Pál Szabina
„Aki szegény, az a legszegényebb”
Volt egyszer egy
rendszerváltás, annak minden velejárójával,
nyertesekkel és vesztesekkel, szegénységgel és
szegényekkel. A statisztikai adatok mögé nézve a
dokumentumfilmeken keresztül is találkozhatunk
mindezekkel, hiszen feladatukat a rendszerváltás
után is a valóság visszatükrözésében ragadhatjuk
meg talán a leginkább, a változások
következményeinek, a púder nélküli új
élethelyzetek bemutatásában. Ezt látszik
alátámasztani, hogy a dokumentumfilmek jelentős
része a hagyományokat folytatva a
rendszerváltozás vesztesei felé fordult.
Bár egzakt
megfogalmazást nehezen találnánk, a szegénység
fogalmát mégis mindenki pontosan be tudja
azonosítani. Nincs szükség konkrét definícióra,
talán lehetetlen is ilyet találni, mégis
egyértelmű, mire kell gondolnunk. Halljuk,
látjuk, olvassuk, vagy éppen tapasztaljuk a
szegénységet. Asszociációink száma szinte
végtelen. Mindig is volt, van és minden
reményünk ellenére lesz is. Létezett már a
rendszerváltás előtt is, esetleg csak kevésbé
látszott, a takargatási mechanizmusok még
működtek, de a probléma attól még élt a felszín
alatt. A kilencvenes években a szegények száma
megnőtt, s a legszomorúbb tény az, hogy nem a
társadalom egy szűk szeletéről van csak szó,
hiszen emberek tömegei szorultak peremhelyzetre,
ahonnan a visszatérés útvonalához senki sem
mellékelt térképet. A rendszerváltás nyomán az
„új szegénység” fogalma is megjelent, amely
egyrészt azokat a háztartásokat jelöli, ahol
egyszerre több munkanélküli is van, másrészt ide
sorolhatók a rokkantnyugdíjasok, felnőtt
eltartottak is. Aztán vannak a „régi- új”, a
közel 500000 főre becsülhető roma népesség
szegényei is. Régiek, hiszen már a hatvanas
években több volt köztük a szegény, mint a nem
roma népességben, és új, hiszen a szegénységben
élők aránya minden más társadalmi kategóriáénál
jobban megnőtt körükben.
Nevezhetjük őket
sokféleképp, a rendszerváltás nagy veszteseinek
is, mindenesetre tény, hogy sem az eddigi
kormányok, sem a szociálpolitika nem volt képes
megbirkózni ezzel a feladattal, de nem született
válasz a civil társadalom részéről sem, ha csak
az nem, hogy „úgyse tehetünk semmit”. A
szegénységnek különböző stációi léteznek.
Mélységeit gyakran nem látjuk, a fogalom tág,
túl sok minden fér bele, az okok tárháza szinte
végtelen. 1989-től a politikai, gazdasági
struktúrák átalakultak, sokféle társadalmi
vonzattal. A többség helyzete romlott, az állam
nem törekedett a kedvezőtlen hatások
tompítására, s a terhek nagyban sújtották
azokat, akik nem tudtak alkalmazkodni. Az
átlagjövedelmek csökkentek, a keresetek közti
különbségek nőttek, a munkanélküliség
futótűzként terjedt, nyomában a családok
bizonytalan megélhetése, s a nyomor különböző
stációi maradtak.
Ma becslések szerint
a társadalom harminc-harmincöt százaléka
szegény. 1985 és 2000 közt háromszorosára nőtt
mind a relatív, mind az abszolút szegénység. Ami
a jövedelmi egyenlőtlenségeket illeti, míg a két
szélső tized közti szorzó 1987-ben ötszörös
volt, 2000-ben közel tízszeres. A szegénység az
osztályhierarchia alján a legérzékelhetőbb,
azoknál, akik kevés az anyagi, illetve
szimbolikus erőforrásuk, és elvesztették
kapcsolatukat a munkaerőpiaccal.
Statisztikai adatok
mutatják pontosan ennek mérhető, megfogható
elemeit, csak azt ne feledjük el, hogy mindezek
mögött emberek, emberi sorsok állnak. Ennek
bemutatására vállalkoznak az általam
kiválasztott dokumentumfilmek is, amelyek a
rendszerváltás nagy veszteseit és folyamatait
állítják a középpontba.
A dokumentumfilmek
túlnyomó többsége a szegények birodalmának
határain folyó harcokról szól, s művészi
eszközökkel próbálja bemutatni azokat.
Mégis. A szegények egyfajta értelemben árucikké
válnak a média piacán, s csak ízlés kérdése, ki
mit mutat meg és hogyan. A nincstelenek
világával gyakran találkozunk a kereskedelmi
műsorok felületes műsoraiban, amelyek vérlázító
módon használják ki mások szorult helyzetét.
Mindennek súlyos etikai vonatkozásai vannak, a
filmes eszközökkel vissza is lehet élni. S hogy
szabad-e egyáltalán a szegénységről filmet
forgatni? Ez a probléma a rendezőket is
foglalkoztatja. Almási Tamás kiemeli, hogy
„tilos árucikket csinálni az emberekből, még
akkor is, ha később maga a film árucikké válik
is.”
Salamon András
szavaiban találtam meg leginkább az összegző
választ fel nem tett kérdéseimre. „Felmentést és
igazolást ad a munkára az, ha másokból megértést
és részvétet váltunk ki a szereplők iránt. [...]
Ez lehet a haszna egy dokumentumfilmnek: a
megértés, a részvét, a szolidaritás érzésének
felkeltése. Ha a film jó. Ha rossz, sokkal
többet árt.”
A magyar
dokumentumfilm számára tehát tartalmukat
tekintve a rendszerváltásból is annak társadalmi
hozadékai lehetnek igazán fontosak, az
elkövetkezendőkben a változások veszteseiről
készült alkotásokat állítom elemzésem
középpontjába.
