Czeizer Zoltán - Gábor Kálmán
Az ifjúsági korszakváltás és az új kommunikációs
státusz kapcsolatának vázlata
Bevezetés
Tanulmányunkban Jürgen Zinnecker nagyhatású
teóriájának továbbgondolására teszünk kísérletet.
Zinnecker abból a feltevésből indul ki, hogy
posztstrukturalista társadalomra vonatkozó
iskolai ifjúsági korszak alapvetően különbözik
az indusztriális társadalomra jellemző átmeneti
ifjúsági korszaktól. Tanulmányunk első felében
ennek a különbségnek a mibenlétét igyekszünk
megragadni, hogy azután a második részben
ennek a nagyobb autonómiát és önálló kommunikációs
státuszt nyújtó iskolai ifjúsági korszaknak
az új kommunikációs technológiákkal történő
konvergenciáját vizsgálhassuk meg. Ezt mindenképpen
indokolja, hogy az internet és a mobilkommunikáció
vizsgálatánál a legszignifikánsabb változó
az életkori szakadék, amely nem csak az eszközök
használatában, hanem a kommunikáció intenzitásában,
formájában és tartalmában is megnyilvánul.
Írásunkban a következő empírikus kutatásokra
hivatkozunk: Elsőéves egyetemi hallgatók szociológiai
vizsgálata (Felsőoktatási Kutatóintézet Ifjúságkutató
Csoportja), Sziget-kutatás (Felsőoktatási
Kutatóintézet Ifjúságkutató Csoportja), World
Internet Project WIP (TÁRKI Fábián-Dessewfy).
Ifjúsági korszakváltás
„A civilizációs korszakváltás és ifjúság problémája
a hatvanas években vetődött fel. A korszakváltásra
Jürgen Zinnecker tipológiát dolgozott ki.
Szerinte két ifjúsági korszakról beszélhetünk:
az egyik az indusztriális társadalomra jellemző
átmeneti ifjúsági, a másik pedig a posztindusztriális
társadalomra vonatkozó iskolai ifjúsági korszak
(Zinnecker, 1991). A két ifjúsági korszak
általános vonásai, általános jellemzői lényegesen
eltérnek egymástól. Az átmeneti korszakban
egy korlátozott ifjúkorról, ifjúsági életszakaszról
van szó. Az ifjúkor a szakma megszerzésére
korlátozódik, korán munkába kell állni, amelyet
gyorsan követ a házasság és az első gyerek.
A posztindusztriális társadalomban az ifjúkor
egyre inkább kitolódik. Ez összefügg az iskolai
idő megnövekedésével.” (Gábor Kálmán)
Az átmeneti ifjúsági korszak
Az átmeneti korszakban az ifjúság viszonylag
rövid és kevés szociális és kulturális önsúllyal
rendelkezik. A teljes életpályán belül az
ifjúsági életszakasz kényszerű, átmeneti esemény.
Az ifjúság a generációk láncolatában a felnőtt
társadalomhoz igazodik. Az ilyen ifjúi életszakasz
szorosan kötődik a felnőttek intézményrendszeréhez,
különösen a munka intézményeihez és a családhoz,
a szűkebb szociokulturális környezethez. (Például
a szomszédság miliőhöz, egyházi közösséghez
és hasonlókhoz.) Nem önálló, hanem a kenyérkereső
és a családi életre felkészítő életszakaszként
írható le. Az ifjúi lét sajátosságainak érvényesítése
helyett a fiatalabbak az újak és a kezdők
társadalmi pozícióját foglalják el. Következésképp
a munkában, a családban és a társadalomban
– a tapasztalt felnőttekhez képest – alárendelt
szerepet játszanak.
Az iskolai ifjúsági korszak
Az iskolai ifjúsági korszakban az ifjúkor
relatíve önálló életszakasz, melynek keretei
között specifikus társadalmi életmódok, kulturális
formák és politikai társadalmi orientációs
minták alakulnak ki.
Az ifjúsági korszak ezen típusában az ifjúsági
életszakaszban az iskolai és képzési intézmények
differenciálódott rendszere, és az általuk
generált iskolai és képzési életpályákból
fakadó szervezőerő válik meghatározóvá. Ez
a meghosszabbodott ifjúsági életszakasz több
az iskolai és képzési intézményekhez kötődésnél.
Az idevágó életpályák jellegzetes vonásai
egybecsengenek ennek az életszakasznak az
iskolán kívüli, szabadidős életmódjával, és
fontos szerepet kap az együttélés és a szexualitás
kipróbálása is. Ifjúságkutatók körében elterjedt,
hogy az ifjúság „eliskolásodásáról”, vagy
„skolarizálódásáról” beszélnek, ha meg akarják
ragadni azt a változást, amely az ifjúi életszakaszra
lett jellemző. (Hurrelmann, 1985, Mitterauer,
1986, Zinnecker, 1987). Azt hangsúlyozzák,
hogy a fiatalok közül a 15. és 19. év között
és aztán a 20. és 24. év között egyre többen
látogatják az oktatási intézményeket és egyre
későbbre tevődik a képzés befejeződése.
Az iskolai ifjúi életszakaszban a fiatal a
felnőtt lét kötöttségeitől egy időre mentesül,
amely lehetővé teszi, hogy az iskolai „jogosítványok”
megszerzésére egyre több idő áll rendelkezésükre.
A képzési idő meghosszabbodása révén – a célhoz
kötött feladatoktól és a teljesítménykényszerektől
eltekintve – olyan, a kereső tevékenység kényszerétől
relatíve mentesített iskolai ifjúsági életszakasz
jön létre, amelyben tág tere nyílik a személyes
időfelhasználásnak és a személyes aktivitásoknak.
Az ifjúi életszakasz ezáltal – tendenciaszerűen
– Thorstein Veblen szavával a henyélés időszakává
válik, ami „demonstratív henyélést” képvisel
más társadalmi csoport felé (Veblen, 1975).
Az oktatási intézmények általánossá váló és
meghosszabbodott látogatása a fiatalok körében
egy olyan életmódot alakít ki, amely messze
túlmutat az iskola és az egyetem közvetlen,
tanuló és tanító színterén.
Az ifjúsági életszakasz kiterjed további életterületekre
is: a fiatalokat egy időre a társadalom felmenti
a családalapítás alól, és a fiatal polgárok
külön státuszát nyerik el.
Az iskolai ifjúsági életszakaszban a relatíve
önálló iskolai és képzési intézmények látogatása
révén az ifjúi életszakasz autonómiája növekszik.
A felnövekvők elkötelezettsége a felnőtt társadalom
intézményei mellett csökken – legalább is
összevetve az átmeneti ifjúsági életszakasszal
–, amelyben a kereső munka egyet jelent a
család intézmény rendszerébe történő betagolódással.
Az ifjúkor nem korlátozódik az iskolákhoz
kötődő végzettség révén megszerezhető karrierre.
Az iskolán kívüli karrierek sokfélesége jön
létre például a popzene, a sport, politikai
mozgalmak stb. területén.
Szabadidő tevékenység és társadalmi különbségek
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004
N= 2306
|
Mobiltelefon |
17,8 |
41,8 |
73,5 |
90,0 |
95,2 |
97,0 |
CD-lemezjátszó |
54,6 |
63,8 |
68,8 |
79,4 |
82,7 |
90,2 |
Számítógép |
43,0 |
47,7 |
53,1 |
65,3 |
69,3 |
77,8 |
Saját
lakás |
13,6 |
19,5 |
20,2 |
22,5 |
22,1 |
23,5 |
Értékes
soprteszköz |
30,0 |
19,9 |
18,8 |
19,6 |
19,3 |
28,4 |
Saját
autó |
11,0 |
12,9 |
15,7 |
19,2 |
17,2 |
17,3 |
Motorkerékpár |
13,1 |
10,8 |
11,1 |
12,2 |
9,0 |
11,6 |
 |
 |
A szabadidő szcenárió a társadalom középosztályosodásával
jár együtt: kialakul a fiatalok fogyasztói
státusza, egyre inkább növekszik a fiataloknak
fogyasztói és szórakoztatói eszközökkel való
ellátottsága és kommunikációs státusza, és
egyre korábban válnak a piac szereplőivé.
