Varró
Ágnes
Nepomuki
Szent János kultuszának emlékei Fejér megyében
Az
1340 körül a Dél-Csehországi Nepomukban született
és 1393-ban Prágában mártírhalált szenvedett
pap, egyházjogász, a prágai székesegyház kanonokja
Nepomuki Szent János tisztelete és kultusza
még boldoggá és szentté avatása előtt már
a 17.század végén osztrák kezdeményezésre
indult meg és hódított egész Közép-Európában.
Tiszteletének fénykora a 18.század, különösen
a második fele volt.
Univerzális szentként tartjuk őt számon: Csehország,
a Bánát, a Csallóköz védőszentje, a Habsburg
dinasztia házi szentje, a jezsuita rend égi
patrónusa továbbá számos betegség ellen óvó
szent, a gyónási titok és a jó hírnév megőrzésének,
az engedelmességnek példaképe. Ez utóbbi érdeme
alapján illeszkedett Bécs politikai törekvéseinek
szellemi eszköztárába a tekintetét az égi
hatalom felé emelő, a karján a feszületet
átadó szeretettel néző vagy a mutató ujját
a szája elé tartván a hallgatásra intő szobrokban
testet öltött alakja.
Nepomuki Szent János Magyarországon is a legnépszerűbb
szentek között foglalt helyet. Kultuszának
valamilyen tárgyiasult megnyilvánulásával
majd minden katolikus településen találkozhatunk.
E kultuszemlékek feldolgozása, dokumentálása
csak szórványosan történt meg. Az általam
vizsgált területen, Fejér megyében szeretném
elvégezni a téma teljességre törekvő, sokszempontú
feltárását, remélve, hogy hozzájárulok egyúttal
a meglehetősen foghíjas magyarországi kutatásokhoz
is.Az alábbiakban csupán egyetlen részterület,
a Fejér megyében jelenleg fellelhető önálló
szabadtéren álló Nepomuki Szent János szobrok
és a hozzájuk kapcsolódó kultuszra vonatkozó
kutatásaim eredményeit mutatom be.
Fejér megyében 2002 első félévében összesen
28 önálló szabadtéren álló Nepomuki Szent
Jánost ábrázoló szoborral találkozhatunk.
Nem számítottam ide a középületek, templomok
falfülkéiben elhelyezett szobrait. A tiszteletére
szentelt templomok és kápolnák száma öt. A 18-19.századi
canonica visitatiók tanulmányozása alapján
a jelzett időszakban meglévő emlékek száma
nagyságrendekkel meghaladta a mostanit. A
települések 80 százalékában említés történik
valamilyen tiszteletét kifejező szakrális
tárgyról vagy építményről: például harangról,
mellékoltárról, képről templomi zászlóról,
kápolnáról, kő vagy fémszoborról. Ha csupán
a napjainkra megmaradt szobrok mennyiségét
nézzük, a megye 106 településéből annak majdnem
egyharmadában áll a szent szobra, elsősorban
a Duna-vonala mellett /Dunapentele, Rácalmás,Adony,Ercsi/,
továbbá a Sárviz és a Malom csatorna mentén/Vajta,Cece,Alap,Soponya,Szabadbattyán/,ezen
kívül a Velencei tó partján, a megye északi
felén pedig elsősorban a német nemzetiségek
lakta településeken /Mór,Pusztavám,Mány,Vértesboglár
stb/ vagy az egykori jezsuita birtokok területén
lévő falvakban, /Perkáta,Mány/ általában patakok
partjánál. A török alóli felszabadító csapatok
után a területre érkező jezsuiták égi patrónusukként
tisztelték Nepomuki Szent Jánost. Az ő tiszteletére
emelték 1744 és 1751 között Székesfehérváron
a Fő utcában álló templomukat is, amelyről
Bálint Sándor írja, hogy a legszebb hazai
Nepomuki Szent János templomunk. A templom
mellett lévő kis utcácska pedig a Szent János
köz nevet viseli ami szintén a szent jelentőségére
utal. Itt említem meg, hogy Székesfehérváron
a Malom csatorna lefedéséig, az 1930-as évekig
állott a mai Ady Endre utca és a Szabadságharcos
út találkozásánál a Szent János hídja. Korabeli
felvételeken még jól látszik a hídon álló
klasszicista szoborfülke Nepomuki Szent János
szobrával. E szobor további sorsáról eddig
eredmény nélkül nyomoztam.
A Fejér megyében található Nepomuki Szent
János szobrok anyaga kő, egyetlen, a váli
szobor készült öntöttvasból. A Zámolyon a
19.század közepén Farkas Imre zámolyi születésű
fehérvári őrkanonok rendelkezésére felállított
szobor is fém volt, de ebből a szoborból mostanra
csak a talapzatul szolgáló ión oszlop maradt
meg és látható a katolikus templom előtt.
