WACHA IMRE
Nyelvi
és etikai fejlődésünk forrásai és korlátai
1.
Bárczi Géza A magyar nyelv életrajza című
munkájában így vall: „A nyelv, gondolataink,
érzelmeink kicserélésének ez a mindennapi
használatú eszköze mindennemű emberi fejlődésnek
egyik legfőbb tényezője, sőt föltétele. Neki
köszönhető legnagyobbrészt, hogy az egymást
felváltó nemzedékek tapasztalatai halmozódhatnak,
s az utódokra átszállhatnak; hogy a természet
közömbös vagy éppen ellenséges erői ellen
való harcot nem kell minden egyes generációnak
előlről kezdenie, sőt minden egyes embernek
külön elszigetelten megvívnia. [...] S „a
nyelv” mindenki számára elsősorban az anyanyelv
[...], melynek minden elemét ezer meg ezer
emlék színezi és tölti meg tartalommal, mely
egész nevelkedésünket, fejlődésünket kíséri,
sőt bizonyos fokig gondolkodásunk tartalmát
is meghatározza.”
Jeles írónk, Sánta Ferenc, más megfogalmazásban
megismétli Bárczi gondolatait, s hozzáteszi:
„[a nyelv] maga ösztökél arra, hogy többet
ismerjünk meg a világból: több dolognak adjunk
nevet. Vagyis több dolgot érintsünk meg a
gondolatunkkal. Mert a nyelv gondolat: az
tehát, ami egyedül képes birtokunkba adni
a világot.” Azzal a gondolatsorral folytatja,
hogy a nyelv gyönyörködtet is, ha helyesen
használjuk, szabaddá is tesz, mert „ez ad
lehetőséget képességeinknek kibontására, s
annak gyakorlására is, ami leginkább megkülönbözteti
az embert az élővilágban – hogy ítélkezik.
Megismer és ítélkezik. S ez az, ami az egyes
ember szabadsága is.” Végül ezt írja: „Ő [a
nyelv] általa él valamely nemzet. Magunk magyarok
is. [...] ha a nyelv pongyolasága, botladozása
a gondolat hitványulásának a jele, akkor romlása
a nemzet életét veszélyezteti.” (A nyelvről
– iskolásoknak.)
Ha egy kicsit továbbgondoljuk Bárczi Géza
és Sánta Ferenc szavait, mondhatjuk: a nyelvben
és a nyelv használatában is ott él – bár gyakran
elrejtve – a múltunk, a jelenünk, a jövőnk.
Jelenünkkel pedig ott élünk benne mi magunk
is, és formáljuk jövőnket és nyelvünk jövöjét.
A nyelv ugyanis a nyelv használói által és
a nyelvhasználatban él. Tegyük hozzá mindezekhez
ott él benne erkölcsi–etikai felfogásunk és
magatartásunk is, hiszen szóbeli megnyilvánulásaink
tükrözik erkölcsi felfogásunkat is. (Gondoljunk:
Petőfire, Aranyra, Adyra, József Attilára,
Radnótira, Illyésre, Weöresre, Pilinszkyre,
Kányádira, hogy csak legnagyobb költőinket
említsem.) Erkölcsi felfogásunk másik ugyanilyen
fontos megnyilvánulási formája: tetteink.
Ugyanakkor a nyelv egyszerre úr és szolga.
Szolga, mert szolgálja a gondolatot és a gondolatcserét
(a kommunikációt), de úr is, mert „uralkodik
a gondolatunkon, gondolkodásunkon is, hiszen
általa és vele gondolkodunk, általa-vele ismerjük
meg és ragadjuk meg a világot. Jó úr, ha jól
tanít, jól láttat és közvetít, rossz úr, ha
ő uralkodik el – kliséivel, henye formáival
a gondolkodásunkon. S mindenki annyit tud
megragadni a világból, amennyit az általa
birtokba vett nyelv segítségével meg tud ragadni!
És mindenki annyit tud átadni a maga világából
másoknak, amennyit a maga-birtokolta nyelve
segítségével meg tud fogalmazni.
2 . És ebben az „életében” a nyelv, a nyelvhasználat
– mind írott, mind beszélt (hangzó) változatában
és formájában – „tükröz”, ábrázol és jellemez
is.
A gondolatnak, a mondandónak a két megjelenési
formája: nyelvezete, stílusa és hangzásformája
hordozza, közvetíti azt a gondolatot, mondandót,
szándékot, melyet általa és vele ki akarunk
fejezni, de tükrözi, jellemzi is a beszélő
(író) személyét, személyiségét (jellemét);
pillanatnyi lelkiállapotát, annak esetleges
változásait; megnyilatkozásának a tárgyhoz
és beszédpartneréhez való viszonyát; a beszédhelyzetet
és egyúttal azt a szűkebb vagy tágabb közösséget
is (a családot, a munkahelyi együttest, a
vidéket, a tájat, a nemzetet), amelynek a
beszélő vagy író a tagja, ahol él. (Gondoljunk
csak imént emlegetett nagyjainkra!)
Hogyan kerül birtokunkba a nyelv?
4. A nyelvet, nyelvhasználatot és vele együtt
a magatartási formákat és az erkölcsi normákat
– noha a beszéd, a beszélés képessége „bele
van írva génjeinkbe” – először mindnyájan
„beletanulókként” tanuljuk: különféle mintákat
ellesve, lemásolva átvesszük az elődöktől:
szüleinktől; azután szűkebb majd tágabb környezetünktől.
