Varró Ágnes
A Mária kongregációk és a Mária-lányok társulatának
erkölcsnevelő törekvései és hatása a székesfehérvári
egyházmegyében
Esküvői
menet c. kép:
Esküvői menet Perkátán a Mária
lányokkal 1930 körül.
A
vallás közösségi jellegének, kollektív gyakorlásának
jellegzetes hordozói a különféle jámbor társulatok,
vallásos egyesületek. Lehettek helyi jellegűek
vagy országos hálózattal bírók, tagjaikat
vallási felekezet, nem, kor, foglalkozás,
társadalmi helyzet szerint integrálók. Működésük
vizsgálata feladatot ró a vallási néprajz
iránt érdeklődők számára is, számos kutatási
szempontot kínálva a feldolgozáshoz. Jelen
munkám a vallásos társulatok talán legnagyobb,
legerősebb közösségét, a Mária tiszteletére
buzgólkodó kongregációt illetve a Mária lányok
csoportját kívánja bemutatni a Székesfehérvári
Püspöki és Székeskáptalani Levéltárban végzett
kutatások és a terepen folytatott interjúk
alapján a székesfehérvári egyházmegyében.
Megpróbálom körülhatárolni a kongreganisták
és a Mária lányok közösségének megkülönböztető
ismérveit, jellemzőit is.
A 19.század végének magyar katolikus egyházára
a megújhodás, a fellendülő hitéletjellemző.
XIII. Leó pápa Rerum Novarum című körlevelében
meghatározott program, amely szerint a társadalmi
gondok megoldásának hathatós ellenszere a
megújhodó katolikus hitélet ezen belül pedig
Szűz Mária tiszteletének előtérbe kerülése
kell legyen, Magyarországon is jó táptalajra
talált. A századforduló éveiben és a 20. század
első harmadában a középkori eredetű és azóta
hol megerősödő, hol pedig meggyengülő, sőt
II. József által meg is szüntetett Mária kongregációk
ujjászerveződése, elterjedése figyelhető meg.
A székesfehérvári egyházmegyében 1903 és 1945
közötti időszakban több mint harminc Mária
kongregáció kérte átlagosan 50 taggal a római
anyakongregációba történő beiktatását. Egyházmegyénkben
is lökést adott a szerveződésben a magyarországi
Mária kongregációk országos szövetséggé alakulása
1926-ban, a VIII. kerületi Horánszky utca 18 -
20. alatt működő kongregációs otthon és könyvkiadó
pedig motorja és összefogója volt az országban
lévő valamennyi kongregációs közösségnek.
Csak Székesfehérváron nyolc kongregáció működött
ebben az időben: Szent Erzsébet, Boldog Margit,
Szent Ágota, Kis Szent Teréz, Szent Borbála,
Szent Ágnes védelme alatt álló, nők részvételével
alakult társulatok, valamint férfiak részére
az iparosok Mária Kongregációja és a Székesfehérvári
Urak Mária Kongregációja. Külön kongregációk működtek a középiskolákban: a ciszterci rend
gimnáziumának 1903-ban, az Árpádházi Boldog
Margit leánygimnáziumnak 1926/27-ben alakult
saját kongregációja. Mindkét kongregáció történetének
alapos, rendszerező feldolgozását megtalálhatjuk
a püspöki levéltár kéziratai között Dunai
Rita és Szarka Piroska kutatásai összegzéseként.