Az Ifjúság 2000 vizsgálat adatai is azt mutatják,
hogy az iskolai szint növekedésével a fiatalok
fogyasztó javakkal való ellátottsága is nő,
azt látjuk, hogy a jelenleg tanuló fiatalok
egyre szélesebb rétege rendelkezik mobiltelefonnal,
számítógéppel, internethozzáféréssel. A középosztályosodó
fiatalok egyre fontosabbá válik a szabadidő,
amelyet a szabadidő ipar kiépülése kísér.
“A bekövetkező változások alapja az, hogy
a szórakoztatóipar képviselői hisznek abban,
hogy felhasználóik természete változik, úgy
látják őket, mint akik rendelkeznek olyan
tulajdonságokkal, amelyek korábban egyértelműen
a középosztály tagjait jellemezték, mint például
a tehetősség, a mobilitás, és a képesség arra,
hogy a számukra felkínált szórakozási lehetőségek
között “racionális” alapon tudnak választani.
Ez a változás jelenik meg abban, hogy a hangsúly
a “szórakoztatóiparban” tapasztalható “versenyen”
van, de megragadható abban is, hogy a vásárlót
már nem a “tagnak”, hanem a “fogyasztónak”
tekintik” (Clarke, J. – Jefferson, T. 2000).
Az egyik legnagyobb szabadidő magyarországi
rendezvényén a Szigeten Fesztiválon a leszakadó
fiatalok csoportja nem jelenik meg. A Sziget
2000 és az Ifjúság 2000 adatait összehasonlítva
kitűnik, hogy a Szigeten a szakmunkásképzőbe
járók alul, a gimnáziumtól a főiskolai szinten
át az egyetemig pedig felül reprezentáltak
a “szigetlakók” a magyar 15-29 éves fiatalokhoz
képest. Az adatokból az is látható, hogy a
fejlett régiókból Szigetre érkezők felül,
a fejletlenebb térségből jövők alul reprezentáltak
a “szigetlakók” között. Ráadásul a fejlett
térségeknek (Budapestnek) iskolai szint szerint
csaknem teljes ifjúsági társadalma képviselve
van a Szigeten, addig a kevésbé fejlett régiókat
csaknem teljes mértékben a főiskolai és egyetemi
szinten elhelyezkedő fiatalok képviselik.
Az Ifjúság 2000 és a Pepsi Sziget 2000 adatait
összehasonlítva a szabadidő forgatókönyv és
a fiatalok középosztályosodásának összefüggése
különösen szembetűnő: a “szigetlakók” közel
kétharmada rendelkezik CD lemezjátszóval a
magyar 15-29 éves fiatalok egyötödéhez képest,
a Szigeten levők számítógéppel rendelkezése
és Internet hozzáférése pedig csaknem kétszerese
a 15-29 éves fiatalokénak.
Növekvő bizonytalanság és sebezhetőség
A fiatalok egy egyre és egyre bizonytalanabb
világban élnek, és nagy a veszélye annak,
hogy rosszul döntenek, rossz utat választanak
és hogy a sokféle lecsúszási lehetőség közül
valamelyik eléri őket. Bizonyos értelemben
a mai fiatalok a legjobb helyzetben levő generáció,
hiszen a háború, betegségek, éhezés vagy más
elsődleges okok által okozott halál vagy szenvedés
eshetősége nagyon alacsony. A veszélyeztetettség
és a bizonytalanság forrása inkább egzisztenciális
vagy pszichológiai.
A fiatalokat érintő kihívások és a növekvő
kockázatok, a fokozódó verseny és a korai
önállósodás jelentősen megnöveli a fiatalok
veszélyeztetettségét (alkohol, dohányzás,
drogfogyasztás, stb.).
Az ifjúság 2000 vizsgálat adatai is azt mutatják,
hogy a magyar 15-29 éves fiatalokra is érvényes
azonban, hogy “a kockázat valójában már nem
csak a kevésbé képzettek körében jelenik meg,
hanem a kulturálisan privilegizált csoportoknál
is megtalálható, habár ők más cselekvési stratégiákat
dolgoznak ki.” Ezt jól mutatták azok a—drog
kipróbálása az életesemények alapján képzett
– klasztercsoportok, amelyekben a drog kipróbálása
az egytizedtől akár a csoport tagjainak felére
is kiterjedt. Az egyik domináns csoportot
ezekben a klaszterekben a főiskolás és egyetemi
hallgató nők képezték, akiknek biográfiájára
a normál életrajttól való eltérés volt a jellemző:
a korai kiszakadás a szülői házból, a késői
élettársi kapcsolat, az egyetem melletti munkavállalás
és huszonéves kor második felében egyre markánsabban
kirajzolódó magányosság. Megállapíthatjuk,
hogy a felsőoktatás expanziója és a fiatalok
továbbtanulási esélyeinek növekedésével egy
időben növekszik a fiatalok, ezen belül a
nők sebezhetősége.
Az Ifjúság 2000 alapján azt láttuk, hogy a
magyar 15-29 éves fiatalok közül kiválasztottuk
azokat a klasztercsoportokat, amelyeknél a
drog kipróbálása meghaladta az átlagot: a
6,7%-ot. A drog kipróbálása ezekben az életesemények
alapján képzett klasztercsoportokban az egytizedtől
akár a csoport tagjainak felére is kiterjedt.
Az egyik domináns csoportot ezekben a klaszterekben
a főiskolás és egyetemi hallgató nők képezték,
akiknek biográfiájára a normál életrajttól
való eltérés volt a jellemző: a korai kiszakadás
a szülői házból, a késői élettársi kapcsolat,
az egyetem melletti munkavállalás és huszonéves
kor második felében egyre markánsabban kirajzolódó
magányosság. Azaz a felsőoktatás expanziója
és a fiatalok továbbtanulási esélyeinek növekedésével
egy időben növekszik a fiatalok, ezen belül
a nők sebezhetősége.
Az új kommunikációs státusz
A Felsőoktatási Kutatóintézet Ifjúságkutató
csoportjának leghomogénebb eredményei azok
az adatsorok, amelyek az ifjúság kommunikációs
szokásainak változásairól szólnak. Az elektronikus
médiumok által közvetített kommunikáció térnyerése
olyan széles horizonton figyelhető meg, amely
az élet minden területére kihat. Ráadásul
ezeknek a változásoknak az intenzitása egyenlőre
még kifejezetten korosztályspecifikus (lásd
Az internethasználók korcsoportonként című
diagrammot), tehát minél fiatalabb korosztályt
vizsgálunk, annál meghatározóbb súlyú a jelenség.
 |
Látni kell, hogy a Zinnecker által leírt folyamat,
amelyben a képzési intézmények látogatása
révén az ifjúi életkor relatíve önálló életszakasszá
válik, széleskörűen megalapozza az önálló
kommunikációs státusz kialakulását és szerepének
megnövekedését. Látnivaló, hogy mostmár nem
csupán az a kérdés hogy valaki használja e
például a számítógépet, hanem hogy az internetre
kötött gépet hányféle módon miféle célokhoz
használja (lásd A kapcsolat típusa című táblázat,
Számítógép internethasználat című grafikon,
Internethasználat fajtái című grafikon valamint
Szabadidős tevékenységek című grafikon).
