Tápai Rita
Magyar Kiberpunk- Jake Smiles: 1 link
Bevezető
Az általam bemutatni kívánt mű (Jake
Smiles – 1 link) és hozzákapcsolódó életérzés és
életforma és nem utolsó sorban a
mindennapjainkat jellemző technikai szárnyalás
egy igen speciális területre engednek
betekintést, és mindenkinek magának kell
eldöntenie, hogy akarja-e ezt a miliőt, vagy
sem.
A témakör (melyet igazán
behatárolni sem tudok: Internet, világháló,
kibertér / életforma?) egy igen kis szeletét
próbáltam kiragadni, szem előtt tartva annak
egyediségét. Az anyaggyűjtés módja, a
felhasznált források, az idézett emberek sokak
számára talán nem tűnnek hitelesnek, de azt
hiszem egy a XXI. században igen aktuálissá váló
új életformát nem lehet a szokásos módon
körbejárni.
A dolgozat írásakor a kor
szellemének megfelelően az Internetet hívtam
segítségül. Nemcsak azért, mert hű akartam
maradni a dolgozatom tárgyához, melynek egyik és
talán legmeghatározóbb színhelye a világháló,
hanem azért is, mert úgy gondoltam, hogy a mű
speciális jellegéből (online regény pályázat
nyertes műve) adódóan igen kevés információhoz
juthatok a hagyományos forrásgyűjtési módokon.
Nem kellett csalódnom.
Már az első, keresőbe (Google)
beírt szóra (smiles) több száz találatot jelzett
ki a gép. Ha ebből leszámítom azt, hogy a
találatok között számos, a virtuális érzelmek
kifejezésére szolgáló „szmájli”-ra vonatkozott
(ezeket több helyen használja a szerző is
művében), valamint, hogy a találati lista az
oldalszámok növekedésével egyenes arányban
hígul, azt hiszem, igen szép számú dokumentumra
tettem szert. Mindemellett kiemelném azt is,
hogy nem csak nagy mennyiségű és hasznos
információt találtam, hanem igen színes képet
kaptam a magyarországi „net-irodalom”-ról és
annak megítéléséről.
A nagyító alá vett regény kapcsán
elöljáróban talán annyit lehet elmondani, hogy
akik gyakran barangolnak szerte a világhálón,
biztosan találkoztak már a magyar online
irodalmi rejtéllyel.
Az egész 2000-ben kezdődött,
amikor az [origo] meghirdette az első magyar
online regénypályázatot. A 126 beérkezett
szinopszisból a zsűri és a közönség három
szerzőnek adta meg a lehetőséget, hogy hétről
hétre újabb regényfejezetekkel folytassa művét.
Az alkotási folyamatba a neten keresztül az
olvasóknak is lehetőségük volt beleszólni. A
versengés 2001 tavaszán zárult le. A pályázat
két nyertese Garaczi László MetaXa és Jake
Smiles 1 link című műve lett. Mivel az
elektronikus levélben leadott közönségszavazatok
száma minimális eltérést mutatott a döntőbe
jutott három műnél, a Morcsányi Géza, Závada Pál
és György Péter alkotta zsűri úgy döntött, hogy
a közönségdíjat is megosztják az említett két
szerző és a harmadik, Majoros Sándor (Hazatérés)
között.
De, hogy miért is online, és
főleg miért irodalmi rejtély? Erről szólnak a
következő oldalak.
A magyar online regény piac
A bestseller írók világhálón való
megjelenése mellett létezik az ellentétes irányú
folyamat is, amikor is tehetségkutatás a cél.
Hazánkban is jelen van-e jelenség:
A Magyar Nemzet Online
meghirdette az olvasóknak Dúlalav online
regénypályázatát. A kísérlet lényege az volt,
hogy egy röviden vázolt alaphelyzetből indulva
mindenki elkezdhette írni a folytatást. A
legsikerültebb változatokból egy ismert író,
Temesi Ferenc rakta össze a regény történetét. A
kezdeményezés a fiatalabb korosztályt szólította
meg.
Ugyancsak ilyen
kezdeményezés volt az első magyar online
regénypályázat, a Fókusz online és Magvető Kiadó
közös kezdeményezése 2000 májusában. A
díjnyertes munkát nyomtatott könyv formájában
lehetett megvásárolni. Az 1 link-et a zsűri hat
másik induló próbálkozásával együtt folytatásra
érdemesnek talált. Ők heten aztán hetente
közzétehették a neten regényük egy-egy
fejezetét, augusztusban pedig a közönség két
héten át szavazhatott kedvencére. Többen
kihasználták az Internet adta lehetőségeket, és
képeket, hangokat, linkeket fűztek műveikbe. Az
olvasók és a háromtagú szakmai zsűri (György
Péter esztéta, Závada Pál író és Morcsányi Géza,
a Magvető Kiadó igazgatója) végül kiválasztotta
azt a három szerzőt, akik a következő év február
közepéig folytathatták a heti online alkotást.
Talán a nagyobb médiafigyelem érdekében,
győztest csak április végén, a Könyvfesztiválon
hirdettek.
Jake Smiles regénye az
Interneten született, hétről hétre új fejezetét
ismerhette meg a webet látogató közönség. Az
írás az Első Magyar Online Regénypályázaton a
közönség és a zsűri díját egyaránt kiérdemelte.
A Jake Smiles az Interneten használatos becenév,
vagy ha úgy tetszik írói álnév, a mögötte
rejtőző valós személyről nincsenek hiteles
információk, csupán e-mailben lehet vele
érintkezni: kiléte máig irodalmi rejtély.
Regénye kalandos utazás a kibertérben, érdekes
elegyítése a virtuális és a valós világnak.
Jake Smiles és az online
regény
Az alábbi idézet egy Jake
Smiles-szal készült interjúból származik:
Magyar Narancs: … Interaktív
regényben amúgy sem lehetsz rutinos, ez a műfaj
még nagyon új. Szerinted miben különbözik a
hagyományos regénytől az online?
Jake Smiles: Érdemes ott kezdeni,
hogy ami online, az nem feltétlenül interaktív,
és viszont. Vannak olyan e-szövegek CD-n, flopin,
mittomén, amiket nem lehet folytatólagosan
olvasni, nonlineárisak, és meg sem nyílnak
anélkül, hogy a "befogadó", aki inkább user,
azaz felhasználó vagy alkotótárs, ne tenne
ezt-azt, ne kellene a puszta olvasáson kívül
dolgoznia, mérlegelnie, választania, de ezek a
művek még nem feltétlenül vannak a neten. Az
ilyen, néha "ergodikus"-nak nevezett irodalom
évezredek óta létezik, nem mai találmány. Más, a
neten elérhető szövegek viszont egyszerűen be
lettek szkennelve. Mint amikor valaki telefonba
beolvassa a Háború és békét, a másik oldalon
hümmögnek, és akkor az online is meg interaktív
is. Aztán vannak dolgok, amik létrejönnek a
neten, MUD-okban, szerepjátékokban, IRC-n, de
nem minősülnek még csak szövegnek sem, mert
szerkesztetlenek, ad hoc jellegűek, és nem
őrződnek meg, ráadásul hiányzik a szándék, hogy
igazi szöveggé váljanak. A baj az, hogy
önmagában az online és interaktív regény, mint
műfaj paradoxon, mert a regény kialakulása
Cervantes meg Defoe óta arról szól, hogy úr ír,
a többi meg olvassa. Néha helyet cserélnek.
Ebből a nemes hagyományból is fakad, hogy az
önjelölt kulturális elit *** az évezred
legizgalmasabb médiumára, aki meg használja a
netet, az általában "programozó" címkével fut,
és gyakran kikérik a tanácsát számítástechnikai
kérdésekben, például hogy milyen számítógépet
érdemes vásárolni. Szerintem az interaktív
alkotás non plus ultrája az, amikor a "szerző"
világot gyárt, megszabja a kereteket, a korábbi
"befogadók" pedig szereplőkké, ágensekké válnak,
és ő, ha akar, lehet Isten, vagy beállhat a
pórnép közé. Ezt pedzegeti Peter Molyneux Black
and White-ja, de még jobb példa Richard Garriott,
aki üldögél a hipergiccses kastélyában az Ultima
Online-ban, a New York Times riportere meg jön,
és kezet csókol neki. Online, real-time. Én azt
gondoltam, hogy ebben a gémeskutas közegben az
igazi interaktív cucchoz még nincs meg a
kritikus tömeg: főleg itthon ember nem olvas
képernyőn, mindenki printel mint az őrült, a
szerző felolvasóestekre jár, dedikál, az olvasó
döglik a kanapén. Néha lapoz. Az esőerdők közben
pusztulnak ezerrel.
Ki Jake Smiles?
A kérdést nem lehet egyszerűen
megválaszolni, mert több személyre is
vonatkozhat. Jake Smilesra az 1 link szerzőjére,
Jake-re a könyv főszereplőjére, valamint az ő
kiber térben létező alakjára.
A szerző Jake Smiles
Ha egy álnéven írott szöveg
megnyer egy regénypályázatot, és főleg ha az az
első magyar online regénypályázat, sok olvasónak
óhatatlanul nyomozhatnékja támad, megnő a
társadalmi igény a leleplezés iránt.
Bodoky Tamástól származik több
írás is, amelyekben Jake Smiles személyét
boncolgatja. Titokzatos médihackernek titulálja
a Viszkis homepage és a linknet gazdáját.
Az irodalmárok és esztéták
maroknyi csoportja azt állítja, Smiles kortárs
beltag. A belterjeseknek több név is van a
tarsolyában: Zalán Tibor, Új Péter, György Péter
is hírbe van hozva.
Teljesen érdektelen, ki kreálta
Smilest. J. S. már önálló entitás, saját
allűrökkel, gondolatokkal és életművel.