A rendszerváltás
vesztesei tolonganak a celluloidszalagokon.
Talán könnyebb nem odanézni…
Hajléktalanok,
periférián élők
Nem lehet nem
észrevenni őket. Számuk egyre nő. Az utca az
otthonuk? Látjuk őket nap mint nap, a
huszonegyedik század Magyarországának utcáin, és
nem tudunk mit kezdeni a helyzettel. Esetleg
szégyenkezve pénzt adunk, és továbbsietünk, hogy
ne is lássuk tovább. Egyes városok egyszerűen
kitiltják őket, ne rontsák az utcaképet,
megoldás mindenesetre nem születik, a kormány és
a társadalom sem érez felelősséget a
hajléktalanok sorsáért. Maga a probléma nem a
rendszerváltás következménye, ám tömegessé
válása igen. Korábban is létezett, csak éppen
„szőnyeg alá volt söpörve.”
De ki egyáltalán a
hajléktalan? A meghatározást különféle tényezők
nehezítik, a fogalom viszonylagos, de ha szembe
jön velünk, valahogy mégis felismerjük…
Az Európa Tanács
definíciója szerint „a hajléktalanok olyan
egyének vagy családok, akiket társadalmilag
kizártak egy megfelelő, azaz szubjektíve és
társadalmilag is elfogadható saját lakóhely
tartós birtoklásából.”
A hajléktalanság
legfőbb okai strukturális és individuális
okokban rejlenek,amelyek
a lakásproblémával, szegénységgel ragadhatók meg
leginkább, ám társadalom perifériájára
kerülésben két dimenziónak van különösen fontos
szerepe. Egyrészt a munka világának, másrészt az
emberi kapcsolatokból való kiszorulásnak.
A rendszerváltás egyik legmeghatározóbb
mozzanata ebben a dimenzióban a munkahelyek,
gyárak, s ennek következtében a munkásszállók
bezárása.
A kívülálló
társadalom számára azonban egyszerűbb az a
nézet, hogy a hajléktalan saját maga felelős a
helyzetéért. Levendal szerint „a hajléktalanság
nem az érintett emberek magánügye, hanem a
társadalom működési elégtelenségének tünete”.
A rendszerváltás
utáni dokumentumfilmek egy része a fedél nélkül
maradtak felé fordult. S hogy mit jelent
napjainkban elhajított emberként élni, arról
Siklósi Szilveszter 1996-os filmje ad pontos
jelentést.
„Elhajított emberek”
Modern Taigetoszként
írja le a mára kialakult helyzetet a
dokumentumfilm egyik szereplője. Találó
kifejezéssel él, hiszen a jelenlegi
szociálpolitikai viszonyokat ez a szemléletmód
jellemzi. Mindenkin nem lehet segíteni,
válogatni kell. Megdöbbentő szavak ezek. Hogy
lehetne emberéletek közt válogatni? Fedél
azonban mégsem jut mindenkinek.
Alapvető probléma,
hogy hiányzik a megfelelő intézményrendszer, a
szociális háló, amely megfoghatná őket,
segíthetné magkapaszkodásukat. Siklósi
Szilveszter filmje ezt az intézményrendszert és
jellegzetességeit mutatja meg a feltételeket és
a lehetőségeket tárgyilagosan elemző filmjében.
Az aluljáró képeivel
indul a történet, a helyzetfelmérés. Hajléktalan
fekszik keresztben a képen, majd hátulról
filmezve látjuk őket, beleolvadnak az utcaképbe,
az egyikük a padon bóbiskol, másikuk a járdán
fekszik. Mindennapi jelenetek. Megszoktuk volna,
és már senkit sem háborít fel, hogy emberek az
utcán élnek?! Majd elmondja véleményét az utca
embere. Hogy mit gondol. A hajléktalan eszerint
gyakran már olyan szerencsétlen, hogy ha akarna,
se tudna mit tenni. Van, amikor nem ő a felelős
helyzetéért, de van, amikor bizony dolgozni is
tudna, ha akarna. Egy másik vélemény a film
témáját exponálja, eszerint a szállókat kellene
elrendezni, s nem kidobni az ott lakókat reggel,
betaszítva ezzel „ebbe” az életmódba. Mindez
személyiségfüggő is, fűzi tovább a gondolatot.
De túl közel ő sem merészkedik ezekhez az
emberekhez…
Beszélőfejes képeken
keresztül bontakoznak ki az intézményi háttér
jellemző vonásai, s míg előttünk valaki
szavakban vázolja a szomorú helyzetet, a képek
is önmagukért beszélnek. Hiszen valóban a modern
Taigetosz képei és történetei ezek.
A kezdő pár mondatban
benne van a háttér is. A rendszerváltás után a
hajléktalanok helyzete furcsa mód
liberalizálódott, s így aztán hirtelen láthatóvá
vált a korábban is létező probléma. Megoldás
azonban továbbra sincs.
Romos épület előtt
beszél a kudarcba fulladt tervről a riportalany.
Többszintes, többfunkciós szálló tervéről
hallhatunk, ám az ötlet nem léphetett a
megvalósítás útjára. A gazdasági és
szociálpolitikai érdekek harcában nem nehéz
kitalálni, melyik győz. Marad hát az addigi
átmeneti szálló, a lábadozó, az anyaotthon, a
krízisszálló.
És már jönnek is
lakók a krízisbe, végigkövethetjük a folyamatot,
és amivel szembesülünk, az a szégyenletes
valóság. A folyosón, a szobán, fürdőhelyiségen
keresztül visz a kamera útja. „A nyomor
országairól térképet rajzol a penész…”
Szó szerint.
