank Harris meg is jegyezte:
„– Ez a
nagy rémület, ami az elbeszélést ihlette,
arról árulkodik, hogy Önnek nincsenek egészen
rendben az idegei...”
Majd Maupassant
tiltakozására váratlanul:
„– Nem
volt régebben szifilisze?”
Mire az író:
„– Dehogyisnem,
ezen mindenki átesik, mint valami
gyermekbetegségen. De már tíz éve, hogy
megszabadultam tőle...”
Hogy testi és
szellemi erejének fokozatos hanyatlása és a
valamikori szifilisz közt lehet valami oksági
kapcsolat – nem, ezt a magát makkegészségesnek
érző Maupassant orvos rajongója minden gyanúja,
érve, igyekezete ellenére sem tudja
elfogadni.
Pedig lassan
neki is be kell látni: vége az 1880-as
esztendővel kezdődő hosszú termékeny időszaknak.
Valójában egész életműve – hat regény,
többszáz novella és elbeszélés, jónéhány
esszé, utirajz – ennek az egyetlen lázas
évtizednek eredménye. De a kilencvenes évek
legelejére – pedig alig negyven éves –
rozzant aggastyán lesz a nem is olyan rég még
egészségével, szellemi-fizikai képességeivel
kérkedő délceg férfi. Ihlete elapad,
dolgozni nem tud. Mígnem 1892 január elsején
a váratlan pszichotikus roham és öngyilkossági
kísérlet (el akarja vágni a torkát) – az
írót kényszerzubbonyban hozzák fel Párizsba,
és helyezik el dr. Blanche híres elmeklinikáján.
Hogyan jutott
idáig? Az író igazság szerint a hetvenes
évek végétől, a nyolcvanas évek elejétől
csak látszólag egészséges. Ólmos fáradság,
herpeszek, gyomor- és szívpanaszok gyötrik.
Ő meg hol mániákusan aggódik egészségéért,
sorra járva a fürdőhelyeket, hol „női
karok kikötőjében” keres feledést. Állapota
fokozatos romlásában, meglehet, az akkortájt
divatos éther is közrejátszott, amellyel
szorongásait enyhítette.
Ma már nyilvánvaló:
ennek az általános bénulással végződő
hosszú kálváriának szifilisz volt a kiváltó
oka. Hogy Maupassant pontosan mikor kapta meg
a betegséget, nem tudni. Lehet, hogy már
1870-ben, de az is lehet, hogy csak 1876 táján.
Annyi bizonyos, hogy amikor 1877-ben végre
alaposan kivizsgáltatja magát, a diagnózis
már egyértelmű. A nagy hírt újjongva újságolja
egyik barátjának: „Hurrá! Éljen! Végre
én is megkaptam a vérbajt! Mégpedig az
igazit! Nem a nyomorúságos kankót, nem is a
papoknak való fehér folyást vagy a nyárspolgári
lágyfekélyt [...], nem, hanem a szifiliszt,
amibe I. Ferenc is belehalt... De büszke is
vagyok rá, és egyáltalán nem izgat, ki mit
gondol. Allelúja! Vérbajom van, már nem
kell rettegni, hogy elkapom”.
Mindez annyit
tesz, hogy az író igen korán, huszonhat
esztendősen tudta, hogy szifilisze van.
Csakhogy akkor még egyetlen orvos se ismerte
fel, hogy feltehetően van valami összefüggés
e fertőzés, illetve az általános bénulás
baljós előjelei közt. Tény, hogy orvosbarátja,
dr. Daremberg is „elmezavart” állapít
meg beutalójában, és – az általános bénulás
jellegzetes tünetei mellett – dr. Blanche
fennmaradt betegregiszterében is ugyanez a kórisme
szerepel.
