VILÁGUNK ÉS A MANIPULÁCIÓ
![]() |
Világunkat át- meg átszövi a manipuláció. Nem mozzanatként, hanem átfogóan, általánosként. S a dologban az a veszélyes, hogy végső soron jól érezzük magunkat benne (különben nem is lenne hatékony), s ha kikerülünk belőle végtelen szorongás és bizonytalanság fog el bennünket, mintha a semmibe löktek volna. Olyan ez, mint ha régen egy közösség kivetett magából valakit. |
|
De
miben van a gyökere és mi a sajátossága ennek a jelenkori manipulációnak?
A fogalom maga azt jelenti, hogy úgy valósíttatnak meg egy célt
valakivel, hogy azt -- álcázva -- a sajátjának tűntetik fel, mintha
belőle számára a legfőbb jó fakadna. Itt nem egyszerűen eszközként használják
fel az illető személyt, a viszony sokkal bonyolultabb. Hiszen közben mozgástere
marad, s direkt módon semmivel nem kényszerítik. Ha kényszerről beszélhetünk,
azt pusztán saját belső "kényszereként" vagy inkább késztetéseként
éli meg.
Elszigetelt
példák mindig is voltak a manipulációra, de ezek mint zárványok vagy
defektek jelentek meg az adott
társadalomban s annak értékrendjében, vagyis aberrációkként
-- s egyszerűen csalásnak, átejtésnek vagy félrevezetésnek
nevezhetjük őket. A mindennapi életen túlmenően gondoljunk olyan esetekre,
amikor pl. háborúkban egy "szövetségessel" olyan célokat
valósíttattak meg, melyek látszólag az ő érdekét is szolgálták,
elérésük után azonban valójában kiszolgáltatottá vált. S ezzel a dolog
le is zárult, a manipuláció egyedi, elszigetelt aktusa befejeződött, s egy
nagyobb, átfogó stratégiai cselekménysor láncolatába illeszkedett. Szóba
sem jöhetett, hogy a manipuláció egy lovagi vagy később polgári-racionális
értékrendben átfogó világelvvé váljon.
De
éppen ez utóbbi, polgári-racionális, az egyének (formális) egyenlőségére
épülő struktúra fordult önmaga ellentétébe a 20. században, s elsősorban
ennek második felében.
Egy
amőbaszerű, állandóan változó társadalmiságban, ahol az egyik, ha nem a
legfőbb cél az eladhatóság, s
a hagyományokról leszakadt egyén helyzetüket folyvást változtató hatásvonalak
metszéspontja, úgy tűnik, minden őérte van, az egyén marad az egyetlen szentség,
miközben a cél munkaerejének újratermelése egy láthatatlan, megfoghatatlan
társadalmi mechanizmus érdekében. S ennek az újratermelésnek nem is akármilyen
nívón kell végbemennie, különben maga a mechanizmus omlik össze.
Az
egyén fent említett szentségét hirdeti
és célozza meg a reklám, a manipuláció
még meglehetősen nyilvánvaló formája, mely ma már behálózza az életünket
és gondolkodási mechanizmusainkat is áthatja, bármennyire is érintetlennek
és befolyásolhatatlannak hiszi magát tőle valaki vagy bármennyire
lekicsinylően is kezeli. A manipuláció a reklám
lényegi struktúrájában van, függetlenül
attól, hogy valójában mennyire kitűnő az a dolog, termék, amelyre fel akarják
hívni vele a figyelmet
vagy amit el akarnak általa adni.
A
reklám tökéletes mindennapokat, egyfajta evilági
transzcendenciát ígér egy árucikk néhány
tulajdonsága révén, mondván, hogy ezen tulajdonságai miatt fajtájából
a legjobb, s így a mindennapjaiban sokszor oly szorongó, magát annyira
bizonytalanságban érző egyén számára az adott vonatkozásban a tökéletes
biztonság ígéretét és mítoszát nyújtja. Vagyis itt a rész
(néhány tulajdonság) garantálja és képviseli az egészet
(tökéletes, ideális mindennapi élet). Pont fordítottja ez a régi világképek
struktúrájának, ahol az egész, (Isten,
istenség) átfogta és áthatotta a rész(eke)t,
a mulandó, változó világot.