(1)
A kongregációk
megalakulásukkor automatikusan elfogadták
és átvették a római első kongregáció szabályzatát,
természetesen a helyi adottságoknak és az
adott
kongregáció tagsági összetételének megfelelően
további szabálypontokkal ki is egészíthették
azt, elsőrendű forrást nyújtva ezzel a kutatás
számára. Kutatásaim során négy, a kongregációk
működését szabályozó helyhez kötött alapszabályt
találtam: 1912-ből az ercsi, 1916-ból a rácalmási,
1926-ból a bicskei és 1932-ből a váli Mária
kongregációk életének lokalizált irányelveinek
rögzítése történt és nyújtatott be a megyéspüspök
felé jóváhagyás végett. A kongregációs szabályok
aktualizálásának fontosságát a váli dokumentum
bevezetője indokolja lényegretörően: „Az általános
szabályokban él a Mária kongregáció. Ezektől
eltérni annyi, mint magát a kongregáció eredeti,
éltető szellemét gyengíteni. Mindazonáltal
helyi viszonyok határozzák meg, mi módon alkalmazzuk
az általános szabályokat sikeresen."
(2)
A kongregációk célja Mária tisztelete, az
Ő nevében való buzgólkodás, miként ezt az
ercsi alapszabály bevezetője leszögezi: ”A
boldogságos szűz Mária kiváló tisztelete,
erényei követése a ker. kath. szellem ápolása
és Isten szolgálatában való buzgóság képezi
a társulat célját. E nagy cél elérésére első
és főkelléknek tartják szűz Máriát gyermekded
módon tisztelni és szeretni; e tiszteletet
éls szeretetet jámbor áhitatgyakorlatokban
ki fejezni, ügyes bajos dolgokban hozzá folyamodni
és kivált állhatatos kitartással gyakorolni
minden erényeket, melyek egy ker. hajadon életviszonyainak
megfelelnek s a szűz Anya méltó gyermekévé
tesznek. A társulat tagjai kötelességükké
teszik, mint ezt a társulatba való felvételnél
megigérik, szűz Máriát tisztelni, szeretni,
erényeit követni s tiszteletét tehetségük
szerint másoknál előmozdítani.” (3)
A kongregációk két nagy általánosan érvényes
célja fogalmazódik itt meg, az önmegszentelés
és az apostolkodás.
A szabályzatok rögzítik a társulat nevét,
védőszentjét vagy pártfogóját aki legtöbbször
női szent, gyakran Boldog Margit, szent Ágnes,
szent Erzsébet vagy Kisszent Teréz.
Pontosan körülírják a szabályzatok a tagság
helyzetét is. A váli megkülönböztet jelentkezőt,
aki belépési szándékát kinyilvánítja a kongregációt
vezető papnak, a prézesnek, jelölt az, akit
a prézes legalább három gyűlés látogatása
után a jelöltek közé felvesz, rendes tag,
aki a heti gyűléseken, közös áldozásokon és
minden összejövetelen hűségesen megjelenik,
távollevő tag pedig, aki Válból elköltözött
ugyan, de évente legalább egyszer, lehetőleg
december 8-án megjelenik és megújítja fogadalmát,
renóvót ad. Részletesen olvasható a helyi
kongregáció szervezetének felépítése, belső
hierarchiája is, a tiszségviselők feladatai
és kötelességei. Az első vezető mindig a prézes,
rendszerint a helybéli plébános, akit a megyés
püspök nevezett ki. Ő vezette a tanácsgyűlést,
vette fel és
bocsátotta el a tagokat, őelőtte tétetett
a fogadalom illetve annak megújitása.
A lelki vezetőjéhez nagyon ragaszkodott a
kongregáció tagsága. 1935. Augusztus 8-án
kelt az a levél, amelyet Székesfehérvár - Felsőváros
Kis Szent Teréz leánykongregációja nevében
Lits Mária titkár írt gyöngybetűkkel a püspökhöz,
melyben arra kéri, hogy a sajnálatos módon
elhelyezett prézesük, legalább az átmeneti
fehérvári tartózkodása alatt még elláthassa
a társulat vezetését: ”A múlt tapasztalata,
hogy minden egyes prézes változás alkalmával
olyan erős visszaesés tapasztalható, hogy
ilyen esetekben a kongregáció fennállása
is veszélyben forog. A mi tagjaink a konzervatív
Felsőváros leányaiból tömörülnek, akik a megszokott
emberekhez és szokásaikhoz görcsösen ragaszkodnak,
a változást vagy nem, vagy csak igen nehezen
tűrik. Hála a jó Istennek, a mostani lelkivezetés
alatt a tagok oly busgók és olyan színvonalra
emelkedtek, hogy az egyszerű leányok, nem
kimélve fáradtságot önmagukat képezve társaik
épülésére saját maguk által buvárkodott és
megirt előadásokat tartanak s a kongregációt
kifogástalan buzgósággal látogatják.” (4)
A kongregáció hivatali testülete a tanács
vagy magisztrátus volt, élén a prefeketával,
aki előimádkozó, felolvasó, lefolytatta a
gyűléseket, hitelesített. Helyettese az alprefekta,
aki a jelöltek felkészítésével foglalkozott.
