Bevezetés
A
tanítónő az első olyan hivatások egyike volt a történelemben, amely lehetőséget
adott a nőnek, hogy a ház falain kívül, elfogadottan tevékenykedhessen. Természetesen
házkörüli termelőmunkája kapcsán ez előtt is lehetősége volt részt venni a nyilvános
szférában, ez azonban főként a megtermelt javak értékesítésére, illetve a szükségletek
házon kívüli beszerzésére korlátozódott. A tanítónő már nem háziasszonyi teendői
kiegészítéseként, vagy az ipari forradalom után jellemző munkásnői életforma
kényszerűségében hagyta el otthonát, hanem választott hivatásaként. Ahhoz, hogy
a nőt, mint tanítót elfogadják, hosszú út vezetett. Mivel a XX. századig elterjedt
nézet volt, hogy a „művelt nő szörnyeteg" (Kmety Károly, 1907, idézi Kéri,
1996/b), ezért a tanítói hivatást (mint akkoriban minden mást) kizárólag a férfiak
gyakorolhatták. Noha az anyagi megbecsülés akkor sem volt kiemelkedő, a tanító
és a tanár városban és falun egyaránt köztiszteletnek örvendett. Magyarországon
1895-ben engedélyezték a nők egyetemi tanulmányait, azonban az erre vállalkozó
nőknek magától a minisztertől kellett engedélyt kérnie tanulmányaihoz (Kéri,
1996/b). Mára a helyzet megváltozott, a felsőoktatás minden területe (elvileg)
mindkét nem számára nyitott. A 90-es évekig azonban jól megfigyelhető tendencia
volt, hogy a nők hagyományos szerepeiknek megfelelő pályát választottak: főként
a gondozó, oktató, segítő és gyógyító munkakörökben dolgoztak. A nőhallgatók
aránya a pedagógusképzésben a legnagyobb: a 80-as 90-es években az összes felsőoktatásban
résztvevő nő több, mint 50%-a itt végzi tanulmányait. Magyarországon (hasonlóan
Európa más államaihoz) a tanárjelöltek kb. 70%-a nő (Ladányi, 1996).
Jól ismert tény, hogy minél magasabb a nők aránya egy adott foglalkozásban,
annál alacsonyabb az adott foglalkozás presztízse, a foglalkozással járó társadalmi
megbecsülés és anyagi javadalmazás. Két kölcsönösen egymásra ható folyamat feltételezhető
e mögött. Egyrészt, ha egy hivatás megnyílik a nők előtt, akkor annak elismertsége
elkezd csökkenni. Másrészt ezzel párhuzamosan megkezdődik a férfiak arányának
csökkenése az adott foglalkozásban, mivel az alacsonyabb státusszal járó munka
már nem olyan vonzó számukra. A munkaerőhiányt nők töltik fel, ami a szakma
presztízsének további csökkenését eredményezi. Mindezek mögött pedig a férfimunka,
és általában a férfiak felsőbbrendűségének hite áll.
Hasonló folyamat ment végbe az oktatásban is: a nők beáramlása a pedagógusi
pályára a szakma presztízsveszteségét okozta. Ezzel párhuzamosan a férfiak számára
a tanári hivatás vonzereje csökkent, ezért ma már a közoktatásban főként nők
dolgoznak. Ezekről a nőkről, hagyományos és modern szerepeikről szól ez a tanulmány.
A szerep
A szerep a társadalomtudományokban
a 30-as évektől vált központi fogalommá. A szerepkategória használatával olyan
analitikus fogalom került a szociológia és szociálpszichológia fogalomtárába,
amely a társadalmi struktúrát és az egyéni viselkedés sajátosságait együtt tartalmazza:
az egyén cselekvéseinek szabályozását társadalmi természetű és társadalmilag
közvetített normarendszerrel hozza összefüggésbe (László, 1976). A szerepfogalommal
közvetlenül fejezhetők ki a magatartás irányításában résztvevő folyamatok (szereptanulás,
szerepazonosulás, szerepkonfliktus, szereptávolítás) és a cselekvést befolyásoló
egyéni sajátosságok (korhoz, nemhez, családi pozícióhoz, foglalkozáshoz kötődő
szerepek) (Buda, 1977). A kultúra meghatározza a szerepek változatosságát, a
szerepek hálózatának összefüggéseit, a szerepek tartalmát. A mi társadalmunkban
a szerepek bonyolult hálózatot alkotnak, egymással gyakran kerülnek konfliktusba,
s egyes szerepek sajátos szereprészekből tevődnek össze.
Mindannyian számos szerepet hordozunk. Vannak mindent átható szerepeink, amilyen
a nem, vagy a kor, és vannak csak a munkahelyen használt szerepeink, mint a
főnök vagy a beosztott. Az iskola világában az egyik legszembetűnőbb szerepek
a tanár és a tanuló szerepei. A két szerep egymást feltételezi, egyiknek csak
a másikkal való viszonylatban van értelme. Ezeket a szerepeket viszont több
más szerep jelentősen átszínezi, alapvetően meghatározza. Ilyen, a tanár és
diák szerepet befolyásoló nemi szerep. Mind a pedagógus, mind a vele szemben
ülő gyermek biológiai és társadalmi neme által meghatározott személy, e meghatározottság
alól kibújni nem tudó szubjektum. A nemi szerep tudatossága változó mértékben
jellemzi kapcsolatukat, de mindenképpen jelen van benne. Nem tagadhatjuk ezt
annak ellenére sem, hogy iskolarendszerünk és oktatásunk megpróbál nemtelenül
sematikus nevelést és oktatást alkalmazni, nemileg semleges egyéneknek kezelni
a tanulókat, s még inkább a tanárokat. A nemileg semleges oktatás azonban a
férfiuralom normáinak megfelelő, nemileg sztereotip oktatást jelenti. Nyugaton,
különösen az Egyesült Államokban a 70-es évektől kezdődően hangsúlyt fektetnek
a nemi és kisebbségi megkülönböztetés tantervi és tantermi átörökítésének megakadályozására.
Civil aktivisták és hivatásos társadalomtudományi szakemberek együtt küzdenek
a tankönyvek és tananyagok diszkriminációtól történő megtisztításáért, az un.
kisebbségi torzítás leküzdéséért (Sadker & Sadker, 1991).
Nemi torzítás az iskolai tananyagokban és a pedagógiai szakirodalmakban
A
női nem torz jelenléte az oktatási anyagokban számos formát ölthet. Az egyik
legszembetűnőbb jelenség paradox módon a nők észrevétlensége, láthatatlansága.
Ez azért ellentmondásos, hiszen észre sem vesszük, hogy nincs mit észre venni.