Aztán az anyaotthon
következik. Elmondják sűrített történetüket, a
végkicsengés ugyanaz. Számukra óriási segítség,
hogy élhetnek ezzel a lehetőséggel. A
krízisszálló a pincében működik. A törvény
pallosa bezárná az ott uralkodó körülmények
miatt, de az utcánál még ez is jobb. Van fedél,
van víz, van fűtés. Nincs más, és a hely csak az
utcával versenyez.
A szegénykórházban
sem rózsásabb a helyzet. Ezek az emberek ég és
föld között lebegnek, semmijük nincs. Ha a
kórházi kezelés megszűnik, a lábadozóban vár
rájuk egy kis tej és kenyér, hogy ne haljanak
éhen.
Nem csak kórházi
kezelés ez, embermentés folyik. A főorvos is
kifakad: az alkotmány előír bizonyos emberi
jogokat, és ezeket realizálni kellene.
Az átmeneti szálló
következik. Az alkoholizmus problémája, egyéni
sorsok, s a cél, hogy az itt eltölthető idő
alatt a hajléktalan talajt fogjon. Egyéni
élettörténetek, s a nevelőotthon, a szegénység,
mint vissza-visszatérő motívum. Aztán egyszer
csak elhangzik a kulcsmondat: „Nem az én hibám”.
Mégis olyan nehéz megértetni ezt. Mert a
felelősséget másokra hárító gondolkodás valljuk
be, egyszerűbb. Mentesít. Úgy érzem, a film pont
ez ellen a felfogás ellen érvel szavaival,
képeivel. Hiszen minden ember egyenlőnek
születik. De másnap persze már nem azok többé…
A hajléktalanságra
mégis mindenki, mint szégyenletes állapotra s
nem mint megoldandó problémára tekint. S hogy
van-e kiút? Az egyik lány egy öreg férjben látja
a megváltást, aki talán meghal, és így házhoz
juthat. Valaki azt mondja, betör, ha máshogy nem
megy. „Tiszta szívvel...”
A következő jelenet
szavai az előzőekre reflektálnak. „Ma érdemesebb
valami módon bejutni a börtönbe, s bár ez
cinikusan hangzik, ez a véres valóság.” A
kormány ma egy hajléktalan emberre tizedannyit
irányoz elő a költségvetésből, mint a
köztörvényes bűnözőre.
Dr. Iványi Gábor
elmondja, az emberi szolidaritás néha kevés. A
képviselők szolidaritása a költségvetésnél
lehetne sokkal jobb is. S ha a polgárok látnák
azt, hogy felső szinten minden egyes veszendő
ember kivételes érték, akkor ők is máshogy
viszonyulnának hozzájuk.
Siklósi Szilveszter
filmje a problémakör minden stációját
végigjárja. A segíteni akarók mellett az
áldozatok is megszólalnak, sorsukban ott
rejtőznek a problémák szinte általánosnak
mondható okai. A szétszakadt család, az emberi
kapcsolatok hiánya, a nevelőintézet, az alkohol.
A problémára koncentrál, s a szereplők szavain
keresztül megoldási lehetőségeket is felvillant.
S miközben az állam közönyéről és cinizmusáról
hallunk, a romokban álló szálló, a vaságyak, a
földön fekvő emberek, a szegényes kórház
képeivel szembesít minket a film.
Minden mozzanat arra
utal, hogy valami nagyon nincs rendben a
társadalommal, az állammal. A hajléktalanok
pedig senkinek sem kellenek.
Kisebbségben
A cigány népesség
kétségkívül a rendszerváltás legnagyobb
vesztesének tekinthető.
A többségi
társdalomhoz való viszonya az elmúlt 150 évben
többször is változott, az 1990 előtti,
szocialista időszakban voltak a társadalmi
különbségek a legkisebbek, az 1900-1950-ig,
illetve az 1989 utáni időszakban azonban
különösen nagyok. Kirekesztettségük a
rendszerváltás után nem csak hogy megerősödött,
de minőségi változáson is átesett: míg korábban
a munkamegosztási rendszer részei voltak,
termékeikre és szolgáltatásaikra igény volt,
addig a nyolcvanas évek középétől feleslegesnek
látják őket.
S bár a szocializmus asszimilációs politikája
elősegítette felemelkedésüket, ugyanakkor
szétzúzta hagyományos kapcsolatrendszereiket, s
akik akkoriban nem tudtak megkapaszkodni a
társadalom közepén, a piacgazdasággal
szembesülve a társadalmon kívülre kerültek.
S míg a
szocializmusban teljes foglalkoztatottság
következményeként a cigány népességnek is volt
munkája, a rendszerváltás után ők voltak az
elsők, akik elvesztették azt. A „híres”
acélipar, az építőipar, az agrárszektor
összeomlott, a bányákat bezárták. A szocialista
nehézipar fellegvárainak tönkremenetele tömeges
munkanélküliséget hozott, ez azonban
mindenekelőtt a romákat sújtotta, akiket az
elsők közt küldtek el.
A posztkommunista
átalakulás fontos fejleményének tekinthető, hogy
a vagyon újraelosztásából a romáknak egyáltalán
nem jutott, továbbá az a gyakorlat is fontos
szerepet kapott a romák elszegényedésében, amely
a terheket szociális védőháló nélkül az
alacsonyan képzett munkaerőre hárítja.
Ha a cigányság
helyzetéről beszélünk, akkor nem kerülhető meg a
kérdés, hogy ki tekinthető egyáltalán annak. Aki
romának vallja magát, vagy akit annak tekint
környezete? Identitásválságukat nagyban
meghatározza az asszimilációs és szegregációs
törekvések váltakozása, a csoporton belüli
nyelvi és életmódbeli különbségek, a mérhetetlen
előítéletek, a sztereotip ábrázolásmód.
