Kalász
István
Írni
az égbe
Ryan Adams zenéje /Nem Bryan,
nem!/ szólt a fülembe, miközben Amerika felé
repültem a Jumbo-bálna hasában, yes, gyakoroltam
egyre nyelvemen a nyelvet, yes, Mam, but my
English soooo bad, igen, vasárnap biztosan
üres lehet a subway New Yorkban, gondoltam
/Sat., 15.30 pm arrived @ JFK/ és már előre
örültem az első világot összekötő, agresszív
grafitinek a subway mocskos falán, mondjuk
így: God is dead! - Nietzsche, Nietzsche is
dad, God! majd ez mégis kijavítva: Nietsc”hevo
is always&forever dead, your GOD, igen,
kitámolyogtam a szabadba, aztán megláttam
az első yellow cab-et, a mustársárga taxit
a turbános sofőrrel, az első kövér cop-ot
a fekete egyenruhájában, az első orrot túró
amerikai citizent a rozsdás Hondában Queens-ben,
és az alagúton átkúsztunk Manhattenbe, és
az első amerikanizált wouw feltört a lelkemből.
Nem fogok írni erről a városról, nincs processzió,
gondoltam, 40 éves elmúltam már, konkrét világban
élek, pötyögtem elszánt-komoran Palm-omba
még a stuttgarti reptéren, nem fogok írni
arról, hogy milyen nagyok itt a házak, hogy
a new-york-i felhőkből kiesnek a galambok,
nem fogom megkérdezni, hogy hol van az Empire
State Building, hogy valaki belemutasson nekem
az égbe. Aztán az első wouw mégis kisuhant
a lelkemből a büdös taxiban. Manhatten ege(?)
alatt.
>Mert csak a Metro, a subway
érdekelt, semmi más. A lázadás. Ott is a grafiti,
mint lázadás. Mint Münchenben, ahol a szemem
láttára To be or NATO be!, és Minden analfabétának
diktafont! Ezt fújta két szőke lány a falra.
A bátorság és az alkotás szimbiózisa érdekelt,
a falra kent rockzene. Vasárnap biztosan üres
a subway, akkor jönnek elő, gondoltam és már
előre örültem ezt a világot jól összefonó
grafitinek a subway falán. Yes, my English...
>37 emelet, a szűk hotelszobában
széles ágy, légkondicionáló, a TV-ben éppen
a rendesbundy család fut, minthaotthonlennék,
a távirányító az asztalhoz kötve zsinórral,
a 10 parancsolat 279 szóból áll, az Amerikai
Függetlenségi Nyilatkozat pedig 300 szóból,
és nagyon örülök, hogy itt vagyok, pötyögöm
lassan Palm-omba az önbiztatást, miközben
az örökös dudálás kúszik fel hozzám, jön egyre
a mélyből; igen, mintha megnyílt pórusai lennének
a tárgyaknak. Úgy árad a zaj kifelé a tárgyakból,
mindenhonnan zúgás, búgás, morgás és a szobaablakom
szürke falra néz.
>We can't break it, nem
tudom felváltani, ismétli a nő profi türelmesen,
persze-persze, 50 dollár az sok pénz, 50 dollárt
nem szoktak az emberek a zsebükben hordani,
ezek szerint New Yorkban, a pénz fővárosában
főleg nem. Ott állok a huzatos bejáróban,
rozsdás rács választ el a sínektől, kezemben
50 dollárral állok, a fekete nő bámul rám
unottan az üvegkalitkából, és a ticket-automata
sem fogadja az 50 dollárost, Sorry, we take
max. 20 dollars!, villog megalázóan monotonul
a display-en a figyelmeztetés, vagyis túl
sok a pénzem, aztán a rácson túl csikorgás,
dübörgés, az első amerikai vonat fut a megállóba;
óhatatlanul vidékinek érzem magam odakint,
és vigasztalóan arra gondolok, hogy a rágógumit
a régi görögök is ismerték.