A tankönyvek lapjain, és a történelemkönyvekben kifejezetten alulreprezentáltak
a női szereplők, annak ellenére, hogy társadalmunknak kicsivel több, mint felét
teszik ki a nők. Ez a bemutatás a nők jelentéktelenségét, észrevétlen háttérben
maradását sugallja, és egyben erősíti meg a gyerekek fejében. Ha mégis rátalálunk
a nőkre a tankönyvekben, akkor általában sztereotipizált szerepeiknek megfelelően
mutatják be őket. A nők anyák, háziasszonyok, ápolónők vagy tanítónők és csak
ritkán mérnökök, tudósok vagy üzletasszonyok, holott egyre növekvő számban töltik
be az utóbbi hivatásokat is. Azok az interpretációk, amelyek kitérnek a nők
megváltozott helyzetére, a növekvő női közéleti szerepvállalásra, sajátos szelektivitással
kezelik a kérdést. Hangsúlyozzák például a modern nők jogait, de elfelejtik
bemutatni a jogok kivívásának nem egyszer véres állomásait, a régebbi korok
kegyetlen elnyomását, vagy a kultúrák különbözőségét e téren. A nőket társadalmunkban
jelenleg jellemző helyzet bemutatása nem csak szelektív, hanem gyakran valótlan
képet fest. Az un. modern vagy új szexizmusnak megfelelően sok értelmiségi,
és köztük sok nő is osztja azt a nézetet, hogy a nemi egyenlőség mára társadalmilag
megvalósult, nők és férfiak egyenlő jogokkal és esélyekkel rendelkeznek a magán-
és közéletben egyaránt (Swim et al. 1995). Ez azonban nem fedi a valóságot sem
nálunk, sem a legfejlettebb nyugati demokráciákban. Bár Magyarországon is egyre
növekszik a nők aránya a vezető posztokon, az un. üvegplafon azonban mindenütt
útját állja a nők előbbrejutásának (Nagy, 1997), s emellett igen elszomorító
tendencia a női gazdasági aktivitás csökkenése, a növekvő női munkanélküliség
(Frey, 1997). A nőkérdés témája gyakran kerül a „lapszélre", elkülönítve
a domináns kultúrától, figyelmen kívül hagyva az ahhoz való dinamikusan kölcsönös
kapcsolatát, a társadalmi fejlődésben betöltött szerepét. Mindezt tükrözi és
megerősíti a nyelvi torzítás, amellyel a kultúra elsődlegesen közvetíti a két
nem eltérő megítélését. Nők és férfiak azonos viselkedését leíró eltérő kifejezések
(düh vagy hiszti, akarat vagy makacskodás, stb.), valamint a tradicionálisan
hímneműt jelentő „ember" és „gyerek" szavak, mind ezt a torzítást
mutatják.
Ezeket a torzításokat a nemzetközi szakirodalomban az általános és középiskolák
tananyagainak áttekintése során találták jellemzőnek (Sadker & Sadker, 1991).
Magyarországon először 1980-ban jelent meg monográfia a hazai tankönyvek nemi
torzításáról (H. Sas, Háber, 1980). A könyv beszámol a 60-as 70-es évek tankönyveiben
nálunk is fellelhető férfidominanciáról.
Cs. Czachesz Erzsébet és munkatársai, a 80-as években megjelent kisiskolás tankönyveket
elemezve ezzel ellentétesen, a felnőtt férfiak eltűnéséről írnak (Cs. Czachesz,
Lesznyák, Molnár, 1996). Ez a tendencia a hús-vér emberek olvasókönyvi arányának
csökkenésével párhuzamos, azonban a főhősök még mindig fiúk, és az egyes szám
első személyben írt történetek illusztrációi is több kisfiút, mint kislányt
ábrázolnak. A kötelező olvasmányok mind férfi szerzők munkái, főhősük is főleg
fiúk és férfiak. A nők tehát hazánkban is láthatatlanok.
A nemzetközi szakirodalomban leírt sztereotipizáltság a hazai tankönyveket is
uralja. Az áttekintett olvasókönyvekben a férfiak érdekes és mozgalmas, főleg
házon kívüli munkákat végeznek, a nők főleg otthon tevékenykedő anyák, nagymamák
vagy tanító nénik. Az elemzett 3 könyvben egy férfi pedagógus volt, az igazgatóbácsi!
Ez a torzított bemutatás egyértelműen hamis képet fest a nők munkavégző tevékenységéről,
a női foglalkoztatottságról. Egyetlen kivételt találtak a kutatók, amelyben
nem tradicionális női szerepben mutattak be egy nőt. A „Vera néném gyermekorvos"
című történetet azonban sokkal inkább a politikai korrektség elszigetelt példájának,
az un. „emancipációs sarok" díszének találták.
Hasonlóan torzító a nők és férfiak jellemábrázolása. Érzelmeket leginkább a
nők mutatnak, személyiségük leírása sematikus, míg a férfiak és fiúk kidolgozott
és színes személyiségekként szerepelnek a könyvekben. Ez jól illeszkedik a férfi-nő
szerepek változatosságához és tartalmához.
Nagyon hasonló torzítások jellemzik a felsőfokú oktatási anyagokat is, bár ezek
dimenziói ma még feltáratlanok (Radó, 2000). Különösen fontos lehet a torzítások
hatása a nevelésre és oktatásra vonatkozó szakirodalmak tekintetében, amelyek
a tanárképzésben használatosak. A teljesség igénye nélkül, önkényesen kiválasztva
néhány hazai pedagógiai irodalmat, a társadalmi nemre való teljes vakságot tapasztaltam.
Trencsényi László 1988-ban megjelent Pedagógusszerepek az általános iskolában
című könyve fél oldalt szentel a tanári szerepek és a nemi szerepek összefüggéseinek,
s ez jól tükrözi a korszak egyenlősítő, patriarchális szemléletét (Trencsényi,
1988). Nincs ez másként a 90-es években sem. A nevelés társadalmi aspektusait
taglaló írások éppúgy nélkülözik a nemi nézőpontot, mint a pedagógiai és pszichológiai
munkák. A nevelésszociológiai írások egyre növekvő érdeklődéssel fordulnak az
osztálykülönbségekből fakadó egyenlőtlenségek felé, s továbbra is elhanyagolják
a nemek kérdését (Németh, 1997, Boreczky, 1997). Nem hozott számottevő változást
a harmadik évezred sem. Bár címe feltétlenül bizalomgerjesztő, Nagy József XXI.
század és nevelés című könyve sem váltja be a hozzá fűzött reményeket (Nagy,
2000). A több mint háromszáz oldalas műben - amely többek között a személyiség
fejlődésével, a kognitív képességekkel, a szociális kompetenciákkal és kommunikációval,
az éntudattal és fejődésével foglalkozik - egyetlen bekezdés sem szól a nemi
különbségekről, a társadalmi nem szerepéről. Báthory Zoltán „differenciális
tanuláselméletében" van ugyan szó a nemek közötti különbségekről az iskolai
teljesítmény és az egyes tárgyak kedveltségének vonatkozásában, de sajnos ő
sem megy tovább a ténymegállapításnál (Báthory, 1992).
1996-ban az Educatio tematikus számot szentelt az iskola és a nők kérdésének
(Educatio 1996/3). Az abban megjelent tanulmányok szellemisége, tanulságai azonban
nem tudtak átkerülni a gyakorlatba, sem a közoktatást végző, sem az irányító
szinteken. Az Országos Közoktatási Intézet 2000 évi jelentésében, amely a magyar
közoktatásról szól, nem egészen másfél oldalt szántak a nemek közötti különbségeknek
(Radó, 2000), s egy bekezdést az iskolák elnőiesedésének (Nagy, 2000). Ez utóbbi
témát rendszerint, mint igen sajnálatos és korrigálandó jelenséget említik,
csak igen kevesen látják meg az iskola szervezeti sajátosságaiban megbújó valós
problémafaktorokat, valamint a merev nemi szerepleosztás gátjait (Buda, 1996,
Thun, 1996).
A nemtelenség légköre teljesen uralja a köz- és felsőoktatás hivatalos törekvéseit.
Pedig élő és erőteljes hatású kérdés a nemek viszonya és a nemekhez való viszony
az oktatásban, s ez megmutatkozik az un. rejtett tantervekben is. Mit nyújthat
e téren az iskola, mint szocializációs intézmény akkor, amikor dolgozóinak nagy
része nő? Milyen szerepeket hordoznak a tanító és tanárnők a NŐ nagy szerepén
belül, mit tanulhatnak tőlük fiú és lány diákjaik? A továbbiakban ezekre a kérdésekre
keresek lehetséges válaszokat. A gondolkodás kereteit főként a feminista pszichoanalitikusok
és szociológusok elméletei biztosítják.