Helyzetük mindenesetre nehezen megközelíthető,
állandóan akadályokba ütközik. Óriási
ismeretanyag halmozódott fel ugyan néprajzosok,
szociológusok, a tudományos munka eredményeként,
mégis óriási a szakadék mindezek, és a
társadalomban kialakult kép közt. Ennek
felszámolásában lehet fontos szerepe a
dokumentumfilmnek.
Schubert Gusztáv
végkövetkeztetése a cigányfilmeket áttekintve
több mint lehangoló, de sajnos igaz: „A szellem
sötétjében minden cigány fekete […] sok jót nem
mondhatok magunkról. Rosszat mindjárt kettőt is:
hideg polgárháború dúl körülöttünk. Mit sem
tudunk róla.”
A dokumentumfilmek a
rendszerváltás hatásainak feldolgozásakor, a
cigányság helyzetének bemutatásakor leginkább a
„kitörési kísérleteket” állítják a középpontba.
Gyarmathy Lívia A lépcső című művében
Rostás Árpáddal, és a mélyen gyökerező
előítéletekkel találkozhatunk.
„A lépcső”
„Mondd mit érlel…”
Vajon mit érlelhet
annak az embernek a sorsa, akinek - munkája
nehézségei és a paragrafusok útvesztője mellett-
még évezredes előítéletekkel is meg kell
küzdenie? Valahol azt olvastam, ez egy szelíd
film. És valóban az. Nyugodtan szövi történetét,
szereplői is többé- kevésbé békés párbeszédet
folytatnak, valahogy mégis kiáltani szeretnék,
miközben peregnek a képek.
Rostás Árpád
szorgalmas, lelkiismeretes és becsületes
asztalos, sőt több is annál. Művészi fokon űzi
mesterségét. Egy városi kórház lépcsőjének
felújítását, restaurálását vállalja el, s
megkezdődik magányos harca az életben
maradásért. Problémák egész sorába ütközik, a
paragrafusok, szerződések és törvények világában
kevésbé igazodik el, mint szakterületén.
Becsületes és precíz munkafelfogása sehogy sem
találkozik munkaadói igényeivel. Míg egyikük az
életveszélyes lépcső elbontása, az aprólékos
restaurálás, másikuk a gyors és olcsó munka
mellett teszi le a voksot. A hivatalnokok és
Rostás Árpád egészen más nyelvet beszélnek. A
helyzet egyre kilátástalanabb lesz, munkájával
elégedetlenek, hiszen nem a lépcső elbontásáról
volt szó, egyre több dologba "kötnek bele", és
persze nem fizetnek. Sőt, Árpádot még a
szerencse is kerüli, a felvett bankkölcsön nem a
megfelelő postafiókba érkezik. Szegény embert az
ág is húzza?
A polgármester, a
statikus, a hivatalnokok amúgy jó szándékkal
követik Árpád tevékenységét, alapjában véve nem
rasszisták ők, ám a film előrehaladtával egyre
inkább átengedik magukat a lappangó, reflexes
előítéleteknek. Mert ugye a cigány alapvetően
mégis csak lusta, sőt valószínűleg lop is. Ezért
ellenőrizni kell, lefényképezni milyen
anyagokkal dolgozik, és azt sem lehet tudni,
vajon a feketepiacról szerezte-e be őket. Az új
asztalosmester tetőzi be a folyamatot, neki
ugyan semmi baja Rostás Árpáddal, de amolyan
összekacsintós modorban azért hangot ad
kételyeinek. Van-e Rostás Árpádnak egyáltalán
valami papírja? És vannak-e megfelelő
szerszámai? Az anyagokhoz legálisan jutott-e?
Sorjáznak az előítéletek kérdései szép
egymásutánban. A lépcsőt is kontár munkának
tartja, lényegében szerkezetileg a szakember nem
csinált vele semmit, csak lecsiszolta és
lelakkozta.
Az átvétel persze nem
történik meg, a város nem fizet. Mondhatjuk,
Rostás Árpádon kifog a feladat. A polgármester
kimondja: túl nagy fába vágta a fejszéjét,
nincsenek meg a vállalkozáshoz szükséges
ismeretei, eszközei, pénze. Szerinte mindenkinél
adott egy bizonyos háttér, ez Rostás Árpádnál
meglehetősen alacsony. Ezért bukik meg, mint
vállalkozó.
Hogy a többi szereplő
milyen minőségben bukik meg, azt minden néző
eldöntheti saját maga. A film nem ítélkezik. A
középpontba Árpád egyéni sorsa áll.
Keretes szerkezet
fogja közre a történetet, amely jelenetek,
beszélőfejes riportok váltakozásán keresztül
bontakozik ki. Játékfilmhez hasonló,
megkomponált szerkezetet alkalmaz a rendező, a
látszólag nyugodt kérdések és válaszok mögött
egyre erősödő feszültség húzódik. Érezhetjük
mindezt már a kezdő jelenetekben, amikor „in
medias res” a történetbe csöppenünk a narráció,
majd Rostás Árpád által, aki biciklizve érkezik
a filmszalagra. Aztán a felkelő nap képe után
bemutatkozik, s szembesülhetünk azzal, hogy
szülei elhagyták, intézetben nevelkedett. Kezd
kibontakozni az a bizonyos háttér? Az
előítéletekkel már korán szembesülnie kellett,
tehetséges rajzait nem az ő műveinek
tulajdonították. Tudja, mi mindenre kell
vigyáznia, s titkolja hogy ki is ő valójában.
Mint mondja azért, hogy ne kelljen szeretetet
kunyerálnia.
Jó tudni mindezt,
afféle alapállásként.