Az elmeklinika,
amelynek rácsos kapuja örökre becsukódott
az író mögött, Párizs leghíresebb „háromcsillagos”
magántébolydája. Az intézményt –
amelyben a névtelen paciensek ezrei mellett a
kor olyan hírességei is megfordultak, mint
az író Gérard de Nerval, a zeneszerző
Charles Gounod, a Liszt-életrajzokból ismert
Marie d’Agoult vagy Théo Van Gogh, a festő
fivére – 1821-ben dr. Esprit Blanche alapította
(1796–1852), majd 1852-ben fia, Émile vette
át vezetését. Persze, nem is annyira
elmeklinika ez, inkább afféle meghitt, családias
penzió, a főorvos úrral és feleségével
elköltött ebédekkel, vacsorákkal, hosszú
kerti sétákkal, a földszinti szalonban
vacsora utáni kedélyes beszélgetésekkel...
Mind Esprit,
mind Émile – akárcsak a korabeli
elmeorvosok többsége – elvetette a fenyítést
és testi kényszert, a morális kényszerhez
viszont nagyon is ragaszkodott. A beteget –
abban a hitben, hogy kevés józan ész azért
maradt benne – határozott rábeszéléssel
próbálta jó belátásra bírni. És ha a
korabeli orvostudomány általában
tehetetlennek érezte is magát az
elmebajokkal szemben – langyosfürdő,
hidegzuhany, érvágás meg ricinus, és ezzel
nagyjából ki is merült az arzenálja –, könnyen
lehet, az általuk szorgalmazott tekintélyelvű
„lelki kényszer” egy kicsit már a századvég
nagy felfedezését, a freudi mélylélektant
előlegezi.
Maupassant már
régről ismerte a nagy elmeorvost. Többször
is megfordult a klinikáján, annál is inkább,
mivel dr. Blanche-sal is konzultál, amikor
1887-ben Hervé öccsén kitör a téboly. És
többször felkereste dr. Blanche-t azért is,
mert nagyon érdekli, izgatja a pszichózis.
„Vonzanak a bolondok. – írja Madame
Helmet című novellájában – Különös
álomvilágban bolyonganak, az őrület áthatolhatatlan
félhomályában, ahol amit csak láttak, éreztek,
megtapasztaltak az életben, mindent újrakezdenek
egy olyan képzeletbeli tájon, ahol már nem
érvényesek a világegyetem meg az emberi
gondolkodás törvényei”.
Mintha Maupassant valami nagy titkot, az
ember, az élet rejtélyét sejtette, kutatta
volna a megbomlott elmékben, mintha úgy érezte
volna, hogy a téboly megértése a kulcsa az
ember megértésének.
Ez a szenvedélyes
érdeklődés, amely még Zola, még a
Goncourt fivérek vagy Barbey d’Aurevilly érdeklődésén
is túltett, szinte egész életművén végigvonul.
Ott van, mellékmotívumként, a regényekben,
és nem is egy novellának, elbeszélésnek fő
témája. Maupassant tébolydákba, elmegyógyintézetekbe
jár, és jól ismeri a kor híres elmegyógyászait,
köztük Charcot-t, akinek 1884 és 1886 között
a La Salpêtrière-ben tartott
divatos előadásait is buzgón látogatja.
Akkoriban egy fiatal bécsi idegorvos,
bizonyos Sigmund Freud is ott ült az érdeklődők,
diákok, külföldi ösztöndíjasok között...
Dr. Émile
Blanche – emlékszik vissza François, az író
inasa – késlekedés nélkül megvizsgálja
a beteget. „A doktor úr délelőtt
tizenegy felé nézett be hozzánk. A gazdám
épp akkor kezdett ebédelni. A híres
elmeorvos odaült az asztalhoz, beszélt erről-arról,
majd időről-időre váratlanul kérdezett
valamit. Amire a gazdám mindig pontosan válaszolt.
[...] Elmenet mondta is a doktor úr: jó válaszokat
kaptam, talán még nincs minden elveszve... várjunk...”
Lehet, hogy dr.
Émile Blanche szerint még van remény? Pedig
az író téveszméit részletező első kórlap
nem valami derűlátó. «Azt állítja, „az
Eiffel-torony tetejéről a Jóisten
kihirdette, hogy ő Isten és Jézus Krisztus
fia, és azzal vádolja inasát, hogy
hetvenezer frankot lopott tőle [...].