A felnőtt nők széles szereprepertoárjából az anya, szerető, a feleség, és a
hivatásának élő nő szerepét tárgyaljuk a következőkben. Az első három hagyományosan
nőiesnek tartott szerep, míg a negyedik alig fél évszázada nyer (folyamatosan
egyre szélesedő) teret a nők társadalmilag elfogadott szerepei között. Ezek
a szerepek (főleg a tradíciókkal rendelkezők) archetipikus formában vannak jelen
minden nő életében, akár megéli azokat konkrét valóságukban, akár csak analógiákon
keresztül kapnak helyet életében. A hagyományos, szerepeket szétválasztó elképzelés
szerint az anya archetípusához a gondoskodás, a feleség szerephez az alárendelődés,
a szeretőhöz a testiség, míg a dolgozó nő szerepéhez az intellektus kapcsolódik.
Mára ez az elképzelés korántsem tartható, a női szerepviselkedés összetettsége
éppen a különböző szerepek átfedésében, egymásra hatásában rejlik. A könnyebb
érthetőség kedvéért most mégis a hagyományos, szétválasztó elemzési módot használom.
A nő hagyományos szerepei
Az anya
Az anya szerepe szorosan
összefonódik a nő természetes gondoskodási hajlamával. A nemi különbségeket
túlhangsúlyozó megközelítés szerint a nő azért gondoskodik, mert természete
erre ítéli, hajtja az un. anyai ösztön. A különbségeket minimalizáló elméletek
szerint azonban a gondozás funkciójának elnőiesedése csak a szocializált viselkedés
szintjén igaz (Baber és Allen, 1992). Elisabeth Badinter (1999) áttekintve az
anyai érzés történetét, arra a következtetésre jut, hogy Nyugat-Európában az
elmúlt évszázadokban a kor társadalmi-gazdasági tényezői nagymértékben meghatározták
az anyák gyermekükhöz fűződő viszonyát. Kiemelten vizsgálta a XVII-XVIII századi
franciaországi dajkaság intézményét, amely szerinte cáfolja az anyai ösztön
létezését. A gyermeküket dajkaságba adó nők viselkedése Európa-szerte elfogadott,
a kor normáinak megfelelő volt, a gyermek ilyen formában történő eltaszítása
a nő számára inkább előnyöket jelentett, mint hátrányt vagy presztízsveszteséget.
A XIX században, az ipari forradalom következményeként felemelkedő középosztályi
családokban elindul az anyaság misztifikálása, amelynek terjedését kezdetben
inkább a divat, mint a morál határozta meg. Mivel a férfiak ekkorra szinte teljesen
kiszorították a nőket a nyilvánosság színtereiről, ezért az otthonaikba zárt
nők számára az anyaság és a család volt az egyetlen elfogadott tekintélyforrás.
Az anya felmagasztalása és az ezzel kizárólagossá váló anyai gondoskodás azonban
nem csak dicsőséget hozott, hanem a gyermeknevelés teljes felelősségét is a
nőre hárította. Az apa ezzel egy időben szinte teljesen kiszorult a családi
nevelés színteréről. A nevelésben egyedüli szerepet betöltő anya lett az ekkor
útjukra induló pszichológiai elméletek főszereplője, nemegyszer bűnbakja. A
korai anya-gyerek kapcsolat, mint az egész életre kiható kapcsolati őstípus,
terjed el a köztudatban, megteremtve ezzel szorongó anyák sok-sok nemzedékét.
A nem kielégítő - túl sok vagy túl kevés - anyai gondoskodás válik a nő legnagyobb
lehetséges bűnévé (Baber és Allen, 1992). Az anyaság misztifikálásának fő szószólói
Sigmund Freud és követői, a pszichoanalitikusok voltak. A freudi elmélet szerint
a nő életének fő mozgatórúgója a férfiaktól eltérő anatómiai felépítése, a pénisz
hiánya (Freud, 1995). Csökkentértékűségének tudatában a leánygyermek irigyli
a férfiak (apja) péniszét. Pénisz utáni vágya először az apa péniszére terjed
ki, majd végleges péniszpótlékra vágyik, s ez a gyermek. Az elmélet alapján
a nő egyetlen (társadalmilag elfogadott és pszichológiailag egészséges) lehetősége,
hogy pénisz utáni vágyát kiélje, vagyis hiányosságát legalább részlegesen kompenzálja,
az anyaság. Ahhoz tehát, hogy biológiailag meghatározott sorsunkat beteljesítsük,
az egyetlen üdvözítő út a gyermekvállaláson keresztül vezet. Az a nő, aki a
gyermeknevelés helyett más célokat helyez előtérbe, a normálistól eltérő, természetellenes,
esetleg neurotikus, de mindenképpen nőietlen címkét kap.
A gondoskodás nem csak az anyai szerepben jut kifejezésre. A nő otthonában gondoskodik
férjéről és gyermekeiről, segíti szüleit és testvéreit. Otthonán kívül, fizetett
munkájában is teret kaphat a törődés, a mások igényeinek előtérbe helyezése.
Különösen igaz ez azokban a foglalkozásokban, amelyek más emberek kiszolgálását,
támogatását, fejlesztését, oktatását, gyógyítását tűzik ki célul. Mint fentebb
említettem ezekben a foglalkozásokban található a legtöbb dolgozó nő.
Miért választják a nők otthonukon kívül is ezt a hivatást? Azért mert ez úgyis
megy nekik, hiszen gyerekkoruk óta erre szocializálták őket? Vagy, mert személyiségük
erre teszi igazán alkalmassá őket - vagyis erre születtek? A két válaszlehetőség
csak első ránézésre ellentétes, valójában egy közös tőre vezethető vissza, ez
a kizárólagos anyai gondoskodás (Chodorow, 2000), amely kölcsönösen összefonódik
a „férfiuralommal" (Bourdieu, 2000).
Nancy Chodorow szerint a nők gondoskodási késztetése, az anyaság „újratermelődése",
a kizárólagos anyai törődés eredménye. A leánygyermek, lévén anyjával azonos
nemű, fejlődése során kevésbé képes önmagát anyjától elhatárolni, szeparált
selfet létrehozni. Anyjával túlságosan azonosulva átjárhatóbb énhatárokat alakít
ki, anyjáról igazán soha le nem válik (Chodorow, 1978). Kötődési potenciálja
ezáltal sokkal nagyobb, mint a férfiaké, akik ezzel ellentétesen, erősen elkülönült
selfet alakítanak ki. Egyes feminista szerzők a gondoskodást az alárendelt státusz
kifejeződésének vélik, amely egyben meg is erősíti ezt a hátrányos pozíciót.
A nő nagyobb kapcsolati szükséglete, félelme saját hatalmától alárendeli őt
a férfinak. Amíg az egyszülős gondoskodás fennáll, addig a nők kapcsolatokba
ágyazott éntudatot, a férfiak pedig elkülönült selfet hoznak létre, s ez az
eltérő szülői szerepekkel megerősíti a kört. Chodorow szerint a megoldás a szülői
szerepek születéstől történő egyenlő elosztása lenne, ami lehetővé tenné, hogy
férfiak is kifejlesszék a gondoskodás képességét. Ennek következményeként a
nő otthonán kívül is szerepet vállalhatna, kevésbé volna kizárólagosan anyai
szerepe által meghatározott. A fiúgyermekek kevésbé félnének érzéseik kifejezésétől,
a törődéstől, a lányok pedig az önállóságtól.
