Szilágyi
Erzsébet
Mintha
minden ugyanaz lenne, holott semmi sem ugyanaz
Töprengések
a 36. Magyar Játékfilmszemle után néhány hónappal
a magyar film helyzetéről
Nem tudom miért
nem írtam meg eddig, hogy mit gondolok a tavalyi
35., vagy az idei 36. Magyar Filmszemléről?
Évek, sőt évtizedek óta hol előadást tartok
róla, hol írok az eseményről, hosszú ideig
a rádióban hangzottak el jegyzeteim. Mindig
annyi élmény, benyomás fogalmazódott meg bennem,
hogy mint filmmel foglalkozó, mint a filmet
a magyar kultúra legfontosabb részének tartó
szakember, tanár kicsit kötelességemnek is
éreztem a gondolataim megfogalmazását. Ez
az azonnali véleménymegfogalmazás annyira
természetessé vált a szűkebb és tágabb környezetemben
el is várták tőlem a mini ismertetések, elemzések
megfogalmazását. A szakmai állapotról szóló
helyzetjelentés, az új tendenciákról, a számomra
élményt jelentő filmekről szóló eszmefuttatásaim
egyaránt érdekessé váltak a személyes kapcsolataimban,
és most mégsem megy a szélesebb nyilvánosság
számára megfogalmazni milyen is volt idén
a filmszemle. A szűkebb környezetem most is
kikérdezett. A család orvos ilyenkor a filmszemle
után mindig meglátogat, és kedvesen kérdez
arról, hogy milyen volt a filmszemle, van-e
jó magyar film? Sőt felírja kik az új rendezők,
melyek a megnézendő filmek? A főiskolai hallgatóim,
akikkel rendszeresen találkozom az előadásaimon,
a szemináriumokon mindig érdeklődnek a magyar
filmek iránt, ugyan sokuk nem néz rendszeresen
magyar filmet, de a filmszemlére odafigyel.
A köröttem élők – a szűkebb és tágabb családom
tagjai, barátok, tanítványok – a filmszemlét,
mint kulturális intézményt számon tartják,
és közülük sokan a díjazott filmeket, ha vetítik
valahol, nem sokkal a filmszemle után, nem
mulasztják el megnézni a díjnyertes alkotásokat.
Nem egyszer vitatkozva, máskor egyetértve
velem az alkotás színvonalának megítélésében.
Lassan több mint egy évtizede konstatáljuk,
hogy a filmre való kíváncsiság megváltozott,
így a magyar film iránti is. Ma már eljutottunk
oda, hogy felismerjük a viszony az évtizedek
múlásával nem szakadt meg, de egészen más
formákban folytatódik. Mintha az élet különböző
területeire behatoló reklám- és piaci szemlélet
az előválogatások igényét beépítette volna
a gondolkodásba, az attitűdökbe. A filmszemle
egyfajta referencia kulturális intézménnyé
változott az empirikus tapasztalatok szerint,
ami a hivatalos esemény zajlása közben éppúgy
lemérhető, mint a holdudvarában megrendezésre
kerülő (utazó filmszemléken) rendezvényeken.
Sajnos erre egyre kevesebb figyelem és főleg
pénz jut. Lehet, hogy itt van a nyilvánosság
elé lépés egyik legfőbb akadálya. Eddig a
gyártásra jutó támogatások csökkenése, a forgalmazás
szerkezetének és ugyancsak támogatásának a
megváltozása, és csökkenése, a forgalmazás
tulajdonosi körének változása fogalmazódott
meg, amit pontosabban tudtunk, tudtam követni.
Most elérkeztünk oda, amikor a gazdasági,
piaci, az intézményi változások olyan mértékűek,
amelyek azt mondatják velem, nincs magyar
filmszakma. Most elkezdődött a magyar filmipar
radikális átszerveződése, amit előkészített
a forgalmazás radikális átszervezése, és ez
a folyamat még nem állt meg. Arról nem is
beszélve, hogy a régi értékőrző, értékalakító
intézmények, mint pl. a filmklubok, vagy a
filmes képzés stb. korábbi jelentőségét elvesztette,
és ha segítenek nekik, akkor nemcsak a hagyományos,
hanem egyaltalán általános értékek vesznek
el, amiért nagyon nagy kár lenne.
Mitől írok már két éve nehezebben a filmszemlékről?