Később azután mi is tanítjuk szavainkkal,
tetteinkkel – jó vagy rossz példát, mintákat
(is) adva – a körülöttünk lévőknek, az utánunk
következőknek.
Nézzük – bár eléggé elnagyoltan – ennek a
tanulásának és tanításának különböző köreit,
amelyek bizony egymást fedik, egyre táguló
körökben, halmazokban kiegészítik, kibővítik
egymást. Új és új „nyelveket”, azaz anyanyelvi
ismereteket, nyelvi és viselkedési normákat
adnak a felnövekvő ifjúságnak, de gyakran
a felnőtt generációknak is a „szájára”. Többnyire
segítik is egymást, de példájukkal, gyakorlatukkal
– megfogalmazott vagy éppen meg nem fogalmazott,
vagy rosszul fogalmazott mondandójukkal, elveikkel
– bizony sokszor gátolják is a pozitív hatásokat.
4.1. Az első kör a szűkebb és tágabb értelemben
vett család: a szülők, nagyszülők, testvérek,
a közelebbi és távolabbi rokonság, és hozzájuk
kapcsolódva a baráti kör, valamint a közvetlen
lakóhelyi és a kissé nagyobb táji környezet.
Ebben a körben az eszmélő gyermek tanulja
– és egyúttal bizonyos mértékig be is gyakorolja
– a beszédet, a beszédmagatartást, a nyelvhasználatot
– együtt a viselkedési, magatartási „szabályokkal,
szokásokkal, „normákkal” Az az otthonában
kapott minták alapján sajátítja el a beszédet,
az első beszédhangoktól, szómondatoktól –
a kevésbé tisztán artikulált szavakon, mondatokon
át – az értelmes beszédig; itt kapja meg az
élettel kapcsolatos legfontosabb első ismereteket
is. A szülő, a rokonság, a baráti kör pedig
(sok egyéb hasznos ismeret, tudnivaló mellett)
tovább tanítja neki anyanyelvét: nyelvhasználatával,
beszédével és magatartásával, viselkedésével
mintát ad, mércét nyújt számára nemcsak a
nyelvi kommunikáció terén, hanem sok egyéb
másban is, pl. életkorához, szűkebb és tágabb
családon belüli helyzetéhez is szabva tanítja
a gondolkodást, a társadalmi illemet. A szobatisztaságtól
kezdve az evőeszközök használatáig, a megszólítási
formákig, mit mikor szabad vagy nem szabad
mondani, tenni stb. Identitástudatot is ad
neki stb. Ha jó a szülő és a családi környezet,
ha jóra neveli és nem csak növeli a gyermeket!
4.2. A második kör az oktatási intézmények
köre. Szerepük és hatáskörük kettős. A különböző
oktatási intézményekbe bekerülő gyermekek
részben egymástól tanulnak beszéd- és magatartáskultúrát
(vagy -kultúrálatlanságot) a hazulról, a szűkebb
és tágabb és a más családokból hozott minták
alapján, részben az őket oktató (jó, ha nevelő)
pedagógusoktól – a tőlük kapott-látott minták
és a tananyag, az iskolában tanultak alapján.
Ez már a közösségbe való beilleszkedés megtanulásának
és újabb nyelvi és magatartási normák bevésődésének
is az ideje. Fontoljuk meg Babits szavait:
„Gondolkodni és beszélni: nem lehetne rövidebben
és mégis teljesebben megjelölni egész középiskolai
tanításunk célját. [...] Gondolkodni és beszélni:
voltakép egy. Gondolkodás nem képzelhető
el beszéd nélkül és megforítva. [...] »A gondolat
hangtalan beszéd, a szó a megtestesült gondolat«
– mondja egy híres nyelvtudós. Ezért a retorika,
amely gondolkodni s a stilisztika, amely beszélni
tanít voltakép egy tudomány. Elválhatatlanok,
mint a test és lélek: a gondolat a lélek,
a kifejezés a test.” (Irodalmi nevelés.)
És folytassuk Péntek János kolozsvári nyelvészprofesszornak
a gondolataival: „minden, ami van az oktatásban,
[tegyük hozzá: az életben] eredmény vagy eredménytelenség,
siker vagy kudarc, tudás vagy tudatlanság,
nyelvi formában jelenik meg, és éppen emiatt
a nyelven mérhető le. [...] az oktatás maga
a nyelv által megvalósuló intézményes kommunikáció,
a nyelv többszörösen összefonódik a tanítással,
a képzéssel, a neveléssel”.
Amikor matematikát tanulunk: új nyelvet tanulunk
és új logikai rendszert tanulunk, tehát gondolkodni
tanulunk. Amikor fizikát, biológiát, irodalmat,
történelmet tanulunk ismét csak ezt tesszük.
S amikor idegen nyelvet tanulunk új nyelvi
világban, más nyelv világlátása szerint ismerjük
meg és ragadjuk meg a valóságot. És ismét
csak nyelvet tanulunk, más rendszerű logikát
tanulunk, megint csak gondolkodni tanulunk.
És a gondolkodással együtt életünk formálását
tanuljuk.
4.2.1. A bölcsőde, de az óvoda is ma már kevés
szerepet játszik: megfogyatkozott a számuk
is, de még jobban az óvodába kerülő gyermekeké.