Mi akadályozza meg ezt a folyamatot, a kétszülős gondoskodás elterjedését? Ha
röviden kellene válaszolnom rá, egyszóval azt mondanám: a férfiuralom (Bourdieu,
2000). A patriarchális berendezkedésben a férfiak a nők fölött állnak, munkájuk
és az azokhoz tartozó képességeik értékesebbek, ők maguk felsőbbrendűek, mint
a nők. Jól kifejeződik ez abban a teljesen racionális magyarázatban, amelyet
a férfiak nagyobb arányú családi szerepvállalása ellen szoktak felhozni. Eszerint
a férfi azért nem tud több feladatot vállalni otthon, és főként a gyermekek
körül, mert az anyagilag rontaná a család helyzetét. A férfi munkáját (legyen
az pontosan ugyanaz, mint a nőé) minden korban jobban megfizették, s ez ma sincs
másként. Különösen alulértékelt a nő un. reproduktív munkája, amely nem termel
új értéket, hanem a családi élet folyamatosságát tartja fenn (gyermeknevelés,
háztartási munkák). Ha tehát a nő gyermekszülés után munkát szeretne vállalni,
egyenlően elosztva ezzel a házimunkát és fizetett munkát férjével, a család
anyagilag rosszabbul jár, mintha a nő otthon marad és a férje teljes állásban
továbbra is dolgozik. Valószínűleg van igazság abban a nézetben, hogy ha a férfiak
gyermeket tudnának szülni, ez lenne a leginkább megfizetett és megbecsült szakma.
A XX. század végének társadalmi változásai, a hagyományos családszerkezet felbomlása
új helyzetet teremthet a gondoskodás nemi jellemzőiben. Az egyedülálló szülőség,
a leszbikus és homoszexuális szülőpárok fokozatos elterjedése olyan változásokat
gerjeszt a gyermekek és szüleik viszonyában, a gondoskodásra való hajlamban,
amelyet ma még nem láthatunk előre, s amely sokak szerint pozitív hatású is
lehet a nemek közötti szerepelosztás alakulásában (Baber és Allen, 1992).
A tanítónő és tanárnő, mint anya
Az általános iskolába kerülve
a gyerekek a tanító nénit szinte anyjuknak tekintik. Ha kedves és szeretetreméltó,
a kisdiákok csüggnek szavain, és mint a kotlóst a csibék veszik körül. De még
a szigorú és mogorva tanító néni is tiszteletet vált ki, ha nem is szeretik
a gyerekek. A 7 éves gyerek szemében a tanító néni egyenrangú a szülővel, sőt
néha fölötte áll annak. Mivel a szülő ekkor még a gyermek önértékelésének, énképének
első számú alakítója, ezért a szülői szerepbe kerülő tanító néni - aki néha
több időt tölt a gyerekekkel, mint a szüleik - szintén alapvetően meghatározó
a személyiség alakulása szempontjából. Ezért elterjedt szokás, hogy a gyermek
igényeire figyelő szülő az óvodáskor végén nem iskolát, hanem tanító nénit választ.
A szeretett tanítók és tanárok képe egy életen keresztül velünk marad. Szabó
Éva (1999) vizsgálatában felnőtteket (pedagógusokat, tanárjelölteket és nem
pedagógus értelmiségieket) kérdezett meg arról, hogy milyenek voltak egykori
kedvelt és nem kedvelt tanáraik. Vizsgálatával igazolta, hogy a „jó" és
„rossz" tanár tulajdonságai eltérő központi tulajdonságok köré szerveződnek,
és ezek a központi tulajdonságok különbözőek voltak aszerint, hogy az adott
tanár az általános vagy a középiskolában tanította-e a személyt, illetve, hogy
férfi volt, vagy nő. A kedveltség eldöntésében fontos szempontok 3 faktorba
rendeződtek, melyek a kapcsolat minősége, a szaktudás és a tekintély voltak.
Az emberi kapcsolatok fontossága kiemelkedő jelentőségűnek mutatkozott: a türelem,
gyermekszeretet, barátságosság, közvetlenség, kedvesség voltak a legmeghatározóbb
jellemzők a kedveltség vonatkozásában. A kedvelt tanár fejünkben élő képe eszerint
nagyban lefedi a nőkről vallott sztereotípiát. Kifejezetten igaz ez, ha általános
iskolai (és nő) tanárainkra gondolunk, míg a kedvelt középiskolás (és férfi)
tanárok jellemzésében a kapcsolat dimenzió kevésbé volt fontos. Szabó megerősítve
látja ebben azt a feltételezést, hogy „az általános iskolákban inkább a nevelésre,
míg a középiskolákban inkább az oktatásra orientált tanártípus" a megtalálható
(Szabó, 1999. 40. oldal). Mindezeket alátámasztja az a tény, hogy az általános
és középiskolák nevelőtestülete eltérő mértékben nőiesedett el. Az általános
iskolai kedvelt tanár ezért a nő sztereotípiájának felel meg, míg a középiskolai
kedvelt tanárról bennünk élő kép inkább a hagyományos tanárképet tükrözi, amit
kevésbé színezett át az elnőiesedés. Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen
kívül azt a tényt, hogy az idézett vizsgálat olyan felnőttek pedagógusképét
elemezte, akik 10-20 évvel ezelőtt voltak diákok. Az azóta bekövetkezett változások
- az iskolák piacosodása a gazdasági szerkezetváltás- és versenyhelyzete a csökkenő
gyerekszám következtében, a változó társadalmi igények az oktatással szemben,
a felsőoktatás megnövekedett elérhetősége, és nem utolsó sorban a posztmodern
szellemiség - az iskolák világát is érintették. Ennek következményeiről azonban
még csak jóslataink lehetnek.
Az un. feminista pedagógia kifejezetten épít a tanító- és tanárnőkben lévő női
értékekre, a gondoskodásra és kapcsolatiságra. A nőmozgalmak törekvéseiben és
a pedagógia humanisztikus ágában gyökerező oktatás és nevelés kooperatív, demokratikus,
integrálja a kognitív és affektív tanulás lehetőségeit, ezáltal teremti meg
a két nem azonos fejlődési esélyeit. Ez a pedagógia azonban ma még nagyon távol
áll a hazai gyakorlattól, aminek oka nem csak a kezdeményezőkészség hiánya,
hanem az értékválsággal küszködő társadalom ellenállása a jól bevált, hagyományos
értékrend további megkérdőjelezésének (Thun, 1996).
A tanító-, és tanárnők nem csak pedagógus szerepükben élhetik meg az anyaságot,
hanem ténylegesen anyaként is. Magyarországon ma még a felnőtt nők legnagyobb
része 30 éves korára egy vagy több gyermek édesanyja, s ha felsőfokú végzettséggel
rendelkezik, akkor minden bizonnyal dolgozik is. Ezért a pedagógus szakmában
dolgozó nők túlnyomó többsége szintén anya. A tanári kettős terhelés, a „dupla
műszak" sajátossága, hogy a pedagógus szülő munkahelyén és a családja körében
egyaránt személyiségével dolgozik, nevelőmunkát végez. A tanár, aki 20-25 diákra
való folyamatos 5-6 órán keresztüli figyelem után hazatér családja körébe, paradox
szerephasonlóságból származó szerepkonfliktussal találja magát szemközt. Ugyanez
igaz a többi hagyományos női foglalkozásokat gyakorló nőre, az ápolónőkre, óvónőkre,
pszichológusokra, stb., akik hivatásukban szintén mások segítését, fejlesztését,
gondozását végzik. A nem tradicionális női foglalkozást végző nőknek az az előnyük
velük szemben, hogy a munkahelyen és otthon más a feladatok jellege. A tanítónők
és tanárok hazaérve nem egyszer túl fáradtak és türelmetlenek saját gyerekeikhez,
ezért aztán előfordul, hogy „a suszternek lyukas a cipője".