>Persze, Európát elöntötte
a grafiti, Budapest is tele van, Amszterdam
is, Párizsban is láttam, ahogyan egy sovány
arab kölyök az izgalomtól lihegve fújta a
falat éjszaka, 3 héttel ezelőtt a stuttgarti
garázsunk ajtaja került sorra, A-HI devil,
fújta oda egy kölyök valamikor hajnalban a
misztikus üzenetet. Zöld, széles csíkkal húzta
a barna garázskapura a betűket, van remény,
gondoltam másnap reggel, mert ebben a tiszta
német városban valaki végre fest, és rögtön
az ördögöt festi a falra, pedig: Nincs ördög
- nincs pokol. A lelked előbb hal meg, mint
a tested. Ne félj hát..., mondá Friedrich W.
”Nietschevo.,” akkor hát Hi, devil!
>New Yorkban minden idegen
egyre felfelé bámul, olvasom a nagyképűen,
okosan megírt útikönyvben, vagyis: Ne nézz
felfelé, ha nem akarod, hogy turistának /vidékinek!/
nézzenek. Nézz lazán magad elé, nézz a semmibe,
nézz át mindenen, mindenkin, soha ne lepődj
meg semmin és senkin, nézz cél nélkül! És
ne félj, ez a végletesen geil a grafitiben,
hogy a művész, mint egy összerugdalt, taposott,
éhes kutya lopva, kapkodva, sandítva, reszketve
„okádja” a falra a művet, micsoda intenzitás
ebben a pillanatban az élete, mert ez a lelkébe,
testébe markoló sziszegés-fújás-szórás-süvítés,
másodpercek alatt színeket választani, keresni,
formát vázolni, hogyan is lesz jó, hogyan
üt aztán a képet/?/ majd léket néző lelkén, aztán
rohannia kell, mert sziréna vijjog, mert rohan
felé az őrség, mert a rendőrség jön, következik
az üvöltés, az erős, profi pofon a sötétben, you motherfucker, szóval: a szokásos. A világ
minden táján ugyanaz.
>Ezek gonosz jelek, mondja
Anyám komoran, finoman belém karol, ha grafitit
lát a budapesti aluljáróban, a vigasztalanul
zörgő-zakatoló HÉV vagonban, nem Anyám, mondom
ilyenkor türelmesen, ez itt az örök lázadás,
az pedig jó! Jó dolog, érted? Ez volna hát
a lázadás, néz rám Anyám.
>Mégis vidéki vagyok, szakadt
suttyó, a 34. Street-en a Burger Kingnél egy
spanyolul beszélő lány elé tartom a ropogósan
új 50 dollárosomat, az alacsony, fekete szemű
lány bizalmatlanul méreget a mocskos pult
mögül, és én nem tudom elmondani, hogy ilyen
lerobbant Burger Kinget még nem láttam. Európában
még soha, in my life. 12 órája vagyok itt,
még mindig Metró nékül, shit, és arra gondolok,
hogy talán, mert 40 éves múltam, azért nem
sikerül?
>Palm=tenyérbe írt gondolatok?
Taxik, taxik mindenütt, sárga az egész végtelen
utca, mint a filmekben és sehol egy benzinkút,
deja vu, mintha itt is forgattak volna egy filmet.
>Aludni akarok. Már 36
órája vagyok ébren és a város zúg, és egyre
erősebben remegésnek érzem a szakadatlan zúgást.
A magammal hozott magyar újság ágyam mellett:
Kiraboltak egy prostituáltként dolgozó nőt
Nyíregyházán, a gyanúsítottat a rendőrség
elfogta és őrizetbe vette, az utcalány ellen
pedig - saját vallomása alapján - tiltott
kéjelgés miatt eljárást indított szerdán.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság
sajtóreferense elmondta: a gyanúsított, egy
25 éves nyíregyházi lakos szexuális szolgáltatásra
akarta rábírni a nőt, aki kikosarazta. Ezt
követően a férfi a nőt megfenyegette, majd
erőszakkal elvette a 3200 forintját. A bűncselekmény
tanúja volt a férfi 12 éves hozzátartozója
is, akinek a gyanúsított a zsákmányból éppen
kólát vásárolt, amikor a rendőrök elfogták.
A férfi ellen rablás alapos gyanújával indult
eljárás. Óvd a villanykörtét a lámpaláztól!,
Orfeusz nyakában is Morfeusz ül!, motyogom
zavaradottan, mielőtt belezuhanok az alvásba
a város felett.