A kapcsolat típusa N=1013
A
kapcsolat típusa |
% |
Modem |
26,0 |
Isdn |
10,5 |
ADSL |
28,2 |
Mobiltelefon |
5,6 |
Kábel |
15,6 |
Felsőoktatási
Kutatóintézet Sziget Fesztivál 2004
Empirikus
kutatásaink azt mutatják, hogy a tizennégytől
húsz éves korosztály kilencvenhét! százalékban
rendelkezik mobiltelefonnal (Sziget kutatások
2004), sőtt már 2001 végén az elsőéves egyetemi
hallgatók 87 %-a rendelkezett saját mobiltelefonnal
(lásd Van-e a családban mobiltelefon című
diagram)
 |
Kilencvenhét
százaléknak van mobiltelefonja, hetvenkilenc
százalékuk saját számítógéppel és ötvenhat
százalék saját internethozzáféréssel rendelkezik.
Ez azt jelenti, hogy havi költségvetésük számottevő
részét a kommunikációs kiadásaikra fordítják.
Ráadásul a Zinnecker féle teória számtalan
helyen hangsúlyozza, hogy a fiatalokat a társadalom
felmenti a családalapítás és a munkába állás
alól, amivel bátorítja a kritikai, kísérletező,
megfigyelő életmódot. „Az oktatási intézmények
általánossá váló és meghosszabbodott látogatása
a fiatalok körében egy olyan életmódot alakít
ki, amely messze túlmutat az iskola és az
egyetem közvetlen, tanuló és tanító színterén.
(…) Az iskolán kívüli karrierek sokfélesége
jön létre például a popzene, a sport, politikai
mozgalmak stb. területén.”
A mobil kommunikáció olyan közösségteremtő
erővel rendelkezik, amely elmossa a lokalitás
határait és amelyben egyszerre akár több valódi,
élő közösségnek is résztvevője lehet a felhasználó.
Tönnies megkülönbözteti a „közösségi lét”
valóságos, szerves kapcsolatait a társadalmi
léttől, ahol „az emberek minden kapcsolat
ellenére egymástól elkülönülten élnek”
Az iskolai ifjúsági korszak melegágya tehát
annak az új kommunikációs formának, amelynek
segítségével a fiatalok virtuális terek és
virtuális közösségek időszakos résztvevőivé
válhatnak. Mobiltelefonjukkal vagy az internethez
kapcsolt számítógépeikkel, akár napi huszonnégy
órán át realtime kapcsolatban állhatnak a
számukra fontos vagy érdekes csoportokkal.
 |
Felsőoktatási Kutatóintézet Sziget
Fesztivál 2004
Elektronikus eszközök és új szóbeliség
1982-ben Walter J. Ong megjelentette Orality
and Literacy (Szóbeliség és írásbeliség) című
művét. A korszakalkotó írásmű az úgynevezett
Torontói Iskola kommunikációelméleti eredményeit
összegzi és építi tovább. A szerző tehát annak
a befolyásos szellemi áramlatnak a vonzáskörében
mozog, amelyet Harold Innis, Marshall McLuhan,
Eric Havelock vagy Elizabeth Eisenstein neveivel
fémjelezhetünk. Ezekben a kutatókban az a
közös, hogy a civilizáció folyamatát, a különböző
korok társadalmainak különböző kommunikációs
szokásaival igyekeznek magyarázni. Mindannyiójuk
munkásságában meghatározó szerepet játszik
annak a fordulatnak a vizsgálata, amelyet
az írás és később a nyomtatás elterjedése
hozott a korabeli társadalmak kultúrájában.
A szóbeliség viszonyai között élő közösségek
ennek a fordulatnak a hatására kezdtek újfajta
módon gondolkodni önmagukról és az őket körülvevő
világról. „Csak az írás létrejöttével válik
lehetségessé a mondottnak tartós rögzítése
s különböző szövegek összehasonlítása.(…)
Így áll elő a kognitív szubjektum ama távolsága
saját mentális tartalmaitól, ama szellemi
tér, melyben fogalmiság és reflexió először
kibontakozhatnak. Kialakul az ellentmondás
és a koherencia eszméje, formát ölt a kritikai-racionális
gondolkodás. Csak az írásbeliség megjelenésével
válik el egymástól legenda és tény, mítosz
és tudás.” Mindez akkor válik különösen izgalmassá,
amikor felfedezzük, hogy napjainkban az elektronika
térnyerése révén ugyanennek a folyamatnak
a részleges visszafordulása zajlik. Az írásbeliségről
a telefon, rádió, televízió és más elektronikus
technológiák által hordozott új szóbeliségre
való áttérésnek nap mint nap szem- és fültanúi
lehetünk.
Walter Ong ezt az új szóbeliséget nevezte
könyvében másodlagos- vagy új szóbeliségnek.
Azért másodlagos, mert ez a szóbeliség immár
állandó jelleggel írott és nyomtatott szövegekre
támaszkodik, rájuk hivatkozik, és belőlük
merít. Eme kettősség fokozottan erős jelenléte
tapasztalható a kommunikációs technológia
legújabb médiumán, az interneten is.
Nem lehet nem észrevenni azt a változást,
amit az e-mailező, chatelő, mobilon beszélő,
sms-ező, zenéket vagy képeket küldő és cserélő
fiatalok mutatnak. Ők már nem úgy individuumok
többé mint a hagyományos nevelést kapott szüleik.
A hagyományos nevelés Walter J. Ong teóriáját
idézve a nyomtatott könyvre alapozott. Ezek
a zárt, befejezett, lineáris szövegek hordozták
a tudást, amelyet a kolostorok vagy az iskolák
meghatározott sorrendben engedtek elolvani
és elsajátítani. A tudás megszerzése tehát
a néma olvasáson mint passziv tevékenységen
keresztül történő befogadást jelentett. Passzív
volt mert a könyv zárt egész, nem lehet hozzátenni
vagy elvenni belőle, csupán a sorok egyvonalú
balról jobbra követése révén mozoghatunk benne
és szerezhetjük meg azt a konzervtudást, amit
a vallás vagy a tudományos kánonok előírnak
nekünk.
A tizenévesek viszont olyan hálózati médiumok
birtokába kerültek, mint az internet vagy
a rádiótelefon. Ezeknek a globális médiumoknak
a segítségével a tudás birtoklásának lokális
intézményei csupán alternatív helyek lesznek
a többi lokáció mellett és a tudományos kánonok
is kénytelenek feladni kizárólagosságukat.
Ráadásul ezek a médiumok nem támogatják a
hosszú írott szövegek dominanciáját, hanem
éppen ellenkezőleg: a beszélt nyelvhez hasonlóan
a jelenidejűséget, a részvételt, az interaktivitást
és a gyors visszacsatolást igénylik. A hálózati
kommunikáció során összekeverednek a beszélt
és az írott nyelv sajátosságai. Az e-mailek
vagy sms-ek stílusa közel áll a beszélt nyelv
stílusához. „Az e-mail és sms szövegek hemzsegnek
a hibásan induló, inkoherens mondatoktól.(…)
A hálózat gyorsasága, a kommunikációs helyzet
nyomása a mérlegelő, reflektáló fogalmazás
ellenében hat.” Az elektronikus levél a hagyományos
levéllel szemben nem napok vagy hetek alatt
ér oda a címzetthez, hanem a küldés pillanatában.
A szóbeliségre emlékeztet az is, ahogyan az
e-mail elveszik az időben, nem tárgyiasul,
nem kerül kinyomtatásra, azaz - mint a hangnak
- nem marad nyoma sehol.
Úgy tűnik tehát, hogy az e-mailezés, sms-ezés,
chatelés esetében - a beszédhez hasonlóan
- sokkal lényegesebb a spontaneitás, a jelenidejű
helyzethez kötöttség, mint az – írás (és főként
a nyomtatott könyv) sajátosságaként ismert
– egységes, történeti és logikai koherencia.
A beszédhez hasonlatos részvételre orientált
magatartás, a benne-levés érzése nem csak
a passzív olvasás elutasítását jelenti, hanem
a biztonság érzésének igényét is. Az eredetmítoszaitól,
vallásaitól, tudományos metanarratíváitól
megfosztott ember közösség felé nyújtott kezét
is. Az írott kánonok helyén maradt növekvő
bizonytalanság és kiszolgáltatottság abba
az irányba hat, hogy az egyetlen bizonyosság
a közösség maradt. Itt persze nehéz volna
nem-észrevenni a párhuzamot Riesmann kívülről
irányított karaktere, és az itt említett közösségi
megerősítést igénylő cselekvők között.