A feleség, a férfiakról gondoskodó nő
A feleség szerepe családi
szerep, amelybe a nő a házasságkötéssel lép be. A házasság a korábbi évszázadokban
főként gazdasági intézményként működött. Funkciójából fakadóan hasonló társadalmi
rétegek fiai és lányai kötötték össze életüket és vagyonukat, szüleik döntése
értelmében. Ebben a gazdasági szerződésben a nő, hozományából fakadóan, árucikké
vált, nem a férfi társaként volt jelen. A férfi a patriarchális társadalomban
a család feje, feleségének és gyermekeinek ura és parancsolója. A nő a vallás
tanítása szerint is alacsonyabbrendű, hiszen a férfi Isten képmása, míg a nő
csak Ádám oldalbordájából teremtetett. A jó feleség ezért engedelmes, visszahúzódó,
a család (és főleg férje) szempontjait saját érdekei elé helyezi. Egészen századunkig
nem is volt más lehetősége a nőknek, mint ezekhez a normákhoz tartani magukat,
hiszen létük férjüktől függött. Kiszolgáltatottságuk okai között a modern születésszabályozás
hiányát, az önálló pénzkereseti lehetőségek szűkösségét, a családi örökségből
való kirekesztettségüket említhetjük. A feleség nem rendelkezett sem önálló
vagyonnal, sem döntési jogokkal, teste és szélsőséges esetben még élete is férje
akaratától függött (Utrio, 1989). A XX. századi egyenjogúsítási törekvések,
a tudományos fejlődés, a jogi és politikai változások hatására ma már a nő Európa
nagy részén szabadabban éli meg a feleség, a társ szerepét. Egyre elterjedtebb
a házasságkötés nélküli együttélés, amely jogilag és társadalmilag is kezd elfogadottá
válni, s ez, valamint a házasságon kívüli gyermekvállalások növekvő száma a
női önállósodás jelzőszámának tekinthető (Vukovich és Harcsa, 1998). A törvényes
házastárs, a feleség azonban napjainkban is vonzó szerep. A házasság (hazai
vizsgálatok szerint) kedvezőbb társadalmi státuszt biztosít, mint az egyedülálló
életforma, feleségként a nőnek nagyobb kapcsolati tőke megteremtésére van lehetősége
(Lévai, 2000). Bár a kapcsolatok modernizációja elvben romantikus alapokra helyezte
a házasságot is, a valóság azonban még mindig a feudális viszonyokat idézi vissza
(Oliker, 1989). Az érzelmek kölcsönös feltárása, egymás érzelmi igényeinek kölcsönös
kielégítése, az intimitás magas foka leginkább a nők fejében élő ideálok, melyek
a házassági kapcsolatok kis százalékában válnak valóra. A társas támasz igényének
kielégítettségére vonatkozó kutatások is megerősítik ezt a nézetet. A párkapcsolatban
élők főként partnerüktől várják a támogatást, de amíg ez a férjek esetében általában
és a segítség minden formáját tekintve megvalósul, addig a feleségek érzelmi
támaszért gyakran hiába fordulnak férjeikhez. Ez a tapasztalat vezette a nőket
oda, hogy érzelmi igényeikkel megtanulták „megkímélni" a férfiakat, erre
a célra mai napig inkább a barátnők szolgálnak (Gouldner, Strong, 1987).
A nők házasságukon kívül, munkakapcsolataikban is egyenlőtlenül elosztott szerepekkel
azonosulnak. Még azokon a munkahelyeken is előfordul ez a jelenség, ahol azonos
végzettséggel, képességekkel és beosztásban dolgozó nők és férfiak találkoznak,
mint amilyen az iskola.
Kollegiális nemi egyenlőtlenségek
Az elnőiesedett iskolákban
dolgozó férfiak noha tulajdonképpen kisebbségnek számítanak, jelenlétükkel és
magatartásukkal mégis a domináns férfitársadalmat képviselik. Jól jelzi ezt
az a tény, hogy az iskolaigazgatók nagyobb arányban férfiak, mint azt a férfiak
tanári pályán való reprezentáltsága indokolná. A pedagógustársadalom, csakúgy,
mint a társadalom egésze, osztja a nemekkel kapcsolatos sztereotípiákat, így
a férfiak nagyobb vezetői alkalmasságát is. A férfi vezetők mellett a nők alárendeltek,
beosztottak, sokkal kevésbé van lehetőségük az egyenrangú párbeszédre, érdekeik
érvényesítésére. Ezt a helyzetet azonban férfiak és nők egyaránt elfogadják,
sőt a hatékony munkához szükséges rossznak tekintik. Ezért elfogadott szimbóluma
az iskolának a tyúkudvar, ahol kell egy kakas, hogy a tyúkok között rendet tartson
(ld. még a női vezetőkről szóló későbbi részt). Ez az intézményi munkamegosztás
modellként szolgál a társadalom egészének működéséről, és a gyerekekben megerősíti
a patriarchális társadalom normáit.
A nőiesnek tartott tanári hivatás gyakorlása közben a férfi tanárok gyakran
úgy őrzik meg férfiasságukat, hogy túlazonosulnak a „domináns hím" szereppel
(Roulston & Mills, 2000). A férfiak körében szélsőségesen jellemző homofóbia
(az azonos neműekkel való kapcsolattól történő irtózás) és az ezzel összefüggő
tudattalan nőgyűlölet arra kényszeríti a férfiakat, hogy elutasítsanak minden
viselkedésformát, ami nőies, lágy, kedves - azaz férfiatlan. Ezáltal a férfi
tanárok sokszor végletesen „macsók", kemények és könyörtelenek - aminek
következtében tanulóikban megerősítik a nemi sztereotípiákat, a nemnek megfelelő
viselkedés normáját, és az ettől eltérő magatartásformákkal szembeni elutasító
attitűdöt.
A szerető
A szerető szerep a nő szexuális
aspektusát hordozza magában. Mind közül mai napig ez a legproblematikusabb szerepviszonyulás.
Szűz Mária, Éva és Mária Magdolna legendája ma is jelentősen befolyásolja a
nő szexualitáshoz való viszonyát, és a szexuálisan aktív nő megítélését - felesleges
tiltásokkal és tabukkal korlátozva a nőt (Baber és Allen, 1992). A szerető szerepe
nem csak a szexuális aktivitást, hanem a nő hétköznapi tevékenységeiben megjelenő
testiséget, külsőségeket és vonzerőt is magában hordozza. Ez az, amitől egy
nőt igazán nőnek tekintenek. Csakúgy, mint az anya szerep esetében, a szerető
szerepének hiányában is megkérdőjeleződik a nő teljes értékű nőisége. A nő a
sztereotípiák szerint is csinos, vonzó, kecses, bájos stb. Emellett a szerető
szerep hordozza magában a nemző szexualitást. Igaz ugyan, hogy a nő - szemben
a férfival - szexuális élvezet nélkül is képes a szexuális együttlétre és gyermeknemzésre,
azonban ezt ma már nem tekintjük egészségesnek és kívánatosnak. Mindennek ellenére
a női test még mindig tabukkal terhelt, rejtélyesnek és időnként tisztátlannak
tartott. A jelenség hátterében ősrégi és modern nézetek és tudományos elméletek
egyaránt állnak.
A legtöbb vallás a szexualitás szükségszerű, ám bűnös jellegét emelte ki. A
nőket hátrányosan megkülönböztették olyan elkerülhetetlen, a női léthez alapjaiban
tartozó, testi folyamataikért, mint a menstruáció (Mózes III. könyve 15. 19).