E szobrot az első világháborúban ágyúöntéshez
használták, majd a háború után pótolták. Ez
az újabb szobor a második világháború áldozata
lett, szétlőtték. Szent János
megjelenítése mindig papi ruhában történik,
karján halotti kereszttel amely alatt gyakran
a mártírság jelképét a pálmaágat is láthatjuk.
Fején ott a birétum, csupán a szabadbattyáni,
a tabajdi és az ercsi ábrázolásán áll hajadonfővel.
Teste S alakot formáz, tekintete a feszületre
simul. A velencei szobrán látható jobb mutatóujját
a szája elé téve. Az etyeki, a móri, a szabadbattyáni,
a székesfehérvári és az iszkaszentgyörgyi
szent feje fölött találhatunk 5 vagy 9 csillagos
glóriát. E csillagok a szent mártírhalálát
követő, a holttest megtalálásának csodás,
égi fények mutatta körülményeire utalnak.
A szobrok némelyike erősen pusztuló állapotban
van, elsősorban azok, amelyek vízparton vagy
utak mentén állanak. A templomkertekben ,
magánház kertjében lévőket viszont karban
tartják.
Legtöbbet az 1950-es években szenvedtek a
Szent János szobrok, több ekkor semmisült
meg /pl. a dunapenteleit a szocialista mintaváros
építésekor lökték a Dunába/.
Ha a településeken belül a szobrok elhelyezkedését
vizsgáljuk, az alábbi csoportokat alkothatjuk:
templom kertben vagy templom közelében /itt
áll a legtöbb szobor, 11/, hidak mellett vagy
vizek mellett /9/, utak mentén /4/, köztéren,
kertben /4/.
A canonica visitatiók alapján a legtöbb szobornak
ismerjük egyrészt az állítási idejét, másrészt
az állíttatóját, alapítóját is. Ennek tükrében
1700 és 1750 között négy, 1750és 1800 között
13, 1800 és 1900 között 7 szobrot állítottak,
három szoborról nem sikerült kideríteni a
készítés idejét. Szépen igazolódni látszik
Tüskés Gábor megállapítása, amelyet az egész
magyar nyelvterület vizsgálata nyomán tett.
Ő a kultuszfejlődés időbeli tekintetében az
első szakaszt a szentté avatásig, 1690-es
évektől 1729-ig, a második szakaszt, a csúcsot
pedig a 18.század második felére helyezi.
Ami a kultusz térbeli elterjedését illeti
területünkön úgy tűnik, hogy az első Nepomuki
szobrok a városokban, nagyobb lélekszámú településeken
állítattak. Országosan is az elsők között
szerepel a Székesfehérváron, jelenleg a felsővárosi
templom előtt álló szobor, amelyet 1705-ben készített Michael
Kugelmann szobrász, Urli Henriknek, a város
osztrák főparancsnokának a megrendelésére
annak emlékére, hogy
1704-ben a kurucokat kiverték a városból.
Ezt az eseményt örökíti meg a szobor talapzatán
elhelyezett latin nyelvű felirat is. Kugelmann
ábrázolásában Szent János jobb kezében feszületet
tart, a balt a mellére teszi. Papi sapka nincsen
a fején, a fejét glória díszíti 9 csillaggal
. Az eredetileg a város piacterén álló szobrot
labanc-emlékműként is emlegetik. E szobor
létrejöttében, funkciójában, megjelenésében
is megfelel Tüskés Gábor és Aggházy Mária
azon megállapításának, hogy Nepomuki Szent
János alakja tulajdonképpen nem más, mint
az egyházi beavatkozással szelídített abszolút
hatalom garanciája. Mindez átalakul, változik
miképpen a 18. század végétől a 19.század
első feléig, az utolsó Nepomuki szobrok állításáig
változik a kultuszhordozó társadalmi réteg
is. Erre az időszakra válik a parasztság a
szent elsőszámú tisztelőjévé, s ennek következtében
fokozatosan változik egyrészt ikonográfiája,
másrészt a kultuszhordozók életében betöltött
funkciója is, s válik afféle univerzális szentté,
népszerű, közvetlen égi patrónussá.
Érdemes megvizsgálni a canonica visitatiók
alapján a szobrot állíttatókat is. A legtöbb
uradalmak vagy világi személyek alapítványának
köszönhetően készülhet el, szám szerint kilenc.
Ezt követi az egyházi személyek, elsősorban
püspökök, majd mezővárosi, városi közösségek
jóvoltából állított szobor. Csupán egyetlen,
az adonyi révnél álló Szent János kőszobra
köszönhető a helyi molnárcéh tagjai áldozatkészségének.