Ez után az ügyet
különböző nézőpontokból, a történet aktív
résztvevői tolmácsolják beszélőfejes, közeli
képeken. Minden hivatalnok konszolidált, a
polgármester arca mellett az Európai Unió
zászlajának csillagai. Az egymás után komponált
vélemények kiemelik a kontrasztot, amely Rostás
Árpád értékrendje, és a bürokratikus érvek közt
húzódik. Visszatérő motívum a gyors és olcsó
munka követelménye. Az indokok és szólamok közt
a bevágott képeken Árpád fát farag, restaurál,
töpreng, hogy miként lehetne a legjobban
elvégezni a feladatot. Lírai képek sora szövik
át a történetet, valamiféle furcsa harmóniát
teremtve ott, ahol közben szinte minden
széthullik, egyre kilátástalanabbá válik. A
képek egy másik csoportját a helyszínen felvett
életképek alkotják. A munka folyamata, az
anyagok, színek kiválasztása, majd a gondok
képei. A töprengésé, hogy mit tegyenek a
segédmunkások, a barátok, akik már két hónapja
nem kaptak pénzt. Egyesével mondják el a
kamerának, hogy ingyen dolgoznak. S hogy mégis
miért? Egyszerű. Mert nem akarják cserbenhagyni
Árpádot. Lassú és mégis feszültséggel teli képek
ezek. A rendező kérdez, a munkások válaszolnak.
Árpád zokog.
A jelenet később
megismétlődik, de itt már kevésbé megértő a ki
nem fizetett munkaerő, biztosítékot akarnak, s
felmerül, vajon Árpád mennyit kap a munkáért. A
bizalom megrendülésének szavai ezek. „Több az
ellenség, mint aki velünk van”. - mondja Árpád,
majd, egy lépcsőn ülve kávézni kezdenek. A
lépcső motívuma ezen a ponton számomra
ironikusan hat. Támogatói közé tartozik amúgy
felesége, aki a családi vagyonból áldoz férje
munkájára. Mert nemhogy pénzt és elismerést nem
kap az elvégzett munka után, de a család
vagyonát is beleöli abba.
Logikusan merül fel a
rendezői kérdés, vajon kellene-e erkölcsi,
emberi megbecsülés? Rostás Árpád azt mondja, a
lényeg az, hogy amit csinál, az becsületes
legyen. Talán meglepő, hogy a történtek után is
szeretné befejezni ezt a munkát, s örömmel
elmenni onnan. Szavai után lemegy a nap. Talán
azért marad abba itt történet, hiszen a hangsúly
nem is azon van már. Ismét Árpád bemutatkozó
szavait halljuk, majd a temetőben kérdezi őt a
rendező. Szüleiről nem tud semmit. S hogy
milyennek képzeli apját? Olyannak, mint ő maga.
S anyját? Rendes. Lehet, hogy a sors akarta így,
meséli meggyőződéssel.
Közben a régóta
gyülekező könnycsepp kicsordul.
S mit mondana
anyjának? Megbocsátana. Hiszen az, hogy ő
megszületett, azt mutatja, hogy szerették
egymást. Arc- közelik, és biciklis képek váltják
egymást, s utolsó szavai is céljairól, a
munkáról szólnak.
Majd hosszú úton siet
felénk, miközben megtudjuk, 1994 novemberéig nem
kapott pénzt, egy budapesti céget kért fel a
város a feladatra.
Rostás Árpád alkalmi
munkákból él.
Néha valóban a
legszelídebb film képes ábrázolni, milyen mély
az előítéletek kútja. És egy szimbolikus cím jól
mutatja, hogy bizonyos emberek, bizonyos
lépcsőkön nehezen, vagy soha nem tudnak felmenni
Munka nélkül van-e élet?
„Mint az omladék,
úgy állnak/ a gyárak, de még/ készül bennük a
tömörebb sötét,/ a csönd talapzata.”
A gyárak még álltak
ugyan a kilencvenes évek elején, de a
rendszerrel együtt készültek összeomlani. A
romok alatt munkanélküliek ezrei.
A gazdasági
hanyatlás a téeszek, gyárak, bányák bezárását
jelentette, s persze munkanélküliséget. Főként a
vidéken élőket sújtotta ez, ahol a kedvezőtlen
infrastrukturális viszonyok befektetőket nem
vonzottak, a lakosság pedig a rossz és drága
tömegközlekedés miatt nem tudott ingázni.
A problémára a
foglalkoztatáspolitika, a munkaügyi központ sem
talál megoldást. Évek óta. A statisztikai adatok
mögött pedig tragikus emberi sorsok húzódnak.
Ha a rendszerváltást
mozgóképekkel kellene elbeszélni, akkor nem
kellene sokáig keresgélnünk, hogy megtaláljuk a
filmeket, amelyek könyörtelen tükörképei a
kornak.
A rendszerváltás
társadalmi hozadékát ábrázoló dokumentumfilmek
közül a munkások helyzetét bemutató ikonokként
is aposztrofálhatjuk Schiffer Pál és Almási
Tamás e témában készült sorozatait. Nincs
elméleti diskurzus, értekezés, amely ne ezt a
két sorozatot emelné ki. Nem véletlen. Ha
valaminek, akkor ezeknek a filmeknek pontosan
sikerült megragadniuk a rendszerváltás
folyamatainak lényegét. Ózdon és
Székesfehérváron követték nyomon a rendszer, a
gyárak, az emberi életek összeomlását.
A filmek nem csak
kordokumentumok, hanem műalkotások is egyszerre,
s elementáris erővel mutatják be a nyers
valóságot, s megcáfolják a kényelmes vélekedést,
mely szerint a szegények maguk felelősek
sorsukért.
A két sorozat gyakran jelenik meg párhuzamba
állítva, ami minden szempontból logikus
vállalkozásnak tűnik.