Az iskola
A Zinnecker által felvázolt iskolai ifjúsági
korszak nélkül soha nem jöhetett volna létre
az ifjúság autonómiájának olyan mértékű megnövekedése,
amelynek révén lehetővé vált a fiatalok számára
az önálló kommunikációs eszközök és hálózatok
használata és létrehozása. A hálózati kommunikáció
(és elsősorban az internet), az oktatás szempontjából
annyiban teremtett forradalmian új helyzetet,
hogy az iskola immár nem határozhatja meg
az ismeretek forrását vagy a tudásblokkok
elsajátításának sorrendjét, hiszen a diákok
immár nem csak a sorban elolvasott könyvek
segítségével, hanem a hálózatba kapcsolt szövegeken,
a számítógépekkel és mobiltelefonokkal elérhető
internetes hypertexteken keresztül, teljességgel
kontrollálhatatlan útvonalakon jutnak el az
általuk preferált - lokálisan hasznos - tudás
megszerzéséhez. A formális szabályokra épülő,
hierarchikus felépítésű és uniformizáló hatású
iskola egy sokkal szelídebb, barátságosabb,
tanulóközpontúbb hellyé változott, mint amilyen
korábban volt. Az iskolát, mint falakkal körülzárt,
uniformizáltan programozott, foucaulti intézményt,
az új kommunikációs eszközök kívülről is és
belülről is egyaránt szétrobbantották. Szerencsére
napjainkban már nincs olyan tanintézmény,
még a félzárt katonai fiúiskolák között se,
amelyben ne lehetne egy mobiltelefont szerezni
vagy egy e-mailt küldeni bárkinek. A tendencia
inkább fordított. A tanárok könyörgése ellenére
még az órák alatt is vadul folyik az sms-ezés
vagy ha számítástechnika óra van, nemcsak
online újságokat olvasnak vagy e-maileznek,
hanem gyakran multiplayer internetes játékokban
vesznek részt a látszólag figyelő hallgatók.
A Törless iskolaévei, az Iskola a határon
vagy a Legyek ura ma már egészen máshogy játszódna.
Az iskola, még a bentlakásos iskola is sokkal
barátságosabb, sokkal szelídebb és a családtól
sokkal elválaszthatatlanabb hellyé változott.
A beágyazott kommunikációs státusz
A tudás birtoklásának tekintélyelvű csarnokai
átalakultak. Az iskola azonban a társadalmi
változások ellenére nem vált feleslegessé,
- mint ahogy azt pl. Illich állítja -, hanem
amikor kénytelen-kelletlen átadta a tudás
birtoklásának monopóliumát, akkor olyan barátságos
szolgáltató fórummá változott, amelynek immár
szolgáltató intézményként a profit reményében
készségesen segítenie kell az újabb tartalmak
értelmezésében. Nagyon fontos, hogy az internet,
a mobiltelefon és a másodlagos szóbeliség
adta lehetőségek demokratizáló hatása nem
egyenlő módon jelentkezik mindenkinél, hanem
a kulturális háttér, a kulturális beágyazottság
határozza meg, hogy ki mire és hogyan használja
ezeket a lehetőségeket. E szerint két csoport
látszik kibontakozni. Az egyik, akiket az
iskola úgy szocializál, hogy az életük hatékony
részévé tudják tenni az új kommunikációs hálózatokat,
a másik akik vagy el sem jutnak a hálózati
kommunikáció megismeréséig vagy pedig (a fizikai
társadalmat és az iskolát elhagyva) mentálisan
legyengülve belevesznek a hálózat virtuális
játszótereinek egyikébe.
Alternatív világok; TAZ-ok, MUD-ok és blogok
“Már ma is rengeteg gyermekről és fiatalról
mondható el,
hogy a nagy társadalom szempontjából
eltűnnek a különféle internetes kommunikációk
tengerében”
György Péter
Az elmúlt két évtizedben a fejlett társadalmak
ifjúságának közösségi kommunikációja úgy megváltozott,
hogy immár nem iskolai könyvekről vagy a lokális
televíziós műsorokról szóló diskurzusokat
értünk alatta, hanem sokkal többet és sok-sok
mást is. A kommunikációs tér immár nem a szomszédsággal
ér véget, hanem eltűntek a határai és végtelenné
vált. Csak is a választásainktól függ, hogy
az interneten keresztül mely virtuális közösségeknek
leszünk időszakosan tagjai és hogy melyik
ország site-jairól tanuljuk az ’igazi’ történelmet
mint az ’igazi’ tudományt. Időben is eltűntek
a kommunikációs határok, mert amióta mobiltelefonokkal
meg notebook-okkal járunk, azóta bárhol bármikor
kapcsolatba kerülhetünk ismerőseinkkel. Rendkívül
érdekes, hogy mennyire jellemző a gyakori
sms-ekkel és hívásokkal történő önmegerősítés
igénye a fiataloknál. Sokkal többet jelent
számukra, ha két barátjukat felhívhatják egy
fontos döntés előtt, mintha egy tudományos
kötet garantálná a helyes döntést.
Néha a kommunikációs potenciál éppen a formális
hierarchiával szemben, a globális kontroll
ellen nyújt eszközöket. Azok a fiatalok, akik
a fizikai világ hajójának csak alsó fedélzetén
kapnának helyet, (a származásuk, a bőrszínük,
a nemük vagy bármi más miatt) nyilván nem
tapsolnak ehhez. Ők nagyon sok virtuális közösség
létrehozói a net-en de közösségeikben jóval
erősebb a demokrácia igénye és a hierarchikus
tekintélyelv elutasítása, mint a fizikai világ
közösségeiben.
Az Időszakos Autonóm Zóna
A cybertérben is körvonalazódnak a globális
világ lokális ellenvilágai, természetesen
nem regionálisan, hanem spontán szerveződő,
elektronikus eszközökön kommunikáló közösségekről
van szó, melynek tagjai élhetnek bár a való
világ bármely részén, egy virtuális „helyen”
(fórum, Chat-room, szerepjáték, stb.) alkotnak
közösséget.
Ezek a virtuális közösségek „szabadságharcot”
folytatnak a centralizációra és általános
kontrollra törekvő ellenőrzési rendszerek
ellen, és azok árnyékában keresik az ellenállás
és rejtőzködés alternatíváit.
A virtuális lokalitással rendelkező közösségek
önállóságának megőrzéséért és az érdekérvényesítés
lehetőségéért Bruce Sterling és Hakim Bey
, a cyberpunk teoretikusai, közel hasonló
megoldásokat javasolnak. Hakim Bey szerint
a megoldás az általa T.A.Z.-nak nevezett,
Temporaly Autonóm Zónák létrehozásában rejlik.
A T.A.Z., az Időszakos Autonóm Zóna, olyan
helye a virtuális közösségeknek , ahol rövidebb
időintervallumokra megvalósulhatnak az alulról-szerveződően
létrejövő totális demokrácia szigetei.
A virtuális közösségek tagjai ezeken a helyeken
saját maguk alakítanak ki néhány szabályt,
melyeket a közösség határoz meg, de a szabályok
áthágása sem jár automatikusan a közösségből
való kizárással. Ezeknek a helyeknek igen
magas a tolerancia küszöbe. Ha a hely nyilvánosabb
lesz a kelleténél, (a rendcsinálók, az ellenőrző
erőszakszervezetek, figyelmének fókuszába
kerül), egyszerűen elnéptelenedik, és a közösség
egy másik, időszakosan titkos, virtuális helyen
újjászerveződik. Ez a folyamat adja a közösség
dinamikáját. Ráadásul megerősíti a tagok közötti
összetartozás érzését is.