>Menj fel az Empire State
Buildingre, Einstein is felment oda, olvasom
okos útikönyvemben, és fürkéssz bele a városba,
nézd hosszasan e nyugtalan Babilont! Nincsenek
álmaid? Mozgasd a szárnyadat - jamaicai rum
reklámja - reggel lefelé suhanva a hotelliftben,
és az ötlet magától jön: A lifteket miért
nem festik grafitivel?
>You are fired! – ebben
a három szóban minden benne van, amitől az
amerikai fél. Ez a három szó sok-sok embert
cibált ki a kertvárosi medencés, garázsos
bobtailes, DorisDay féle családi házból, húzott
vissza a gránitra épült, gránit lelkületű
Manhattenbe, hogy ott rohadjon meg hajléktalanként
a szeles utcán, végül szökjön le a meleg Metróba,
éljen lent a dohos kanálisban, a Metró alatt,
mely reggelente viszi a népet, vitte őt is
régen. Igen, de éppen a hajléktalanok miért
nem lázadnak, miért nem írnak a falra?
>Aztán végre felváltom
a pénzt, lemegyek a lépcsőn, megveszem a Metro
Cardot /kék-barna műanyag lapocska/, de nem
jutok be a Metróba. Nincs svungom, vagy mim
nincs /Itt még azt sem tudom, mim nincs pontosan/
mert rosszul - vidékiesen? - húzom át a kártyát
a nyíláson. A gép sípol, a fekete őr bizalmatlanul
közelít a sötét sarokból, a beengedő-gép nem
enged be a Metróba, mögöttem felröhögnek,
a kurva életbe, morgom, a rendszer ITT is sz--ik rám, nem enged be, az őr mosolyog,
lassan int a nyihogó njujorkiaknak, a Sir
turista. Erre csönd lesz, az őr óvatosan,
gyöngéden megfogja a csuklómat, egyetlen rántással
átvezeti a kártyát a nyíláson, a fémkerék
elfordul a lábamnál, és végre bent vagyok,
ott vannak a sínek, a padok, a falak. Mögöttem
megint nevetnek. Ezúttal kedvesen. Ahol megvetik
a rendőrséget, ott nincs is igazi demokrácia?
>Persze, nem olyan egyszerű
a N.Y.C.-ben a spray-művész élete: a festékes
sprayflakont be kell csempészni a Metróba,
és az őrök éberek, jó a szimatuk, és az oldalukon
fenyegetően lóg a hosszú és gonosz gumibot,
nem lehet ám „csakúgy” felbukkanni, lesuhanni
a subwaylépcsőn a hatalmas papírzacskóval, mert
az őrök olykor motoznak a metróbejárat előtt.
Ez itt nem a Guggenheim, nem a Museum of Modern
Art, ez itt a huzatos subway, itt nem tisztelik
a művészetet; a művészet, a lázadás itt csak
rombolás. ITT lent más szelek, fújnak.
>Miután a művész valahol
kint New Jersey-ben festéket újított egy boltban,
be kell juttatnia a spraydobozokat a célterültre,
így egyesével lopja be flakonokat, rejti el
a Metróban valahol; és jön-megy a művész,
utazik, uptown, downtown, ártatlan képpel
le-föl a város alatt, a D. vonalról átszáll
az F.-re, onnan az A.- vonal szerelvényére,
aztán vissza, könnyedén, szemtelenül táncol
az őrök előtt...
>Már megint a gonosz jelek,
mondhatja bizonyosan az Anyám, és öreges bizalmatlansággal
hunyoroghat a budapesti hajnalban a komputer
monitorra, miután megnyitja new yorki mail-emet,
és meglátja a kamerával felvett, csatolt képen,
ahogyan ott ül a fia... - ahogyan ott gubbasztok
álmos-kócosan kezemben a kávéval a greenwich
village-i lerobbant Internet Cafe-ban. Egy
agyonfirkált, összefestett, maszatolt, lefújt
fal előtt. Látod Anyám, az egész rohadt világot
összeköti a grafiti! A falra festeni? Tudom,
bűntett. De mégis, ebben a „fújásban” ott
a vállalása a műnek, itt nincs agyalás, óvatos,
félénk spekulálás, ez a mostvagysoha alkotás,
igen, ezt csak fiatalkorban lehet.