Ezt próbálom összefoglalni, természetesen
azokat az új történéseket is elemezve, ami
2005-ben a filmszemle alapján jellemzi a magyar
filmet.
A filmipar
és a filmszakma kettévált
Évtizedekkel ezelőtt a szórakoztató és a művészfilmet
állítottuk egymással szembe és a filmművészeti,
a filmes gondolkodás fővonalának a művészetben
megjelenő tematikai, nyelvi újdonságokat tartottuk.
A magyar film büszke volt a szakmai élvonalára,
színvonalára. Arra, hogy a filmes gondolkodás,
az új ötletek, tendenciák, melyek a magyar
filmben megjelentek, mind itthon, mind a nemzetközi
filmszakmában elismerést arattak. A filmszakma
a saját sorsába, a saját intézményi rendszereinek
az alakításába beleszólt, kivívta magának
azt a jogot, hogy ezen a területen a döntések
a belegyezése nélkül nem születhetnek meg.
A filmipar szervezettsége, felépítése, felszereltsége
magától értetődő volt. A filmszakma, a filmgyár
olyan színházi intézményként működött, ahol
az előadás minőségét biztosító műszak jól
működött, igényes volt, és törekedett a minél
precízebb, és pontosabb munka végzésére. Azonban
a film már régen jól működő iparág, ahol a
szakmaiság és az alkotás profizmusát biztosító
–maradjunk az előbbi kifejezésnél- műszak
más ismeretekkel kell, hogy rendelkezzen,
mert másként modern alkotások, profi munkák
nem igen jöhetnek létre. A korábbi évtizedekben
a színház, mint intézmény volt a modell a
filmgyártás számára, ma a könyvkiadásnak és
mondjuk, az autógyártásnak kellene mintául
szolgálnia, mert akkor lenne esélye a magyar
művészfilm, és a korábbi filmszakmai egységnek
a fennmaradására. Valószínűleg a technikai
felszereltségnek, a filmre fordítható összegeknek
is növekednie kellene, mert jól szervezett,
ipari gyártás csak úgy valósítható meg. Most
a műszakban dolgozó szakemberek ismereteiről,
műveltséganyagáról, készségeiről nem is kívánok
szólni, de ezek végiggondolása és számbavétele
elengedhetetlen feltétele a magyar film megújulásának.
Legyen akár szórakoztató, akár művészfilmről,
vagy más szempontok szerinti felosztásban:
legyen akár játékfilmről, dokumentumfilmről,
kísérleti filmről, vagy rövid játékfilmről
is szó. A magyar film megújulásának a záloga
a magyar filmipar minőségének a színvonala.
A filmszakma nagyon sok tehetséggel, kiváló,
eredeti ötletekkel megáldott rendezőkkel telített,
de a filmipar, ami ezen ötletek kivitelezését
biztosítja szervezettségben, felszereltségben,
új ismeretekben évtizedekkel le van maradva.
Itt természetesen nem az egyes, a filmiparban
dolgozó szakemberekről mondtam véleményt,
mert hogy még létezik magyar film, azt az
ő innovatív tehetségüknek köszönhető. Csak
éppen az ipari termelés, amelyben résztvesznek
száz évvel korábbi.
Annyira kettévált a magyar filmipar és a magyar
filmszakma, hogy mindenki elmegy amellett
a most zajló ipari átalakulás mellett, ami
ha magyar filmek számára is lehetőség lenne,
akkor megújulhatna a magyar szórakoztató film
is, művészfilm is. A gyártás feltételeit megváltoztatni
képes filmgyár építése most zajlik Etyeken.
Előtte más filmgyártó stúdiók is épültek,
csak éppen nem a magyar alkotók számára. Minden
esetben a külföldi bérmunka idecsalogatása
a cél, és nem az elavult magyar lehetőségek
modernizálása. A szaksajtó, a szakmai összejövetelek
sokat szóltak a kommunikációs folyamat másik
oldalán levő forgalmazásról. Legalább két
évtizedig a filmforgalmazás a magyar filmről
elfelejtkezett. Nem vett róla tudomást, háttérbe
szorította, és a haszon miatt – ami természetes-
elsősorban az amerikai filmet részesítette/részesíti
előnyben. Közel tíz évnek kellett eltelnie,
míg támogatással, sajnos még mindig nem kiemelt
támogatással, a magyar film moziba kerülésének
nagyobb esélyei vannak, mint korábban. Még
az amerikai filmek stílusára szocializálódott
fiatalok is elkezdtek érdeklődni a magyar
film iránt. Az új alkotások egy része bekerült
a multiplexekbe, ahol eddig csak nagy közönségsikerre
számító filmek szerepeltek a programokon.