Jézus tanításai sokkal inkább az egyenrangúságot és a nők megbecsülését hirdették,
azonban követői ezt sokszor elfelejtették. Az egyházatyák már a bűn kapujának
tartották a nőt, sátán cinkosának, ezért óva intettek mindenkit tőlük. A „szent
életű" férfiak ilyen erőteljes undorában és tiltásaiban a pszichoanalitikusok
a női testtől való félelmet látták megnyilvánulni (Kéri, 1996/a). Az a tény,
hogy férfiak és nők egyaránt nőtől születnek, a női test és a nőiség (az anya)
mindenhatóságának félelmetességét okozza. Az újszülött és csecsemő teljes kiszolgáltatottsága
anyjának, az anyaméh hatalma, a nő életet adó és pusztító képessége rettegéssel
tölti el a férfiakat, akik ettől a képességtől meg vannak fosztva. A férfiak,
hogy ne kelljen félniük, két megoldást találtak a nőiség megzabolázására: felmagasztosították
(mint a Szent Szüzet) és lealacsonyították (mint a prostituáltat). A nők szintén
félnek a bennük élő anya hatalmától, aminek következtében hajlamosak akaratukat
és érdekeiket a férfiaké alá rendelni, szexualitásukkal és testükkel az ő kedvüket
és igényeiket kiszolgálni. Így alapozódik meg két oldalról a férfiuralom (Dinnerstein,
1976).
Szexuális azonosságunk a mai posztmodern megközelítés szerint társadalmilag
konstruált, azaz nem biológiailag meghatározott, hanem a tanulás és tapasztalatok
által elsajátított, folyamatosan alakuló és változó képződmény. Erőteljes hatással
vannak rá a társadalom különböző intézményei, a média, az un. társadalmi diskurzus.
Ez a diskurzus a nőt a mai napig szexuális tárgyként kezeli és megerősíti az
uralkodó hatalom jogát arra, hogy céljainak megfelelően használja. A hatalom
pedig patriarchális - azaz a férfiak felsőbbségét hirdeti. A férfiuralom egyik
sajátossága a női test elidegenedése, a nők félelme saját szexualitásuktól.
Megnyilvánul mindez abban, ahogyan a testünkkel bánunk, öltözködünk, a kozmetikai
és divatipar fogyasztói, vagy épp ellenkezőleg, harcos ellenzői vagyunk. Megnyilvánul
hétköznapi viselkedéseinkben az ellenkező és azonos nemmel szemben, vonzalmaink
kezelésében. Testünkhöz való viszonyunk sajátosan színezi viselkedésünket és
kapcsolatainkat a munkahelyünkön is.
Női test az iskolában
Nemi
identitásunk minden pillanatban jelenlevő része személyiségünknek - szexuális
lények vagyunk. Akár akarjuk, akár nem pedagógusként is nők és férfiak vagyunk,
s ezáltal hatással vagyunk más nőkre és férfiakra, lányokra és fiúkra. Különösen
igaz ez a női pedagógusokra, akik (minthogy mindig is a „másik" nem voltak)
tanítóként és tanárként is leginkább nők. Mennyire lehet jelen a nőiesség (nevezzük
így a nő testiségének kifejeződését) az iskolában? Kifejeződhet-e a diákokkal
szemben? Hogyan kezelje a tanár, ha a nemiség kérdése az osztályban nyíltan
vagy burkoltan „terítékre kerül"?
A hagyományos gondolkodás elutasítja a nemiség jelenlétét az osztályteremben.
A tanító- és tanárnőktől (csakúgy, mint férfi kollégáiktól) nemtelen viselkedést
követel meg. A legtöbb iskolában, legyen az általános vagy középiskola, a szexuális
felvilágosítást szűkszavú és kellőképpen távolságtartó módon kezelik. A tiltás,
az elhallgatás, a szőnyeg alá söprés technikája azonban soha nem vezet eredményre.
A szexualitás természetes és örömteli összetevője életünknek. Ahhoz, hogy a
nemi szerepek testiséggel kapcsolatos részeit a gyermek a szocializálódása során
pozitív benyomásokkal, alapos ismeretekkel, előítéletektől mentesen sajátíthassa
el, környezete fontos szereplőinek hitelesen pozitív mintája szükséges. Egy
modell akkor hiteles, ha rugalmasan képes alkalmazkodni a változó szerepviszonyokhoz,
ha nem merevítik be viselkedését a külső normák, ha személyisége nyíltan megmutatkozik,
ha őszinte érzelmekre és megnyilvánulásokra képes. A humanisztikus pszichológia
szintén kiemeli a tanári hitelesség fontosságát a pedagógusi munkában. Carl
Rogers (1986) személyközpontú lélektanának három alapfogalma a kongruencia,
elfogadás és empátia. A kongruencia jelenti azt, hogy a pedagógus „az, aminek
látszik. Belső lényének megfelelnek külső kifejezési módjai". Vagyis nem
színlel, nem játszik (személyiségével össze nem illő) szerepet. A társadalom
vélt vagy valós nyomására bennünk kialakult szerepelemek azonban nagyon gyakran
jellemvonássá merevedhetnek, uralhatják a személyiség válaszkészletét azokban
a helyzetekben is, amelyek a szereptől függetlenek vagy más szerep által szabályozottak.
Ilyen társadalmi nyomás az osztályterem szextelenségének követelménye, a tanári
szerep nemtelensége. Ezen kényszer alatt a pedagógus nem lát lehetőséget (és
sokszor még igényt sem) arra, hogy a tantermi helyzeteket a társadalmi nem fontosságának
tudatában kezelje, a gyermek nemének megfelelő (szükség szerint eltérő) reagálásokat
adjon, hogy a nemiséggel kapcsolatos kérdéseket a tanulókkal hitelesen megvitassa.
Ehhez a nyomáshoz járulhatnak hozzá a pedagógus saját problémái testével, a
szexualitással. Az ilyen jellegű problémák jelenléte a háttérben megnehezíti
a tanári hitelességet a nemi szerep szocializációjában. A nők, mint fentebb
utaltam rá, fokozott nehézségeket mutatnak saját testiségük megélésében, elfogadásában,
az örömteli szexualitásban. A hétköznapok szintjén is megnyilvánuló elutasítás
vagy ambivalencia a tanári pályán az említett társadalmi nyomás következtében
még szembetűnőbb. Ahhoz, hogy ez a helyzet változzon, a szexualitás pozitív
jelentések hordozójaként kerüljön be az iskolai diskurzusba, mind az egyéni
hozzáállásnak, mind az oktatás erre vonatkozó normáinak, a tananyag struktúrájának
változnia kell. Csak ekkor várhatjuk, hogy az iskola pozitív mintákkal járul
hozzá a nemi szerep szocializációjának e fontos összetevőjéhez, az egészséges
személyiségfejlődéshez.
A modern női szerep
A dolgozó nő
A hivatásának élő, szabad
akaratából és képességeinek megfelelő munkát vállaló nő szerepe a XX. század
társadalmi-gazdasági változásainak hatására kerülhetett be a női szereprepertoárba.
A XIX. századig a nők nem tanulhattak kedvük szerint. A férfiak a tűzhely mellé
száműzték nőtársaikat, felhasználva azt a nézetet, hogy a férfi a szellem, a
nő az anyag megtestesítője. Az otthoni munkavégzésre korlátozott nő nem veszélyeztette
a férfi egyeduralmát és hatalmát a nyilvános szférában. A nő produktív szerepe
a hagyományos patriarchális családban eltörpül a valódi munkának nem tekintett,
reproduktív funkciók (gyermekszülés- és nevelés, háztartási feladatok) ellátása
mellett. A nőnek csak megözvegyülve nyílt lehetősége arra, hogy tiszteletbeli
férfiként részt vegyen a közszereplésben, és elismert produktív munkát végezzen
(Laslett, 1983). A legújabb kor technikai és társadalmi változásai nagyobb teret
nyitottak a nők továbbtanulásának, munkavállalásának.