Nyolc szobor esetében nem bukkantam az állíttató
nevére. Az állíttatók legtöbbször a szobrok
távolabbi sorsáról is rendelkeznek megfelelő
összeget hagyván azok gondozására. Ennek kapcsán
jegyzem meg, hogy egyrészt a szenttel való
közvetlenség, de másrészt a szobrainak az
elhanyagolása nyilvánul meg abban az általánosan
ismert gyakorlatban, hogy Szent János szobrait
gyakran tréfásan megfordították, hátára búcsúzó
cédulát tettek, amelyen a szobor tudatja,
hogy mivel nem törődnek vele, odébbáll. Így
például a már említett
elpusztult dunapentelei szoborról olvashatjuk
Schlitter Frigyesné számos néprajzi adatot
tartalmazó visszaemlékezéséiben:
„Két férfi beszélget a szobor előtt:
-Csak itt maradt a szent Jánoska.-mondja Imre
a komájának-Imlékszöl rá, egyszer valaki megfordította
a szobrot, háttal az országútnak
,szembe a Duna felé. Egy tarisznyát tettek
a vállára, egy nagy papírra meg ráírták és
a hátára ragasztották:
"Egy évbe egyszer hoztok csak virágot.
Itt hagylak benneteket, átmegyek Szentmártonba."
-Talán valamellik halász vagy vizimónár csinálta.
Aztán visszafordították, csak itt maradt mivelünk.
-Szentmártony réformátus kössig, micsinát
vóna ott?”
Perkátán a 62-es
út mellett álló Nepomuki Szent János szobor
sem mutatta a méltó gondoskodást amint azt
Horváth Ferenc plébános Élmények című az 1930-as
években írott feljegyzéseiből megtudhatjuk:
A préposthoz a perkátaiak követsége érkezett."Ott
van a falu közepén, országuton a Nepomucenus.Nagyon
megviselte az idő. Szégyen már a vidékiek
előtt. Nem lehetne onnan elvinni a szőlőbe,
ott még jó lenne Vendelnek... „/Élesíti a
dolgot: Perkátán Vendel annyi mint másutt
ormirejzinger/
Nepomuki Szent János iránt érzett szeretetteljes
közvetlenség nyilvánul meg a nevének gyakran
becéző formában való emlegetésében is. Szent
Jancsinak, Jánoskának is hívják szobrait.
Székesfehérváron a már említett Szent János
közt a diáknyelv Szentjancsi közként tartja
számon.
Nepomuki Szent János szobrához és emléknapjához
kapcsolódott a Duna mentén működő molnár céhek
gyertyás ünnepe. Dunapentelén a
a céh tagjai feldíszített dereglyére tették
szent János templomból kihozott /és kifejezetten
e célból faragtatott / szobrát, eléje gyertyákat
helyeztek és mozsárágyús lövöldözés kíséretével
vonultak vele a Dunán. A parton
lévő kőszobornál nyolc napon át minden este
litániát tartottak. Hasonló gyertyás-tutajos
vízi felvonulásról tesz említést Bálint Sándor
is a közeli Ercsi szent János ünnepének bemutatása
kapcsán.
Nepomuki Szent János mártírhalálának körülményei
közismertek. Köszönhető ez többek között a
róla szóló ének és litánia szövegeknek, amelyekre
ez alkalommal nem térek ki részletesen. Csupán
két, a szent halálának körülményeit idéző
adatot említek. Lukács László a váli Luca
székről szóló tanulmányában egyik
adatközlőjét idézve a következőket írja: "Éjféli
misekor megnézték ki a boszorkány, ember vagy
asszony.Aztán az történt, a Kata néni, a Menyhárt
Kata néni volt a legnagyobb boszorkány. Nagyon
mérgesek voltak az emberre a széken, Valkó
József bácsira, de muszáj volt mert a lucaszék
odavetette üket. Fölkapták székestül az öreget,
és vitték a zugóba, Szent Jánosba /a szoborhoz
a patak mellett/ és belevágták a folyóba."
A másik idevonatkozó adatot Gunda Béla professzor
199o-ben a Martonvásáron rendezett honismereti
táborban tartott előadásában említette. Eszerint
"a Szent László víz hidján egy szobor
volt Baracska felé a második világháború idején
még fennállt. Nepomuki Szent János egyszerű,
paraszti kéz által faragott szobra volt. A
régiek emlékeznek arra a mondára, hogy Nepomuki
Szent Jánost a patakba vetették bele. Itt
úgy mondják, hogy Nepomuki Szent János szobra
azért áll ott, mert itt lökték bele a Szent
László vízbe."