Most kezdtek el foglalkozni az art kino mozikkal
is, szó van arról, hogy nő a támogatásuk.
Ez a tény lehetőséget teremthet a magyar film
és a közönség találkozásához. Itt van az a
pillanat, amikor még talán lenne mód arra,
hogy megállítsuk azt a folyamatot, ami a rajzfilm
esetében már lezajlott, hogy majdnem egészében
megszűnt a magyar piacra való rajzfilmgyártás.
Egész pontosan a magyar rajzfilmesek külföldi
megrendeléseket készítenek, de a magyar televízió
nem támogatja a rajzfilmet, ami eddig a legnagyobb
megrendelője volt. Azt gondolom, hogy a magyar
játékfilmre és dokumentumfilmre is hasonló
sors vár, ha nem figyelnek fel erre a folyamatra.
Struktúra, és szemlélet változtatására éppúgy
szükség lenne, mint a magyar film kiemelt
gazdasági, pénzügyi támogatására, mind a gyártás,
mind a forgalmazás szektorában.
A film
megújulása a szakmán kívül zajlik
Az idei filmszemle azért is foglalkoztathatja
hosszan a filmrajongókat, filmszeretőket,
mert első alkalommal állapíthatjuk meg, hogy
az összes jelentős díjat az idén a szakmán
kívüli, filmrendezői diplomával nem rendelkező
alkotók nyerték. Hogy ez pontosan mit jelent,
mit jelez annak elemzéséhez még nincs elég
távlat, de így első megközelítésben számomra
azt jelenti, hogy a nem megfelelő filmipari
színvonal zavart okozott. Hivatalos ipari
körülmények között, a forgatásra nyerhető
összegek nem nyújtanak annyi segítséget, ami
az ötletek kivitelezésének segítenének. Az
amatőrök, a szakmán kívüliek pedig már képesek
a megfelelő technikát használni, ötleteik
kivitelezéséhez. A hivatalos filmkészítés
nem jól szervezett, nincs elég pénz rá. Az
amatőr alkotások szerényebbek, kevesebbel
is beérik, mert számukra a film elkészítése
hobbi, szerelem, és nem szakma.
Még mondhatnánk azt, hogy ez véletlen, de
az évek óta elindult változás mintegy előrevetítette,
hogy ez előbb, vagy utóbb be fog következni,
az amatőrök átveszik a magyar film megújítására
való törekvést.
A sikeres alkotások, vagy legalábbis a figyelemreméltó
alkotások a hagyományos elbeszélésmóddal szemben
teljesen újat, mást produkáltak. Bizonyos
generációk, és társadalmi csoportok életérzését,
ideálját –vagy ideál hiányát- fogalmazták
meg, egy olyan szubkultúrára, társadalmi rétegre
nyitva ajtót, ami a korábbi évtizedek gondolkodásmódjában,
közgondolkodásában (itt művészi és társadalmi
közgondolkodásra egyaránt gondolok), mint
perifériás, nem számított érdekesnek. Még
mindig leegyszerűsítve azt mondhatnánk, hogy
életérzés filmek születtek, melyekben nem
az ok-okozati összefüggés hálók feltárása
volt a cél, hanem a hangulatok, érzések, idegállapotok
vizuális megjelenítése. Ilyen életérzés film
Mundruczó Kornél, Török Ferenc, Fazekas Szabolcs.
Niklauzic Bence, Fligeauf Benedek összes alkotása.
Megjegyzem Jancsó Miklós 15 éve tartó periódusának
az alkotásai is az életérzés sokoldalú bemutatásával
nyitottak új fejezetet, mind a rendező munkásságában,
mind a magyar film történetében. Érdekes jellegzetessége
a magyar film elmúlt 15 évének, hogy az életérzés
megfogalmazás nemcsak a fikciós, hanem a nem
fikciós filmekben is megjelent, csak egészen
más tematikákban, és módszerekkel bemutatva.