Aztán a titkár, aki összekötő szerepet játszott
a prézes és a tagok között. A jegyző a jegyzőkönyveket
vezette illetve őrizte azokat. A pénztáros,
mellette két ellenőrrel a kongregáció költségvetéséért,
anyagi biztonságáért felelt. A háznagy olvasta
fel gyűlések előtt a névsort, ő osztotta ki
a tennivalókat, feladatokat, felelt a terem
rendbetételéért. A bicskei kongregáció szabályzata
részletesen kitér a társulat tulajdonát képező
felszerelésre, érmékre bélyegzőre, bélyegzőpárnára,
jegyzőkönyvekre, alapító okiratra, valamint
könyvtárra. Általánosan jellemző volt, hogy
tagdíjat nem kellett fizetni a kongreganistáknak,
de egész évre előre elkészítették a költségvetést,
s az egy főre jutó összeget kiszámolták és
elosztották. Jelentős mértékben elősegítették
a működést az adományok, ajándékok, alkalmi
gyűjtések. A székesfehérvári Boldog Margit
leánygimnázium Mária kongregációja a városi
Caritas boltot üzemeltette, s az innen befolyt
jövedelemmel is a társulat rendelkezett. A
szabályzatokban olvasható még a kongregációk
által kötelezően megtartott ünnepek, a tisztújítás
menetének részletezése, a társulaton belül
alakult különféle szakosztályok feladatinak
és kötelességeinek a leírása. A szabályzatok
és különösen a kongregációk által mindennaposan
használt káték, kézikönyvek is hosszan kitérnek
a kongreganisták felé támasztott erkölcsi
elvárásokra, magatartásmódokra, viselkedési
szabályokra, külsőségekben és egyéni lelkiismereti
kérdésekben egyaránt. Fiedler Lipót jezsuita
által írt kongregációs káté elsősorban a jelöltek
oktatásához nyújtott útmutatást. A legfőbb
kongreganista erények között említi az önfelajánlást,
a jámborságot, a feddhetetlen erkölcsöt, a
szelídséget és a műveltséget, valamint a példaadó életvitelt.
Bizony negatív kategóriákat is alkot, a leggyakoribb
kongreganista magatartáshibák tapasztalataiból.
Elsőként az álomkóros kongreganistát jellemzi:”Hogy
milyen az? Eljár ugyan a kongregációs gyűlésekre,
de a kongregáció gondolatával nem táplálkozik:
csak ül, ül, de a kongregáció nem fog rajta,
s lelke egyre soványodik.”
Aztán a süket kongreganista leírása következik:”Neki
ugyan beszélhet a prézes, ő ugyan láthatja
társai jó példáját, nem fog rajta semmi!”
Majd az úgynevezett B-listás kongreganisták
kritikája: ”Ezek olyan kongreganisták, akik
valamiképpen becseppentek a kongregációba,
emberi tekintetből, stréberkedésből, számításból
állottak be, de csak minden 3.,4. gyűlésre
mennek el, arról is elmaradnak, ha tehetik,
persze kimentő okot mindig találnak, egész
hangzatosat. Nem is érnek semmit.”