Magyarországon az államszocializmus idején, a fejlett nyugati országokhoz viszonyítva
is, igen magas női gazdasági aktivitás alakult ki. A keresőképes korú nők foglalkoztatottsága
elérte a „demográfiailag lehetséges maximumot" (Frey, 1997), aminek hátterében
számos ideológiai és gazdasági tényező állt, ezeket most nem elemzem. Ez a jelenség
1990 óta drámaian megváltozott: a gazdasági aktivitási ráta drasztikusan csökkent
a nők körében, s ezzel együtt megnőtt az inaktív és munkanélküli nők száma.
A folyamatnak volt néhány pozitív hatása is, például a foglalkoztatott nők iskolai
végzettség szerinti összetétele javult, a szakképzett és diplomás nők aránya
növekedett. Ez a kedvező hatás azonban 1992-96 között megfordulni látszott,
amit jelez a női vezetők jelentős (23%-os) létszámvesztése. Bár a nemzetközi
szakirodalmak egyre inkább hangsúlyozzák a nők vezetői pozíciókra való rátermettségét,
sőt a nők fölényét sok vezetői területen, hazánkban ezek a vélemények még nem
vertek gyökeret.
Az intelligens, sikeres nők nagy része még napjainkban is fél a versengéstől,
kétségei vannak képességeit illetően, és problémát okoz nőiességét és hivatását
összeegyeztetni (Stiver, 1991). Kutatások igazolták, hogy férfiak és nők eltérően
viszonyulnak saját és mások sikereihez, teljesítményéhez. Minél sikeresebb iskolai
teljesítményeit illetően egy fiú, annál pozitívabb képet vetít a jövőbe, míg
a lányokat sikereik inkább elbizonytalanítják, és negatív jövőképet idéznek
elő. Még ma is tartja magát az a nézet, hogy egy lány inkább szép legyen, mint
okos. Ennek megfelelően a sikeres lányok alulértékelik saját eredményeiket,
túlzottan szerények vagy megijednek a jó teljesítménytől, mivel az elriaszthatja
a fiúkat. A tradicionális női szerepek iránti vágy ellentmondani látszik a közéleti
sikereknek, elriasztja a lányokat a nem hagyományos női hivatások gyakorlásától.
Ilyen nem hagyományos szerep a vezető szerep, amelyről hagyományosan még mindig
azt gondolják, hogy a nők nem alkalmasak rá. Saját tapasztalataim főiskolai
hallgatók körében is megerősítik a sztereotípia elterjedtségének tényét: nem
csak a fiatal férfiak, hanem a fiatal nők is úgy gondolják a vezetés nem való
a nőknek. Ennek a konzervatív nézetnek számos összetevője van, hallgatóim a
képességek hiányát, a megterhelést, a családdal való összeegyeztethetetlenséget
emelték ki.
A vezetésre való rátermettség megkérdőjelezése mellett sokan gondolják a magasabb
beosztásba került nőkről, hogy „főnökösködők" és elnyomók, hajlamosak az
un. Méhkirálynő szindrómára (O'Leary, 1988). A vizsgálatok azonban nem erősítették
meg ezt a sztereotípiát sem: nők és férfiak hasonló mértékben „főnökösködnek"
beosztottaik felett, sőt a női munkatársak jobban érzik magukat női vezető mellett,
aki megértőbb és figyelmesebb problémáik iránt. A kutatások sokkal inkább a
vezetői munkában mutatkozó egyéni különbségeket, a nemeken belüli varianciát
emelik ki, mint a nemi eltéréseket. Vagyis az, hogy valaki jó vezető lesz-e,
nem a nemétől, hanem egyéni képességeitől, emberi tulajdonságaitól, s a környezetben
rejlő egyéb tényezőktől függ.
Női vezető az iskolában
Fentebb említettem, hogy
az uralkodó normának megfelelően a tantestületek törekednek arra, hogy férfit
válasszanak vezetőül. Ez azonban a szakma elnőiesedése miatt egyre kevésbé lehetséges,
egyre több iskola élén áll nő.
Magyarországon 1970-ben még ritkaságnak számított a női iskolavezető, az általános
iskolák 17%-ában volt nő az igazgató. A 90-es években az általános iskolák kb.
felében, míg a középiskolák egyharmadában találunk nőt a vezetői poszton. A
középiskolai igazgatók körében 1991-97 között csökkent a nők aránya (33%-29%),
ami a konzervatív értékek újbóli előretörését jelzi (Balázs, 1998). Milyen háttértényezőkkel
magyarázhatjuk az elnőiesedett szakmában a férfiak vezetői uralmát? Milyen tények
és hiedelmek akadályozzák meg a női iskolavezetők arányának növekedését?
A vezetéssel kapcsolatos kutatások második hulláma során, az 1940-es évektől
kezdődően fordult a vezetői attitűd, teljesítmény és viselkedési stílus méréséhez.
Ennek keretében fogalmazódott meg a kapcsolatorientált és feladatorientált vezető
elkülönítése, amely a társadalmi nemi szerepek instrumentális-expresszív megkülönböztetését
tükrözi. A vezetői szerep maszkulinként történő meghatározása, vagyis a feladatorientált
vezetői viselkedés nagyobb mértékű elfogadottsága ma is elterjedt nézet a vezetéssel
kapcsolatos közvéleményben.
Egy kanadai vizsgálat szerint a női iskolavezetők a sztereotípiákkal ellentétben
nem nőies módon, azaz kapcsolatorientáltan működnek, hanem integrálják a feladat-
és kapcsolati irányultságot (Bell & Chase, 1995). A kutatás tanúsága szerint,
az igazgatónők önbeszámolóik és beosztottaik véleménye alapján egyaránt törekednek
a hatékony és pontos munkavégzésre, miközben támogatják és facilitálják munkatársaik
teljesítményét. Képesek a feladatok delegálására, és bíznak abban, hogy munkatársaik
el is végzik feladataikat, ezáltal adnak lehetőséget számukra a fejlődésre.
Bár önmagukra nem, mint tekintély figurákra gondolnak, mégsem utasítják el a
tekintély használatát, ha erre van szükség. A vizsgálat a nők által vezetett
iskolákban a demokratikus és feladatvezérelt irányítás összhangját és a hatékonyság
olyan fokát találta, amely nem különbözött a férfiak által vezetett iskolákban
tapasztaltaktól. Ennek ellenére a női iskolavezetők aránya Kanadában is alacsonyabb,
mint a férfiaké, s a férfi, mint vezető továbbra is elfogadottabb, mint a nő.
Magyarországon a női vezetők általánosan alacsony elfogadottsága az iskolákban
is jellemző. A vezetésre alkalmatlan női vezető, a nőtársaira irigy és féltékeny
nő sztereotipikus képét a nők is elfogadják. Ezért jellemző az a fent említett
tény, hogy ezt az elnőiesedett szakmát is férfiak irányítják. Hazai kutatások
még nem vizsgálták a magyar női iskolavezetők vezetési stílusát, hatékonyságát,
munkatársaival való viszonyát. Az iskolai szervezet kutatása Magyarországon
(hasonlóan a pedagógiai kutatásokhoz) eddig nem fordult a nemi sajátosságok
elemzése felé.