A bölcsőde és óvoda új világot, új nyelvet
és magatarásformákat, új normákat ad. Mégis
érdemes elgondolkoznunk azon, amit jó néhány
évtizeddel korábban Déry Tibor írt egy amerikai
bölcsődének beszédnevelő és a családnak embernevelő
és a „világba, a közösségi életben beletanító”
szerepéről: „Még rossz családi körülmények
között is egészségesebben fejlődnek a csecsemő
érzékszervei, beszédképessége, értelme, sokszorosabban
több élménye van, könnyebben ismerkedik össze
a világgal, mint azokban a bölcsődékben, ahol
jó, ha tíz gyermekre egy anyahelyettes – gondozónő
– jut, bármily lelkiismeretesen végezze is
ez munkáját. Hogy tudna például segítségére
lenni a kétéves gyermeknek oknyomozó munkájában,
megfelelni a »miért«-ek özönére, amikor már
másik kilenc gyerek várja, hogy kicserélje
nedves pelenkáit? Kérdéseire nem kapván választ,
a gyermek hamarosan elnémul, s a maga kezdetleges
módján magyarázza a világot, egy elferdült
irreális képet épít fel magában a valóságról.”
Mindez érvényes a családra, ha a család otthon
néma.
Hasonló gond merülhet fel az iskolában is,
hiszen egyre nő a tananyag, egyre kevesebb
idő jut az iskoláskorú ifjak nyelvi és magatartásbeli,
a közösségi életre való nevelésére.
4.2.2. Az általános és a középiskola – szülőként,
nagyszülőként és pedagógusként is mondhatom
– egyre inkább oktatási intézménnyé válik;
és ha amerikai mintákat követünk, az iskolai
oktatásból lassan el is tűnik a nevelés.
Hozzájárul mindehhez, hogy miközben egyes
szaktárgyakból megnövekednek a követelmények,
másoknál – a humán tárgyak egy részére és
az anyanyelvi képzésre gondolok elsősorban
– az új ismeretek nagyon megkésve jutnak be
a tananyagba, ha egyáltalán bekerülnek. Az
olvasás is háttérbe szorul: a diák már nem
kap erkölcsi alapot–mintát, segítséget az
irodalmi művekből. Nem kap segítséget a
növekvő gyermek, a saját gondjaival küszködő
kamasz világnézeti, világszemléleti kérdéseinek
megválaszolására. De olykor még magatartási–viselkedési
gondjaira sem!
4.2.3. A felsőfokú oktatásban (egyetemeken,
főiskolákon) elsősorban szakmai képzés folyik.
Az oktatás „támogatása” következtében (fejkvóta)
és a felsőfokú tanintézetek kapuinak kitárása,
az oktatógárda megnyirbálása következtében
egyre inkább csökkenő színvonallal és követelményekkel
. Egyetemi oktató és hallgató is csak az
előadásokon, szemináriumokon találkozik, ezeken
is csak a tananyaggal kapcsolatos kérdésekről
esik szó. Nincs lehetőség, idő bizalmasabb
beszélgetésekre, emberi találkozásokra. A
gondolatok nyugodt kifejtésére. Az egyetemi,
főiskolai hallgatók még egymással sem nagyon
tudnak olyan baráti kapcsolatokat kialakítani,
amelyekben akár a tananyagot, akár más gondjaikat
megbeszélhetnék.
4.2.4. Külön gondot jelent ezen belül a pedagógusképzés,
amelyben az idő szűkössége és a technikai
felszereltség hiányosságai miatt még nyelvszakokon,
sőt még a magyar és a kommunkáció szakokon
sem kap elég súlyt és teret az anyanyelvi
ismereteknek, az anyanyelvhasználatnak, főleg
a beszédnek a gyakorlása, beleértve ebbe a
műfaji ismereteknek, a szerkesztéstannak,
a fogalmazástechnikának – stíluseszközöknek
– és a hangoztatásnak (beszédtechnikának):
a nyelvi-nyelvhasználati normának és normáknak
a gyakorlását is. S különösen kevés teret
kapnak a tananyagban, pontosabban nagyon megkésve
jutnak be oda is a kutatások újabb eredményei
.
Meglepő hiányosságokat tapasztalhat az ember
az egyetemi hallgatók körében nemcsak az általános
műveltség terén, hanem még az illemtanban
is.
S ha az iskolai oktatás csupa jó mintát ad(na)
is, ellenpontozza, gyakran lerontja ezt az
utca, a közélet és bizonyos elektronikus médiumok
mintája.
5. Az utca és a közélet, a politika világának
„mintáiról”, etikai, erkölcsi és beszédmagatartásáról
nem szólva nézzük az elektronikus médiumokból
felénk áradó beszédet . Ha napjaink általános
helyzetét nézzük, a következőket mondhatjuk:
6.1. A közszolgálati vagy közszolgálati jellegű
rádiók és televíziók nyelvhasználatát
tekintve állíthatom, hogy – még hibáikkal
együtt is – üde színfoltok és követendő jó
minták a kereskedelmi adókból elhangzó beszédhez
viszonyítva. Persze a műfaji kötöttségek és
a megszólalók beszédképessége következtében
rétegezett a nyelvhasználat szövegben is,
hangzásban is – és olykor tartalomban is.