>Persze-persze, tudom,
az „összefirkált” ház kevesebbet ér, az „összefújt”
lépcsőházban jobb módú bérlők nem élnek, de
az nagy tévedés, hogy minden nép olyan művészt
kap, amilyet megérdemel, és a bölcsesség legjobb
bizonyítéka a végtelen derű - Nem!, tessék
tudomásul venni, hogy New Yorkban nincsenek
aligátorok a városi csatornákban, és a Szabadság
szobor nem New York Államban, hanem New Jersey
területén áll, az alak hivatalos neve nem Statue of Liberty, hanem: Liberty
Entlightening The World. És egyáltalán: ez az örökké mormogó
város a végtelenbe futó utcáival, számolhatatlan
ablakával, üzletével, kapujával, liftjével,
rendőrével, kereszteződéseivel, autójával,
az indiai, kínai, zsidó, maláj, orosz, fekete
arcokkal, igen, ez a város lassan de biztosan
kezd birtokba venni; elszántan ingerült, fémarcú
leszek, mint az emberek éjjel a homályos aluljáróban,
vagy mint a kurvák a sarki sexmovie előtt,
miközben a kitámolygó nézőkre várnak.
>A stuttgarti Polizei két
hét múlva elkapta a vén háztulajdonosokat
rettegésben tartó spray bandát /Kamaszok voltak!/,
éppen egy hidat fújtak kékre, vörösre, sárgára,
fehérre; amikor valaki jelentette őket, így
tetten érték a bandát; az anyagi kár tetemes,
hőzöngött a Stuttgarter Zeitung biederen,
én pedig elmentem, megnéztem a szürke, külvárosi
vasúti hidat, szerintem: szebb lett, a szellemi
haszon jelentős.
>Az egyik stuttgarti „bűnöző”
éppen azt írta bubble betűkkel a hídra, hogy:
Ne a tűzijátéknál tapsolj, hanem..., ekkor
érkezett meg a rendőrség – hanem, ha pl. lemegy
a nap?!, persze-persze: Semmit sem bánni,
ez volna a bölcsesség kezdete?
>Itt mindenki megtalálható
és mindenki kap lehetőséget a lázadásra, erre
gondoltam, amikor ott ültem egy metróvagon
sarkában, aztán meglódult velem a subway.
Aztán jött egy fekete nő, beszédet tartott
a vagonban, később rekedten goszpelt énekelt
nekünk, aztán műanyag pohárral koldult, mindenki
adott pénzt, én is adtam 50 centet, a nő mosolygott
megáldott bennünket, és akkor körülnéztem,
és láttam, hogy csak fekete emberek ülnek
a vagonban, sandán néznek rám, de én mégis
maradtam a vonatban, pedig a 96-ik utcai megállót
elhagytuk már, közelgett odafent a 110-ik
utca, a fehér-fekete bőr izzó demarkációs
vonala. De maradtam, mert kedvem támadt alkotni
valamit, esetleg írni. Harlemben a falra.
>Igaz történet, két osztrák
sprayer éppen a grazi főpályaudvart festette
tarkára, aztán jött a rendőrség, 3 hónap börtön,
aztán a börtönigazgató megkérte a két művészt,
hogy fessék már ki a női osztályt, ahol a
női rabok kisgyerekeikkel ültek, mert olyan
komor ott minden..., aztán hadonászó politikusok
jöttek, mögöttük lihegő újságírók, szerkesztők,
operatőrök..., hogy bemutassák a világnak:
milyen emberi környezetben élnek a rabok és
a gyerekek... - van remény, van, van; a valóságban
a realitás másképpen fest.
>Aztán nem mertem felmenni
a lépcsőn, bele a napfénybe, bele a fekete
harlemi világba, hanem lassan, félve visszafordultam.
A magaméba. 20 évesen is ugyanígy tettem volna?
>A Metróban nem találtam
a grafitit - plakátokat igen, ez a megfizetett
grafiti? -, mindenhol „csak üres” csempézett,
sikált falakat, a zsúfolt, „üres” vagonokat
láttam, unott embereket, valahonnan halkan
zene szólt, ugyanaz dal, mint Európában, és
ettől - mint ott... - kicsit meghatódtam.
Hol vagytok kölykök? Hol a bátorság? A lázadás?
Húsz évvel ezelőtt kellett volna idejönnöm,
akkor bizonyosan nem kerestem volna, avagy
ez a város, mely maga az örök változás, megmutatja,
hogy én már nem tudok?