Egyszerű lenne azzal summázni a szakmán kívüliek
előretörését, hogy az amatőrizmus, a dilettantizmus
részesítették a zsűrik tagjai előnyben, és
ítélték ezeket díjra érdemesnek, ezzel fejezvén
ki véleményüket a hivatalos film tétovaságáról,
rossz kompromisszumairól. Mégsem csak erről
van szó, hisz a zsűrik nem egyeztettek szempontokat,
nem egyeztettek véleményt. Az idei díjazott
filmek narrációs szerkezete, filmnyelvi stílusa
olyanok voltak, melyek az amatőr szféra évek
óta tartó fejlődésének, megújulásának csúcsához
érkezett. Erről a területről érkezett Szőke
András, Czabán György, Pálfi György. Innen
nyerte életanyagát, filmelbeszélő módját az
utóbbi időben Szomjas György. Új életanyag,
szociális közeg került díjazott alkotásokban
bemutatásra.
A fekete kefe (Vranik Roland) ifjú hősei,
mintegy modern burleszkben csetlenek-botlanak
a fővárosi rengetegben, keresve a helyüket
a világban. A gegekkel teli alkotás első szintje
kabaré tréfák halmaza, míg a mögötte megjelenő
életanyag szociográfikus hitelességgel teremti
meg a mai nagyvárosi élet mindennapos élet
helyzeteinek jellegzetességeit. A blödli,
a burleszk régóta jelen van a magyar szórakoztató
és művészfilmben egyaránt. Gondoljunk Jancsó
Miklós, Tímár Péter alkotásaira. Most Vranik
Roland ennek a vonulatnak egy sajátos, egyéni
hangú változatát készítette el. Meglepő frissességgel,
a közép-európai humor filozofikus mélységeit
is felvillantva. Nemcsak röhögtetett, hanem
el is gondolkodtatott. Nemcsak nevetni lehetett,
hanem a kacaj mögött a sírni akarás lehetőségét
is megteremtette.
A karusszel rítus (Gayer Zoltán – Molnár Péter)
filmje úgy viseli magán a független filmesek
pénztelenségének nyomait, hogy szinte profi
módon ökonomikus. Egyetlen ötletet feszes
ritmusban úgy mutat be, hogy a film éppen
annyi ideig tart, amíg az ötlet ébren tartja
a figyelmet. Ez különösen fontos a magyar
filmek esetében –és a szerzőpáros korábbi
Ponyvapotting című alkotásával összehasonlítva
is-, hisz majdnem minden játékfilm, dokumentumfilm
sokkal tovább tart, mint kellene. A filmes
kultúra, mint intertextuális kontextus A karusszel
rítus nagyszerű találmánya. Gayer-Molnár a
Ponyvapotting-ban már a film címével is, de
stílusával, ritmusával, beállításaival is
Boyle-ra és Tarantino-ra utal, A karusszel
rítus a Körhinta (Fábri Zoltán) szállunk a
magasban világtól való elszakadásának misztériumát
éppúgy megidézi, mint Federico Fellini 8 és
fél című alkotását. Tartalmilag is, formailag
is utal mind a nagyszerű magyar, mind a filmtörténeti
mérföldkövet jelentő olasz alkotásra. Minden
tárgy, minden tér a rövid játékfilmben kisszerűségre,
dilettantizmusra, a lehetőségek hiányára utal.
A porondként funkcionáló szőnyeg, vagy a kerékpár
kerekeit helyben hajtó áramfejlesztésre beinduló
elektronikus zongora, vagy a repülés élményét
kézzel körbeforgatva megteremtő „művész” ironikusan
is, tragikusan is értelmezhetőek. De ilyen
nagyon kezdetleges, és alacsony szinten létrehozott
produkció is megteremtheti a csodát. Sőt a
lebegés érzését, a varázst mindenki átélheti.
Valószínűleg azok számára jelenti a legnagyobb
csodát, akik a naivitásra és hiszékenységre
építve hirdették meg mutatványukat, és szedték
a pénzt cinikusan, és szélhámosan. A csoda
minden körülmények magával ragadó. Ma is,
és Fábri filmjének a születése idején is,
szinte mindig. Nem a körülmények (pontosabban
nemcsak azok), határozzák meg a szépséget,
a magasba emelkedés, a földtől való elszakadni
tudás élményét, hanem ilyen egyszerű körülmények
között az emberekben levő örömképesség, az
akarás erős vágya. Némiképp erre rímel Mispál
Attila első játékfilmje, A fény ösvényei is.