A multiplayerek és a MUD
„Csupán egy tükör az egész,
Aki belenéz, belevész”
A cyberkultúrának egy másik ifjúsági szubkultúrája
a hálózati szerepjátékok az ún. Multi User
Dungeons világa. A MUD-ok virtuális terében
játszó muderek identitását olyan „írott beszélgetések”
formálják, amelyek a képernyõrõl
való eltűnésük után - a beszédhez hasonlóan
- legtöbbször megsemmisülnek. Nem kerülnek
kinyomtatásra, mert nem az a céljuk, hogy
elõírjanak. Nem válnak a törvény kõtábláivá
és nem jelölik ki a tudás centrumát.
Itt térnék vissza az on-line kommunikáció
azon tulajdonságára, amely a beszédhez teszi
hasonlatossá. A beszéd ugyanis nem igényli
azt a szigorú logikai koherenciát, amelyet
a lineáris gondolkodás az írás terén ezidáig
megkövetelt. Ahogyan Foucault fogalmaz: „a
beszélek a gondolkodom visszájaként funkcionál.
Ez utóbbi az Énnek és létezésének kétségbevonhatatlan
bizonyosságához vezetett; az elõbbi
ellenben hátrál, szétszóródik, eltörli ezt
a létezést, és csupán üres helyét hagyja kirajzolódni.
Még a filozófiánál is jóval tágasabb az a
tradíció, amely azt hirdette, hogy a gondolat
elgondolása a legmélyebb bensõség irányába
vezet. A beszéd beszélése [...] ama kívülség
felé irányul, amelyben eltûnik a beszélõ
alany.”
Ez a kifelé orientált attitűd figyelhetõ
meg a hálózati szerepjátékok résztvevõinek
„írott beszélgetéseiben” is. Stratégiájuk
nem szervezõdik egy centrum vagy egy
biztos pont köré, hanem a kutatásra, a valamivel
találkozásra, a valamivé válásra, az elkülönbözõdésre
mint folyamatra irányul. Játékuk ezért nyitott,
a végkifejletet nem ismerő, biztonság nélküli
játék, amely a véletlen és a szükségszerû
interferenciáján alapul.
A játékosok önmagukra nem úgy tekintenek,
mint egy történet - vagy történelem - végpontjára,
hanem mint differenciára e között a végpont
és a játékban való jelenlét - mint kiindulópont
- között. Az egész játék olyan kommunikációs
technikára épül, amely lehetõvé teszi
a játékosok számára, hogy egyszerre két látószögbõl
figyelhessék az eseményeket. Egyrészt a játékban
jelenlévõ karakter szemszögébõl,
másrészt a karaktert távolról irányító játékos
szemszögébõl. Ez a kettõs perspektíva
eredményezi, hogy a játékos (jóesetben) nem
veszik bele a jelenlét állandóságának önközpontú
illúziójába, hanem a centrum hiányát fiktív
középpontokkal helyettesíti. A fiktív centrumok
kijelölésével újra és újra differenciát teremt
önmaga és a kihelyezett centrum, azaz a karakter
között. Ez a differencia a MUD diszkurzív
szövegkörnyezetébe helyezve elindít egy biztonság
nélküli játékot, amely immár a játékos személyiségére
is visszahat. Ettõl a pillanattól fogva
a játék ugrás az ismeretlenbe, a kimondhatatlanba,
a nem-énbe. Természetesen ezek a nagyon bonyolult
(virtuális városokat, földrészeket, tengereket
lehet bebarangolni bennük), nagyon időigényes
(sokan napi 14-16 órát töltenek ezekben a
világokban) és nagyon izgalmas (a máshonnan
bejelentkezett játékosokkal lehet közösen
építeni, harcolni, szexelni stb.) világok
.
Az égre írt szavak, a senkihez címzett levelek;
a blogok
A blogok olyan online naplóoldalak, amelyeket
bárki könnyűszerrel létrehozhat az interneten
pl. a http://freeblog.hu/
lokáción. A blogok 2-3 éve kezdtek el rohamosan
terjedni a neten és egy két éve a magyar site-okon.
Főként 25 év alattiak írnak blogot, ahol az
írók 64 %-a nő .
A blogok megjelenésével valami nagyon várható
és mégis nagyon furcsa dolog történt magának
a kommunikációnak az ontológiájával vagy kevésbé
fellengzősen: a létformájával. Az emberek
évszázadok óta szeretnének a „Nagy Társadalom”
dolgaiban résztvenni de különböző szelekciós
eljárások (vallási, politikai, gazdasági,
szakmai, technikai stb.) csupán kevesek számára
tették lehetővé, a nagy nyilvánosság előtti
megjelenést. Bódy Gábor a legnagyobb magyar
rendező és filozófus, a berlini filmakadémia
tanára ezért ünnepelte olyan lelkesen az általa
kameratöltőtollnak nevezett olcsó, mindenki
számára elérhető videokamerák megjelenését
a filmkészítésben. Azonban az interneten,
és azon belül is egy blogsite-on még ennél
is egyszerűbben válhat a leírt szó a nyilvánosság
részévé. Persze ez egy külön műfaj (talán
a leginternetesebb műfaj) és mint ilyennek
rengeteg titka van. Három induló blog közül
kettő megszűnik de még a megmaradók között
is csak nagyon kevés lesz sikeres. Kérdés
persze, hogy mit nevezünk sikeresnek. Van,
aki személyesebb blogot ír és nem törődik
annyira a látogatók számával és van, aki minden
trükköt bevet a látogatók számának feltornázásáért,
de a végén egyáltalán nem marad szerethető
ember a napló mögött. A blog írásnak mindenesetre
van néhány letagadhatatlan sajátos jellegzetessége:
ilyen az anonimitás, a nárcizmus, az írás
szeretete és a világgal való viszony értelmezésének
igénye. Van, akinek a düh az alapanyag amiből
karaktert formál, van akinek az erotika, van
akinek a látogatók számában mért siker és
olyan is van, aki Bridget Joneshoz hasonlóan
az önsajnálat mélyebb vagy sekélyebb vizein
evez több-kevesebb öniróniával. A blogírás
sokkal inkább folyamatszerű mint egy vers
vagy akár egy regény megírása. A szerzőt folyamatosan
szembeállítja magával. A blogok legsikeresebbjei
akár napjában többször is frissülhetnek, de
az átlag blogíró hetente kéthetente ír csak
új szövegrészt. Persze egyetlen blog életében
is lehetnek aktívabb és kevésbé aktív időszakok
egészen addig, hogy akár hónapokra is félbemaradhat
egy blog folytonossága, hogy azután újra feléledjen.
A blogszerzőknek két fő típusa van. Az egyik,
aki a blog tükrében önmaga ismételt megrajzolásával
élvezetet kelt önmagában, a másik aki reménykedik.
A reménykedő lelassítja az időt és hisz benne
hogy valaki rátalál. Olyan ő mint a lottószelvény-tulajdonos,
aki nem sürgeti a lottóhúzás napjának eljövetelét
mert titkon sejti, hogy az álom úgyis csupán
addig tart. Addig viszont várakozik, reménykedik
és álmodik.
Felhasznált
irodalom:
1. Andorka Rudolf (1992) Társadalmi változások
és társadalmi problémák, 1910-1990, Statisztikai
Szemle, 70, 4-5 301-324
2. Andorka Rudolf (1996) A magyar társadalom:
a múlt öröksége, a rendszerváltás problémái
és lehetséges jövőbeli fejlődés 2005-ig. In.:
Andorka Rudolf: Merre tart a magyar társadalom?
Lakitelek, Antológia Kiadó 15-55
3. Andorkor Rudolf (1996) A társadalmi .jelzőszámok
tükrében. In: Társadalmi riport 1996. Szerkesztette:
Andorkor Rudolf – Kolosi Tamás – Vukovich
György. Budapest, TÁRKI-Századvég 16- 44
4. BARTHES, ROLAND: A szöveg öröme. Osiris
Kiadó, Budapest, 1996.