Ráadásul a közszolgálati rádiók, tévék is
gyakran kénytelenek engedni igényességükből
a kereskedelmi adókkal a közönségért folytatott
„harc” miatt.
6.1. A közszolgálati adóknál a bemondók, hírolvasók
beszéde – olykor még a kereskedelmi adók többségénél
is – szinte mintaértékű . Jó mintát adnak
az igényes beszédre mind felolvasásukkal,
mind spontán beszédükkel. (Kérdés: mennyien
figyelünk beszédükre, kik és mennyien hallgatják
a közszolgálati adókat.)
6.2. A nyilatkozók, szakértők beszéde is elfogadható,
hiszen szaktudásukkal általában együtt jár
nyelvi igényességük is . Mégis: a tartalmában,
gondolatiságában, nyelvi és hangzásformájában
példamutatótól a „flott” semmitmondáson át
a teljes üresjáratig, olykor a már érthetetlen
kiejtésig széles a skála.
6.3. A „gyalog” riportalanyok, az interaktív
műsorokban betelefonálók beszéde – szövegformában
is, hangzásában is – „olyan, amilyen”. Tükrözi
a beszélők személyiségét, gondolati összeszedettségét,
műveltségi – olykor műveletlenségi – fokát.
Viszonylag ritkán kerülnek adásba „beszédképtelen”
megszólalók.
6.4. Üde színfltot jelentenek a tudománynépszerűsítő
rádióadások, tévéfilmek, tévéadások. Ha az
elhangzó szövegben akadnak is értelemtorzító
hangsúlyok, rossz dallamvezetésű mondatok,
az okos mondandó – a tévéban a látvány, a
film képanyaga – sok mindent „eltakar” és
a helyére tesz. De vajon nézzük-e ezeket a
filmeket?
6.5. Gondot jelentenek azonban az ifjúságnak
szánt adások. Ezek számos esetben nyelvhasználatukban,
hangzásukban is, mesterkéltek: álifjúsági
nyelven, áltermészetességgel szólalnak meg.
De a jó fülű ember „hallja” a szerepjátszást,
a csináltságot. De sajnos megszokja! Bizony
sokszor eltűnődhetünk azon is: jó-e az az
életfelfogás, amely szavakban, magatartásformában
(tévadásban látványban is) megjelenik ezekben
az adásokban
Mindezekről otthon is, az iskolában is szólni
kellene!
7. Sokkal nagyobb a gond a kereskedelmi adóknál,
elsősorban a kereskedelmi rádióknál.
7.1. A hírolvasók beszéde többnyire itt is
elfogadható, bár tempójuk túlságosan, olykor
a pontos artikulációt is károsítóan gyors,.
többnyire egysíkú, emelt fekvésű, monoton
„zsinórbeszéd”. Nem hallunk igazi, értető
szövegmondást. Ez azért káros, mert a hallgatót
is gyors, dallamtalan beszédre ösztönzi. Nem
szólva arról, hogy megnehezíti az információ
befogadását. Lehetetlenné teszi a gondolkodást.
„Elmegy a fejek fölött.” Dehát állítólag ez
a „modern”. Érdekes lehetne annak elemzése
is, mi az arány a hírek és a bulvárhírek között.
Ez etikai szemléletet is mutathat!
7.2. A tartalmas, igényes beszéd és főleg
az igényes gondolatiság szempontjából gyakran
erősen negatív minta a műsorvezetők beszéde.
A kereskedelmi rádiók adásaiban főleg az ifjúságnak
szánt műsorok szereplőinek „ál-fiatalos” beszéde.
A könnyűzenei témákban ők nagy jártasságot
árulnak el, csak éppen a nem magyar zeneszerzők
és együttesek, énekesek nevét mondják túlzottan
„tökéletesen” idegenes kiejtéssel, többnyire
már „hipertökéletes” és ezért érthetetlen
angolsággal. Műsorvezetői „csevegésük” is
gyakran csak fecsegés: magánjellegű témákról
„társalognak”, ritkán van. Ritkán van igazi
mondandójuk! A „konferáló szövegek” felpergetett
tempója, beszéddallama is gyakran idegenszerű;
de hát állítólag ez a modern. Csakhogy a nyugati
(francia, olasz, spanyol) adók gyors beszéde
nyelvük jellegéből adódik: több szóval kell
kimondaniuk azt, amit a magyar, ragozó nyelv
lévén, egyetlennel is ki tud fejezni.
7.3. Sokkal problematikusabb a kereskedelmi
rádiók és tévék bizonyos felkapott, sztárolt
szereplőinek a beszéde. Némelyiküknek „szövegelése”–
kissé megváltoztatva József Attila szavait
– „kecstelenül oktalan, sőt ostoba fecsegés”.
Témáik gyakran „magántémák”, stílusuk is gyakran
triviális, sőt gusztustalan, otromba. Nem
veszik észre, hogy magánügyük, magántémájuk
még nem közérdekű téma – annak ellenére, hogy
sajátmaguk vagy közvetlen beszélgető társuk
számára érdekes lehet.
Exhibicionizmusuk, olykor tudatlanságuk miatt
nem is gondolnak arra, hogy a nyilvánosságnak
és a magánéletnek témában is beszédmodorban
is más-más „a normája”.