Az ózdi sorozathoz
kapcsolható Almási Tamás 1995-ben készült
Meddő című filmje is. Ezt a filmet látni
kell, mert e nélkül nem beszélhetünk a
rendszerváltás veszteseit bemutató
dokumentumfilm-termésről. Hasonló volt a helyzet
Az út vége című alkotással is, amely két
házaspár eltérő próbálkozásait, életét,
küszködését követi nyomon
„Meddő”
Van az úgy, hogy az
ember megnéz egy filmet, és utána nem tud
megszólalni. Nem talál szavakat. Mert
leírhatatlan az a 73 percnyi döbbenet.
Mi ez a Meddő?
Frontjelentés a szegények háborújáról? A
kilakoltatásról, a vasgyűjtő életmódról? Talán
nem is a cigányokról szól, hanem a jogállamról,
amely mindezt megteheti?
Igazából az itt
elemzett bármely témakört illusztrálhatná a
Meddő. Valahogy ebben koncentrálódik minden. A
filmben a gyár szinte teljesen életképtelen, a
romák dolgoznak csak, kezükkel bányásszák ki a
fémet a szemétből, hogy eladhassák, hiszen ez
jelenti az egyetlen megélhetési lehetőséget.
Almási Tamás saját
bevallása szerint mégsem azért foglalkozik
ezekkel az emberekkel, mert szegények. Nem
akarja, hogy ez a vonásuk domináljon, hiszen ha
kategorizál, minősít, azzal úgy érzi, megsérti
őket.
Bár a film szereplői
cigányok, a rendező ügyelt arra, hogy ez a szó
még csak el se hangozzék a filmben, hiszen más
családokat is kilakoltattak, másokkal is
megtörténhet mindez. „Az én számomra nem az a
lényeges, hogy ami ott történt, egy
cigányemberrel, egy fehérrel, vagy sárgával
történt. Engem struktúrák, folyamatok, a
kiszolgáltatottság állapotai érdekeltek”
Az ózdi cigányságot
sújtó szörnyűségek már korán érzékelhetőek
voltak, hiszen először a képzetlen munkaerőt
küldték el, s ők nem rendelkeztek azzal a
kapcsolatrendszerrel, amely más nem cigány
családoknak valamiféle védelmet jelentett.
„Éppen ezért volt számomra világos már a kezdet
kezdetén, hogy velük, általuk mi mindent lehet
és kell megmutatni.” A film középpontjába a
rendező egy várható konfliktust állít tehát,
amely aztán, mint valóság, bekövetkezik. Ez
esetben 1992-ig kellett várni. Aztán a rendező
kisétált a meddőhöz, amelyből a cigányok puszta
kézzel kezdték kitermelni a fémet.
Ekkorra semmilyen más
megélhetésük nem volt. A rendező éppen akkor
fordult a meddőhöz, amikor beindult a cigányok
kiűzése a városból. A régóta tartó szégyenletes
események betetőztek.
A pohár azonban úgy
tűnik, nem csordult túl.
Almási Tamás-
érthető módon- meg volt győződve arról, ha a
filmet bemutatják, folyók lépnek ki medrükből
ennyi disznóság láttán. De semmi sem történt.
Csak mások is átvették a módszert, amely
egyfajta mintává vált, őt pedig kitiltották
Ózdról.
A filmet két fő
részre tagolnám, az első a meddőhányó köré
szerveződik, a második a kilakoltatás aktusát
mutatja be. A hangsúlyt azonban mindenképp a
„hogyan teszi mindezt” kérdésre helyezném. A
dokumentumfilm ugyanis vallottan játékfilmes
eszközökkel dolgozik, figurákkal, sztorival,
dramaturgiával, erős hangulatkeltő eszközökkel,
nincsenek viszont narratív részek, de mit is
kellene megmagyarázni, amikor látjuk a képeket,
halljuk a szereplőket.
Roncsokkal és
omladékokkal indul a film, a közeli képek
kitágulnak, átfogó képet mutatva az ózdi
maradványokról, a pusztulásról magáról. Aztán
egy autó belsejéből követjük a tájat, a
szeméthegyeket, a gyár csontvázát. Szürke és
sivár minden. A sofőr a lopásokról beszél, a
kert kibontásáról. És máris előttünk áll egy
„elkövető” katonai kísérettel az oldalán. A
helyzet abszurditását mutatják a felhangzó
kérdések is. Visszadobálja-e a vasat, amit úgyis
ellop más, vagy ha már kiszedte, elvigye-e.
Adatait felveszik. Nyolc gyerek, ezt is fel
kellene írni. A rend őrei feltűnően fixírozzák
cipőjük orrát lesütött szemeikkel. A „ne lopj”
parancsolatnak lehet-e érvénye, ha a másik
oldalon nyolc gyerek éhsége áll? A vasat
visszadobálja. „Köszönöm szépen.” – mondja. A
hatóságnak pedig, mint megtudjuk ez a dolga…
Pár képkockával
később már nem veszik el a kibányászott fémet.
„Ha már a szemétből kiszedte...” Mert erről van
szó. Szeméthegyek gyomrából termelik ki az
anyagot, csákánnyal, kézzel. Kemény fizikai
munkával. Nő és férfi küszködik a képeken, a
kamera követi őket útjukon, vállukon cipelik a
tömböket. Eladni viszik, kilónként három
forintért a helyi vállalkozónak. Küzdelem a
mérleggel, fölényes tanácsok pattognak. Majd a
vállon veregetés: „Most már van kenyérrevaló,
igaz?”
A Meddő következő,
zenével kísért képein család munkálkodik,
terhével a vízben egyensúlyoz valaki. Ketten
zsákkal küzdenek, néha a kamerába pillantanak.
Eljátsszák a mindennapokat. Az alak fémmel a
hátán távolodik, Dés László zenéje kíséri. Az
első egység itt megszakad, de nincs idő
fellélegezni, erőt gyűjteni a következő képekre.
De a kilakoltatásra
nem is lehet felkészülni. Arra, hogy ez valóban
megtörtént. És nem diktatúrában, hanem egy
demokráciában, egy modern Európa felé igyekvő
államban. Ahol a megoldást erre a helyzetre a
családok utcára száműzésében látják.