Ráadásul
a kvalifikált áru fogyasztásának
presztizsértéke is van: az egyénnek a mindennapok praktikumán túlmenően
egy vélt vagy valóságos társadalmi értékrend-kozmoszban a tökéletes
biztonság, otthonlét, megbecsültség érzetét
nyújtja, s egyfajta mítoszpótlékként szolgál. A kör bezárult, az
árut eladtuk, s az egyén is jól érzi magát, céljainkat megvalósítva
"világot" teremtett magának, mely környezete centrumában van, s
csak akkor omlik össze, ha változik a divat vagy az áru egyik tulajdonsága
valamely váratlan szituációban hirtelen csődöt mond. Ekkor a tökéletes
rendben fölsejlik a káosz, az egyén semmisként jelenik meg önmaga számára,
s szinte kiált valami új manipuláció-ideálért, hogy az így támadt űrt
kitöltse. Hiszen életeleme, elengedhetetlen létfeltétele, hogy azonos azzal,
amit fogyaszt, mintegy ő maga is reklám, vagy ha tetszik, önmaga reklámja.
Persze választhat,válogathat ebben mozgástere
van, a döntés felelőssége az övé. Ebben van Én-je és kilúgozott egyénisége
szabadsága, a különbözés, illetve saját maga fantomszerű megvalósításának
lehetősége
A
végtelenített manipuláció egyedül az irónia
formájában tud kilépni önmagából. Ennek példája, amikor egy reklám mélység
nélküli szellemességgel magukat a reklámokat teszi irónia sőt gúny tárgyává,
semmisként vagy hamisként, hazugként leplezve le őket. De van rá példa,
hogy reklámként önmagától is távolságot tart. Mindez azonban csak a még
fokozottabb, ütőképesebb manipulációt szolgálja, hogy --
mintegy ártatlanságát visszanyerve -- hatékonyabban keríthesse
hatalmába a fogyasztót.
A
fentiekben korántsem valamiféle "reklámellenesség" vezetett bennünket,
már csak azért sem, mert a reklámnak igen fontos esztétikai értékei
lehetnek, s korunk egy speciális kifejezési formája, hanem azt a létformát,
létstruktúrát próbáltuk meg elemezni, mely a reklámot jellemzi, és
amelyben napjaink egy sajátos mítoszképző lehetősége, illetve mítoszpótlékot
jelentő beállítódása rejlik.
A
manipuláció jóval finomabb, árnyaltabb formái jönnek létre az informatika
mai forradalmában, mely egyúttal a manipuláció megszokott értelmét is módosítja,
s amely a jelenkor emberének helyzetét mintegy a reneszánsz korszakváltásához,
ismeretlenbe ugrásához teszi hasonlóvá.
Ezt
a szituációt összefoglalóan a megismerés általános manipuláltságával
jellemezhetjük. Amikor a számítógép elé ülünk, úgy érezzük, hogy
leomlottak előttünk a határok, ha megfelelő fejlettségű a gépünk -- mely
szinte már valami élőlény vonásaival rendelkezik -- , akkor gyakorlatilag bármilyen
ismerethez hozzájuthatunk, amit az emberiség eddig felhalmozott -- csak
megfelelő "programunk" kell hogy legyen. Olyan megismerés ez, mint a
rendőrségi nyomozás, ahol van mondjuk öt gyanúsítottunk, s minden lehetőséget
végigzongorázva-kombinálva, mintegy kizárásos alapon, végül kiszúrjuk
azt az egyet, aki a tettes -- s csak
ő lehet.
Ezzel
azonban a megismerés másik formája, a teremtő, az ismerthez képest újat
meghódító megismerés, az erre való antropológiai beállítódásunk könnyen
elsorvadhat, s a megismerés kolumbuszi kalandja, mely a történelmet előrevitte,
a kínálatban való kényelmes válogatás rutinműveleteivé válik, ezekbe
fullad.