Attól tartok a témák megválasztásának célja
a tudatos „tabutörés” is lehet: olyan témákról
beszélni, melyekről ezidáig nyilvánosan nem
volt szokás, „illetlennek” számított szólni,
és olyan stílusban, mely a trágárságig „őszinte”,
„szókimondó”. Ez a beszédstílus olyan tudatos
tabutörés, amely arra épít, hogy jólesően
botránkozik meg az igényesebb hallgató, és
hétköznapisága miatt ezt érzi sajátjának az
igénytelen hallgató. Ilyen a Sláger, a Danubius
és a Tilos Rádió számos megnyilatkozása. A
tévéműsorok közül a Való Világ „életmintáit”és
a Heti hetes kocsmai stílusú megnyilatkozásait
sorolhatjuk ide. De ilyen a sajtó néhány felszínes
produktuma is (pl. a Blikkben és néhány bulvárlapban).
Érdemes elgondolkozni azon, amit Umberto Eco
mond a televízióról. Érvényes ez a rádióra
is: „Egy időben mindenki trágárul beszélt,
iskolában, munkahelyen, ágyban. Később nyilvános
helyen már vigyázni kellett, ezért aztán az
őstévé [...] illedelmesen beszélt. A független
televíziók viszont azt akarják,, hogy a közönség
magára ismerjen, és azt mondja: »Ezek mi vagyunk.«
Így aztán a komikus színész vagy a műsorvezető
– miközben egy nő ülepét bámulva adja fel
a rejtvényt – trágár szavakkal és célzásokkal
halmoz el bennünket. A felnőttek otthonosan
érzik magukat, a képernyő végre olyan, mint
az élet. A gyerekek meg tudomásul veszik,
hogy nyilvános helyen így kell viselkedni;
így is képzelték .”
A kereskedelmi adók – zenei anyaguk miatt
– a leghallgatottabb rádiók közé tartoznak.
(Távolsági autóbuszokon, taxikban, magánautókban,
üzletekben mindenütt a kereskedelmi csatornák
zenéje szól.) Szövegelésükkel azonban az igényes
beszédre is, az igényes gondolkodásra, sőt
olykor az erkölcsi magatartásra is rossz,
romboló mintát adnak. Mintha némely kereskedelmi
adó műsorvezetője a vélemények, nézetek kimondásának
szabadságát, a szólásszabadságot összetévesztené
a nyelvhasználat, a gondolkodás és magatartás
szabadosságával. A szólásszabadság ürügyével
megengedi magának a gondolkozásbeli és megnyilatkozásbeli
alpáriságot. Mintha a nyelvi és erkölcsi fellazítás
lenne a céljuk Bizony ezekről is szólni kellene
az iskolában is.
7.4. Az ún. interaktív műsorok egy részében
a megszólalók saját gondjaikat mondják el,
ezekhez kérnek tanácsokat. Máskor közérdekű
témákat próbálnak megbeszélni. Megnyilatkozásaik,
beszédük személyiségüket, kulturális színvonalukat,
igényszintjüket tükrözi, spontán megnyilatkozásaikban
olykor ijesztő szövegalkotási, tehát gondolkodásbeli
pontatlanságokkal. Nagyobb baj, hogy ezeket
a tematikus beszélgetéseknek a műsorvezetői
gyakran rendkívül felkészületlenek. A felvetett
témával kapcsolatban nincs – életkoruk miatt
sem lehet – valódi tapasztalatuk, olykor még
igazi mondandójuk sem . Ennél nagyobb
baj: nem áll mellettük olyan szakértő, aki
segíthetne és valódi tanácsokat adhatna a
betelefonáló, tájékozatlan, gyakran segítséget
kérő hallgatóknak. A beszélgetés tehát nem
több a problémák meghallgatásánál – és mellébeszélésnél.
Így csak felszínes gondolkodásra nevel. A
közszolgálati adók interaktív műsorainak többségében
a műsorvezető-szerkesztőn kívűl két szakértő
is segítségére siet a betelefonáló hallgatóknak.
8. A kereskedelmi rádióknak és tévéknek nyelvi
és etikai magatartása rendkívűl fontos (lenne)
az általános műveltség és a beszédkultúra
fejlesztése szempontjából. Jó lenne, ha szolgálni
és nem csak kiszolgálni akarnák hallgatóikat,
azt a korosztályt, társadalmi réteget, közönséget,
amelyet adásaikkal megcéloztak. Hiszen még
a kereskedelmi rádióknak és televízióknak
is el kell(ene) látniuk bizonyos közszolgálati
feladatokat (tájékoztatást és kulturális funkciót
is) a szórakoztatás mellett. Mivel pedig minden
rádiónak és minden tömegtájékoztató orgánumnak
nagy a hitele és tekintélye, az átlagos műveltségű
hallgatók e rádiók és tévécsatornák nyelvi–etikai
magatartását tekintik, vagy legalábbis fogadják
el beszéd- és magatartási mintának.
De még ha nem fogadják is el – legyőtve a
rádiók iránt érzett tekintélyt –, a kereskedelmi
csatornákból állandóan hallott beszéd mondandójával,
tematikájával együtt (gondoljunk csak a reklámhatásra)
észrevétlenül „belesúlykolódik” nyelvi tudatukba.
Hiszen a zeneszámok, zenei blokkok között
megszólaló beszéd tartalmával, hangzásformájával
akkor is hat, ha nem figyelünk rájuk. (A gyerekek
mennyire tudják a reklámszövegeket!)