A csillogó fénytől elmenekülő top-modell,
és a szeme világát elvesztő ötvösművész társadalomból
való kihullása, környezetétől undorral való
elfordulása, majd a parkban, a természetben
való egymásra találása is a csoda megszületésének
misztériumát mutatja be. A téma, az anyagi
világ mindent lepusztító, és kipusztító jellemzői
azonos a két filmben, de Gayer-Molnár többet
sejt meg, és tud csoda várás és átélés rítusáról,
ezért őszintébb, és tisztább. A játékfilmben
sok a műviség, a kitaláltság.
Dr, Horváth Putyi: A Halál kilovagolt Perzsiából
című filmje Hajnóczy Péter nagyhatású kisregényéből
készült. A rendező már nevével is jelzi, hogy
céhen kívüli. A szakmán kívüliségét Balázs
Bélás múltjának összes jellegzetességének
megőrzésével is jelzi. Míves filmje a delírium
tremens és a fojtogató, embert lealacsonyító
kispolgári lét és az ezzel együtt járó hazugság
stációkat gazdagon mutatja be. A képek, a
színek, a zene, a kiváló szereplők az életérzés
filmek emlékezetes darabjává teszik a filmet.
A fikció
és a nem fikció egymásrahatása
Évek óta látjuk a fikció és a nem fikció összeolvadását,
majd merev kettéválását. Fekete Ibolya Chico
című alkotása remekül példázta, hogyan lehet
a nem fikciót fikcióvá emelni, és ezzel olyan
mítoszt teremteni, ami utánozhatatlan, csak
egyszer sikerülhet. Gárdos Péter Porcelánbaba
című jtáékfilm más utakat jár be, és a parabola,
a mítosz teremtés olyan útjait járja be, amely
ugyancsak egyszeri és megismételhetetlen.
Az amatőr szereplők teremtette tanyasi világba,
mely szociográfikus hitelességű, és mégis
balladisztikus hatol be a katonai, és az ideológiai
rendet, értékeket rájuk kényszerítő, hivatásos
színészek játszotta csoport. Egyik csoportnak
sem sikerül sem beépülnie, sem átalakítania
a tanyasi világot. Sajátos hangulatú, kiváló,
méltán több díjjal jutalmazott alkotás. Ugyancsak
elmosódnak a határok Zsigmond Dezső Csigavár
című dokumentumfilmjénél, amely a dokumentum-játékfilmek
dramaturgiáját követi. Egy első virágzásán
túl levő, de nagyon karizmatikus erdélyi,
modern szóval „szingli” életeseményeit fűzi
logikai rendbe, szervezi sztorivá az eredeti
szereplőkkel egy archaikus világ csodáját
ismerteti meg nézőivel. Hol ebben a filmben
is a határ fikció és nem fikció között? A
határra Zsigmond Dezső nincs tekintettel.
Ő rácsodálkozott, megszeretett egy fiatal
nőt, egy erdélyi, zárt világot és ezt a csodálatot
akarja bennünk is kiváltani, sikerült neki.
Filmjét azóta is sikerrel vetítik mindenütt,
a szemlén is díjat kapott.
Szociográfiák
Bár a szemle dokumentumfilmes előzsűrije az
alkotói besorolás szerint Böjte József „Hova
vigyelek?”, Mátis Lilla Láng Edit a „híd”
szerepében, Fekete Ibolya Utazás a szerzetessel
című filmeket portré filmekként kezelte, én
mégis a szociográfiák közé sorolom, mert a
főhős karizmatikus személye köré társadalmi-kulturális
kontextust épít, ami a személyiség és a környezet
egymásra hatásának már-már tudományos elemzését
teszi lehetővé. A díjazott, és az utóbbi időben
a legtöbb nézőt vonzó dokumentumfilm, Kocsis
Tibor Új Eldorádó című alkotása a magyar filmszociográfiák
legjobb hagyományait viszi tovább. A kiszolgáltatottságról,
a kizsákmányoltságról olyan dühvel, haraggal
teli látleletet ad, amely a nézőt aktivitásra
készteti, harcos indulatokat szül benne. Mondhatni
ezek a filmek viszik az utcára a nézőket,
cselekvésre késztetik. A szociográfiák közül
belőlem Komenczi Norbert Daráló című alkotása
váltott ki ilyen cselekvésre késztető indulatokat.