Az 1 linkkel kapcsolatban valóban
nem tudjuk, hogy ki írta. A korábbi álneves
irodalmi vállalkozások vagy nem vették igazából
komolyan a rejtőzködést, vagy komolyan vették,
de kudarcot vallottak: a szövegek végül is
kivétel nélkül, minden egyes esetben be-,
illetve visszaillesztődtek egy-egy már ismert
írói életműbe. Jake Smiles azonban nem tréfál.
A Magyar Narancsban így
nyilatkozott Jake Smiles az arctalanság
kérdéséről:
Magyar Narancs: Miért izgat az
anonimitás lehetősége a neten?
Jake Smiles: Ez a médium egyik
természetes adottsága: van, akit ijeszt, és van,
akit vonz. Van, aki egyáltalán nem is él vele,
és haláláig azt az egy szerencsétlen ID-t
használja, amit az első munkahelyén kiosztott
neki a rencergazdi. A jelszavakról nem is
beszélve. A klasszikus anonimitás leginkább arra
szolgál, hogy valakit leplezzen, mentse a
vállalhatatlant, és általában csak addig tart,
amíg az ember konzekvensen titkolózik, mert
pedofilpornós vagy bombagyáros. Attól kezdve,
hogy valaki harmadszor jelenik meg valahol
Tarzan néven, identitást nyer, amihez utána
gyakran ragaszkodik is. Ilyen értelemben Jake
Smiles sem anonim, van neki rendes neve,
e-mailje, amit olvas is, utalásokkal,
kereszthivatkozásokkal tarkított múltja,
ilyesmi. Feljön az opció, hogy Create new
character?, akarsz új személyiséget?, és akkor
klikk a Yesre. Smiles tehát új skin, karakter,
aki adekvátabb módon képes kifejezni egyes
gondolatokat, mint mondjuk Tarzan. Az fontos
kérdés, hogy meddig ragaszkodik az ember egy
nagy kínnal összekalapált személyiséghez, mikor
veszi le róla a kezét, gyilkolja meg, vagy lesz
öngyilkos. Épp ezzel kezdődik a regény is.
Jake, a főszereplő
Jake Smiles nemcsak szerzője,
hanem elbeszélője és főhőse is a regénynek, mely
két szinten, az úgynevezett valóságban és egy
interaktív, többszeplős hálózati játékban
játszódik. Az elbeszélő hol első személyben, hol
harmadikban meséli a történetet, mely tehát nagy
részben e két szintet átjáró
identitásproblémáknak is története.
Rakétavetővel neveli a gyerekét,
szövegszerkesztővel csajozik és webkamerával él
házaséletet. Smiles a virtuális világban van
otthon, testetlenül, de nem érzéketlenül.
A világhálón rettegett akcióhős
és visszaeső liliomtipró, gyilkol vagy szeret,
néha mindkettőt egyszerre, brutális
kegyetlenséggel.
A szürke valóságban viszont egy
senki: egy szerencsétlen, aki végigasszisztálja
a mindennapjait. Hétköznapi élete a kibertérben
végtelen lehetőségekkel kecsegtető univerzummá
tágul, melynek foglyává válik, miközben
családapaként és munkavállalóként gyorsan
virtualizálódik. A neten könnyen megnyíló
lelkekben, rosszul őrzött merevlemezeken,
kitalálható jelszavakkal védett elektronikus
postafiókokban gátlástalanul turkál. Egy soha
véget nem érő Quake-bajnokság háromdimenziós
díszletei között váltja valóra agresszív és
erotikus álmait. A valóságban viszont sunnyog,
bliccel, undorodik, és látványosan rosszul érzi
magát. Gyakran hallucinál és elvonási tünetekkel
küszködik, ha nincs a közelében egy terminál. A
valós világban megveri a szomszéd gyerekét, a
neten viszont szexuális kapcsolatba kerül a
saját lányával, akinek később a bőrébe bújik, és
nőként flörtöl a szeretőivel. A túlburjánzó
libidó mellé átlagon felüli intellektussal is
rendelkező figura ugyanakkor időről időre tesz
egy kétségbeesett értelmezési kísérletet, hogy
megmagyarázza, mi történik vele és az őt
körülvevő világgal.
A szerepjáték, a világ, amelyben
él hardverfüggő, és ha épp rossz a telefonvonal,
vagy szétkapcsol a modem, nincs tovább. És akkor
Smiles sincs.
A könyvben számos
kiber-filozófiai irányzat eszméi felbukkannak,
gyakran megszemélyesítve: a kiberpunk fikció
pápájának tartott Gibsontól a levélbombázásért
életfogytiglani börtönbüntetését töltő luddita
Kaczynskin át az emberi chip-implantátumokkal
kísérletező cyborg Warwickig. Hősünk
lelkiállapota viszont reménytelenül
pszichotikus, és ezen a csúcstechnológia sem
segít: „a cyberpunk díszletek között freudi
élveboncolás folyik”.
A szerző álszent viszonyban van a
hősével. Rajta keresztül jeleníti meg vízióit,
miközben azok túlontúl hitelesnek és mélyen
átéltnek tűnnek ahhoz, hogy harmadik személytől,
adatgyűjtésből, megfigyelésből származzanak. Az
1 link azonban az irodalmi, filozófiai,
pszichológiai, és nem utolsó sorban naprakész
technológiai műveltség mellett személyes
tapasztalatokról: virtuálmészárlással és online
flörtöléssel töltött éjszakákról, hosszú és nem
zökkenőmentes házasságról, gyereknevelésről, és
a munkahelyen átélt megaláztatásokról árulkodik.
1 link - A regény
„Jake Smiles egy padon ül, és
sír. Tudja, hogy vége, azért sír. Vadonatúj
morph pólója cafatokban, két csuklóján
zúzódások, az orra vérzik. … Föltápászkodik a
konyhaasztalra állított számítógép mellől,
felázott szempilláiról kézfejével törli a
könnyet … önkéntelenül képmását keresi a
sötétben tükröződő konyhaablakban, azután
eszmél, nincs ott vér egy csepp sem…”– így
kezdődik Jake Smiles regénye, amely már a
kezdéskor zavarba ejtő. Első olvasásra azt
hihetjük, hogy valami fantasy világban játszódó
irományt tartunk a kezünkben. A második
bekezdésben már kezdetét veszi a képzavar, amely
a munka egészére jellemző, igaz csak egy rövid
beszúrás erejéig:
„…- Smiles éppen pszichedelikus
látványelemeket szemlél a Teknotronon, amikor a
lencse perifériáján megjelennek…”
A laikus, és talán a hozzáértő
sem feltétlenül tudja, hogy a Teknotron itt
főhősünk otthoni asztali monitorát jelenti.
Smiles ez esetben a főhős valódi énje,
ellentétben a pár sorral fentebbi Jake Smilessal,
aki az ő virtuális alakja. Ez utóbbi az, akit a
regény kezdetén csúnyán helybenhagytak és
kifosztottak. A valóság és a képzelet világa már
itt teljesen összemosódik, hiszen a játékban nem
lehet a rosszfiúk után szólni, hogy: „-
Dögöljetek meg.” Nem lehet elbúcsúzni a még
játékba lévőktől, nincs vér, nem vérezhet az
orra. A valóságba való kényszerű visszatérés
sokként éri, keresi magán a virtuális
sérüléseket, és amikor rájön, hogy „nincs véríz
se, semmi se”, akkor józanodik ki végleg.
Pár sor utal csak a főhős által
folytatott játék jellegére, a karakteralkotás
sajátosságaira. A rövid, tömör játékkép
leírásból már sejteni lehet, hogy itt egy
technokrata kiber világban játszódó erőszakot
sem nélkülöző Internetes game-ről van szó. Egy
olyan játékról, amihez jól érezhetően nagyon
kötődik Smiles. Érzelmi kitörései, szabályos
gyászhangulata azt sugallja, hogy itt nem
egyszerű munka utáni időtöltésről van szó, ha
nem valami sokkal többről.
Az életbe való visszatéréssel
újra kezdetét veszi mind az, ami elől a
virtuális világba menekült: a feleség
zsörtölődése, az évek óta tartó egymás melletti
külön élés, a hétköznapok szürke, mókuskerék
módjára ismétlődő napjai.
A második fejezetben tovább
folytatódnak a valóság, főhősünk számára kevésbé
érdekes mindennapjai.
A groteszk családi kirándulás
kapcsán kissé ugyan eltúlzott, de igen
érzékletes képet kapunk J.S. valós életéről. Ez
a kép a regény végén már nem is tűnik annyira
túlzónak.
A családot ért közlekedési
baleset közel sem érdekli annyira Smilest, mint
a helyi kocsma hátsó sarkában talált
játékautomata. Sokan talán érzéketlen tuskónak
tartják, amiért nem törődik a megsérült
anyóssal. Azonban, ha jobban belegondolunk, ki
nem menekülne el egy falusi siserehad, egy
pánikoló nej és egy riadt gyerek elől. Ő
megteszi.
A talált játékgép beüzemelése
után kezdetét veszi a virtuális világ. Újra
összemosódnak a síkok. A képzeletbeli meghajlás,
amit otthon, a valóságban gyakorolt, már-már
beteges elmét sejtet:
„Fontos az előre nyertes póz és a
behódolásmentes, kurta meghajlás, Smiles
hagyománytiszteletből nyolcfokost engedélyez
magának, fikarcnyival se többet. Gyakorolta
eleget, hogy zsírkrétával függőlegest húzott az
előszobai tükörre, a gyerektől eltulajdonított
műanyag szögmérővel kimérte a nyolcat, azt is
meghúzta, aztán hajlongott szüntelen”.
Kezdetét veszi a játék. Itt már
magára talál Jake, hiszen ebben a közegben képes
lelkesedni („vidéken ugyanolyan erőbedobással
hajtok, mint egyébként”), futni. Teljes
extázisba kerül önmaga és ezáltal képzelet- és
játékbeli énje is: „…pulzusa nincs, lélegzete
visszatartva”.