Ez után következnek a tériszonyban szenvedők: ”Mi
az a tériszony? Egy furcsa idegbaj: az orvosok agoraphobiának nevezik. Nincs a betegnek semmi
különösebb baja, otthon nagyszerűen megvan,
csak az utcára kimenni? Brr. Azt nem! A tériszonyban
szenvedő kongreganista is jól megvan a kongreganistateremben,
buzgón imádkozik, vallásos. Csak emberek közé
ne kerüljön!”
Végül az angolkóros kongreganista jellemzése:”…a
kongreganista üléseken csak megvolna valahogy,
de mikor más felfogású társak közé kerül s
azok csipkedik, vagy pláne bántják szent vallását
az iskolában, a műhelyben, a társaságban gerinctelenül
lapul, hajlong és nem tud férfias bátorsággal
védelmére kelni támadott elveinek.”(5)
A mindennapi életmóddal kapcsolatosan a káté
is és a szabályzatok is szigorú elvárásokat
fogalmaznak meg az öltözködésre és a másnembeliekkel
való érintkezésre vonatkozóan. Az ercsi kongregáció
helyi szabályzata e képen rendelkezik:”…kerülni
fogják a könnyelmű és erkölcsveszélyeztető
társalkodást és kivált a titkos és bizalmas
érintkezést a másneműekkel. A társulati tag
ajkáról kétértelmű, tisztátalan beszéd el
ne lebbenjen. Vonuljon vissza a táncmulatságoktól,
vagy legalább ritkán menjen és soha kíséret
nélkül. A társulati tagnak nem szabad az időt
hivalkodva vagy világias mulatságokkal elfecsérelni.
Legyen házias és visszavonult, szorgalmas
a munkában és hű a szolgálatban.” (6)
A kongregáció tárgyi világát vizsgálva is
a helyi szabályzatok szolgálnak információkkal.
A kongreganisták összetartozását jelképezte
a zászló, amely fehér színű volt, egyik oldalán
Szűz Máriával, a másikon a kongregáció nevével
hímezve. Nagyünnepeken, körmeneteken, búcsúba
menet e zászló alatt vonult a kongregáció.
A zászló helye a társulat oltára mellett volt
a templomban. A szabályzatok kitérnek arra
is, hogy a plébániatemplomokban melyik mellékoltár
a kongregációé, amelyet a tagok díszítettek,
hímezték az oltárterítőt, gondoskodtak a friss
virágokról. A zászlón kívül az összetartozást
volt hivatva jelképezni a kongregáció tagjainak
legfontosabb ismertetőjele, az érme is. A
váli szabályzat
a következőképpen írja: „A kongregációk jelvényei:
Jelölteké: kongreganista érem zöld szalaggal.
Rendes és Távollevő tagoké: érem kék szalaggal.
A Magisztrátus tagjaié: érem fehér szalaggal.
A kongregációs érme vallásos jelvény, azért
a tagok csak akkor viselhetik szalagon, mikor
testületileg jelennek meg.” (7)
Kizárás esetén a volt tag köteles volt az
érméjét visszaadni. A kongreganisták ruházatára
vonatkozóan is mértékletességre int a káté:”Kongreganista
leányaink és asszonyaink először is adjanak
maguk jó példát. Mutassák meg, hogy az igazi
urinő máskép öltözködik, mint a Lipótváros
vagy a fővárosi kabarék chanteuse-i és komédiásnői
s az utca szemetje. A nyak kivágása helyes,
de a mellé és a háté nem. S olyan blúzok,
melyek minden meghajlásra mélyen szétnyulnak,
nem valók tisztességes nők, leányok számára.