5. baudrillard, Jean, Víruselmélet. Szabad
beszédfolyam, in Új Symposium, 1991/4-5.
6. Beck, Ulrich: (1983) Risikogesellschaft.
Auf dem Weg in eine andere Moderne. Frankfurt/M.
Schurkamp. Magyarul: Ulrich Beck (2003) A
kockázat-társadalom. Út egy másik modernitásba.
Budapest, Andorka Rudolf Társadalomtudományi
Társaság- Századvég Kiadó
7. BESSENYEI ISTVÁN: A töredékesség egysége,
avagy a nevelésügy posztmodern paradigmaváltása.
In: Új Pedagógiai Szemle, 1996/12. sz. pp.
3-12.
8. BEZECZKI Gábor, A jelentésteremtő metafora,
in Helikon, 1990/4.
9. BLACK, Max, A metafora, in Helikon, 1990/4.
10. Bukodi Erzsébet (1998) Nőttek-e az iskolázottsági
esélyegyenlőtlenségek? Századvég, 2. 159-166
11. Chisholm, L. (1997) Initial Transitions
between education, training and employment
in learning society. International Bulletin
of Youth Research, 15, 6-16
12. Chisholm, Lynne (1993) Élesebb lencse
vagy új kamera? In: Civilizációs korszakváltás
és ifjúság. Szerkesztette: Gábor Kálmán, Szeged,
Szociológiai Műhely
13. CISLER, Steve, Védekezés és az Internet,
in Replika, 1994/13-14.
14. Clark J.- Jefferson T. (2000) A munkásosztály
ifjúsági kultúrái. In.: Gábor Kálmán (2000)
A középosztály szigete. Belvedere Kiadó, 115-136
15. CZEIZER Zoltán: A digitális forradalom
és a magyar oktatás, in: EDUCATIO 2002/4.
CZEIZER Zoltán: Digitális tanulás, in EDUCATIO
2002/4.
CZEIZER Zoltán: Formális oktatás és e-learning,
in EDUCATIO 2003/3.
16. CZEIZER Zoltán: A másodlagos szóbeliség
térnyerése az Interneten, in Az internetmítosz,
Kodolányi Füzetek, Székesfehérvár, 1999.
CZEIZER Zoltán: Szerepjáték a cyberspace-ben,
in Az internetmítosz, Kodolányi Füzetek, Székesfehérvár,
1999.
CZEIZER Zoltán: A hangos olvasástól a másodlagos
szóbeliségig..., in REPLIKA 1998/szeptember.
CZEIZER Zoltán: Az írva-beszélt nyelvjátékok
terjedése az Interneten..., in ÚJ HOLNAP,
1998/május.
17. CZEIZER Zoltán: Az oktatási intézmények
informatikai helyzete és a fejlesztés lehetőségei
Magyarországon, Kutatás Közben – No 237, Oktatáskutató
Intézet, 2002.
18. CZEIZER Zoltán: Játék és tanulás az Interneten.
In Educatio, 1997/4.
19. CZEIZER Zoltán: Virtuális honfoglalás
az Interneten. In: Új Holnap, 1997/május.
20. CSEPELI György: Az e-Learning a felsőoktatásban,
in Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai
Szakosztályának konferenciájára, PH Felsőoktatási
Kutatóintézet, Budapest, 2004 október 15.
21. CSOMA Gyula: A "megszűntetve megtartott"
iskola. In: Valóság, 1975/11. sz. pp. 72-83.
22. Dahrendorf. Ralf (1990) Reflections on
the Revolution in Europe. New York, Random
House
23. DANY, Hans Christian, Multiplex személyiségek,
in Gondolat-jel, 1995/5.
24. Delany, Paul és George P. Landow (szerk.)
(1991): Hypermedia and Literary Studies. Cambridge:
MIT Press.
25. DERRIDA, Jacques, A struktúra, a jel és
a játék, in Helikon, 1994/1-2.
26. DERRIDA, Jacques, Az el-különböződés,
in Szöveg és interpretáció, szerk.: Bacsó
Béla, Cserépfalvi, é.n.
27. DESSEWFFY-FÁBIÁN-GALÁCZ-GAYER-MEDGYESI-RÉT-RIGLER:
World Internet Project 2003.
28. du Bois-Reymond, M. (1998) I don’t want
to commit myself yet: young people’s life
concepts. Journal of Youth Studies, 1(1),
63-79
29. du Bois-Reymond, M., van Rooijen, e. &
Guit, H. (1991) Life perspectives of adolescents:
a study from The Netherlands (A fiatalok élet-perspektívái,
tanulmány Hollandiából), In: W. Heinz [szerk.]
Life Course and Social Change: Comparative
Studies in Labour Market and Social Policy,
Volume II (Életút és társadalmi változás:
összehasonlító tanulmányok a munkaerőpiac
és a szociálpolitika témaköréből, II. kötet)
(Weinheim, Deutscher Studien Verlag)
30. ECO, Umberto, A metafora szemantikája,
in A nyitott mű.
31. EISENSTEIN, Elizabeth L. (1979): The Printing
Press as an Agent of Change: Communications
and cultural transformations in early-modern
Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
32. Ferge Zsuzsa (2000) Elszabaduló egyenlőtlenségek.
Budapest, Hilscher Rezső Szociálpolitikai
Egyesület
33. Ferge Zsuzsa (2002) Struktúra és egyenlőtlenségek
a régi államszocializmusban és az új kapitalizmusban.
Szociológiai Szemle 4., 9-33
34. Fóti János: Az ifjúság elhelyezkedésének
kérdései, a fiatalok munkanélkülisége, különös
tekintettel az iskolázottság és szakképzettség
kérdésére. In.: Társadalmi átalakulás és ifjúság.
Szabadság mint esély? Szerkesztette: Gábor
Kálmán, Szeged, Belvedere Kiadó, 123-128
35. Fóti János: Néhány szempont az ifjúsági
munkanélküliség kérdésének vizsgálatához.
In.: Társadalmi átalakulás és ifjúság. Szabadság
mint esély? Szerkesztette: Gábor Kálmán, Szeged,
Belvedere Kiadó, 1999, 68-74
36. FOUCAULT, Michael, A diskurzus rendje,
in Holmi, 1991/július.
37. FOUCAULT, Michael, A kívülség gondolata,
in Athenaeum, 1991/1.
38. FOUCAULT, Michael, Az őrület a mű hiánya,
in Új Írás, 1991/11.
39. FRIEDMAN, Ted, Making sense of software:
Computer games and interactive textuality,
in Cybersociety, editor: Steven G. Jones,
Sage Publications, New Delhi, 1995.
40. Fuchs, Werner (1981) Einführung. Jugend
’81 Lebenswürfe Alltagskulturen Zukunftsbilder.
(Alapvető tanulmányok: Arthur Fischer, Ruth
Ch. Fisher, Werner Fuchs, Jürgen Zinncker.
Szerkesztette: Jürgen Zinnecker). Hamburg,
Jugendwerk Deutsche Schell, 2. köt.
41. FÜZESSÉRY Éva, Lacan és az “Apa neve”,
in Thalassa 1993/2.
42. Gábor Kálmán (1992) (szerk. és tanulmányok)
Civilizációs korszakváltás és az ifjúság.