Mikor már teljesen átlényegülne
önmaga virtuális énjévé, újra visszarántják a
valóságba. Nagyon nehezen tér vissza, hiszen
gyermekét még a képzeletbeli távcsőben látja:
„- Anya azt üzeni, hogy gyere
azonnal, mert itt a mentő - sápadt, kócos folt
jelenik meg a távcsőben, csenevész alak,
pálcika-karjai szorosan törzse mellett, állva
feszeng,… Smilesnak nehezére esik a beszéd, …
közben tüzel kétségbeesetten…”.
A főhős valós és kiber világának
összemosódásai közül az egyik legélesebbek azok,
amikor saját tulajdonságokkal ruházza fel az
ellenfelek karaktereit. Még a legegyszerűbb
kocsmai játékgépen szereplő ellenséget is
hús-vér emberként képzeli el, aki emberi
mivoltának megfelelően akár szakállat is
növeszthet vagy kipocakosodhat.
A játéktól még a leghétköznapibb
helyzetben sem tud teljesen elvonatkoztatni,
például: amikor a mentős elköszön a baleset után
Jake a „plafonra képzeli a beleit”.
Már azt gondolhatjuk, hogy elég
árnyalt képet kaptunk Smilesról, véleményünk is
van róla, amikor újabb színhellyel
ismerkedhetünk meg. A főszereplő valós életében
kényszerűségből helyet kapó munkahellyel.
Az egyik talán „leg emberközelibb”
vonások egyikét itt találtam: azt, hogy a
monitort igen megfontoltan helyezte el a
„teniszpálya méretű hodály egyik sarkában”.
Igaz, hogy az átlag munkavállaló nem csak azért
próbálja munkaeszközét kevésbé ráláthatóan
elhelyezni, hogy egész nap játsszon vagy
chateljen.
Ez utóbbi is igen lényeges
színtere a történetnek. A negyedik fejezetben
chatel először Jake, és mindjárt bianca21-gyel,
akinek a valós személye a regény folyamán még
fontos szerepet fog betölteni.
Az író narrátorként röviden
jellemzi a chatelés egyik fő jellegzetességét, a
személytelenséget:
„Egy bianca21 nevűvel csetel,
fogalma sincs, ki az a bianca21, ilyen névvel
nem ritkán identitászavaros hentesek logolnak
be.”
Az 1 link talán leginkább
ellentmondásos része a chaten szerzett
ismeretségből kibontakozó szerelmi jelenet. Maga
a párbeszéd csupán pár szavas, de először a
főhős képzelgései, majd a narrátor alapján
részletes képet kapunk a kibontakozó jelenetről,
mind a valóságban, mind Jake képzeletében.
„…kapualjban állnak, földszagú az
este, bianca21 pamut bugyija már a jobb bokájára
csúszva, a magas sarkú cipő pántján akadt meg,
lk_Smiles megragadja a nő bal combját, megemeli
annyira, hogy szinte derékszöget zár be a
törzsével, ő pedig egész súlyával rádől…”
A történet során Jake Smiles
mindenkivel folytat nemi életet. Feleségével a
legritkább esetben. Az egyik későbbi fejezetben
titkárnőjével az asztalon, majd egy idegen
anyukával a bank automatán, s ez esetben pedig,
saját szigorúan kiskorú lányával a neten
keresztül.
Hiszen mint az a későbbiekből kiderül bianca21
nem más, mint saját gyermeke.
Kérdés, hogy igazi szexnek
tekinthető-e a kiberszex. A felek nem
találkoznak, egymás testét legfeljebb a
webkamerával rendelkezők tudják megmutatni a
másiknak. Talán leginkább a telefonszexhez lehet
hasonlítani, hiszen a felek ott sem látják
egymást. Kizárólag a vonal másik végén lévő
egyén hangja, és persze az, amit mond, kelti fel
a vágyat. A hangunkkal persze sok minden
kifejezhető és elérhető, ezt bizonyítja a
szexvonalak kihasználtsága is.
De neten még ez sincs. Képernyő
van és billentyűzet, és a saját kezed és
képzeleted. De az Internetes kalandoknak megvan
az a nagy előnye, hogy közben az ember anonim
maradhat. Igaz, J. S. története ennek az
ellenkezőjét példázza, hiszen kiderül a regény
folyamán, hogy bizony saját lányának szövegelése
közben, illetve hatására jutott el több ízben is
az orgazmushoz.
Mivel ezek a „beszélgetések”
általában – s nem csak a regényben! –
kielégüléssel végződnek, tényleges szexuális
eseménynek kell tekinteni őket, akár a
maszturbációt. Hogy a másik képernyő előtt ki
ül? Ez az Internet titka.
Arra a kérdésre, hogy Jake a
saját gyermekével folytat-e szexuális életet, a
válasz egyértelmű nem. Fogalma sincs róla, hogy
kit rejt a név. Ezt az is alátámasztja, hogy ő
maga is egy pár gondolat erejéig elmélázik az
ismeretlenség kérdésén, valamint, hogy mikor
fény derül bianca21 személyére komoly
lelkiismereti válságba kerül.
Az olvasó már a negyedik
fejezetben részletes leírás kap a Smiles
képzeletében élő határtalan világról:
„Arányait tekintve a képernyő
ógörög színpad, biztonságos, megnyugtatóan zárt,
de benne minden ígéret”.
Itt él igazán Jake, hiszen mint
azt a következő sorok is mutatják a valós
életben mint látogató van jelen:
„mindenféle dimenziók rémisztik,
másfelé van az erre meg az arra, … a teste
valaki másé.”
Ő is érzi, hogy különbözik
embertársaitól. Tudja, hogy mi lenne a normális.
A társadalom szerint elvárható: beszélgetni
hétköznapi semmitmondó témákról, egyszerű emberi
emberekkel, mint például egy éjjeliőr.
Egyre közelebb kerülve J.S. valós
karakteréhez, sok olvasónak támadhat az a
véleménye, hogy egy zsíros állású,
nemtudokmitkezdeni magammal fickóról szól a
könyv. Eme gondolatokat jól alátámasztják az
írótól kapott információk: „halszálkás a Boss”
nadrág, céges 626-os Mazda. Mindez azonban csak
a felszín. Pontosan az, amit Smiles annyira
utál, ami miatt az lett, olyan lett, aki.
A mindennapok és a kibertér
összemosódása állandósul:
- A hosszúra nyúlt
munkanap után újra a monitor előtt talál
nyugalmat és felüdülést. Ez utóbbit a
bianca21-től kapott „napocskás
képernyővédő”-től.
- A villamoson való
utazás során egy ismeretlen férfit e-mail címről
igyekszik beazonosítani. Sikertelenül.
Számára a valós a valótlan, a
kibervilág az élet valódi síkja. Ezek hiányában
elveszettnek érzi magát. Folyamatosan saját
képzelete szülte világában él. A földön tett
rövid látogatásai során is vissza-visszanyúlik a
biztonságot ígérő képzelgésbe. Gondolataiban egy
percre sem tud elszakadni a saját maga
teremtette világtól. Ha valaki vagy valamilyen
számunka valós, hétköznapi dolog mégis
kizökkenti az agresszió kezdődő tüneteit
produkálja. De vajon teljesen alaptalanul
borítja be a lila köd? Vajon hányunk adrenalin
szintje emelkedik meg amikor a bürokrácia
útvesztőibe keveredünk? Elítéljük azért, mert
megfordul a fejében, hogy felgyújtja a
könyvtárat? Ezek csak kósza gondolatok, hiszen
nem teszi meg, mint ahogy Isten nyilai sem
csapnak abba, akire a jól ismert átkot szórják.
Egy teljesen hétköznapi
szituációban tűnik fel bianca21 újra.
Pontosabban először csak a nevét találja meg a
főhős egy olvasójegyen. A regény egyik
csúcspontjaként pedig megvilágosodik, kit is
takar a nicknév. Egy teljesen ártatlannak induló
rövid párbeszéd végére kiderül, hogy az az
ismeretlen, akivel virtuálisan szeretkezett, a
saját lánya. A bomba robban. De hogy hol is
pontosan? Ennek megválaszolása egy egész
fejezetnyit várat magára.
Ahelyett, hogy az igen
izgalmasnak tűnő szálat vinné tovább az író Jake
Smiles, egy látszólag teljesen érdektelen
fejezetbe kezd. A hirtelen téma, helyszín és
szereplőváltással egy repülőtéri váróban
találjuk magunkat. A főhős éppen gonosz fricskát
enged meg magának, miközben várja három hozzá
igen hasonló kollégáját. Az érkezőket röviden,
de annál találóbban mutatja be a szerző:
„Érkeznek a gépek egymás után,
először a napközis mosolyú Warwick Londonból,
majd a szigorú-szálkás Gibson, meg az eszelős
Kaczynski, ők New Yorktól együtt, bár nem nagy
egyetértésben.”
Kisvártatva az is kiderül, hogy
mindannyian valamiféle konferenciára érkeztek,
de igazából semmi jelentősége. Amiért ez a
fejezet mégis megszületett, véleményem szerint
az, hogy:
- A külföldi kockafejűek
által rávilágít Smiles arra, hogy nem egyedi
esetről van szó a számítógépfüggést illetően. „Warwick
máris feltápászkodik, … de sokáig elmarad,
Smiles aggódni kezd, … nyugtalanul tekintget
hátrafelé, s rögtön meg is nyugszik: Warwick a
sarokba állított gépen játszik.”
- Mindenki, aki már
ilyen szintre jut a gépek terén, egyre távolabb
kerül a hétköznapi élettől: „Az esti fogadáson
Smiles az erkélyen találja hármójukat:
elhagyatottak, tanácstalanok és unatkoznak…”
A valós élet azonban
könyörtelenül zajlik.