Végszó
A nőmozgalmak egyenlősítő
törekvései hazánkat csak csekély mértékben érintették, az államszocializmus
patriarchális rendszere (más magyar sajátosságokkal együtt) „megóvta" hazánk
szellemiségét a feminizmustól (Neményi, 1994). Mint ahogy alapvetően nem jellemzőek
a civil kezdeményezések, az embertársi szolidaritás, így nincs női testvériség
sem. „Nő a nőnek farkasa", legalábbis az élet számos területén, s a munkahelyeken
főleg. A magyar lelkiállapotra mostanság erősen jellemző bizalmatlanság és ellenségesség
alól első ránézésre aligha találunk kivételeket. Pedig kivételek vannak, s ha
lebontjuk szemünk elől a sztereotípiák és előítéletek sűrű hálóját, akkor megláthatjuk
kedves és figyelmes, hatékony és sikeres férfi- és nőtársainkat, akik az élet
több területén is képesek mások számára is példát mutatni.
A nőiség sokszor igen nagy teher, de ha jól sáfárkodunk adottságainkkal és képességeinkkel,
bármit elérhetünk az életben. Akár még „vezetők" is lehetünk - lelki, szellemi
és intellektuális segítői kicsiknek és nagyoknak, fiúknak és lányoknak egyaránt.
Hitem szerint ez nem a nemünkön múlik!
Irodalom:
Baber, K. M. és Allen, K.
R. (1992): Women and families. Feminist reconstructions. New York: The Guilford
Press.
Badinter, E. (1999): A szerető anya. Az anyai érzés története a 17-20. században.
Csokonai Kiadó, Debrecen.
Balázs Éva (1998): Iskolavezetés és iskolavezetők Magyarországon. In: Balázs
Éva (szerk.): Iskolavezetők a 90-es években. Országos Közoktatási Intézet -
Kutatási Központ, Budapest, 11-63. o.
Báthory Zoltán (1992): Tanulók, iskolák - különbségek. Tankönyvkiadó, Budapest.
Bell, C. S., Chase, S. E. (1995): Gender in the theory and practice of educational
leadership. In: Journal for a Just & Caring Education, Vol. 1/2.
Boreczky Ágnes (1997): A gyermekkor változó színterei. Eötvös Jözsef Könyvkiadó,
Budapest,
Bourdieu, P. (2000): Férfiuralom. Napvilág Kiadó, Budapest,
Buda Béla (1996): A pedagóguspálya elnőiesedésének pszichoszociális problémái.
In: Educatio, 1996/3. 431-440.o.
Buda Béla (1977): A szerep fogalma a szociálpszichológiában. In: Pataki Ferenc
(szerk.): Szociálpszichológiai Szöveggyűjtemény I. Tankönyvkiadó, Budapest.
Chodorow, N. J. (2000): A feminizmus és a pszichoanalitikus elmélet. Új Mandátum
Könyvkiadó, Budapest.
Chodorow, N. J. (1978): The reproduction of mothering. University of California
Press, Berkeley.
Cs. Czachesz Erzsébet, Lesznyák Márta és Molnár Edit Katalin (1996): Lányok
és nők a kötelező olvasmányokban, tankönyvekben. In: Educatio, 1996/3. 417-430.
o.
Dinnerstein, D. (1976): The Mermaid and the Minotaur. Harper & Row, New
York.
Freud, S. (1995): A nemek közötti anatómiai különbségek néhány lelki következménye.
In: Freud, S.: A szexuális élet pszichológiája. Cserépfalvi, Budapest.
Frey Mária (1996): A nők helyzete a munkahelyen és a háztartásban. In: Munkácsi
Ferencné (szerk.): Foglalkoztatás, jövedelmi viszonyok, munkakörülmények. Struktúra-Munkaügy
Kiadó, Budapest.
Frey Mária (1997): Nők a munkaerőpiacon. In: Lévai Katalin és Tóth István György
(szerk.): Szerepváltozások. Jelentés a nők helyzetéről. TÁRKI - Munkaügyi Minisztérium,
Budapest.
Gouldner, H., Strong, M. S. (1987): Speaking of friendship: Middle-class women
and their friends. Greenwood Press, Westport.
H. Sas Judit és Háber Judit (1980): Tankönyvszagú világ. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Kéri Katalin (1996/a): Érdekességek a nők történetéből. In: Dimenzió Software
Magazin I. évf. 8. szám..
Kéri Katalin (1996/b): Kmety képviselő úr és a „női szörnyetegek". In:
Iskolakultúra 1996/3. 101-103. o.
Ladányi Andor (1996): Két évforduló. A nők felsőfokú tanulmányainak száz éve.
In: Educatio. 1996/3.
Laslett, P. (1983): A nő szerepe a nyugati család történetében. In: Sullerot,
E. (szerk.): A női nem. Tények és kérdőjelek. Gondolat, Budapest, 483-508. o.
László János (1976): Szerep és szerepelmélet. In: Világosság, 1976/1. 11-19.
o.
Lévai Katalin (2000): A nő szerint a világ. Osiris, Budapest.
Nagy Beáta (1997): Karrier női módra. In: Lévai Katalin és Tóth István György
(szerk.): Szerepváltozások. Jelentés a nők helyzetéről. TÁRKI - Munkaügyi Minisztérium,
Budapest.
Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris, Budapest.
Nagy Mária (2000): Pedagógusok. In: Halász Gábor és Lannert Judit (szerk.):
Jelentés a magyar közoktatásról 2000. Országos Közoktatási Intézet, Budapest,
273-301. o.
Neményi Mária (1994): Miért nincs Magyarországon nőmozgalom? In: Hadas Miklós
(szerk.): Férfiuralom. Replika Kör, Budapest, 235-245. o.
Németh András (1997): Nevelés, gyermek, iskola. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.
O' Leary, V. E. (1988): Women's relationships with women in the workplace. In:
Gutek, B. A., Stromberg, A. H. and Larwood, L. (eds.): Women and work. An Annual
Review. Vol. 3. Sage Publications, Newbury Park. pp. 189-213.
Oliker, S. J. (1989): Best friends and marriage: Exchange among women. University
of California Press, Berkeley.
Radó Péter (2000): Egyenlőtlenségek és méltányosság a közoktatásban. In: Halász
Gábor és Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 2000. Országos
Közoktatási Intézet, Budapest, 343-362. o.
Rogers, C. (1986): A tanulás szabadsága a 80-as években. Szeged.
Roulston, K., Mills, M. (2000): Male teachers in feminised teaching areas: marching
to the beat of the men's movement drums? In: Oxford Review of Education, Vol
26/2.
Sadker, M. P., Sadker, D. M. (1991): Teachers, schools and society. McGraw-Hill,
New York.
Stiver, I. (1991): Work inhibitions in women. In: Jordan, J. V. et al. (eds.):
Women's growth in connection. Writings from the Stone Center (pp. 223-236).
New York: The Guilford Press.
Swim, J. K., Aikin, K. J., Hall, W. S., Hunter, B. A. (1995): Sexism and racism:
Old-fashioned and modern prejudices. In: Journal of Personality and Social Psychology,
68. pp. 199-214.
Szabó Éva (1999): A „kedves", az „okos" és a „gonosz", avagy
a kedvelt és nem kedvelt tanár képének jellemzői. In: Alkalmazott Pszichológia
I/1. 31-41. o.
Thun Éva (1996): „Hagyományos" pedagógia - feminista pedagógia. In: Educatio,
1996/3. 404-416.
Trencsényi László (1988): Pedagógusszerepek az általános iskolában. Akadémiai
Kiadó, Budapest.
Utrio, K. (1989): Éva lányai. Az európai nő története. Corvina, Budapest.
Vukovich György és Harcsa István (1998): A magyar társadalom a jelzőszámok tükrében.
In: Kolosi Tamás, Tóth István György, Vukovich György (szerk.): Társadalmi Riport
1998, TÁRKI, Budapest.