>Így szálltam alá New Yorkban;
jöttem, mentem, jöttem egyre csak a mélyben.
A huzatban. Vas, kő, csikorgás, bűz, illat,
zúgás, zörgés, beton, vezetékek és elektromos
töltés között oda, vissza ... Így mentem, aztán
elfáradtam. Végleg el. És feladtam. És felmentem
a 37 emeleti kamraszobámba, ittam egy kis
narancslevet az ágy szélén ülve, mint otthon,
egy ideig néztem a szemközti falat, hallgattam
a szél nyugtalan sutyorgását az ablakon túl,
aztán csöndben levetkőztem és lefeküdtem.
>És aludtam in the city,
that never sleeps... Este ébredtem fel. Sötétben,
egyedül.
>Így este mentem fel az
Empire State Building tetejére, és nem láttam
semmit. Évente 80-90 alkalommal vág be az
épületbe a villám, olvastam hitetlenkedve
az okos könyvemben, Sir, the visibility is
zero, nem lát fentről semmit, nem érdemes
felmenni, mondták kedvesen az üresen tátongó,
illatosra fújt liftben; így hát ott álltam
fent magamban, és a kesernyés szagú füst-köd
mögött csak a halovány, vöröses, diffúz fényeket
láttam. A mélyben. A sejtelmet. „Mennyire legyen
sötét, hogy végre megvilágosodj?”, makogtam
megint biztatóan magamnak, és így lassan visszamentem
a meghitté barnuló kamraszobámba, és lefeküdtem
aludni.
>És másnap végre kipihenten
elmentem a Central Parkba. Gyalog. Aztán csak
ültem egy padon. A fák alatt. Magamban, csöndben.
Fent a magasban helikopter körözött egyre,
az égből fehéren, élesen sütött a nap, és
odébb tornaóra lehetett..., iskolás gyerekek
futottak.
>És közöttük láttam azt
a teljesen kopasz, tejfehér bőrű gyereket,
egy rákos gyereket. Az apja vezette óvatosan
a többiek, a gyorsan futók után. És ez a gyerek
nem és nem akart futni, nem akart úgy, mint
a többiek. Utálta az egészet. Ez a gyerek
már magányos volt a gyengeségtől, utálta az
egészségesek inkvizícióját, utálta a tornaórai
cécót a gyorsasággal, ügyességgel, kitartással
- ezt a bornírt fölényességet, az „I did it!”
vigyort. A humanizmus csődjelentését. Nem,
ez a gyerek csak vonszolta magát az apja kezében,
fintorgott, és az Égnek fordította a fejét.
Mintha már csak a legfontosabb dolog érdekelte
volna itt a Földön. De a többiek nem hagyták
annyiban. Az osztály megállt, senki sem futott
be a célba, vártak a vonal előtt, és elkezdtek
tapsolni. Neki, érte, hozzá, felé tapsoltak,
egyszerre hujjogtak, come on, come, üvöltötték
visszafelé; így tapsoltak a cél előtt hívóan
csalogatva, visszanyúlva a társért, és ekkor
ez a beteg, öreg gyerek futni kezdett. Iszonyatos
taps indult ekkor, mindenki megállt, mindenki
üvöltött, mindenki tapsolt, fütyült, a rendőrök
is tapsoltak, és a gyerek csak vonszolta magát
a cél felé, igen, és másnap ugyanígy tapsoltak
az emberek... Mert másnap tartották a New
York Marathont, ahol 41,6 kilométer után kimerült
emberek estek a célba, buktak át sírva a fehér
vonalon egymást támogatva az ön-győzelembe,
a most megmutattam! lebegő boldogságába, és
aztán befutott emberek ott feküdtek a füvön,
a napmeleg betonon, kitárt karral bámultak
bele a kékes őszi égbe, ahol egy repülő sötétkék
csíkkal húzta-véste bele újra és újra a fehér
égbe az üzenetet: Ne add fel!
>>Ott, akkor az igazi
grafitit(?) láttam végre, fent vésték, írták
újra és újra az égbe, így másnap vásároltam
egy filctollat, és több titkos helyre felírtam
abban a városban, hogy az élet szép; életem
első és utolsó grafitijét.
|