Általában: a keresztény nő az előkelő lelkületben
keresse a szépséget, nem meztelenkedésben,
s gondolja meg, hogy aki nagyon szeret mutogatni
a testéből, annak már a lelki szépsége sem
ér sokat, s az ilyen nőre, ha mégolly ragyogó
a bőre, lenézéssel s belső megvetéssel tekint
a férfi, ha nem mondja is meg neki.” (8)
A ruházat színére a váli szabályzatban találunk
utasítást: „A kongregáció tagjai közös-nyilvános
kivonulásuk alkalmával, ha az időjárás megengedi,
fehér ruhát viselnek.” (9)
A fehér ruha és fátyol ünnepeken való felvétele
a Mária-lányok legfontosabb külső ismertetőjele
volt. A Mária kongregáción belül működő Mária
lányok társaságáról Perkátán sikerült adatokat
gyűjtenem. A társulat megalapítása az irgalmas
nővérek szervezőtevékenységéhez kapcsolódott.
1878. Augusztusában érkeztek Perkátára a Paulai
Szent Vincéről elnevezett irgalmasnővérek,
a szent vincések vagy kalaposnővérek. Már
1879-ben megalakították Perkátán 12 felvett
taggal a Mária lányok társulatát, akiket a
grazi tartományfőnöknő vett fel.
A Mária lányok társulatának neve Szűz Mária
Gyermekeinek Társulata, alapítója a jámbor
emlékezet szerint a franciaországi Labouré
Szent Katalin volt. 1830. November 27-én jelent
meg a szűzanya az imádkozó irgalmasnővérnek
és bízta meg őt a Szűz Mária Gyermekeinek
Társulatának megszervezésével, valamint a
csodás erejű érem terjesztésével is. A Mária
lányok által viselt érmén Mária olyképpen
van ábrázolva, ahogyan Szent Katalin nővérnek
megjelent. 1947-ben szentté avatásakor XII.
Pius a következőképpen méltatta:”Ki tudná
elszámolni a Mária-gyermekek sorát! Ezt a
szent sereget! Akiknek ruhája hófehér, mint
a liliom s akiknek neve a tisztaság illatával
suhintja meg az emberek arcát!” (10)
A Mária lányokról szólva Bárth János kiemeli,
hogy „… az ország különböző területein más-mást
jelentett a Mária lány kifejezés.” (11) A
Néprajzi Lexikonban nagyon leegyszerűsítve
olvasható a Mária-lány szócikk magyarázata:
„a Mária kongregáció tagja.” (12) Kutatásaim
és főleg a terepen folytatott beszélgetések
alapján nem tűnik ilyen egyértelműnek a megállapítás,
inkább Bárth János véleményét látom igazolódni.
Ha kongregáció tagoktól kérdeztem, hogy Mária
lány volt-e, mindig azt a választ kaptam,
hogy nem, ő kongreganista volt. Perkátán az
egykori Mária lányoktól, amikor azt kérdeztem,
hogy a kongregációhoz tartoztak e, azt a választ
kaptam, hogy ők a Mária lányok, a kongreganisták
pedig az iparos lányok voltak. Egyik adatközlőm
rövid ideig tagja volt az iparos lányok kongregációjának,
de elmondása szerint nem érezte ott jól magát
és hamar átlépett a Mária lányokhoz. „Az iparos
lányok társulatának nem volt egyenruhájuk,
de a céljuk ugyanaz volt” – fogalmazott egy
idős asszony. A külső megjelenésben, a fehér
ruha viselésében megvalósuló szűzi tisztaság
egyik igen fontos jellemzője a Mária lányoknak. Perkátán térdig érő fehér szoknyát, fehér
blúzt, a fejen pedig a szoknya hosszáig leomló
fehér, csipkés szélű fátylat hordtak a Mária
lányok a vasárnapi miséken, körmeneteken,
nagyünnepeken, esküvők, temetések alkalmával.