Lelkiismerete nem hagyja
nyugodni. Vívódik, hogy mit is kezdjen a
véletlenül meglelt bianca21-gyel. Végül aztán
úgy dönt, hogy a virtuális dolgokat a
kibertérben kell elintézni.
„Ehhez a gyereknek semmi köze,
bármennyire is Biancának nevezi magát.”
Úgy dönt, nem mond semmit a
gyereknek, pedig tudja, hogy ez lenne a
legegyszerűbb. Még nem tudja, hogy hogyan s
miként, de le akarja zárni a dolgot. Retteg
tőle, hogy milyen lesz újra a gép elé ülni, és
csevegni Biancával. Azzal a képzeletbeli
dívával, „akinek előző este még a házi feladatát
ellenőrizte”. Riasztó gondolatai elől az álom
világába menekül. Az egyszerű, hétköznapi
jelenetekben is érezni, hogy a főhőst mennyire
megviseli a gyermekével kapcsolatos tény. A
gyermekkori félelemre tett utalással az olvasó
számára még szánni valóbbá válik Smiles. Már
majdnem sikerülne nyugalmat találnia az álmok
között, mikor újra visszarántják a keserű
ébrenlétbe. Nem bírja a valóságot elviselni, és
benne az asszonyt. Utóbbi valljuk be teljesen
normális igényeinek ad hangot, amikor házastársi
kötelezettségére próbálja rábírni a főhőst, aki
inkább kimenekül a számára kínos szituációból.
Eljut egészen a konyháig, ahol újra elmerülhet a
képzelet világában. Belép a játékba. A
résztvevők a már jól ismert karakterek, egy
kivételével. Természetesen ez utóbbi kelti fel
Jake érdeklődését. Próbálja egy hús-vér
személyhez kötni, de hogy ennek mennyi a
valóságalapja nem tudni. A könyv egyik
legdurvább jelenetének lesznek szereplői ők
ketten: Smiles, „a chibai bajnok” és „ebihal,
aki igencsak emlékezteti valakire a
bérszámfejtésről.” Az, ami elől pár perccel
korábban a konyhába menekült, most megtörténik a
kibertérben, de sokkal puritánabbul („a torony
mögött a füvön”) és sokkal durvább véget ér.
Egyszerűen az aktust követően rakétavetővel
szétlövi áldozata fejét. Beteges? Talán… Hogy
lehet az, hogy az asszonyi csábítást zaklatásnak
veszi, és inkább egy képzeletbeli nő karjaiba
menekül? Erre talán csak az képes, aki egyre
jobban elrugaszkodik a létező világ talajától.
Az, akit már semmilyen szinten nem elégít ki a
valós lét adta lehetőség. Befordul? Nem
teljesen. Kívülről, felületes szemlélőnek talán
úgy tűnhet, de gondoljunk csak bele, hogy
micsoda lehetőségeket kap (és nem feltétlenül a
gyilkolásra gondolok!) a virtuális lét által. Az
lehet, aki szeretne lenni: egy határozott,
öntörvényű, kemény férfi, akinek hírneve van és
akitől még tartanak is. Mindaz lehet a képzelet
világában, ami a valóságban nem. Ezek alapján
Smiles nem befordul, hanem inkább kinyílik.
Nyitottá válik, csak pont a hétköznapival
ellenkező irányban. Éppen ezért nem szabad őt
úgy szemlélni, és főleg meg- illetve elítélni,
mint egy hétköznapi embert. Ennek megfelelően
nem mindennapi a problémamegoldó módszere sem. A
fejezetek óta húzódó központi probléma: mi
legyen bianca21-gyel? A megoldás talán a
legfrappánsabb, amit csak lehet tenni, egy ilyen
kínos szituációban. Mindkét fél jól jöjjön ki a
helyzetből. De hogyan? Pontosan úgy, ahogyan egy
gyermeket bírunk rá egy veszélyesnek ítélt játék
feladására. Adunk neki egy másik elfoglaltságot.
Smiles is ezt teszi. Először elülti a bogarat a
gyerek fejében:
„Egy hete mesélt először a
gyereknek, kézen fogva a villamoson, az
x-Tech-be meg morph-ba öltözött világról, a
patkányokról, a parkokról, Pacifistről, Chibáról,
s remélte, hogy megfogan.”
Bízik benne, hogy a gyerek a
ráharap, és az iskolából elkezd játszani. Van
némi kétsége afelől, hogy helyesen cselekszik-e,
de ahogy végiggondolja már sokadszorra újra a
másik eshetőséget, továbbra is jó megoldásnak
találja a virtuális tér segítségül hívását. Új
karaktert alkot, csak sietősen, minden
különösebb gondolkodás nélkül. Nincs szüksége
egy jól megalkotott személyiségre, hiszen csak
rövid életűnek szánja. Megteszi az első
lépéseket, és máris átlényegül, belebújik a
sebtében készült harcsabajuszos alak bőrébe.
Furcsamód szenved ebben a figurában. Ez nem ő:
„Bután bolyong. A lelke, mint az
öngyilkosé, aki a temetés után egy héttel úgy
dönt, mégis, inkább, új életet kezd: kikaparja
magát, sőt, eladja a hantra hányt gazhalmazt,
meg a drága pénzen csináltatott hamismárványt.”
Az érzés nem véletlen, hiszen
alig néhány napra kényszerült önmaga
elpusztítására a virtuál térben. Most újra itt
van, igaz csak „azért, jött vissza, mert
alkalmat akar adni Biancának, hogy leszámoljon
vele.” Némi keresgélés után meg is találja a
keresett személyt. Ahhoz azonban, hogy meglelje
egy illegális segédprogramot futtat végig a
játékon. A program készítésére utaló pár sorból
kitűnik az olvasó számára, hogy J.S. nem egy
hobbi internetező. Ilyen programot sokan tudnak
írni, de olyan megszállottsággal, mint Jake,
csak a velejükig megszállott programozók
képesek.
Meg van Bianca. Szebb a játékos
karakter, mint azt a főhős képzelte volna. Pár
gondolat erejéig elképzeli egy erotikus
szituációban a lányt, de gyorsan kijózanodik, és
jövetele céljára koncentrál. Egy rövid, igazából
lényeg nélküli beszélgetés után, Smiles bedobja
a virtuális csalit. Egy végtelenített
chipkártyát, amelynek segítségével a gyerek
hosszú ideig tud majd játékban maradni. A csel
sikerül. Bianca ráharap a kártyára és nem átalja
Smilest sem megölni érte. A terv sikeresen
befejeződött, a kényes téma így lezárva.
A Bianca-ügy megoldása után sem
sokkal vidámabb. Talán nem is tud igazán
felszabadult lenni az élők világában. Chatelni
próbál, de már a bejelentkezéskor egy problémába
ütközik. Szüksége lenne egy új linkre. Ennek
megoldása egy mozdulat, de nem Jake számára.
Neki önmagát jelenti a link. Az igazi
kiteljesedésének bőrét, melybe belebújva önmaga
lehet. Miután sikeresen bejelentkezik, kezdetét
veszi az unalmas, érdemtelen társalgás.
Egyszerre öt partnerrel beszélget. Mindegyiket
lekezelően, rezignáltan kezeli. A hosszú órák
alatt megszerzett rutin segítségével saját
kénye-kedve szerint irányítja a beszélgetéseket.
Megalázóan és felháborítóan lekezelően éli meg a
lefolytatott társalgásokat. Ostobának, idiótának
nevezi magában partnereit. Ennek ellenére nem
lép ki és keres más szórakozási lehetőséget.
Sőt! Egy találkozót beszél meg az egyik
áldozatával. Az egész randevúra a méla közöny
jellemző a főhős részéről. A helyet, a
hamburgerest utálja. A nőt sem lehet szépnek
nevezni, és még buta is. Hogy mindezek ellenére
miért nem köszön el Smiles hamar? Mert az ilyen
találkozók által bizonygatja önmaga számára,
hogy létezik, van. „… csak a letudandó kör
számít, a bizonyosság, hogy életben van…”
A realitás világa tovább
folytatódik. A munkahelyi konfliktus, mely J.S.
felelősségre vonásának indul, végül az ő
diadalával végződik. Ő a bűnös munkavállaló,
mégis végig kézben tartja a beszélgetést.
Határozott és folyékonyan hazudik. Elhiteti a
feljebbvalóival, hogy a rendszeres obszcén
levelezése egy tudományos kísérlet. Kutatásait
hosszan ecseteli.
„… Az az idő, amelyet ebben a
társadalomban a gépezetekre fordítunk, és velük
töltünk, nem teljes egészében munkaidő,… a gépek
révén megtakarított energia sem teljes egészében
munkaerő… a gépesítés libidót… is megtakarított,
vagyis elzárta realizálásának korábbi útjait.”
Részletes mellébeszélésének
végére meggyőzi főnökeit munkája
szükségességéről, és még felkérést is kap a
folytatásra.
Az író csak egy rövid betekintést
enged a főszereplő munkakörülményeibe. Ez
azonban elég ahhoz, hogy már itt megállapíthassa
az olvasó: a kiber világ sem mocskosabb a reális
világnál.
A mindennapok árnyoldalára
világít rá a könyv egyetlen, teljes chatelésből
álló tizenkettedik fejezete is. Itt Jake egy
Laura nevű nővel beszélget hétköznapi témákról.
Valójában ez nem is egy igazi párbeszéd, hiszen
Smiles alig nyilatkozik. Ő inkább mesterien
irányítja a kommunikációt. Szépen folyamatosan
halad a nő felé. Először csak általános
kérdéseket tesz fel (kor, külső), majd
fokozatosan halad az intim személyes zónák felé.