A
tévedés és a hipotézis joga kizárt, legfeljebb csak a gépünket nem ismerjük
eléggé, melyben potenciálisan "minden" benne van. Ha megfelelően racionális
lépéseket teszünk, akkor -- mondhatni -- megnyílik előttünk a világmindenség,
mind extenzív mind intenzív értelemben. Íme a racionalizmus
és a kísérletező empirizmus, az
újkori megismerés e kettős, specifikus kalandja ezzé a műveleti "kalanddá"
változott, melyre nem az emberi képességek kimeríthetetlenségébe vetett
hit sarkall bennünket (mint az újkor hajnalán), hanem a határtalanná
gerjesztett és manipulált információéhség.
Mint
Husserl írja Galileivel kapcsolatban "Az európai tudományok válsága..."
c. művében: A hallatlanul új egy végtelen világmindenség eszméje, mely lépésről
lépésre, racionálisan, a tudomány eszközeivel minden egyes elemében meghódítható
(tartalmi idézet).
Mintha
csak ez az eszme teljesülne be s realizálódna a komputervilágban, amelyben a
nem ismert már nem valami rajtunk kívüli, túlsó, transzcendens, hanem csak
(még) nem tudatosított. Ez az új megismerési viszony, melyben nem mi vagyunk
a világmindenség részei, hanem fordítva, ez mintegy benne rejlik az
Én -- komputer műveleti viszonyában. Mintegy tükröződik és képviselve
van a szubjektum "pólus" és a komputer "pólus" vibráló
feszültségében, a világegészt modelláló, kimeríthetetlen viszonyában (hogy
Husserl "szubjektum-objektum pólus" terminusát parafrazáljuk).
Nyilvánvalóan
manipulált ez az Én -- komputer viszony, de a manipuláció már nem lokalizálható
(mint a reklám esetében az eladhatóság
formájában), hanem valahonnan az ismeretlen űrjéből jön, s a manipuláció
mint valami transzcendens, de ugyanakkor védelmet nyújtó hatalom telepszik a
komputerszobára, sőt járja át azt, hasonlóan a korábbi, vallási világképek
istenségéhez, mely áthatotta a világot.
Ugyanakkor
a kipárnázott komputerszoba individuuma is egy ilyen -- potenciálisan --
"mindenható" evilági istenségként jelenik meg, mint valami
leibnizi monász centruma. Ennek a monásznak sincs szüksége "ablakra"
(akárcsak a leibnizinek), mert minden megvan benne, ami csak a világban
fellelhető, s önmaga vezérelte műveleti tevékenységével lehetőség
szerint bármikor bármit aktualizálhat mint ismeretet (egy ideális komputert
feltételezve).
Egy
virtuális valóság teljhatalmú ura ez az individuum, miközben a tényleges
valóság egyre inkább közömbösként és érdektelenként jelenik meg számára,
s egyre kevesebb dolga is van vele. Annál is inkább, mert ennek -- potenciálisan
-- mondhatni szinte "minden" jelenségét szimulálhatja a gépén.
Ennek
a fejlődésnek még csak a legkezdetén vagyunk, s nem látható, hogy merre
fog tartani. Egy biztos: határtalan lehetőségeket nyit meg előttünk, s az
is benne rejlik, hogy egy magasabb szinten találjunk vissza a valósághoz és
éljük meg önmagunk valóságos szabadságát. De megvannak a veszélyei is.
Nevezetesen, hogy végleg leszakadunk a természet köldökzsinórjáról, s észrevétlenül,
az abszolút megismerési képesség birtoklásának illúziójával, ismét
kiszolgáltatottá válunk vele szemben. A big
bang világrenddé összeálló káoszával szemben óhatatlanul felsejlik a
nagy zárlat apokaliptikus káosza is. Mindenesetre önmagában a komputer-
és Internet-világ esetében is, ahogy a történelem során annyiszor
(pl. a könyvnyomtatást illetően) az emberi elme által megteremtett, konstruált
eszközről van szó, melynek felhasználása az emberen múlik.
A
történelem eddigi menete azt bizonyítja, hogy az emberiség eddig még minden
eddigi találmányával -- ha konfliktusokon át is -- megtanult együtt élni,
méltó célok szolgálatába állítani, és saját gyarapodására fordítani.
![]() |
Nyitva
hagyva a lehetőségeket, zárjuk gondolatmenetünket Paul Klee egy önmagára
vonatkozó gondolatának parafrázisával: Közelebb vagyunk a teremtés
szívéhez mint más korok, de nem eléggé közel. |
![]() |