Omladozó házakat
pásztáz a kamera, egyre nagyobb látási mező
nyílik, a lakatlannak felsejlő ház udvarán mégis
van élet, gyerekek játszanak. Majd egy házaspár
vall sorsáról. Költözniük kell. A polgármesteri
hivatal együtt érző levele nem kínál megoldást,
mint ahogy később a kilakoltató főelőadónő
képmutató szavai sem. A meddőből élnek ők is,
lakásra esélyük sincs, arra annál inkább, hogy
gyerekeiket elvegyék.
Gyülekeznek is a
rendőrautók, egyenruhások csoportosulnak,
kutyáikkal oldalukon, s kezdődhet a kilakoltatás
annak rendje és módja szerint. Itt már semmi sem
„megrendezett”, a kamera a folyosókon, az
emberek közt lavíroz, „kihallgatva” a
beszélgetéseket, a természetes zajokat. Követi
az embereket, a már megismert párhoz is
bejutunk. Abszurditásban itt sincs hiány, a
hivatalnok szavai irreálisak. Oldják meg
péntekig a helyzetet, holott jól tudja, hogy
erre esélyük sincs. Miközben beszél, arca
elhomályosul, s a háttérben a kilakoltatásra
váró asszony kétségbeesett pillantása élesedik
ki. A hivatalnok pedig kioktat, paragrafusokban
beszél. Érvei mit sem érnek, hiszen látjuk a
kilátástalanságot.
Ezek az emberek egész
egyszerűen nem kellenek senkinek. Se Ózdnak, se
a környező falunak, ahova a család is költözik.
Pár nap múlva egyszerűen eltűnnek. Sorsukról mit
sem tudunk.
A polgármesterek is
kifejtik véleményüket. Bár ne tennék. Ózd első
embere szerint: „Ha emberileg nézem, ma
Magyarországon a korszakváltás után furcsa, hogy
emberekkel ilyet kell véghezvinni. De éveken át
nem tudtak beilleszkedni, el kell kezdeni, és a
törvénynek érvényt szerezni.” Nagyon árulkodó a
falusi polgármester oszlop mögé rejtőző, s onnan
nyilatkozó képe is…
Ózd polgármestere
elmondja a megoldást. Mindent elvinni, ajtót,
ablakot leszerelni, a lakásokat lakhatatlanná
tenni.
A törvénynek érvényt
szerezni.
„Nem variálunk,
szépen kitesszük őket!” „Vissza az eredeti
helyükre.” Házba benyomulni, kilakoltatni,
közben haverkodni a pakoló gyerekkel. „Ügyes
vagy. Te is rakodómunkás leszel, igaz?” Nagy
irgalmában agyontapos még egy bogarat is.
Mindennél többet mond el ez a mozdulat.
Családokat raknak az
utcára, hogy rend legyen a városban, amelyben
minden második ember munkanélküli, ahol
darabonként lopják el az egykori vasgyárat. Ahol
puszta kézzel kaparják ki a fémet. Ahol a puszta
életben maradásért küzdenek, és lopnak.
Ez a film
érzelmekkel és indulatokkal teli, érzelmeket és
indulatokat vált ki. Nem tudok felocsúdni, hogy
ez megtörténhetett, és hogy ez megtörténhet.
„Az út vége”
Almási Tamás
filmjében két házaspár párhuzamos megélhetési
küzdelmének lehetünk tanúi. Ica és Tibi szakítva
az addigi életformával Székesfehérvárra
költözik, gyerekeiket a nagyszülőkre hagyva, egy
jobb élet reményében. Barátaik, Magdi és Miki
nem képesek megtenni ugyanezt, számukra a család
az első, maradnak falun, s ott próbálnak élni a
szűkre szabott lehetőségekkel. Az elmaradott és
a fejlett országrész közti különbségek, s a
falusi létből való kitörés lehetetlensége
rajzolódik ki tisztán és egyszerűen.
Cserkeszőlőről indulnak, nehéz fizikai munkákból
él a család, fóliában paradicsomot termelnek,
Ica hagymát pucol, nem csoda hát, ha boldogok,
amikor Székesfehérváron steril körülmények közt,
tiszta munkahelyen dolgozhatnak. Jól keresnek, a
vállalat fizeti az albérletet, egy idő után a
gyerekek is odaköltöznek, mégsem sikerül
maradniuk. Kunszentmártonon kötnek ki végül, úgy
élnek szinte, mint azelőtt. Ica szerint „be kell
szüntetni a vándorlást, sok volt ez az egy év”.
Itt tehát az út vége. „Jó ez így…”- mondja Ica
fanyarul.
A tanyasi életmódhoz
képest magas városi fizetés sem elég, hogy a
család megkapaszkodjon, és lakáshoz jusson
Fehérváron, így végül útjuk ismét falura vezet.
A másik család végig ott próbálkozik mindennel,
amivel csak lehet. Párhuzamosan láthatjuk a
kétfajta utat, s nehéz lenne eldönteni, melyik
az előnyösebb. Merthogy eredményre sajnos egyik
sem vezet. Magdiék hihetetlen életörömmel és
optimizmussal néznek a jövő elé, Miki arcáról
nem hervad a kétségbeesett mosoly, miközben a
szakadék szélén állnak. Talán van úgy, hogy csak
azért nevetünk, mert szégyellünk sírni…
A film világos
koncepciót követ, a rendező az ország
kettészakadását kívánta megfogalmazni, s ehhez
találta meg a két pár történetét.