Érdeklődik Laura családi állapota felől,
gyermekei után. Folyamatosan kérdez. A
visszakérdezésekre nem válaszol, ügyesen kitér
előlük. Tulajdonképpen néhány egyszerű kérdés
után eljut partnere talán legszemélyesebb
problémájáig, a házastársi hűségben való
megingásáig. J.S. rövid tőmondatokkal van jelen
a beszélgetésben, Laura viszont hosszú sorokat
ír. Ő beszélni akar. A nő elmondja egész
történetét. Nagyon személyes magánügyeibe avatja
be a főszereplőt. Talán sokan elítélik Smilest,
hogy ennyire kifaggatja az idegen asszonyt, de
csak arról lehet megtudni belső dolgokat, aki
azt el is akarja mondani. A neten való
személytelen vallomásról soha nem lehet tudni,
hogy ki is áll mögött valójában. Itt mindenki
elmondhatja búját-bánatát anélkül, hogy
kiderülne ki is ő. Persze a másik véglet, amikor
azzal szórakoztatják magukat sokan, hogy
kitalációkat osztanak meg a nagyérdeművel és ha
ráharap egy valóban érző lélek, közprédává
teszik a beszélgetést a világhálón. Ez utóbbi
kategóriába tartozik J.S. is. Véleményem szerint
nem túl szép dolog faggatózni, de elítélni
semmiképpen sem szabad Jake-et, hiszen ő semmire
sem kényszeríttet senkit, és ki tudja, hogy
Laura sztorija valós volt-e.
Miután kielégítette perverz
kíváncsiságát, tovább halmozza az élvezeteket.
„Jöjjön a vér.” Bejelentkezik a játékba, de nem
a jól megszokott és sokak által ismert néven.
Ezt a mostani fordulót csak könnyed
szórakozásnak szánja. De nem úgy sikerül, ahogy
Jake eltervezte. Az unaloműzőnek indult kaland
rövid idő alatt véresen komoly harccá válik.
Eleinte egykedvűen lövöldözi a kevésbé rutinos
játékosokat. Egy pár alkalommal ő maga is
végzetes találatot kap, ami velejárója egy ilyen
játéknak. A sokadik halálos lövés után azonban
egyre feszültebb lesz. Itt már nem egyszerű
hobbiról van szó:
„… ideges, érzi azt a
csillagokháborújás erőt, azt a felsőbbséges
szakértelmet, amivel ölik.”
Kisvártatva az is kiderül, hogy
Smiles gyanúja nem volt alaptalan. Egy igazi
nagy nevű játékos lövöldöz rá, Haw_king. Ez már
igazi kihívás, „… Smiles a helyi erő a
világbajnok ellen. Isten léte a tét…” Már
indulna megküzdeni a bajnokkal, amikor becsap a
villám. Karbantartás miatt nem lehet tovább a
hálón létezni. Eme Jake számára szörnyű tény
hatására forgószélszerű őrjöngésbe kezd. Először
a rendszergazdával rúgja össze a port, majd a
taxist hajszolja át a fél városon. Célja, hogy
még azelőtt visszaléphessen a játékba – már az
otthoni gépéről –, mielőtt Haw_king távozna.
Végül épségben hazaér, de az aznapra rendelt
csapásoknak még nincs vége. Ezt jelzik a konyhai
állapotok is:
„… A klaviatúra félretolva,
helyén torta, aprósüteményes tálak… maroknyi,
vékonyra huzagolt gyertya, a monitor kihúzva, a
fal felé bámul, az egér a hűtőszekrény tetején,
árván.”
És az apró jelek nem hazudnak.
Születésnapi összejövetel van. Egy olyan
meglepetésparti. Az ünnepelt pedig, maga Jake
Smiles. E tényt minden jelenlévő tudja, csak épp
az ünnepelt nem. Ő elfelejtette. Számára nincs
jelentősége. Jake inkább a virtuális lényével
kapcsolatos dolgokat tartja számon. És most pont
ettől fosztották meg. Attól, hogy újra
átlényegüljön, hogy elrugaszkodjon a valóságtól.
A meghívott vendégsereg arra kényszeríti, hogy
részt vegyen egy pár óra erejéig a valódi
életben. Mint egy durcás kisgyermek úgy
csatlakozik az ünneplőkhöz. Bosszút forral. Ha
már elrontották az estéjét, akkor más se
szórakozzon jól. Főleg ne az ő otthonában.
Zavarja, hogy a szerinte hívatlan vendégsereg
betolakodott a személyes közegébe, és
összekuszálta azt. A jelenlévőket be tudja
azonosítani, de igazán mind személytelenek
maradnak. A többséget ruházatuk alapján
jellemzi, és ez alapján sorolja kategóriába
őket. Vannak a zoknisok és a harisnyások.
A regényre jellemző túlfűtött,
közönséges, érzelemmentes szexualitás a
születésnapi összejövetel kapcsán is előtérbe
kerül. Először csak szóban, viccelődve utal rá a
siserehad. Később azonban J. S. és az egyik,
talán legjelentéktelenebb „harisnyás anyuka”
lesz a szereplője egy ilyen jelenetnek. Smiles
önmagát nem meghazudtolva, teljesen higgadtan,
jól megfontoltan vesz részt a szexuális
aktusban. Arra is odafigyel, hogy az esemény
színhelyéül szolgáló ATM kamerája ne az ő arcát
mutassa. Valahol nagyon mélyen azonban még
pislákol benne az emberség szikrája. „Zavarja,
hogy a képernyőben, a nő mögött, tükröződik
saját arca, kéjes vigyora, hamiskás tekintete.”
A bulinak ugyanolyan hirtelen
lesz vége, mint amilyen váratlanul Jake
belecsöppent. Végre kiürült a lakás és L. a
feleség is nyugovóra tért, jöhet a oly áhított
számítógép és általa a főhős igazi élettere. A
gép összeszerelését a szerző Jake Smiles
érzékletesen jeleníti meg. Annak, aki már
csúszott-mászott kábelek között azért ismerős a
helyzet, akinek viszont idegen ez a művelet most
átérezheti azt.
„… látni nem lát, sötét van…
térdel a konyhaasztal alatt, az egyik kezével
támaszkodik, a másikkal vizslatja a lyukat, hogy
ez most vajon soros, párhuzamos, PS-2, SCSI,
esetleg USB, vagy maga a vastag táp…”
A főhős lelki állapotának egyik
legmélyebb pontjára kerül. Próbál játszani, de
nem sikerül és ez teljes dührohamot vált ki
belőle. Annyira kiborul, hogy tehetetlen dühében
szétveri a klaviatúrát. Kitépi a gépnek életet
adó tápkábelt, majd teljesen összeomolva sírva
fakad az asztal alatt.
A következő oldalak, mintha egy
másik regényből származnának. Hosszú, talán már
rekord hosszúságú sorokon keresztül mutatja be a
szerző a várost, annak minden árnyoldalával
együtt. A főszereplő egy egyszerű szombat
reggeli sétát tesz az éjjel-nappaliba. Az ő
szemén keresztül láthatja az olvasó a borongós
eget, a kutyát sétáltatókkal teli parkot. Már
azt hihetnénk, hogy a kiborulás új embert
csinált Smilesból. De ez nem így van. Egy
átlagos sorban állóban véli felfedezni az egyik
játékbeli karaktert: „… a nőt odabent, a
városban látta többször, egy patkánnyal futott
annak idején…” Az élelmiszer és bérletvadászat
egy teljesen mindennapi tevékenység. A szürke
hétköznapokba azonban már olyan jelenetek is
beleférnek, mint amilyennek Jake is tanuja volt
sorban állás közben. A piros lámpánál félholtra
vernek egy hajléktalant. Senki sem siet a
segítségére, senki sem fogja meg az autós kezét,
hogy hagyja abba. J.S. is méla közönnyel
szemléli az eseményeket. Az emberek és benne a
főszereplő nemtörődömsége sajnos az egyik
legjellemzőbb vonása korunk társadalmának. Az,
hogy ma már koldulók, hajléktalanok nélkül nincs
utcakép teljesen megszokottá vált. A regény
egésze tükröt tart a világ és benne az olvasó
elé is. Vajon hányan láttunk már hasonló
brutalitást fényes nappal? Hányan segítettünk
volna a szerencsétlennek a piros lámpánál?
Hibázott Jake, hogy végignézte?
A magányos lakásba visszatérve az
általa kialakított rend fogadja: „…becsukta a
becsukhatót, elhúzott, reteszelt…”. Az egész
hétvégét a gép előtt szeretné tölteni, de a
játék most valahogy nem köti le. Nincsenek igazi
ellenfelek, így nem olyan élvezetes az ölés.
Az élet újra közbeszól. Egy mail,
majd egy telefonhívás visszarántja a valóságba.
A gyerek beteg. Vidéki kórházban fekszik és „be
van csukva a szeme.” A kórházba érve, miután a
nővért megvesztegetve feljut az emeletre, egy
rokonsággal teli folyosó fogadja: „… zsivaj, fél
falu nyüzsög a folyosón…”. A beszéd témája
természetesen a gyerek állapota és jó magyar
szokás szerint mindenki okosabb az orvosnál. A
lóhalálában érkező apával senki sem törődik.
Smiles kelletlenül autózott le vidékre, de mégis
aggódik a gyerekért, még ha ezt önmagának sem
vallja be.
„Smiles nem megy közel a
gyerekhez… beszél hozzá halkan, félig magának
töpreng…”.
Mélázásából a gyerek halk hangja
zökkenti ki. Megszólal és kér. Szívességet az
apjától. Ez egy olyan kérés, ami újabb
krízishelyzetbe hozza Jake-et. Bele kell bújnia
Bianca bőrébe. A fagyi visszanyal. Ő vette rá a
gyereket a játékra, és most neki kell rajta
segíteni. Biancaként kell újra visszatérnie a
városba.