9. Sajnos az utcákon, némely rádióadásban,
tévécsatornán hallható igénytelen beszédet
alig-alig tudja ellensúlyozni az iskolai anyanyelvi
oktatás és a Péchy Blanka alapította Kazninczy-díj
meg a belőle kinövő mozgalmak, pedig ez utóbbiak
többsége éppen az iskolai anyanyelvoktatás
erősítését és vele együtt az erkölcsi nevelést
célozza .
Bizony az általános iskolákban az alsóbb osztályokban
az olvasás, felolvasás tanításakor – nagyobb
figyelmet lehetne – kellene – fordítani a
szűkebb és tágabb értelemben vett kiejtésre
, a felsőbb osztályokban, középiskolákban
pedig az értő/értető szövegmondás, a helyhez,
alkalomhoz, beszédpartnerekhez illő kommunikáció
(gondolkodás) tudatosítására – de nemcsak
a magyarórákon a feleléskor, a szemléltető
bemutatáskor, a versmondáskor . Mindezeken
felül a gondolkodás, a szövegalkotás és az
etika összefüggésének tudatosítására, s ezek
együttes fejlesztésére. Bizony igaza van
Illyés Gyulának, amikor arra hívja fel a figyelmet,
hogy „a jó magyar beszéd és írás tanítását
a helyes gondolkodás tanításával kell kezdeni”
és „Az írás és beszéd módja mindenkit leleplez”.
Bizony az iskolában az irodalom tanítása mellett
gondot, figyelmet kellene fordítani az „olvasadalmra
is”. Kellene foglalkozni egyrészt ennek értékesebb
alkotásaival, az „irodalmi” bestsellerekkel
(Gyűrük ura, Harry Potter, Ken Follet-féle
bestsellerekkel), és az ezeknél igénytelenebb
művekkel, kiadványokkal (pl. a Sztory-féle
magazinokkal) és a „szagos szappan” típusú
alkotásokkal a tévében, a „ponyvakiadásokban”
(Tiffany-, Júlia-sorozatok és mások), sőt
a pornográf irodalommal, tévéadásokkal is.
10. Miért volt szükség a „beszédfejlődésnek”
ilyen áttekintésére?
Azért, mert csecsemőkorunktól felnőtt korunkig
mindannyian ezt a „beszéd- és magatartás-tanulási”
utat tesszük meg, s felnőtt korunkban környezetünkből
is ezek a nyelvi, magatartási, etikai hatások
érnek bennünket. Az innen kapott minták alapján
alakítjuk ki, formáljuk, alakítjuk a magunk
„beszéd-, magatartási és etikai normáját,
és formáljuk környezetünkét. Márpedig a negatív
hatás mindig erőteljesebb, a könnyebb út mindig
csábítóbb – éppen a normalazítás következtében
–, mint az igényesebb, amely mindig több erőfeszítést
követel. Éppen a közéletből, az utcáról, bizonyos
rádió- és tévéadásokból érkező negatív hatások
ellensúlyozása, semlegesítése lenne a feladata
a családnak és az iskolának.
„Óhatatlanul merül fel [...] a kérdés – írja
Péntek János –: miért válik most [az iskolában,
a társadalom igényesebb részében] témává,
problémává a minőség? a gyanú abból ered,
hogy a minőség nyilvánvalóan nem konjunkturális
követelmény. [...] ez csak azért lehet, mert
hiányát tapasztaljuk, úgy gondoljuk és elismerjük,
hogy fontos érték, olyan érték, amely esélyeket
teremt számunkra, gyermekeink számára, megmenthet
bennünket a bizonytalannak érzett jövőben.
Most az oktatást is, mint ezt az egész múlt
évtizedet, más érték fémjelzi vagy árnyékolja
be: a pénz. Szolgáltatásnak érezzük az oktatást,
piaci árunak a tankönyvet és néha a diplomát
is, szolgáltatásban dolgozónak a pedagógust.
Így már nem az a jó, a megfelelő oktatás,
amely minőséget hoz létre, amely felszínre
hozza és gondozza a tehetséget, hanem az,
amely piaci szempontból gazdaságos. Kevesebbe
kerül és sokat jövedelmez. A pánikot pedig
bizonyára most az a sejtés okozza, hogy a
jövő Európájában, amellyel most riogatnak
vagy éppen áltatnak bennünket, esetleg lesz
valami, ami a pénznél is nagyobb érték lehet:
éppen az emberi képességek.”
Mintha elfeledkeztünk volna arról, amit Déry
Tibor még 1948-ban írt:
„A nemzet nyelvében él. Ha nem akarjuk, hogy
első öngyilkossági kísérlete után még egyszer
kardjába dőljön, fegyelmezzük ne csak gazdaságunkat,
de eszméletünket is. A nyelv az egyetlen
szellemi tényező, amelynek anyagi és gyakorlati
ereje s szerepe is van; ezért hatalmas, s
ezért esendő. A nyelv adománya nélkül nem
lehet sem kereskedni, sem országot igazgatni.
De aki hibásan beszéli, írja, az a szellem
és anyag csodálatos csereforgalma révén hibásan
is gondolkodik. S a hiba ragadósabb, mint
az egészség.