A kelet- és nyugat-európai ifjúság kulturális
mintái. Szeged, 224
43. Gábor Kálmán (1996) Ifjúságkutatási tézisek.
Educatio Füzetek, Vol. 2. 5-13
44. Gábor Kálmán (1996) Társadalmi átalakulás
és ifjúsági korszakváltás. Educatio Füzetek,
Vol. 2. 13-34
45. Gábor Kálmán (2000) A középosztály szigete.
Szeged, Belvedere Kiadó
46. Gábor Kálmán (2002) A Győr-Moson-Sopron
megyei 15-29 éves fiatalok. Belvedere Kiadó
47. Gábor Kálmán-Balog Iván (1995) The Impact
of Consumer Culture on Eastern and Central
European Youth. Educatio, Vol. 2. 311-327
48. Gazsó Ferenc (1997) A társadalmi folyamatok
és az oktatási rendszer. Századvég, 4., 73-107
49. Gazsó Ferenc (2000) A társadalmi folyamatok
és az oktatási rendszer. In.: Egyéni esélyek,
iskolai esélyek, társadalmi esélyek. Budapest,
Napvilág Kiadó
50. Gazsó Ferenc (2001) A társadalmi szerkezetváltozás
trendjei. In.: A globalizáció kihívásai és
Magyarország. [szerk.: Földes György–Inotati
András], Budapest, Napvilág Kiadó 137-157
51. GIBSON, William, Mona Lisa Overdrive,
Valhalla Páholy, Bp., 1994.
52. GIBSON,William, Neuromanc, Valhalla Páholy,
Bp., 1992.
53. GIBSON,William, Számláló nullára, Valhalla
Páholy, Bp., 1993.
54. GIBSON,William, Virtuálfény, Valhalla
Páholy, Bp., 1995.
55. Giddens, A. (1992) Modernity and Self-identity
(Modernitás és identitás) Cambridge, Polity
Press)
56. GIESE, Mark (1998): Self without Body:
Textual Self-Representation in an Electronic
Community. In Firstmonday (www.firstmonday.dk).
57. GOFFMAN, Erving, Dramaturgiai metafora,
in A hétköznapi élet
58. Grootings, P. (Ed.) (1983) Youth and Work
in Europe. Vol. I: National Reports. Vol.
II: Comparative Research and Policy Problems.
Vol. III: Bibliography, European Coordination
Centre for Research and Documentation in Social
Sciences, Vienna.
59. GYÖRGY Péter: Az ó-új világ. Magvető Könyvkiadó,
Budapest, 1997.
60. GYÖRGY Péter: Virtuális távolság, in.:
Mobilközösség - mobilmegismerés, szerk.: Nyíri
Kristóf, T Mobile2004.
61. Halász Gábor (1998) Az oktatáspolitika
lehetőségei. Századvég, 1., 116-130
62. HARAWAY, Donna, A Manifesto for Cyborgs:
Science, technology and socialist feminism
in the 1980s, Socialist Review, 1985/80.
63. HAUSER, Lee, A "hasznos hálózat",
in Replika, 1994/13-14.
64. HEIM, Michael (1987): Electric Language:
A Philosophical Study of Word Processing.
New Haven: Yale University Press.
65. HERNÁD István, A Gutenberg utáni galaxis,
in Replika, 1993/11-12.
66. HÓDOSY Annamária, Tükörkép, képmás, másképp,
in Caffe Babel, 1995/4.
67. HUIZINGA, J., Játékelemek a mai kultúrában,
in Homo ludens, Universum, Szeged, 1990.
68. Hurrelmann, K. et al. (1985) Lebensphase
Jugend. Weinheim/München, Juventa.
69. ILLICH, Ivan: A társadalom iskolátlanítása.
In: Valóság, 1975/11. sz. pp. 84-93.
70. Inglehart R. (1990) Culture Shift in Advanced
Industrial Societies. Princeton University
press. Princeton
71. Inglehart, R. (1997) Modernisation and
Postmodernisation. Cultural, Political and
economic changein 43 societies. Princeton
University press. Princeton
72. INNIS, Harold A. (1951): The Bias of Communication.
Toronto: University of Toronto Press.
73. Jelentés a magyar közoktatásról 1995 [szerk.:
Halász Gábor-Lannert Judit], Budapest, Országos
Közoktatási Intézet, 418
74. Kelemenné Farkas Márta (1998) Tézisek
és kommentárok. Századvég, 1., 130-138
75. Kemény István (1996) A romák és az iskola.
Educatio, 1996 2., 71-83
76. Kemény István (1996a) Társadalmi átalakulás
és ifjúság. Budapest, (Kézirat)
77. Kemény István (1997) A magyarországi roma
(cigány) népességről. Magyar Tudomány, 1997.
6. szám, 644-655
78. Kemény István (2000) Roma (cigány) fiatalok
a munkaerőpiacon. In.: Társadalmi átalakulás
és ifjúság. Szabadság mint esély? [szerk.:
Gábor Kálmán], Szeged, Belvedere Kiadó, 68-73
79. Kemény István-Havas Gábor (1996) Cigánynak
lenni. In.: Társadalmi riport 1996 [szerk.
Andorka Rudolf–Kolosi Tamás–Vukovich György].
Budapest, TÁRKI-Századvég
80. Kolosi Tamás (2000) A terhes babapiskóta.
A rendszerváltás társadalomszerkezete. Budapest,
Oziris
81. Kozma Tamás (1995) Ifjúság és oktatás.
Educatio 2., 203-222
82. Kozma Tamás (1996) Településhálózat és
iskolarendszer. Educatio, 2., 248-259
83. LACAN, Jacques, A tükör stádium, in Thalassa,
1993/2.
84. Ladányi János (1991) Leszakadók – a gazdasági
és társadalmi szerkezetváltás alternatívái.
Replika 4.
85. Lakatos Judit: Ifjúsági munkanélküliség.
In.: Társadalmi átalakulás és ifjúság. Szabadság
mint esély? [szerk.: Gábor Kálmán], Szeged,
Belvedere Kiadó, 58-63
86. LANDOW, George P. (1995): Hyper/text/theory.
Baltimore: Johns Hopkins University Press.
87. LANDOW, GEORGE P.: Hypertextuális Derrida,
posztstrukturalista Nelson? Elérési útvonal
az Interneten: http://www.artpool.hu/hypermedia.
Fordította Ivacs Ágnes.
88. Lannert Judit (1996) Változások a hazai
iskolaszerkezetben. Educato, 2., 215-230
89. Lannert Judit (1998) Az oktatás a kilencvenes
években – a számok tükrében. Századvég, 1.,
138-149
90. Lannert Judit: Az ifjúsági munkanélküliség
és az arra adott válaszok az oktatás területén
(Nyugat-Európa és Magyarország). In.: Társadalmi
átalakulás és ifjúság. Szabadság mint esély?
[szerk.: Gábor Kálmán], Szeged, Belvedere
Kiadó, 98-100
91. LASH, SCOTT: Sociology of Postmodernism.
Routledge, London and New York, 1990.
92. Lengyel László (2000) Társadalmi átalakulás
és ifjúság. In.: Társadalmi átalakulás és
ifjúság. Szabadság mint esély? [szerk.: Gábor
Kálmán], Szeged, Belvedere Kiadó, 39-47
93. Liskó Ilona (1996) A szerkezetváltás első
hulláma. Educatio, 2. 260-283
94. Liskó Ilona (1998) Esélyegyenlőség és
oktatáspolitika. Századvég, 1. 150-156
95. Liskó Ilona (2000) Az iskolarendszer átalakulási
tendenciái. In.: Társadalmi átalakulás és
ifjúság. Szabadság mint esély? [szerk.: Gábor
Kálmán], Szeged, Belvedere Kiadó, 113-123
96. LOSONCZ Alpár, A határok digitalizálódása,
in Gondolat-jel, 1994/5.
97. LOSONCZ Alpár, A könyv metaforájától a
szimulációig, in Gondolat-jel, 1993/3.
98. Lukács Péter (1996) Iskolarendszerek a
fejlett tőkés országokban. Educatio, 2., 203-214
99. LYOTARD, Jean-Francois, A posztmodern
állapot, in A posztmodern állapot, Századvég,
Bp., 1993.
100. Machacek, L (1997) Individualisation
Theory in Youth sociology. An Overview. Sociologia
. 29 (3) 249-253. o.
101. Matolcsy György és társai (2000) A tudástársadalom
kiépítésének forrásai Magyarországon. Budapest,
2000 Oktatási Minisztérium
102. MCHALE, BRIAN: Constructing Postmodernism.
Routledge, London and New York, 1992.