Apa és lánya viszonyát jól
tükrözi a köztük lezajlott párbeszéd: „- Nem
féltelek, felnőttél…”. A főhős is képes emberi
érzelmekre, érzésekre. Tud szeretni, gyűlölni a
valós életben is, de ekkor sem szakad el
teljesen a virtuális világtól. Beteg gyermekét
megérti, úgy gondolja, hogy egy általa jól
ismert gonddal küzd a kórházban. Ez a számítógép
hiány. Úgy tűnhet, hogy Smiles csak e közös
vonás miatt vállalja be a számára sok
problémával járó küldetést. De ez nem teljesen
igaz. Megtehetné, hogy ráhagyja a gyerekre, hogy
jól van, persze, csak gyógyulj meg. De nem így
tesz. Amit megígér azt be is tartja. Megpróbál
Bianca lenni. E feladat pedig, annyi problémát
vet fel, mint amennyit előre sejtett, de lehet,
hogy még többet.
Teljesen gondolataiba merülve
teszi meg a hazafelé vezető autóutat. Ideges,
feszült. Most teljesen úgy viselkedik, mint egy
hétköznapi ember, aki nehéz feladat előtt áll:
gyorsan hajt az autóval, „lendületet akarna
szerzi”, egy lendülettel parkol. Mire azonban
felér a lépcsőn elszáll a lendülete, és éppen
csak betántorog a lakásba. A regény során most
először J. S. nem kapcsolja be a gépet.
Smiles jogosan tart küldetésétől.
Irányítani más karakterét nem egyszerű dolog.
Főleg, ha valaki olyan átéléssel játszik, mint
Jake. A legnagyobb gondot az okozza neki, hogy
nem ismeri igazán a karaktert alkotó gyereket,
és nem ismeri az ő virtuális alakját Biancát
sem. E kettő hiányában komoly gondokra
számíthat.
A játékban bizonytalanul indul
útjára Biancaként. Úgy érzi, hogy nem tud járni,
a nőiesség legkisebb nyomát sem véli felfedezni
önmagán. Persze, hiszen a játékos Smiles férfi.
Minden félelmét átvetíti a játékra:
- „ Attól fél a
legjobban, hogy kiüt rajta a félelem.”
- „… ki fognak nyírni,
meg fogják ölni Biancát…”
Nem tud megbirkózni a feladattal.
Nem bírja a folyamatos üdvözléseket, nem tud a
gyerek helyett válaszolni rájuk. Megteszi azt,
ami talán a legszentségtörőbb. Elmenekül a játék
elől. Egyszerűen megnyomja a reset gombot.
Hagyja, hogy újrainduljon a gép. Ez a megoldás a
legradikálisabb:
- a gépezetnek, mert egy
pillanatra megfosztják az életet adó
áramforrástól, megszakad minden futó alkalmazás,
így az Internetes kapcsolat is,
- Jakenek, mert elbukott
és gyáván, gyorsan elinalt a feladat elől. Még
arra sem volt képes, hogy szabályosan hagyja el
a várost, a játék helyszínét.
Mindezek ellenére nem adja fel.
Nem futamodhat meg. Eljátszik a gondolattal,
hogy Bianca bőrébe bújtatja Smilest, vagyis a
gyerek karakterét úgy irányítja, mint saját,
antiszociális, brutális virtuál lényét. Az
ötletet azonban hamar elveti, mert rájön, hogy
így biztos a lebukás. Mindenki számára világossá
válna a csalás. Kiderülne, hogy más tollával
ékeskedik. A gyerek nem térhetne vissza a
játékba, megbélyegzett lenne, hiszen a játék
íratlan szabályai szerint, más karakterével
játszani bűn. Smiles hírnevén is csorba esne.
Visszatér a játékba, de óvatosan.
Csak a legszükségesebb dolgokat végzi el
Biancaként. Kerül minden kontaktust a többi
karakterrel. De bekövetkezik az elkerülhetetlen.
Megszólítják. Először fogalma sincs róla, hogy
mit tenne a helyében a gyerek. Próbál elmenni a
csenevész alak mellett, de kísérlete
sikertelennek bizonyul. Ezután Smiles ráérez
Bianca igazi énjére. Vérszemet kap. Újra magára
talál. „Binaca Smiles”. Belemegy a játékba,
szokásához híven előre megfontolt szándékkal.
Ennek ellenére egy még önmaga számára is meglepő
szituációba keveredik.
„Smiles nem bírja ülve, meredten
áll a képernyő előtt, szeme a monitoron, nem
meri teljesen kinyitni, kipattannának a
szemgolyói, rémisztő látvány, ahogy sorakozik az
aktus betűkbe szedve, a crescendóba tartó, 12
pontos Times New Roman-ból alkotott gyönyör,
kevés szeretettel.”
A szituáció igazi Smilesosan ér
véget. A szerencsétlen, aki szemet vetett
Biancára egy rakétavető által távozik a virtuál
életből. Bianca Smiles pedig minden különösebb
lelkiismereti probléma nélkül kifosztja a
hullát. A már nem kedvetlen főhős újra magára
talál a játékban. Most már újra él a kiber
térben és nem is igen tér vissza belőle, ha
mégis, akkor csak rövid időre, például amikor
„…májkrémért indul az éjjelnappaliba, át a
parkon.”
A boltig vezető út valahogy
teljesen olyan, mit a játék helyszíne. Hogy ez a
véletlen műve-e vagy még mindig képzelete
világát láttatja az olvasóval az író, mindenki
döntse el maga. Talán már a Földön járunk, mert
nincs vérbefagyott hulla az étterem teraszán.
A valós létezés újabb gondokat
okoz Smilesnak. Mivel teljesen a játéktól
átszellemülten indult vásárolni, pénzt nem vitt
magával. Próbál automatából hozzájutni, de a
keze ügyébe akadó kártya nem működik, pedig
szerinte pont úgy néz ki, mint a játékban jól
működő fizetőeszköz.
Igyekszik visszatérni a
valóságba, de ez mint már megszokhattuk igen
nehezen megy neki. Mielőtt végleg feladná
próbálkozását, nem várt segítség érkezik a
vidékről hazatérő asszony személyében.
Boldogan és kelkáposzta
főzelékkel várja a főszereplőt, aki persze fele
annyira sem lelkes. Ő már éppen visszatalált a
játékba. Megfejtette Biancát. Vérszemet kapott.
Muszáj játszania. Az élet azonban a valóságban
is kegyetlen. Sokszor nem tehetjük azt, amit
szeretnénk. Várnia kell, amíg elkészül az ebéd.
Valahogy túléli az étkezés kínjait és újra
Bianca lehet. A síkok újra összemosódnak: „… a
városban kelkáposzta szag terjeng.” Oda kell
figyelnie, hogy ne Smiles legyen, hiszen a két
karakter a sok hasonlóság ellenére sem azonos:
Smiles a kikötőben
érzi otthon magát, kocsmákba jár, ahol patkányok
nyüzsögnek ↔ Bianca perzsaszőnyeges bárokban
bukkan fel, a város jobb negyedeiben
Smilest nem
zavarja, ha áldozatai vére napokon át
bőrére-ruhájára tapad ↔ Biancának fenn kell
tartania a tisztaság látszatát, hiszen egy
„tehetős nő a királyi alomból, vérprofi”
Bianca nem
dohányzik ↔ Smiles viszont igen
Bianca egy
újonc, nincs komolyabb ismeretsége ↔ Smiles
rutinos, sok kapcsolattal rendelkező játékos
Ez utóbbiról való elfelejtkezése
okozza a feszültséget.
Egy mondat erejéig Bianca
átváltozik Smiles-á. Hibázott és ezt azonnal
tudja. Tisztában van vele, hogy ebből már nem
lehet jól kijönni. Hiába próbál egy gyenge
kitérő válasszal szabadulni, nem sikerül:
„- Volt valaki, egy valaki, aki
így mert beszélni velem, galambom, ahogy te
most. Nem ismerted. Már nincs közöttünk.
- Emlékszem valakire. Jóban
voltatok. Azt beszélik, kiszállt. Leszokott.
- Leszokott volna? A város
heroin.”
És utóbbi tényt a való világban
élő Jake is tudja. Ez miatt ül újra a gép előtt,
és ezért került ebbe a baljós szituációba. Érzi,
hogy nagyot hibázott. Tehetetlenül „az asztalra
borul”.
Egy hirtelen képváltással a
gyerek Jake szobájában találja magát az olvasó.
Először furcsa, kissé érthetetlen miért is
került pont ide ez a pár bekezdés. A folytatás
azonban fényt derít rá. Miután hazaérkezik a
család teljes létszámban a kórházból, Smiles
leül a gép elé és egy egyszerű játék után kutat.
Kisvártatva rá is lel a gyermekkorából jól
ismert játékra. A „mászkálós-lövöldözős” azonban
már nem ugyanaz, mint gyermekkorában. A
korábbiakból megismert „fekete-fehér, de piros
Junoszty készülék” nem azonos a színes
Technotron monitorral és az ultramodern
hangfalrendszer sem „tud mit kezdeni az
évtizedes midivel”. A főszereplő mindezek
ellenére szívesen eljátszadozna ezzel az özönvíz
előtti game-mel. A család csodálkozik is rajta,
sőt kigúnyolják miatta. Hogy a további
élcelődéseknek elejét vegye, beleegyezik az L.
(feleség) által kezdeményezett szexuális
játékba.