Erre szeretném különösen felhívni a figyelmet:
aki hibásan beszél, az hibásan gondolkodik
is. A nyelv tele van kész képletekkel, amelyek
amúgy is befolyásolják, gyakran meghamisítják,
még gyakrabban helyettesítik az önálló gondolkodást,
s ha most ezeket a kész képleteket is hibásan
használjuk, duplán eltorzítjuk a gondolatot.
Egy bizonyos automatizmusa is van a nyelvnek,
amely éppoly észrevétlenül működik – a tudat
teljes kikapcsolásával –, mint az egyensúlyérzék;
emez testtartásunkat szabályozza, amaz gondolkodásunkat.
Ha az ember fülében működő egyensúlyérzék
valamilyen oknál fogva megromlik, az ember
tántorogni kezd s elesik; ha nyelvi érzéke
satnyul el, akkor gondolatai kezdenek el bicegni,
sántítani, botladozni s végül hasra vágódnak.
Mert ne felejtsük el, hogy fogalmakban gondolkodunk,
s hogy ezeknek egyetlen megjelenési formája
számunkra a szó, a mondat, a nyelv.
Minél több szavunk van, minél hajlékonyabb
a szófűzésünk, árnyalatosabb a mondatunk,
annál pontosabban gondolkodunk, s minél pontosabban
gondolkodunk, annál eredményesebben küzdhetünk
a létért, azaz kenyerünkért és eszméinkért.”
Ha tehát egy jobb társadalmat akarunk megvalósítani
a magunk, gyermekeink és unokáink számára,
ha nem akarunk betanított munkásokból, drogoktól,
hamis szlogenektől („Valósítsd meg magad”,
„Mert ezt megérdemlem”) elbutított fogyasztói
társadalom lenni, kemény munkát kell végeznünk.
Nemcsak gazdasági téren, hanem az általános
műveltség és az etikai kultúra fokozása terén
is. Hiszen a kettő öszefügg! Ezt a munkát
kell szolgálnia az iskolának, segítését az
anyanyelvi versenyeknek, köztük a Kazinczy-versenynek
is.
Budapest, 2004. március–április.
Wacha Imre
In Anyanyelv és oktatás: Bevezető. Pallas-Akadémia,
Csíkszereda, 2004. 5–6.
Ma már lassan több joga lesz a diáknak,
mint a pedagógusnak. Egyre kevesebb szó esik
arról, hogy a diáknak – főleg az egyetemi
hallgatónak – kötelessége is lenne. Pedagógusi
körökből tudom, s aki újságot olvas tisztában
van ezzel –, hogy különböző formákban – szinte
világviszonylatban – a korszerűsítés jelszavával
folyik a hagyományos oktatási és nevelési
rendszernek a szétverése. Pedig nyugati ismerőseim
szerint Angliában pedagógusi körökben arról
beszélnek, hogy azt az oktatási-nevelési rendszert
kellene átvenni, ami korábban nálunk volt.
A pedagógusi pályának nem kellő megbecsülése
és túlterheltsége miatt Anglia már pedagógusi
„behozatalra” szorul.
Érdemes lenne „körülnézni” mit, milyen irodalmat
is olvasnak a fiatalok, amikor olvasnak!
Nagyon sok esetben (felsőfokú tanintézmények
oktatójaként mondom) a hallgatók jelentős
részének bevallottan is célja – főleg a levelező
szakokon – nem az ismeretek, a tudás bővítése,
hanem a „papír” megszerzése, azzal a felkiáltással:
„befizettem a tandíjat, tehát jár nekem a
diploma”, „ha nem kapom meg a diplomát, elvesztem
az állásomat”, „munka mellett nincs idő tanulni
is”.
Természetesen vannak szívvidámító kivételek
is: kiválóan tanuló diákok, akik középiskolában
a kemény követelményrendszerű országos versenyek
győztesei, olyan egyetemi, főiskolai hallgatók,
akik már „diákként” is tudományos kutatásban
vesznek részt, szakcikkeket adnak közre.
Nagyon messze vezetne a politikában, a
közírásban – már csak a a magatartásban, a
szövegben (stílusban) és hangzásban is – egyaránt
megfigyelhető általános eldurvulásának az
elemzése.
Kossuth, Petőfi, Bartók adó, mrt, m2,
Duna tévé, Hír tévé, PAX, Spektrum, NatGeo.
Ők többnyire írott szöveget szólaltatnak
meg. A riporterek, riporter-műsorvezetők többségének
beszéde (gyakran felolvasás, nagyon gyakran
spontán élőszó, gyakran vágással „gyógykozmetikázva”)
szintén elfogadható, kevés kivételtől eltekintve
szinte mintaértékű.
Persze akad nagyon vitatható megnyilatkozás
is, még ha rövidítésekkel, a nyögések, hibák
kivágásával „szépítve” van is a beszéd. Hogy
valójában milyen a meghívott szakértők beszéde,
az sokban függ a beszédhelyzettől, a megnyilatkozók
fogalmazási készségétől, anyanyelvi műveltségétől
is.
Umberto Eco: Az új középkor. Európa Könyvkiadó,
Bp. 2002. 83–4.
Pl. az egyik kereskedelmi rádiónak egyik
egyébként igényes, jó beszédkészségű és kommunikatív
képességű fiatal, nőtlen, gyermektelen, szülőszobát
nem látott munkatársa beszélgetett a hallgatókkal
a párválasztásról és az apás szülésről.