Az előítéletes gondolkodás megváltoztathatatlansága,
a médiumok felelőtlen szenzációhajhászása,
vagy a jogon túli igazságok érvényesítésének
lehetetlensége együtt váltanak ki indulatokat.
A gyilkosságért ártatlanul elítélt roma fiatalember,
akit szabadulása után a kommunikátorok, a
jogászok javaslatára bepereli a magyar államot,
magára marad a vesztes per után. Öngyilkos
lesz. Ugyancsak érdekes volt Kármán Irén Diogenidesz-e,
Erdélyi János: Uborkázók-ja, vagy Szalay Péter
- Juhász Zsolt Drograzándok-ja. A nem fikciós
filmek szinte mindegyike azért érdekes, mert
a mai magyar társadalom, égető, rejtett, vagy
már ismert, de akkor izgalmas kérdéseiről
szólnak. Mintegy társadalomtudományi enciklopédiaként
veszik sorra a hol, hogyan élünk kérdés lehetséges
vonatkozásait.
Irónia
a dokumentumfilmekben
Új vonása a dokumentumfilmeknek, hogy a játékfilm
elemek, a balladai hangvétel mellett a humor,
az irónia is megjelent bennük. A műfaj kilépett
abból a kalodából, amit évtizedekig az alkotókra
kényszerített a nem hivatalos szabályrendszer,
csak komolyan, csak drámaian lehet a társadalom
problémáiról, történéseiről beszélni. Már
korábban is voltak kísérletek a humor dokumentumfilmbe
való megjelenítésére, de most szinte mindegyik
alkotás kiemelkedően fontosnak tartotta megjelenítését.
A felsorolt dokumentumfilmek mindegyikében
voltak humoros, ironikus elemek, csak a fődíjjal
jutalmazott Új Eldorádó nélkülözte.
Történelmi
dokumentumfilm
Az a tény is a változások közé sorolható,
hogy a korábban nagy számban előforduló történelmi
dokumentumfilmek száma radikálisan csökkent.
Varga Ágota Leszármazottak című alkotása olyan
témát választott, ami miatt nem lehet szó
nélkül elmenni. Hagyományos, klasszikus formában
szól egy eddig még filmen ennyi empátiával
nem ábrázolt kérdésről: a második világháború
előtt és alatt a holokausztért, a háborúban
való részvételért felelős vezetők leszármazottai
hogyan vélekednek háborús bűnös szüleikről.
A dokumentumfilm azt mutatja be, hogy az első
generáció még ugyanazt vallja, mint háborús
bűnös szülei, a második generáció tagjai már
elhatárolódnak nagyszüleik kirekesztő, intoleráns
magatartásától, értékvilágától. Kiváló dokumentumfilm
készült erről a kényes kérdésről, amely úgy
szembesítette a tényekkel interjú alanyát,
hogy nem alázza meg emberi mivoltában. Annak
ellenére, hogy még ma sem látja a fasiszta
ideológia kirekesztő, antihumanista jellegét
–a többi jellemzőiről nem is beszélve.
Mintha
minden ugyanaz lenne, de semmi sem ugyanaz
Átalakulóban
a filmszakma. A klasszikus szabályok már sehol
nem érvényesek. A gyártás ipari szervezettsége
elszomorító, a közönség és a film kapcsolata
nem biztosított. Mégis mi az ami kontinuitást
biztosítja? Nehéz a kérdésre válaszolni. A
szerves és a szervetlen fejlődés, mint modell
harcol egymás ellen és nem tudni, mit hoz
a jövő. Ha minden elveszik, ami a múltban
jó volt, akkor egy cezúra keletkezik, és a
megszűnés után újból kell az egész intézmény
rendszert, szakmát építeni. Bízzunk benne,
hogy nem forgatókönyv működik, hanem a szerves
építkezésé. Hisz az amatőr filmezés szép példákkal
szolgált korábban is, ezen a filmszemlén meg
tömegesen. Van megújulásra lehetőség szakmán
belül is, kívül is, csak az intézményeket
kellene olyanná varázsolni, hogy abban alkotni,
filmet nézni, filmről tanulni, filmről beszélgetni
stb. egyaránt lehessen. Hisz az amatőrök is
előbb-utóbb a filmes szakmát választják és
hivatásosak akarnak lenni.
|