A világháló nyújtotta újabb
lehetőséggel ismerkedhet meg az olvasó. A
korábbi oldalakon a chaten való szeretkezésé
volt a főszerep, de a huszonharmadik fejezetben
az online pornó kerül előtérbe. Webkamera
segítségével bárki közszemlére teheti
hálószobatitkait. J.S. és L. mint azt
megtudhatjuk rutinos szereplői az ilyen jellegű
home videóknak. Az effajta szexualitás szinte
minden érzelemtől mentes, „… Mindketten a
kamerának dolgoznak”. A felvételeket Smiles
archiválni szokta, némi utómunka után. Ez is
hasonló sorsra vár. Még mielőtt azonban eltűnne
a többi videó között, gyanút ébreszt Jakeben.
Egy titokra gyanakszik, de „másnap reggel nem
mer rákérdezni”. Ébredés után az esetleges
félreértés tisztázása helyett inkább megadja
magát sorsának és nyakába veszi a piacot.
Mantraként mondogatja az ebédhez szükséges
hozzávalókat. Valószínűleg ha a virtuális
életéhez tartozó fegyvereket kellett volna
megjegyeznie, könnyebb dolga lett volna. A
zsúfolt piacok különben sem tartoznak a férfiak
által különösebben kedvelt helyek közé. Tömeg
van, sok az idős ember, akik már nem tudják
felvenni a rohanó világ tempóját. Sajnos ez
utóbbit sokan nem fogadják el, és ebből gyakran
adódik konfliktus. Így jár főszereplőnk is.
Miután több mint negyedórát állt sorba és végre
kézközelbe került az áhított répához egy „konty
bukkan fel a semmiből” és kér. Ekkor végleg
elszakad a cérna az eddig szinte már hősiesen
kitartó Jakeben. A valóságban talán szóváltás,
esetleg tettlegesség útján próbált hangot adni
igazának. Saját világában azonban e jelenet már
rakétavetővel zajlik le. Dolgavégezetlenül, de
mégis elégedetten sétál hazafelé. Ő győzött,
legalábbis önmaga szemében. Öröme nem tart
sokáig. Egy rövid kikényszerített vasárnapi
kirándulás újra elkedvetleníti. Pocsék ebéd, nem
túl felemelő házastársi társaság elég ahhoz,
hogy visszameneküljön a képzelet világába.
Az egyik legzavarosabb
gondolatmenet az, amely során a főszereplő
Afroditéval illetve Calliopéval találkozik.
Sétál a görög istennővel, majd együtt
végignéznek egy múzeumot. Megkísérelnek beírni a
vendégkönyvbe, de „a … két egyforma oldal
megkezdhetetlen”. A kiállító terem sarkában
talált számítógép segítségével végül mégis
sikerül nyomot hagynia maga után. A teljes
zavarodottság, a lassan klinikai esetté fajuló
identitászavar teljesen elhatalmasodik rajta.
Úgy tűnik a gyerekkel kapcsolatos
Bianca-problémát sikerült megoldania, és most
itt a következő akadály, amit le kell küzdenie.
Vívódik, hogy hogyan kezdjen bele a feleség
kifaggatásába. Fél, mert már nem csak sejti,
hogy párja hűtlen hozzá. Ez az a téma, ami
mindenki számára kényes. Bármelyikünknek komoly
fejtörést okozna egy hasonló szituáció. J.S.
pontosan úgy viselkedik és viseli a terhet, mint
bármelyik embertársa. Ebben az élethelyzetben
egyáltalán nem meglepő, hogy a fent említett
tüneteket produkálja. Méginkább szeretne elbújni
a maga által kreált világba, ahol a szereplők
olyanok, amilyennek ő elképzelte. Tovább húzódik
a probléma megoldása.
Egy éles képváltással Jake
munkahelyén találja magát az olvasó. A hangulat
olyan, mint általában egy hétfői napon. Mindenki
morcos és kedvetlen. A főszereplőnek sem idegen
ez az érzés. Ő mindig ilyen állapotban van, ha
részt kell vennie az életben és azon belül főleg
a munkában. A nap folyamán sem enyhül a
rosszkedv, sőt ha lehet, még tovább fokozódik.
Ez utóbbi egyrészt annak a párbeszédnek és
cselekménysornak köszönhető, amely Smiles és a
főnöke között játszódik le. Ez az a jelenet,
amely a bianca21-gyel folytatott virtuális
szeretkezéssel együtt a legvitatottabb. A főnöki
ultimátum (vagy dolgozol, vagy kirúgunk)
önmagában még nem borzolná a kedélyeket, de a
diskurzus záró jelenete annál inkább. Nem lehet
teljes bizonyossággal eldönteni, hogy a Jake és
főnöke között lezajló, a főnök részéről
egyoldalú, szexjelenet megtörtént-e vagy sem. Az
orális szex részletezése még a legedzettebb
olvasó idegeit is felborzolja. Mindenkiét
vérmérséklet és beállítottság alapján. Ha a nagy
átlagot nézzük, valószínűleg azt mondhatjuk,
hogy Jake Smiles az író, a főszereplő nem
normális. Ha a jelenet lezajlott azért, ha már
megint a főhős képzelgésének vagyunk áldozatai,
akkor pedig azért állunk beteg elmével szemben.
Döntse el mindenki. Van azonban egy harmadik
lehetőség is. A jelenet képzelt, és Jake nem
őrült. Ha megnézzük, hogy mi is zajlott le, mi
az, amit biztosan tudunk (el akarják bocsátani,
látszólag minden ok nélkül), akkor ez a jelenet
akár más megvilágításba is kerülhet. Ha
valakinek váratlanul bejelentik, hogy kezdhet
munkát keresni, az felér egy hidegzuhannyal. Az
első döbbenet, majd dühroham után, már csak a
megvetés, az undor érzése marad. Jake pedig,
mint a heterogén férfiak, az azonos neműek
közötti szexuális kapcsolattól undorodik
leginkább. Tehát a leírt aktus csupán ezt fejezi
ki.
A fejezet azonban még nem ér
véget. Az író nem éri be ennyivel. Ha már úgyis
felzaklatta az olvasót, akkor bebizonyítja, hogy
lehet ezt még fokozni. Fény derül L. titkára.
Mint már oly sokszor a történet során, itt is a
véletlen játssza a főszerepet. A megalázott férj
bandukol hazafelé. Nincs elég baja, a karácsonyi
vásáron is átverekedte már magát, és szembe
találja magát a feleségével. Ez utóbbi egy félre
nem érthető szituációból tart a lakás felé.
Zsebében egy pénzzel teli boríték. Hamarosan az
is kiderül, hogy a pénz, tartásdíj.
A titok nyitja hidegzuhanyként
érte. Önkéntelen reakcióként jutott eszébe egy,
a gyerekhez kapcsolódó emlékkép. Valahogy
akkoriban is önmagától idegennek érezte az
apaszerepet. Az érzés megmaradt, de társult
mellé egy másik érzelem is, a szeretet. Mindig
próbált hideg és megközelíthetetlen maradni. Ő
játszotta a funkcionális apa szerepet. Még
önmaga előtt is titkolta, hogy mint minden
normális emberben, benne is kialakult a szülői
szeretet a gyerek iránt.
Az eddigi életét higgadtan és
percek alatt hagyja maga mögött. Leformázza a
számítógép winchesterét, ezzel is kitörölve a
múltból. Egyetlen fájlt ment meg, a „napocskás
képernyővédőt”, amit még bianca21-től kapott.
Ugyanerre a sorsra jutott a munkahelyi gépe is.
Kezdetét veszi az agglegény élet.
Beköltözik egy teljesen üres bérházi lakásba egy
laptoppal és beleveti magát a játékba. Mint azt
az olvasó megtudhatja, a verseny utolsó
szakaszához érkezett, és éppen a döntő
összecsapásra készül Smiles és nagy ellenfele
Wanker. Ez utóbbiról kiderül, hogy nem is olyan
elérhetetlen. Sőt! Mint a történet során már oly
sokszor, most is a véletlennek köszönhetően
derül fény Wanker valódi személyére. Egy nyolc
éves, rövid hajú kisfiú a szomszéd lakásból.
Smilest valósággal sokkolja a felismerés. Talán
ennek és a hirtelen kézközelbe került szuper
asztali számítógépnek köszönhetően borul lila
köd Jake fejére, és űzi el brutálisan a fiút
saját lakásában, a saját gépe elől. A mérkőzést
természetesen megnyeri, de ahogy ezt eléri,
mindenképpen egy eszelős őrültre emlékeztet.
A bajnokságnak vége, így nem
marad más elfoglaltsága, mint a chatelés. Itt
ismerkedik meg a Croft nicknéven csevegő nővel.
Azt, hogy nő rejtőzik a név mögött, csak sejteni
lehet. Ismeretségük egy érdekes kapcsolattá kezd
válni. Smiles már a kezdet kezdetén megpróbálja
a már jól ismert módokon rábírni a nőt a
virtuális tér elhagyására, egy valódi
találkozóra. Sikertelenül. Lassan kialakul
közöttük egy igzai virtuális szerelem.
Folyamatosan chatelnek vagy e-maileznek, és
mindketten „szerelmesek, mentálisan gerjesztett
módon”.
A hosszas beszélgetéseknek végül
meglesz az eredménye. Croft maga kezdeményez
találkozót.
„Croftra vár. Kíváncsi, nyilván
azért. Croft késik. Amikor jön… Smiles messziről
felismeri Croftot, Croftban pedig a feleségét…”
Nincs nagyon meglepve. Nem tudta,
nem is sejtette, hogy L.-el cseveg hosszasan
hónapok óta. Talán csak érezte, valahol mélyen,
legbelül, hogy Croft nem lehet teljesen idegen.
Jake nem fedi fel magát, a távolból figyeli az
asszonyt. Miután az beszáll az érte kisvártatva
érkező autóba, csak azután tudatosul benne
igazán élete, helyzete nyomora.
„Smiles, az önjelölt, büszke
senki,… ráébred a senki vagyok és a nem vagyok
senki közötti különbségre; hogy az a senki,
akinek ő hitte magát, legalább van, még ha senki
is.”