Halottakkal társalog, mert a holtak még élnek:
például hosszú beszélgetéseket folytat
Flaubert-rel, meg testvérével is, aki
panaszkodik, hogy szűk neki a koporsó. Azt
állítja, ellát egészen Svédországig,
Oroszországig, Afrikáig [...], és
lelkiismeretfurdalása van, amiért a Le Figaróban
közölt cikke ürügyén Németország megint
hadat üzent nekünk, és az újabb háború négyszázezer
milliójába kerül Franciaországnak [...]”stb.,
stb.»
A kaotikus szóáradatban
ott az író minden rögeszméje, rémképe,
obszessziója. Az Eiffel-torony, amelyet
nagyon utált (sőt, 1887-ben néhány írótársával
még petíciót is közzétett, csak hogy építését
megakadályozza), és amelyet, mintegy mellékbüntetésül,
minden nap láthatott a klinika kertjéből;
az 1870-es francia–porosz háború; az
omnipotenciával és telepátiával
kapcsolatos beteges fantáziák, és életének
három kulcsfigurája, az anyja, öccse, Hervé
és főleg Gustave Flaubert, az atyai jóbarát.
És csakugyan:
az 1880-ban elhunyt Flaubert szellemi atyja, pártfogója,
bizalmasa, jóbarátja volt a fiatal írónak.
Olvasta első próbálkozásait, munkát
keresett neki, bíztatta, tanácsokkal segítette.
A fiatal író még nincs tizenhét éves,
amikor a Bovaryné szerzője Guy anyjának
kérésére elfogadja ezt a szerepet.
Maupassant valósággal bálványozta
Flaubert-t (ez a szeretet az író
Flaubert-esszéjéből is kiérződik), és
Flaubert is atyai szeretettel egyengette a
tehetségesnek tartott írópalánta útját,
akit szinte fiának, szellemi-esztétikai örökösének
tekintett. Talán ezért is kapott lábra a
pletyka, amely szerint Flaubert valóságosan
is apja az írónak. És a tény, hogy a Gömböc
szerzője tébolydába került, újabb tápot
ad a régi legendának...
Pedig ha az író
genetikus örökségét firtatjuk, inkább az
anya házatáján kell kutakodni. Szó, ami szó,
Laure de Maupassant sem volt egészséges lélek.
Kiegyensúlyozatlansága, idült érzelemszegénysége,
kiszámíthatatlan dühkitörései és
depressziós rohamai mélyen neurotikus, ha
ugyan nem – ahogyan ma mondanánk – határeseti
személyiségre vallanak. Nyilván nem véletlen,
hogy Guy öccse, Hervé is tébolydában végzi,
amint hogy az sem, hogy Laure sohase tudott
szembenézni a realitással, és dr. Blanche
klinikáján egyetlen egyszer sem látogatta
meg fiát, mi több, nem ment el temetésére
sem. De mintha az író ezt a kegyetlen ridegséget
is előre látta volna: Madame Hermet,
az azonos című novella hőse ugyanígy
hagyja magára haldokló fiát, majd ennek halála
után beleőrül a lelkiismeretfurdalásba.
Mintha a
beteges képzelgések már csak valami nagyon
távoli, nagyon halvány, nagyon halk
visszhangjai volnának a valamikor színes és
termékeny írói fantáziának.
Azt állítja, hogy a Rotschildok fizetik
kezelésének költségeit, hogy az ördög
ellopta az egyik kéziratát, és hogy sürgősen
beszélnie kell az Atyaúristennel, mivel François
levélben feljelentette, amiért kecskével üzekedett
stb. Állapota fokozatosan romlik, és az általános
bénulással párhuzamosan üldöztetéses téveszméi
is mind jobban elhatalmasodnak rajta. „Milyen
sötét van! Milyen sötét!” – mondta
közvetlenül halála előtt, 1893. július 6-án.
A következő hónapban lett volna 43 éves.
Az általa megfigyelt és megörökített számtalan
elmeháborodott után, lám, az ő élete is
„egyszercsak ráfutott az őrület zátonyára,
ezer darabra tört, széthullt és elmerült
az ijesztően háborgó tengerben; elkapták a
hullámok, elnyelte a köd, a szélvihar – a
téboly!”
|