103. MCLUHAN, MARSHALL: The Gutenberg Galaxy.
University of Toronto Press, Toronto, 1962.
104. MEAD, G. H., A “reaktív és” és a “felépített
én” mint az én szakaszai, in A pszichikum,
az én és a társadalom, Gondolat, Bp., 1973.
105. MEAD, G. H., Szerepjáték, szabályozójáték
és az általános másik, in A pszichikum, az
én és a társadalom, Gondolat. Bp., 1973.
106. Mead, Margaret (1978) Culture and Commitment.
The New Relationships between the Generations
in the 1970s. New York, 1978.
107. MILLAR, Susanna, A képzelet, az érzelem
és a fantáziajáték, in Játékpszichológia,
Közgazdasági és Jogi, Bp., 1973.
108. Mittereauer, Michael (1986) Sozialgeschichte
der Jugend.(Neue Historische Bibliothek. Hg.
H. U. Wehler) Schurkamp: Frankfurt/M
109. MOREIRAS, Albert, Az ugrás és a lapsus,
in Gondolat-jel, 1995/5.
110. Nagel, U. –Wallace C. (1997) Structure
and Agency – participation and identification
in risk societies. In.: Furlong, A. et al
(eds.) Youth, Citizenship and Social Change
in a European Context.
111. NELSON, Ted H. (1981): Literary Machines.
Swarthmore, PA: Self-published.
112. Nemeskéri István (2002) Módszertani keretek.
In.: Ifjúság 2000. Tanulmányok I. (szerk.:
Szabó Andrea, Bauer Béla, Laki László) Budapest,
Nemzeti Ifjúságkutató Intézet
113. NYÍRI Kristóf (1996): Bölcsészettudományok
az írásbeliség után. In Világosság, 6.
114. NYÍRI Kristóf, Hagyomány és társadalmi
kommunikáció, in Replika 1993/11-12.
115. NYÍRI Kristóf, Hálózat és tudásegész,
in A századvég szellemi körképe, Jelenkor,
Pécs, 1995.
116. NYÍRI Kristóf, Szövegszerkesztővel gondolkodva,
in Lehetséges-e egyáltalán? Márkus Györgynek-tanítványai,
szerk.: Erdélyi A. és Lakatos A., Bp., Atlantisz,
1994, 361-377.
117. Nyíri Kristóf: Az információs társadalomtól
a tudásközösségekig, in.: Mobilközösség -
mobilmegismerés, szerk.: Nyíri Kristóf, T
Mobile2004.
118. Nyíri Kristóf: Az MMS képfilozófiájához,
in.: Mobilközösség - mobilmegismerés, szerk.:
Nyíri Kristóf, T Mobile2004.
119. ONG, Walter J., Orality and literacy:
The technologizing of the Word, New York,
Methuen, 1982.
120. ORBÁN Jolán, Derrida írás-fordulata,
Jelenkor, Pécs, 1994.
121. PARRY, Adam (szerk.) (1971): The Making
of Homeric Verse: The Collected Papers of
Milman Parry. Oxford: Clarendon Press.
122. REID, Elizabeth, Virtual Worlds: Culture
and Imagination, in Cybersociety, editor:
Steven G. Jones, Sage Publications, New Delhi,
1995.
123. RÉTFALVI Györgyi, A kiberpunk visszacsatolási
pontjai, in.: Szabadpart 16, 2003 április.
www.szabad-part.hu
124. RÉTFALVI Györgyi, Kép és szöveg viszonya
a hypermédiában, in.: Szabadpart 12, 2002
május.
125. RHEINGOLD, Howard, Mindennapi élet a
cyberspace-ben, in Replika, 1994/15-16.
126. RHEINGOLD, Howard, MUD & alternate
identities, in Virtual Community, Addison-Wesley
Publishing Company, New York, 1993.
127. RICOEUR, Paul, Metafora és filozófia
diskurzus, in Szöveg és interpretáció, szerk.:
Bacsó Béla, Cserépfalvi, é.n.
128. Róbert Péter (1998) Hipotézisek az oktatás
és társadalmi mobilitás összefüggéseiről.
Századvég, 1., 156-164
129. ROOKS, Dana, A virtuális könyvtár, in
Replika, 1994/13-14.
130. Schelsky, H. (1957) Die skeptische Generation.
Eine Soziologie der deutschen Jugend. Düsseldorf/Köln,
Diederichs.
131. SEANGER, Paul (1982): Silent Reading:
Its Impact on Late Medieval Script and Society.
In Viator, 13.
132. STONE, Allucquere Rosanne, A szellem
teste, in Replika, 1995/17-18.
133. STRANGELOVE, Michael, A nélkülözhetetlen
Internet, in Replika, 1994/13-14.
134. STRATE, Lance, A kíberidő megtapasztalása:
a számítógéphasználat mint tevékenység és
esemény, in Replika, 1995. 19-20.
135. SZAKADÁT István, Xanadu, in ABCD INTERAKT!V
Magazin, 1995/4.
136. Szegő Szilvia (2000) Ifjúság és a munka
világa. In.: Társadalmi átalakulás és ifjúság.
Szabadság mint esély? [szerk.: Gábor Kálmán],
Szeged, Belvedere Kiadó, 54-58
137. szociálpszichológiája, Gondolat, Bp.,
1981.
138. SZUMMER Csaba, A csábítási elmélet viszontagságai;
a valóság változó státusai a pszichoanalízisben,
in Replika, 1995. 19-20.
139. TÓSZEGI Zsuzsanna, Elektronikus szöveg-
és levéltárak az Interneten, in ABCD INTERAKT!V
Magazin, 1995/3.
140. Ulrich Beck (1992) Risk Society: Towards
a New Modernity (London, Sage)
141. Ulrich Beck (1999) Túl renden és osztályon?
In.: A társadalmi rétegződés komponensei.
[szerk.: Angelusz Róbert], Budapest, Új Mandátum
Kiadó, 418-468
142. Wallace C. (1997) How Old is Young and
How Young is Old… ? HS working paper, Wien
143. Wallace C. – Kovatcheva (1998) Youth
in Society. Modernization and Post-modernization
in East and West Europe. Macmillans. London.
144. Wallace, Claire – Jones, Gill (1992)
Youth, Family and citizenship. Buckingham-Philadelphia,
Open university Press
145. Wallace, Claire (1998) Ifjúság, munka
és oktatás a posztkommunista Európában: út
az individualizáció felé? Korunk, 6., 5-12
146. Wendt, Robert (2002) Globalizáció. Neoliberális
feladatok, radikális válaszok. Budapest, Perfekt
Kiadó
147. YOUNG, Jeffrey R., Textuality in cyberspace:
MUDs and written experience, in Replika, 1995/15-16
(lemezmelléklet).
148. Z. KARVALICS László: Információközösségek,
in.: in.: Mobilközösség - mobilmegismerés,
szerk.: Nyíri Kristóf, T Mobile2004.
149. Zinnecker, Jürgen (1991) Untersuchungen
zum Wandel von Jugend in Europa-Das Beispiel
westdeutscher und ungarischer Jugend, in Melzer,
W.–Heitmeyer, W.–Liege, L.–Zinnecker, J.(Hrsg.)
Osteuropäsche Jugend im Wandel, Weinheim/München,
Juventa Verlag, 121-137
150. Zinnecker, Jürgen (1993) A fiatalok a
társadalmi osztályok terében (Új gondolatok
egy régi témához). In: Civilizációs korszakváltás
és ifjúság, Szerkesztette: Gábor Kálmán, Szeged,
Szociológiai Műhely
151. Zinnecker, Jürgen (1993) Gyermekkor,
ifjúság és szociokulturális változások a Németországi
Szövetségi Köztársaságban. In: Civilizációs
korszakváltás és ifjúság, Szerkesztette: Gábor
Kálmán, Szeged, Szociológiai Műhely
|