A fehér ruhát a fogadalomtétel, a fölvétel
napján, december 8-án vehették fel először,
ekkor kapták meg a kék szalagon függő Mária
érmet is a templomban megtartott ünnepi avatás
keretében. A fátylat is ekkor borították a
fejükre, a templomig egy dobozban vitték,
majd a sekrestyében egymásnak segítve tűzték
a hajhoz. Az ünnepélyes fogadalomtételt körülbelül
hat hónapos próbaidőszak előzte meg, ekkor
még csak esdők, jelöltek voltak, fehér ruhát
még nem viselhettek, csak a Mária érmet zöld
színű szalaggal. Az esdők ismerkedtek a Mária
lányok közösségével, az erkölcsi tanításokkal,
magatartásbeli elvárásokkal. Eljártak vasárnap
délutánonként a litániára, az azt követő zsolozsmára,
előadásokat hallgattak, a Mária lányok vezetőjének,
az elnöknek és az irgalmasnővérnek az irányítása
mellett. A 7-8 évvel idősebb Mária lányokat
az esdők magázták, csak a férjhez menetel
után valósulhatott meg a kölcsönös tegezés.
Az iskolából való kimaradás, 14 éves kor után
lehetett valaki Mária lány és maradhatott
a társulatban az esküvője napjáig, amikor
annak elnöknője ünnepélyesen levette nyakából
a kék szalagon függő érmet. A Mária lányokon
belüli hierarchia is a külsőségekben érvényesült:
akik menyasszonyok voltak és abban az évben
nyáron tartották az esküvőjüket, a feltámadási
körmeneten a lámpát vihették. Dám Ince A hordozó
Mária valláséleti szerepe a Mátraalján című
1944-ben Gyöngyösön a magyar katolikus néprajz
kiadványsorozatában megjelent kötetében ugyancsak
kitér a Mária lányok rangsorára, amelyet az
határozott meg, hogy hol helyezkedtek el a
Mária szobor vivésekor. (13)
A férjhez nem ment vénlány örökre Mária leány
is maradt. Emlékeznek egy asszonyra, aki haláláig
viselte a nyakában a templomban a kék szalagot,
a fátylat viszont nem.
Fiatal házaspár c. kép:
Fiatal házaspár esküvői
képe Mária lányokkal. Perkáta, 1950-es évek
vége
A Mária lányok jelenléte
fokozta az esküvői reprezentációt. Az esküvőre
a közvetlen barátnők, 6-8 Mária leány kísérte
a menyasszonyt. A vacsorán külön terítettek
nekik, a hátsó, kis szobában, őket szolgálták
ki legelőször, mert kora este illendő volt
hazamenniük. ”Nem ajándékkal menő vendégek
voltunk, hanem tiszteletből.”- mondták. Legény
temetésekor is szerepeltek a Mária-lányok,
a temetőkaputól ők vitték a koporsót a sírig.
Ha közöttük volt, akinek a meghalt legény
udvarolt, a koporsó mögött ő haladt és vitte
egy tányérra helyezve a legény kalapját. Ha
Mária lány halt meg, fehér ruhában temették
el, fátyolban és az érmét is a nyakába tették.
Természetesen őt is társnői kísérték a sírig
fehér ruhában. A templomban a Mária lányok
elől, a padok előtt állva hallgatták a szentmisét,
felemelő látványt nyújtott a 30-40 fehérbe
öltözött leány. Nagyünnepeken zászlófogás
volt a mise alatt. A Mária lányok fehér zászlóját
/ amelynek két oldalán az érmével egyező ábrázolás
volt valamint Mária Gyermekeinek Társulata
felirat/ három Mária lány fogta: kettő a zászló
csücskét, egy pedig a rudat tartotta. Karácsonyra
a Mária lányok készítették el a betlehemi
jászlat a templomban. Húsvétkor részt vettek
a szentsír virágozásánál és őrzésénél is.
Óránként váltották egymást négyen-négyen.
A Mária lányok térdelve, két-két levente pedig
vigyázban állva őrizték a sírt.