Nepomuki Szent János szabadtéri szobraihoz
vallásos áhítat is fűződött. A második világháborúig
a szent ünnepén virágos körmenettel vonultak
szobraihoz, litániáját imádkozva elsősorban
a lányok, asszonyok. Az ünnep nyolcadában
vagy utána még három estén át megtartották
a Nepomuki litániát rendszerint vagy a templomban vagy
a szobornál, melyet évente újrafestettek,
meszeltek erre az alkalomra. Az emléknapjához
kapcsolódó közösségi imaalkalmak tehát egyben
a szobrok rendszeres karbantartását is biztosíthatták.
A szent kultusza még számos kutatási terület
vizsgálatát kínálja. Így például az egyháztörténeti
anyag tükrében a 18-19.századi Nepomuki Szent
János emlékek feltérképezését, a vallásos
áhítat szövegemlékeinek felgyűjtését és elemzését
különös tekintettel a megyében, Iszkaszentgyörgyön
tevékenykedő Amadé László nemes költő munkásságára.
Érdemes lesz megvizsgálni például a földrajzi
nevekben vagy a névadási szokásokban megnyilvánuló
Szent János tiszteletet is. A tiszteletére
emelt templomok és kápolnák kultusztörténeti
jelentősége is feldolgozásra vár.
Ezen részterületek kutatása után kaphatunk
teljesebb képet a szenttiszteletről amelynek
kifejeződését most annak csupán egyetlen megnyilvánulásában,
a szabadtéri szobrokhoz fűződő kultusz vizsgálatában
végeztük el.
Jegyzetek
1. KUTHY István plébániatörténeti kéziratai.
Egyházmegyei levéltár.
2. BÁLINT Sándor: Ünnepi kalendárium. I. Budapest,
1977. 380.
3. KÁLLAY István: Székesfehérvár regimentuma
1688-1849. Fejér Megyei Történeti Évkönyv
18. Székesfehérvár, 1988. 414-415.
4. DEMETER Zsófia- LUKÁCS László: Zámoly.
Száz magyar falu könyvesháza. Budapest, 2002.
5. TÜSKÉS Gábor- KNAPP Éva: Népi vallásosság
Magyarországon a 17-18. Században. Budapest,
2001. 189-217.
6. AGGHÁZY Mária: A barokk szobrászat Magyarországon.
I. Budapest, 1959. 71-73.
7. SCHLITTER Frigyesné: Így éltünk Dunapentelén.
Az István Király Múzeum Néprajzi Adattára.
85.1. 11.
8. HORVÁTH Ferenc kézirata az Egyházmegyei
Levéltárban. Jelzete: 1661/2.
9. GELENCSÉR József: A titok őrzője, a hírnév
védője. Fehérvári Hét, 1991. Május 17. 25.l.
10. BÁLINT Sándor: i.m. 380.l.
11. GELENCSÉR József- LUKÁCS László: Szép
napunk támadt. A népszokások Fejér megyében.
Székesfehérvár, 1991. 90.
Nepomuki Szent
János kultuszának emlékei Fejér megyében
Nepomuki Szent
János Magyarországon is a legnépszerűbb szentek
között foglal helyet, kultuszának valamilyen
tárgyiasult emlékével majdnem minden katolikus
településen találkozhatunk. A dolgozat Fejér
megye területén előforduló szabadtéri szobrait
vizsgálja, rendszerezi különféle szempontok
alapján. A megye 106 településéből jelenleg
28-ban találkozhatunk Nepomuki Szent János
szoborral, ám mindez csak töredéke a 18-19.
Században meglévő a szenthez kapcsolódó emlékeknek.
A szobrok elsősorban vízpartokon, az egykori
jezsuita birtokokon lévő községekben valamint
német nemzetiségű településeken találhatók.
A szobrok többsége kőből készült, s településen
belül a templom közelében, patakok partján,
utak mentén illetve magánkertben áll. Állíttatójuk
lehetett földesúr, egyházi méltóság, egy-egy
faluközösség vagy céhes társulat. A legtöbb
szobrot 1750 és 1800 között állították, de
jelentős számú szobor megjelenéséről vannak
adatok 1729, Nepomuki Szent János szentté
avatása előttről is. A szobrok készítőinek
nevét többnyire nem ismerjük.
Nepomuki Szent János iránt a nép körében szeretetteljes
közvetlenség nyilvánult meg, s mindez kifejeződött
a szobraihoz kapcsolódó tréfás eseményekben
is. Emléknapján, május 16-dikán a Duna-menti
községekben látványos vízi felvonulást tartottak
a vízimolnárok.
E szobrokhoz vallásos áhítat is fűződött:
emléknapján körmenettel keresték fel őket,
imádkoztak, litániát tartottak a szent tiszteletére.
|