A Kazinczy-díj alapítványról, a Kazinczy-
és egyéb anyanyelvi versenyekről, mozgalmakról,
valamint hatásaikról , eredményeikről részletesen
szólt Deme László többhelyütt is a nyelvművelő
mozgalmak és a kiejtési versenyek hozadékát
tárgyaló cikkeiben. Sok tapasztalatot közöltek
az Egyetemi Fonetikai Füzetek és a győri Kazinczy
Ferenc Gimnázium kiadványai, pl. A Kazinczy-versenyek
története (Győr, 1978) A Kazinczy-versenyek
huszonöt éve (Győr, 1991), „Mondd és én hallom...”
Győr, 2000). E versenyek is szerepet játszottak
abban, hogy megjelenhettek egyes fejezetei
annak a „kiejtési kézikönyvnek”, amelynek
elkészítése az egri kiejtési konferencia határozatai
között szerepelt. Így már tanulmányozható:
Molnár József: Magyar beszédhangok atlasza
(Tankönyvkiadó, több kiadás) és Bolla Kálmán:
Magyar hangalbum (MTA Nyelvtudományi Intézet,
Bp.1980) című munkája a hangképzésről, a szűkebb
értelemben vett kiejtésről: Elekfi Lászó:
Magyar ragozási szótár-a (MTA Nyelvtudományi
Intézet, Bp. 1994) és Buvári Márta kötete,
a Kiejtési szótár és útmutató 15 magánhangzóval
(Bárczi Géza Értékőrző Kiejtési Alapítvány.
Bp. 2001.); a hangkapcsolódási szabályokról:
Elekfi László könyve: A magyar hangkapcsolódások
fonetikai és fonológiai szabályai (MTA Nyelvtudományí
Intézet Bp, 1992.), a mondatfonetikai eszközök
használatáról: Elekfi László –Wacha Imre közös
munkája: Az értelmes beszéd hangzása. (Szemimpex
Kiadó 2003.) Számos résztanulmány jelent meg
tanulmánykötetekben, szakmai folyóiratokban
és egyéb kiadványokban. Köztük több a szövegfonetikáról.
Szomorú, hogy az „új” ismeretek alig-alig
mentek át az oktatási „köztudatba”, alig-alig
kerültek be tankönyvekbe, s főleg nem a hivatásos
beszélők beszédtudatába. Ezért mindmáig élnek
a 20. század elejéről származó kiejtési babonák
is.
Az előbbiben a pl. a tájnyelvi ejtés
értékeinek megóvására és a beszédhibák javítására.
A Kazinczy-versenyek és az Édes Anyanyelvünk
nyelvhasználati versenyek mutatják, hogy a
versenyzőnek jelentős hányada pösze, seseg,
selypít, raccsol, ritmushibával, „zsinórbeszéddel”
szólal meg, hadar. A rádiók, tévék, fiatal
munkaársainak beszédállapota is hasonló. Közülük
számosnak még beszédhangja is „beteg”, mert
rossz technikával szólal meg. Ezeknek a hibáknak
jelentős részét már az iskolában (az olvasás
tanításakor) javítani lehetne, ha a pedagógusok
erre gondot és időt fordít(hat)nának, és –
korábban az egyetemen némi logopédiai ismereteket
is kapnának. Nagyobb gondot, több időt kellene
fordítani a műfajismeretre, a szövegalkotásra
(szövegszerkesztésre, fogalmazásra) is. A
rádiók, tévék nyilvánossága elé, „mikrofonközelbe”
csak egészséges beszédűeket szabadna engedni.
Egyre terjed a hadaró, kapkodó elnagyolt,
tisztátalanul artikulált beszéd. Ebben azonban
nem csak a felgyorsult élettempó következtében
felgyorsult beszédiram a ludas. A gyors beszéd
is érthető, ha a beszélő tisztán artikulálja,
jó ritmusban mondja ki a hangokat, szavakat,
mondatokat, ha helyes hangsúlyozással, hanglejtéssel
szólaltatja meg a szöveget. A „gyors”, a „hebre”
beszéd kiváltója, a fegyelmezetlen, kapkodó
gondolkodás, és a partner figyelembe nem vétele.
Az okokat, következményeket tessék továbbgondolni!
Esetleg azt is: van-e időnk, türelmünk meghallgatni
egymást a családon belül is és a családon
kívül is. Pedig ez is fontos lenne, hiszen
mint Pilinszky mondja: „a beszéd csenddel
kezdődik. Hallgatással, meghallgatással.”
Ezen túlmutatva: van-e időnk (energiánk) akár
a családon belül is arra, hogy még a tiszta
kiejtésre is ráneveljük a beszélni tanuló
emberpalántát még ha a kezdetben ügyetlen
(de bájos) szavakból ki tudjuk következtetni,
mit is akart mondani a beszélni tanuló gyermek.
Az artikulációjában is tiszta beszéd műveltség
és identitástudat és igényszint kérdése is.
Magyar beszéd – elemistáknak. A kiemelések
tőlem. W. I.
Péntek jános: Anyanyelv és oktatás. Bevezető.
Pallas-Akadémia, Csíkszereda, 2004. 6–7.
Déry Tibor: Van-e szükség nyelvművelésre?
In: Nyelvédesanyánk. Móra Könyvkiadó, 1968.
244–5.
|