A rendszeres közösségi életet a vasárnap délutánonként
tartott zsolozsmák és az azt követő vallásos
témájú előadások jelentették. Az előimádkozó
a Mária lányok elnöke volt, aki tisztét az
esküvőjéig viselte. Az előadásokat vagy a
kedvesnővér, vagy a plébános tartotta, a zárda
épületében. Elsősorban a keresztény házasság
erkölcséről vagy a Mária lányt kötelező viselkedési
normákról volt szó. A Mária lányok legfontosabb
olvasmánya a Mária gyermeke, a Szeplőtelen
Szüz Mária Gyermekei Társulatának kézikönyve
volt, melyet a fogadalomtétel alkalmával mindenki
megkapott . A vezérkönyv tartalmazza a Mária
lánysághoz szükséges ismereteket, a lelki
vezetéshez, az erkölcsi tisztaság megőrzéséhez
nyújt nélkülözhetetlen útmutatást. Részletes
ismertetése, bemutatása kimerítené jelen munkám
kereteit. A Mária lányok esetében elsősorban
az önmegszentelés kap hangsúlyt, míg a kongregációk
másik fontos alapelve, az apostolkodás háttérben
marad. A vallásos jellegű vasárnapi együttléteken
kívül a Mária lányok jelentették a templomi
énekkar legfontosabb bázisát Perkátán. Számos
színielőadást is betanultak a kalottos legényekkel,
elsősorban szentek életéről szóltak a darabok.
A kedvesnővérek hímző szakkört és tánciskolát
is működtettek a fiatalok számára. Gyakran
tartottak háztartási ismeretekről is előadásokat.
A Mária lányok közössége tehát nem csak valláserkölcsi
téren irányította a tagjait, hanem a mindennapi
élettel kapcsolatos gyakorlati ismereteket
is nyújtott számukra. 1948-ban a Mária lányok
társulata nem oszlott fel Perkátán. Még körülbelül
tíz évig, 1957/58-ig összetartottak, elmentek
egymás esküvőjére. A mai napig évente két
alkalommal, augusztus 15-én és december 8-án
akik még megmaradtak 15-20-an vannak, elmondják
a zsolozsmát a templomban a Mária lányok emlékére.
A nyakukba a kékszalagos érmet akasztják ilyenkor
és áhítatuk végén eléneklik a Mária lányok
indulóját.
Jegyzetek
1 Dunai Rita: A székesfehérvári
ciszterci rendi gimnázium Mária-kongregációjának
története 1903-1948. Egyetemi szakdolgozat.
Pécs, 1998. 127 p. Szarka Piroska: A székesfehérvári
Árpád-házi Boldog (Szent) Margit leánygimnázium
Mária-kongregációjának története. Kézirat.
Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptalani
Levéltár (továbbiakban: SzvPL) 1727/1992 10
p.
2 A Magyarok
Nagyasszonyáról nevezett és Árpádházi Boldog
Margit pártfogása alatt álló váli leányifjusági
Mária kongregáció helyi szabályzata. SzvPL
4574/1932
3 A boldogságos Szűz tiszteletére alakuló
és Szt.Imre herceg védelme alatt álló Máriagyermekek
társulatának szabályai, az ercsi róm.kath.
leányiskolában. SzvPL 1074/1912
4 SzvPL 7167/1935
5 Fiedler Lipót: Kongregációs Káté különös
tekintettel a jelöltek oktatására. Budapest,
1926.36-37.
6 SzvPL 1074/1912
7 SzvPL 4574/1932
8 I.m Budapest,1926. 43-44.
9 SzvPL 4574/1932
10 Miért vagyok én Mária gyermeke? Hely nélkül,
1947.
11 Bárth János: A katolikus magyarság vallásos
életének néprajza. In.: Dömötör Tekla (főszerk.)
Budapest,1990. 331-424.
12 Németh Imre: Mária Kongregáció. Mária-lány.
Magyar Néprajzi Lexikon 3. Budapest, 1980.
520-521.
13 Dám Ince: A „Hordozó Mária” valláséleti
szerepe a Mátraalján. Gyöngyös, 1943. 22-73.
|