Stílus és nyelvezet, nyelvi
sajátosságok
Az 1 link első pillantásra elég
hagyományos regénynek tűnik: 33 rövid fejezetből
áll, többféle dialógustechnikával előadott
párbeszédek váltakoznak leíró részekkel; van
benne minden, amit egy sodró lendületű
akció-kalandregénynél megszokhattunk (szex és
gyilkolás: ebben a sorrendben és fordítva).
A gyanútlan olvasó az első
oldalak után azt hiheti, megértette a regény
működését, rájött a szöveget szervező narrációs
trükkre: a regény, úgy tűnik, nem tesz mást,
mint egymásra vetíti az Internet-függő főhős,
Jake Smiles kibertérben mozgó alakját és a valós
világban létező férfi képmását, mintegy
egybenyitja a két "világot". A gyanútlan
olvasónak, mint az irodalmilag jelentős művek
esetében oly sokszor, csalódnia kell. „A két
"világ" nem nyílik egymásba, mert nincsen, aki
egymásba nyissa őket. Nincsen valóság és fikció,
sőt nincsen "valóság" és "fikció", mert a
szereplők identitása nem rögzített.”
Stílusában van szinte minden:
radikalitás, szemérmes érzelmesség, depressziós
derű, kiszámíthatatlanság, nyelvanalitikus
alulfogalmazás, burjánzó cselekményalakítás,
esztétikai agresszivitás. Elmondható, hogy a
regény vérfagyasztó, higgadt profizmust tükröz.
A könyv egészére jellemző az
ellentétesség:
A főhős által
megszállottan űzött játékban használatos
szakkifejezések (morph, xTech, rail, platform,
megakit, frag, stb.) laikusok számára nem
mondanak túl sokat. Olvasás közben érdemes
segítségül hívni a világhálót, vagy egy olyan
ismerőst, aki járatos a hasonló játékok
világában. Sőt ha van időnk, megéri legalább
egyszer kipróbálni egy hasonló játékot.
Éles ellentétben áll
egymással a valóság már-már túlzott egyszerűsége
és a játék fémesen csillogó világa. Ez már a
könyv legelején is jól érezhető:
„dobozhangon nyöszörög a rádió” ↔ „a
cérnabajszos szpíker … fémesre mixelt hangon
enumerál”
„könnyű
nyári, kékvirágos ruha” ↔ „csörög rajtuk a sok
kevlár meg titán”
Azokban a részekben, ahol a játék
világát ábrázolja sokkal mozgalmasabb képet
jelenít meg előttünk, mint a valós lét síkjának
jellemzésekor.
Mondatszerkesztésére az igen
hosszú, számtalan tagmondatból álló sorok
jellemzőek. A tagmondatok hosszúsága változó. A
játékról szóló részekben rövidebbek, de szám
szerint nem kevesebbek, így az összkép
zaklatottabb, lüktetőbb lesz. E módszerrel a
szerző jól érzékelteti, hogy igazán ebben a
dimenzióban él igazán Jake Smiles.
A mozgalmas, cselekményes
részeket megszakító, általában monológok
formájában megjelenő elmélkedések, magyarázzák a
regényt: Az elbeszélő is személytelen, a
narráció harmadik személyű, a regény fejezetei
tulajdonképpen a szereplők gondolataiból és
tetteiből épülnek fel.
A mű sajátossága és egyben
érdekessége is, hogy J.S. tulajdonképpen három
alakként van jelen a regényben:
mint a mű főhőse,
a főszereplő virtuális
alakja
valamint
író/narrátorként is, aki egyes szám harmadik
személyben kommentálja az eseményeket.
A három személy alakja a regény
során összemosódik. A végtelen hosszúságúnak
tűnő mondatfolyamokban számtalan esetben
előfordul, hogy mind a három alak egyszerre van
jelen. A narrátor szerepe elengedhetetlen, mert
sok esetben az író és ezáltal a főhős
gondolatmenete igen kicsapongó. A cselekmény
vonala első olvasásra nehezen követhető.
A harci jelenetek részletes
leírása hűen tükrözi az FPS (First Person
Shooter) típusú játékok jellegét. A történetben
szereplő számítógépes játék sokban hasonlít a
már korábban bemutatott Quake III-ra, de nem
teljesen az. Azonos brutalitásában, a véres
cafatokban bővelkedő terepeiben, de mind az amit
a jelzős szerkezeteiben leír, túlzás.
Az egész könyv nyelvezetére
jellemző a szleng és a szabadszájúság. A
káromkodás több igen cifra változatával
találkozhatunk. A kurta rövid párbeszédek, az
obszcén kifejezések rendszeres használata, mind
a napjainkra jellemző „stílust” idézik.
Ugyancsak a XXI. század sajátja a
személytelenség. Ez szintén igen erősen jelen
van a regényben:
Nem tudjuk biztosan ki
is az író Jake Smiles,
a főhős virtuális
alakja is csak a képzelet szüleménye
a cselekmény során
több ízben felbukkanó chaten is ismeretlenek
beszélgetnek
a szereplőkről (L. a
feleség, a gyerek) is kiderül, hogy valójában
ismeretlenek, nem azok, akiknek gondolta őket
Jake, illetve az olvasó
Az Internet világában használatos
szavak sajátos elegyet alkotnak a hétköznapok
leírására szolgáló egyszerű szóösszetételekkel.
Szerepel a könyvben négy-öt
igencsak áterotizált jelenet, amit a szerző
nagyon jó arányérzékkel helyezett el a regény
dramaturgiailag is fontos pontjain. A főhős Jake
Smiles jelleméről, motivációiról, a családjához
és a kollégáihoz való viszonyáról például ezekbő.
a szituációkból tudhatunk meg a legtöbbet.
Smiles a regény minden fontosabb szereplőjével
szexuális kapcsolatba kerül, beleértve a
gyerekét és a főnökét is.
A regény másik nagy újdonsága a
nyelvezete. A cím, az 1 link, a szerintem nagyon
jó szójátékkal már eleve beemeli a szöveg terébe
az Internet nyelvét, ami aztán meghatározza a
könyvet. Az eredeti, online regényben ráadásul
lehetőség volt egyes szavakra kattintva
előre-hátra vándorolni a szövegben, linkről
linkre egy link körül, ami nem pusztán megtörte
a hagyományos lineáris olvasást, hanem,
mondhatni, több, párhuzamos regényt hozott
létre.
Mindezek által egy igen színes,
leírásokban bővelkedő regényt kapunk kézbe a
narancssárga- fekete kis könyvben.
Összegzés
A regény főszereplője maga az
író, Jake Smiles. Főhősünk egész nap a konzolra
ragadva (akár otthon, akár a munkahelyén van)
ül, s éli egyre inkább a virtualitás felé tolódó
életét. Rendszert épít, levelezik és persze
folyamatosan chatel. Hasonló felhasználókkal
kommunikál állandóan, s a valóságos libidójának
kielégítetlenségét a kibervilág segítségével
próbálja kompenzálni. A regény történetének nagy
része ugyan a virtuális valóságban zajlik, mégis
hagyományos problémákat boncolgat.
A dolgozat elején ígért
magyarázat pedig, a fenti oldalakból látszik,
vagyis:
Irodalmi rejtély, mert
pár év elteltével sem tudunk többet Jake
Smilesról. Egy arctalan, kontrasztos képről
ismert író. A főhősről és a történet többi
szereplőjéről sem derült ki teljes
bizonyossággal, hogy alakjuk valós személyeket
takar-e vagy csak a képzelet szülöttei.
Hétköznapi érzésekkel és tulajdonságokkal
rendelkeznek, így közel állnak bármelyikünkhöz.
Online, mert online
regény pályázatra íródott az olvasók
közreműködésével. Az ő folyamatos szemmel
tartásuk mellett. De nem csak ezért. Olvasás
közben szinte a részünké válik a történet,
számos epizód akár a mi életünkből is
származhatna. Rákapcsolódhatunk, együtt élhetünk
a történettel, akár az Internettel.
És hogy miért kiberpunk? Mert a
szó jelentése egyet jelent a főhőssel, vagyis
megszállott hálózathasználó, a legkorszerűbb
számítógépes és egyéb technikák rajongója és
alapos ismerője; a kibervilág "őslakosa". Jake
Smiles.
Vélemények
„Az 1 LINK - a
Magvető internetes pályázatára született
regény - echte ungarishe
kiberpunk. Ebből következően a
quake, az irc és a
videojátékokat nem ismerőknek olyan élményül
szolgálhat, mint a paplan alatt felejtett Sokol
rádióból szóló D-moll Toccáta és Fúga. Aki
viszont járatos a fenti témákban, az minden
bizonnyal zseniálisnak fogja tartani a könyvet.
A könyv nem csak a shotgunról és
rakétavetőről szól, hanem csetelésről unatkozó
háziasszonyokkal, vérfertőzésről, főzelékszagú
lakásról, rafinált főnökökről, azaz mindenről,
ami szem szájnak ingere.”
Éjfélkapitány
„A viszkis-honlapjáról
elhíresült, titokzatos médiahacker, Jake Smiles
totálbrutál ká-európai életérzéssel,
virtuál-inceszussal, további info- és erotomán
nyalánkságokkal súlyosbított, technikailag
korrekt cyberpunk prózája, az 1 link szerény
véleményem szerint a legdrótosabb anti-utópia,
…”
Bodoky Tamás, Magyar Narancs
A sistergő tehetséggel megírt
alkotás a rejtőzködő Jake Smiles, a szellemes
szlengben megszólaló „életműgyáros” sajátja, aki
maga is „fémesre mixelt hangon enumerál”. Arra
int, hogy az ember észrevétlenül lealjasul, s
egyre mélyebbre húzza a lidérces realitás és a
sötét képzelet határán pörgő internetes örvény.”
Stark R. László, Magyar Hírlap |