Megkomponáltságában,
a vágásban, az egymásra reflektáló jelenetekben
ott rejlik a rendező véleménye az egész
helyzetről. Magdi és Miki az egyik képen a
vállalkozás elindításának nehézségéről beszél,
hogy minden bőrt le akarnak húzni róluk, hogy
csak rabszolgákat keresnek itt. A következő
képen a hófehér ruhába beöltözött munkások
csoportja. Akkor most ki is itt a rabszolga,
kérem szépen? A cég, amely Ica szerint „ad egy
színvonalat az embernek”, és amelyről mindig a
legnagyobb tisztelettel beszél, sőt kirúgásakor
meg is siratja, lényegében ugyanúgy
kizsákmányolja őket.
A legnagyobb
dilemmát mégis a gyerekek jelentik, akiket hátra
kell hagyniuk egy időre. Torokszorító képeken
búcsúzik egymástól anya és lánya, a kamera
tapintatosan hátul marad, az ajtó résében látjuk
őket. Feszült beszélgetések, a napok számlálása
a találkozásig, közben bevágott képek a
gyerekekről. Búcsú a régi iskolától, a kisfiú
rajzokat kap társaitól. Miért? „Mert megyünk
Székesfehérvárra.” S hogy sajnálja-e? „Kicsit.”
A ritka alkalmak egyike, amikor kérdést hallunk
a filmben.
A költözéssel aztán
valami visszafordíthatatlan kezdődik. „Olyan ez,
mint egy kivilágítatlan alagút, aminek nem
tudni, hogyan lesz-e vége.” Az arcokon mégis
remény és várakozás.
Más élet képei ezek
a városban. Játszótér, konyha a tizedik
emeleten, a futurisztikus gyár, megy a munka.
Aztán egy vágás, s kiderül, amit már előre
sejteni lehet. „Új termékeket gyártanak, nincs
szükség az emberekre…” A pénz csökkenni fog, a
szülőknek már nem éri meg, de a gyerekeknek jó
az iskola. „A büszkeségem sem engedi meg, hogy
visszamenjünk.”- mondja Ica az egyik percben,
majd meglepő módon a következő képsoron
csirkecsomagok érkeznek a szalagon, s ő is a
szalag mellett dolgozik. Mocskos munka, de Ica
szavai szerint nem a világ vége. Nehéz hinni
neki. A gyerekeknek jó iskolát találtak
Szolnokon. Új házba költöznek, falun.
„Jó ez…”- mondja Ica
lehangoltan. Csak néhány képkocka, és közben
életük száznyolcvan fokos fordulatot vett.
További sorsukról a
film végi feliratok tudósítanak. Egy sajtüzemben
dolgoznak a csirkefeldolgozó után, Magdi a helyi
tüzépen, Miki alkalmi munkákat kap. A forgatás
után 10 hónappal az IBM székesfehérvári gyára
bezárt, 3700 ember munkahelye szűnt meg.
Hogy mitől ilyen
hatásos ez a lényegében egyszerű történetet
elmondó film? Az okokat a szereplők
kiválasztásában is kereshetjük, mindkét pár
rendkívül szimpatikus, nem lehet nem megszeretni
őket. Mesterkéltségnek nyoma sincs. A közeli
képeken arcukról, a kicsorduló könnyekről minden
leolvasható. Szavakra és kommentárra valóban
nincs szükség. Az elmondottak és a képek közti
esetleges kontrasztok már a rendező véleményét
tükrözik. „ A székesfehérvári gyár- képekben a
chaplini Modern idők is benne van. A
főszereplő nem veszi észre, hogy
kizsákmányolják, és boldog. De ki ne lenne
boldog az ő helyében […] De azt egyik szereplő
sem említi, hogy a munkához le voltak
bilincselve […].”
Viszont a képeken
mindez jól látszik. A film népszerűségében
fontos szerepe lehet annak is, hogy az élet adta
cselekménybonyolítás és a rendezői koncepció
együtt hatásos játékfilmes élményt teremt.
Száraz tényeknek itt nyoma sincs, mindent áthat
az érzelem.
A rendező nem
titkolja, játékfilmes dramaturgiával dolgozik.
Az út vége forgatása előtt
beszélgetéseket szerveztek Székesfehérváron,
hogy megtalálják a szereplőket, s a háttérben
ott ült Ilona is.
Hogy a film
befejezése negatív, vagy pozitív, mindenki maga
dönti el. Akár pozitívnak is felfogható lenne, a
szereplőknek van lakásuk, munkahelyük, a
gyerekek tanulnak, ám valahogy mégis keserű ez a
befejezés. Ica láthatóan letört, nem így
tervezte. Bebizonyosodik, hogy mennyire nehéz a
kitörés az adott élethelyzetből, hogy mekkora
szakadékok húzódnak fejlettebb és kevésbé
fejlett régiók közt. Hiába a küszködés, marad
szinte minden a régiben. Csak közben telik az
idő, s a szereplők is valahogy megfásulnak.
Szinte észre sem veszi az ember, hogy itt egyes
képkockák közt hónapok teltek el. A film végén
látható feliratok tovább rontják a képet.
Az előzőekben általam
áttekintett témakörök filmjei a vesztesek
oldaláról mutatják be a rendszerváltást követő
folyamatokat, okokat és okozatokat, s harcot
indítanak a kényelmes vélekedés ellen, hogy
mindenki maga tehet sanyarú helyzetéről. Ezek a
dokumentumfilmek éppen ezt cáfolják minden egyes
képkockájukkal, és a mai magyar társadalomban
ennek megmutatására véleményem szerint igenis
szükség van.
Elementáris hatásuk
alól kivonni magunkat lehetetlen, bár írhatnám
ezt első személyben is.
Ha eljutunk odáig,
hogy megnézzük őket…
Ferge
Zsuzsa: Struktúra és egyenlőtlenségek a
régi államszocializmusban és az
újkapitalizmusban. In: Szociológiai
Szemle (2002) pp. 9-33. http://www.mtapti.hu/mszt/20024/ferge.htm
|